Определение по дело №175/2023 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 297
Дата: 5 юни 2023 г.
Съдия: Миглена Раденкова
Дело: 20237080700175
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 27 март 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

№ 297

 

гр. Враца, 05.06.2023 г.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, V състав, в закрито заседание на 05.06.2023 г., през две хиляди двадесет и трета година в състав:

 

АДМ. СЪДИЯ: МИГЛЕНА РАДЕНКОВА

 

като разгледа докладваното от съдия М. РАДЕНКОВА адм. дело № 175 по описа на АдмС – Враца за 2023 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството по делото е образувано по жалба на л. св. Е.Г.К.,***, именована „установително дело“.

Депозирана е и молба, с искане за допускане на правна помощ, с приложени към нея писмени доказателства.

С разпореждане от 03.04.2023 г., получено от жалбоподателя лично на 05.04.2023 г., са му дадени указания, в 7-дневен срок от уведомяването да отстрани допуснатите нередовности при депозиране на жалбата като: с писмена молба, с препис за ответната/ответните страна/страни посочи: 1. в какво точно се състои искането му до съда; 2. кой е ответник по иска; 3. дали обжалва административен акт, действие или бездействие; 4. кой е неговият автор (административен орган или орган по изпълнението); 5. какви са неговите пороци; 6. В случай, че оспорва административен акт – да посочи подлежащият на оспорване акт и защо оспорващия счита оспорения акт за незаконосъобразен и какво е искането му от съда; 7. внесе по сметка на АдмС-Враца д.т. в размер на 10,00 лева и представи вносната бележка в деловодството на съда; 8. представи преписи от жалбата и приложенията й според броя на останалите страни.

Жалбоподателят е уведомен, че при неотстраняване на нередовностите в указания срок, жалбата ще бъде оставена без разглеждане, а производството по делото ще бъде прекратено, на основание чл. 158, ал. 3 от АПК.

В молби вх. №№ 1146/19.04.2023 г. и 1147/19.04.2023 г. са изложени доводи във връзка с разпореждане от 03.04.2023 г. и е поискано удължаване на срока за представяне на доказателства за внесена държавна такса.

С молба от 27.04.2023 г. е представена вносна бележка за внесена по сметка на АдмС – Враца държавна такса.

След запознаване с обстоятелствата изложени в първоначалната сезираща съда жалба, именована „установително дело“ и последваща молба с вх. № 1146/19.04.2023 г., съдът констатира, че същите не съдържат искания подлежащи на разглеждане или проверка от Адм.С – Враца, с оглед на което, в указания срок, а и до настоящият момент дадените от съда указанията не са изпълнени.

С факта на неизпълнение на указанията на съда, нередовностите на жалбата не са отстранени. При констатираното бездействие на жалбоподателя настъпват последиците на чл. 158, ал. 3, вр. с ал. 1 от АПК, свързани с отказ на съда да се произнесе по нередовно подадената жалба.  При  условие, че правото на оспорване не е упражнено в предвидената форма, е налице процесуална пречка за допустимостта на съдебно-административното производство.

Изявлението на жалбоподателя не притежава белезите на жалба – не е посочен административен акт; в какво се състои незаконосъобразността на акта и какво е искането от съда. Отделно от това следва да бъде посочено, че доводите изложени в него – да му бъде издаден документ от министъра на вътрешните работи, че по време на престоя му в следствен арест през 1997 г. във всичките му органи са вкарани чипове, които са спирали мислите и паметта му и са му попречили да се защитава адекватно, са несъстоятелни.

Съдебното производство по реда на АПК започва по искане на заинтересовано лице – чл.126 от АПК. В това се изразява принципът на диспозитивно начало за иницииране на съдебното административно производство. Съдът не може да тълкува правната воля на оспорващия и служебно да определя предметът на оспорването. Задължението за индивидуализиране на оспорения административен акт е задължение на оспорващия, а не на съда, който дължи произнасяне само по конкретизиран предмет на оспорването.

Налице е нередовна жалба, която не може да обезпечи развитието на съдебен контрол за законосъобразност.

При  условие, че правото на оспорване не е упражнено в предвидената форма, е налице процесуална пречка за допустимостта на съдебно-административното производство.

По молбата за предоставяне на правна помощ:

Закона за правната помощ ясно разграничава правната помощ, изразяваща се в подготовка на документи за завеждане на дело, от тази, изразяваща се в процесуално представителство. Съгласно чл. 23, ал. 1 от Закона за правната помощ /ЗПП/ правна помощ под формата на процесуално представителство се предоставя в случаите, при които по силата на закон задължително се предвижда адвокатска защита, резервен защитник или представителство. Според ал. 2 на чл. 23 от ЗПП правна помощ се предоставя и когато страната по гражданско дело не разполага със средства за заплащане на адвокат, желае да има такъв и интересите на правосъдието изискват това. Като взе предвид цитираните текстове на чл. 23, ал. 1 и ал. 2 от ЗПП съдът намира, че в настоящият случай не се предвижда по силата на закон задължителна адвокатска защита. Приложими са разпоредбите на чл. 23, ал. 2 ЗПП, които включват предпоставките - 1. страната по дело да не разполага със средства за заплащане на адвокат и желае да има такъв и 2. интересите на правосъдието изискват това.

В случая лицето е депозирало нередовна жалба. С оглед на това съдът преценява, че интересите на правосъдието не изискват предоставяне на правна помощ. т. 2 от ЗПП.  Освен всичко изложено, въз основа на представените доказателства по делото съдът намира, че случая е налице хипотезата на чл. 24, т. 1 и т. 2 от ЗПП.   Безплатна правна помощ според чл. 24, т. 1 и 2 от ЗПП, в това число и за процесуално представителство, не се предоставя, когато предоставянето й не е оправдано от гледна точка на ползата, която тя би донесла на лицето, кандидатстващо за правна помощ, както и когато претенцията е очевидно неоснователна, необоснована или недопустима, както е в случая, като претенцията не е обоснована, предвид нередовности на жалбата.

Всичко изложено мотивира съда да откаже предоставяне на правна помощ под формата на процесуално представителство.

При това положение съдът намира, че жалбата, въз основа на която е образувано настоящото производство следва да бъде оставена без разглеждане, а производството по делото – прекратено.

Препис от настоящото определение следва да се изпрати на страните, на основание чл. 138 от АПК.

Водим от гореизложеното и на основание чл. 158, ал. 3, вр. с чл. чл. 150, ал. 1 и  ал. 2  от АПК, съдът

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ молбата на л. св. Е.Г.К.,*** за допускане на правна помощ.

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на л. св. Е.Г.К.,***.

 

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. д. № 175/2023 г. по описа на АдмС – Враца.

 

Определението подлежи на обжалване пред ВАС, в 7-дневен срок от уведомяването.

 

Да се уведоми страната, чрез изпращане на препис от настоящото определение.

 

 

АДМ. СЪДИЯ: