Р Е Ш Е Н И Е
№
04.09.2020г., град ***
В ИМЕТО НА НАРОДА
***ски районен съд, дванадесети наказателен състав, в публично заседание на четиринадесети юли през две хиляди и двадесета година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: АСЕН ДАСКАЛОВ
Секретар: ИГЛИКА ВАСИЛЕВА
като разгледа докладваното от съдия ДАСКАЛОВ АНД №925 по описа за 2020 – та година и на основание доказателствата по делото и Закона, за да се произнесе взе предвид следното:
ПРОИЗВОДСТВО по реда на чл. 59 ал. 1 ЗАНН
С Наказателно постановление №1/11.01.2018г. на *** на РЕГИОНАЛНА ДИРЕКЦИЯ „***“
- ***, на „Б.С.“ ЕООД ***, ЕИК: *** е
наложена имуществена санкция в размер на 1 000 /ХИЛЯДА/ ЛЕВА на основание
чл.262 ал.1 т.2 от Закона за министерството на вътрешните работи, за извършено
нарушение по чл.15 във връзка с Приложение №4 от Наредба № 8121з-531 от
9.09.2014 г. за реда и условията за осъществяване на дейности по осигуряване на
пожарна безопасност на обекти и/или поддържане и обслужване на уреди, системи и
съоръжения, свързани с пожарната безопасност, от търговци и контрола върху тях.
Срещу така издаденото наказателно постановление (НП), санкционираното лице
е подало жалба до РАЙОНЕН СЪД - ***. Оспорва
приетата в хода на административнонаказателното производство фактическа
обстановка и по-конкретно, че при извършената от страна на служителите на
РДПБЗН – *** проверка, не е бил налице уред със съответните накрайници
(съединители) с работно налягане минимум 12 бара за изпитване на шланговете на
вътрешните пожарни кранове. В тази връзка отбелязва, че след проверката от
страна на РДПБЗН – ***, извършена е и проверка от страна на ГДПБЗН, при която
не е установено приетото от страна на РДПБЗН – *** несъответствие. На тази основа,
моли за отмяна на НП, като неправилно и незаконосъобразно.
В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, се представлява от
съответен *** и упълномощен защитник. Поддържат жалбата по изложените в нея
съображения, като допълват, че Заповед за извършване на процесната проверка, не
е била представена на проверяваното лице. Пледират за отмяна на НП, като
неправилно и незаконосъобразно.
За ответната страна – РДПБЗН – *** – представител не се явява.
Жалбата е подадена от оправомощена страна и в срока по чл.59 ал.2 ЗАНН,
поради което се явява допустима.
След щателно обсъждане на събраните доказателствени материали поотделно и в
тяхната съвкупност, Съдът намира следното:
Административнонаказателното производство е започнало със съставяне на Акт
за установяване на административно нарушение (АУАН) № 10/11.12.2017г. от страна
на Р.М.С. – Началник на РСПБЗН – ***при РДПБЗН – ***, в присъствието на
свидетелите Я.И.Г. и М.А.В., както и ***я на „Б.С.“ ЕООД – Р.Г.Х.. Съставен е
за това, че на 03.11.2017 г., в гр. ***,
„Б.С.“ ЕООД, като търговец, получил разрешение, рег. № 724/07.07.2017 г.
от ГДПБЗН – МВР за извършване на дейност по смисъла на чл. 129, ал. 2, т. 5 ЗМВР, не представя на комисия, извършваща контролна проверка след издаване на
разрешение за осъществяване на дейност по поддържане и обслужване на
противопожарни системи и съоръжения, всички технически средства и оборудване, с
които трябва да разполага, а именно: уред със съответните накрайници
(съединители) с работно налягане минимум 12 бара за изпитване на шланговете на
вътрешните пожарни кранове. При проверката, от страна на ***я на „Б.С.“ ЕООД, е
представен договор с фирма „Ди-М“ за предоставяне на съоръжения, включващи
водна помпа, но след извършена допълнителна проверка и изискана информация от
цитираната фирма се установява, че тя не е предоставяла на „Б.С.“ ЕООД уред със
съответните накрайници (съединители) с работно налягане минимум 12 бара за
изпитване на шланговете на вътрешните пожарни кранове. Описаното е
квалифицирано като нарушение по чл.15 във връзка с Приложение №4 от Наредба №
8121з-531 от 9.09.2014 г. за реда и условията за осъществяване на дейности по осигуряване
на пожарна безопасност на обекти и/или поддържане и обслужване на уреди,
системи и съоръжения, свързани с пожарната безопасност, от търговци и контрола
върху тях. Нарушителят не е направил възражения при съставяне на АУАН; по реда
и в срока по чл.44 ал.1 ЗАНН е представил възражения, в които е оспорил
компетентността и правилността на извършената проверка, като е изложил и
съмнения за проявена тенденциозност от страна на служителите на РДПБЗН – ***.
Административнонаказващият орган изцяло е възприел изложената от страна на
актосъставителя фактическа обстановка, респ. – не е възприел направените от
страна на нарушителя възражения. На тази основа, издал обжалваното Наказателно
постановление, с което на „Б.С.“ ЕООД ***, ЕИК: *** е
наложена имуществена санкция в размер на 1 000 /ХИЛЯДА/ ЛЕВА на основание
чл.262 ал.1 т.2 от Закона за министерството на вътрешните работи, за извършено
нарушение по чл.15 във връзка с Приложение №4 от Наредба № 8121з-531 от
9.09.2014 г. за реда и условията за осъществяване на дейности по осигуряване на
пожарна безопасност на обекти и/или поддържане и обслужване на уреди, системи и
съоръжения, свързани с пожарната безопасност, от търговци и контрола върху тях.
Съдът намира, че Актът за установяване на административно нарушение е
съставен и обжалваното Наказателно постановление – издадено, от компетентни
лица /л.29 – 30 от делото/. Служебната проверка за законосъобразност,
извършвана от въззивната инстанция не установява допуснати в хода на
административнонаказателното производство, нарушения на процесуалните правила. По-конкретно,
евентуалното непредставяне на Заповед за извършване на процесната проверка, на
проверяваното лице, не съставлява такова нарушение; впрочем, в очертаната
насока е необходимо да бъде отбелязано, че такава Заповед №947-649/02.11.2017г.
е представена по делото /л.30/ и съобразно същата, на служителите Р.С., ***и Я.Г. е било възложено
извършването на проверка на „Б.С.“ ЕООД, включително – евентуално съставяне на
АУАН, в случай, че са налице предпоставките за това.
Ето защо Съдът приема, че обжалваното НП се явява формално законосъобразно.
По неговата правилност се събраха гласни доказателствени средства - показания
на свидетелите Р.М.С., Я.И.Г. и М.А.В., както и писмени доказателства /л.121 –
122 от делото/. Предвид естеството на твърдяното нарушение, Съдът намира, че от
изключително значение за разкриване на обективната истина, са гласните
доказателствени средства. В тази връзка Съдът взе предвид, че показанията на
свидетелите Р.С. и Я.Г. са подробни и взаимно потвърждаващи се, както и в
подкрепа на изложената в АУАН/НП фактическа обстановка; в нейно потвърждение е
и изготвения Протокол за резултати от контролна проверка, извършена на
основание чл.133 ал.1 ЗМВР от 09.11.2017г. Същевременно, св.М.В. е свидетел
единствено по съставяне на АУАН, поради което няма непосредствени възприятия,
касаещи процесния случай и неговите показания, не се ползват с доказателствено
значение.
Съдът счита, че липсват разумни юридически съображения да бъдат лишени от
кредитиране показанията на свидетелите Г.
и С. – напротив, същите са убедителни и последователни, подкрепят се и от
съставения по случая Протокол за резултати от контролна проверка, за който
заслужава да бъде отбелязано, че не е оспорван по реда на АПК. Поради това,
Съдът отдава вяра както на показанията на Р.С. и Я.Г., така и на споменатия
вече Протокол от 09.11.2017г. Именно от тези доказателствени източници се
установява по убедителен начин фактическата обстановка, изложена в АУАН/НП,
Съдът я приема за доказана - и няма да я преповтаря.
Следва да бъде напомнено, че съобразно чл.15 от Наредба № 8121з-531 от
9.09.2014 г. за реда и условията за осъществяване на дейности по осигуряване на
пожарна безопасност на обекти и/или поддържане и обслужване на уреди, системи и
съоръжения, свързани с пожарната безопасност, от търговци и контрола върху тях,
„Търговци, извършващи поддържане и
обслужване на противопожарни системи и съоръжения, разполагат с технически
средства и оборудване съгласно стандартите по чл. 31, ал. 2, но не
по-малко от определените в приложение № 4.“; на свой ред, т.8 от Приложение
№4 поставя като изискване за наличието
на минималните технически средства и оборудване – „Уред със съответните накрайници (съединители) с работно налягане
минимум 12 бара за изпитване на шланговете на вътрешните пожарни кранове.“.
От приетата по-горе фактическа обстановка следва, че при извършената на
03.11.2017г. проверка, „Б.С.“ ЕООД *** не е разполагало уред с посочените
минимални изисквания за работно налгане от минимум 12 бара. Следователно,
нарушението по чл.15 от Наредба № 8121з-531 от 9.09.2014 г. се явява доказано
по несъмнен начин. Тук следва да бъде отбелязано, че жалбоподателят черпи
аргументи в обратния смисъл от Протокол за извършена проверка на основание
чл.133 ал.1 ЗМВР от 23.02.2018г. на ГДПБЗН като изтъква, че при последваща
проверка, при „Б.С.“ ЕООД *** не е установена липсата на уред с посочените
минимални изисквания. Това възражение не може да бъде възприето, тъй като както
Протокол за резултати от контролна проверка, извършена на основание чл.133 ал.1 ЗМВР от 09.11.2017г., така и Протокол за извършена проверка на основание чл.133
ал.1 ЗМВР от 23.02.2018г. на ГДПБЗН отразяват различни моменти състояния,
установени при различни проверки спрямо „Б.С.“ ЕООД ***. Дали при втората от
тези проверки, извършена от ГДПБЗН, проверяваното лице е представило същият
уред, както при първоначалната проверка на РДПБЗН – *** – и дали спрямо този
уред са правени междувременно някакви допълнителни модификации, в т.ч. –
насочени към привеждането му в съотвествие с Приложение №4 към от Наредба №
8121з-531 от 9.09.2014 г. – може само да се предполага. Подобни предполжения
обаче, не могат да се превръщат в основа за сериозната правораздавателна
дейност. От друга страна, онова, което е установено с положителност в случая е,
че към 03.11.2017г., „Б.С.“ ЕООД *** не е разполагало с уред със съответните
накрайници (съединители) с работно налягане минимум 12 бара за изпитване на
шланговете на вътрешните пожарни кранове.
Следователно, правилно административнонаказващият орган е пристъпил към
налагане на имуществена санкция на основание чл.262 ал.1 т.2 ЗМВР, съобразно
която административнонаказателна разпоредба, „На лице, получило разрешение по
чл. 129, което:…осъществява дейност без наличие на техника, оборудване или
квалифициран персонал… се налага имуществена санкция в
размер от 1000 до 5000 лв. за всяко едно от констатираните нарушения“. Нейният
размер – 1000 лева – е в самия минимум, поради което, повече не следва да бъде
обсъждан. Случаят не може да се квалифицира като „маловажен“, тъй като
обществената опасност по правило не е елемент от отговорността на едноличните
търговци и юридическите лица, уредена в ЗАНН - същата има за правопораждащ
юридически факт единствено неизпълнението на задължения към държавата или
общината – чл.83 ал.1 ЗАНН; същата отговорност е безвиновна, обективна, поради
което, по съображения за по – ниска обществена опасност на деянието, тази
отговорност не може да бъде изключена - още повече, че в конкретния случай
обществената опасност е типична за разглеждания вид нарушение.
Крайният извод е, че обжалваното Наказателно постановление е както законосъобразно,
така и правилно, поради което – следва да бъде потвърдено. Следва да бъде
отбелязано, че при този изход на административнонаказателното производство, разноски
на основание чл.63 ал.3 ЗАНН би могъл да претендира административнонаказващият
орган, но същият не е представляван от съответен юрисконсулт пред РС - ***,
поради което и не следва да бъде извършвано произнасяне в очертаната насока.
Водим от горното и на основание чл.63
ал.1 ЗАНН, Съдът
Р
Е Ш И :
******“ - ***, с
което на „Б.С.“ ЕООД ***, ЕИК: *** е
наложена имуществена санкция в размер на 1 000 /ХИЛЯДА/ ЛЕВА на основание
чл.262 ал.1 т.2 от Закона за министерството на вътрешните работи, за извършено
нарушение по чл.15 във връзка с Приложение №4 от Наредба № 8121з-531 от
9.09.2014 г. за реда и условията за осъществяване на дейности по осигуряване на
пожарна безопасност на обекти и/или поддържане и обслужване на уреди, системи и
съоръжения, свързани с пожарната безопасност, от търговци и контрола върху тях.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – ***, в
14 - дневен срок от съобщението до страните, че е изготвено.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: