Решение по дело №10247/2019 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 22 октомври 2019 г.
Съдия: Константин Калчев Калчев
Дело: 20197060710247
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 28 август 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 163

гр. Велико Търново,  22.10.2019 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 


Административен съд – Велико Търново, в съдебно заседание на единадесети октомври две хиляди и деветнадесета година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:ГЕОРГИ ЧЕМШИРОВ 

                  ЧЛЕНОВЕ: ДИАНКА ДАБКОВА

КОНСТАНТИН КАЛЧЕВ

 

При секретаря М.Н.и прокурора от ВТОП Светлана Иванова разгледа докладваното от съдия Калчев касационно НАХД № 10247/2019 г. и за да се произнесе взе предвид следното:

 

 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс, вр. с чл. 63, ал. 1, изр. ІІ от Закона за административните нарушения и наказания.

 

Образувано е по касационна жалба на Н.Д.К. *** срещу Решение № 369/22.07.2019 г. по НАХД № 585/2019 г. на Районен съд гр. Велико Търново. С решението е потвърдено Наказателно постановление (НП) № ********** от 13.03.2019г., издадено от зам.директора на Регионална дирекция по горите – гр. Велико Търново, с което на касатора за нарушение на разпоредбите на чл.257, ал.1, т.1 от Закона за горите (ЗГ), във вр. с чл.49, ал.2 от Наредба № 8 от 05.08.2011 г. за сечите в горите и на основание чл. чл.257, ал.1, т.1 от ЗГ е наложено административно наказание "глоба", в размер на 300 лева.

В касационната жалба се релевират оплаквания за неправилност на съдебното решение, поради нарушение на материалния закон и съществено нарушение на съдопроизводствените правила – касационни основания по смисъла на чл. 348, ал. 1, т. 1 и т. 2 от НПК, приложими в производството по силата на препращащата разпоредба на чл. 63, ал. 1, изр. ІІ от ЗАНН. Излагат се доводи, че при постановяване на решението си въззивният съд не е събрал исканите и необходими доказателства и не е проверил направените възражения. Конкретните оплаквания се изразяват в това, че районният съд не е събрал доказателства и не е проверил направеното възражение, че увеличението на добива, респ. увеличението на процента на ползване, и свързаното с тях маркиране на дърветата се дължи на констатираното от изготвилия ГСП ***Й. погрешно сортиментиране. В тази връзка се посочва, че в издаденото позволително за сеч е посочено, че  се разрешава да сече 11 куб.м. дървесина, което е и направил като е извършил маркиране и реално е отсякъл 8,8 куб.м. дървесина. Посочва, че тези му действия са мотивирани именно от издаденото му разрешение от човека, изготвил ГСП, който е установил и коригирал допуснатата грешка в сортиментирането.

На следващо място посочва, че обема на очаквания добив на дървесина, който следва да отговаря на съответен процент – в случая 30%, е очакван, приблизителен, а не константна величина. В тази връзка сочи, че тази маса може да се определи точно едва при освидетелстване на сечта, когато в протокола се отразяват добитите количества дървесина и причините за отклоненията, ако има такива. В случая този протокол не бил изискан от районния съд и не били разпитани за това свидетелите по делото, които са наясно с проблемите. От друга страна посочва, че в случая маркирането е извършено съобразно състоянието на насажденията, каквато възможност е предвидена в разпоредбата на чл.49, ал.2 от Наредба № 8. Алтернативно посочва, че дори и да е налице виновно поведение от негова страна, то в случая е приложима разпоредбата на чл.28 от ЗАНН. От настоящата инстанция се иска да отмени обжалваното решение на районния съд, ведно с произтичащите от това последици. Претендира присъждане на направени по делото разноски.

Ответникът по касационната жалба – Регионална дирекция по горите гр. Велико Търново, чрез процесуалния си представител оспорва жалбата като неоснователна в представени по делото писмен отговор и писмено становище.

Представителят на Окръжна прокуратура – Велико Търново заема становище за неоснователност на касационната жалба.

 

Настоящият състав на Административен съд – Велико Търново, като прецени допустимостта и основателността на касационната жалба, както и след служебна проверка, на основание чл. 218, ал. 2 от АПК, за валидност, допустимост и съответствие на решението с материалния закон, въз основа на установените факти, приема следното от правна страна:

Касационната жалба е подадена в срока по чл. 211, ал. 1 от АПК, от надлежна страна и е процесуално допустима. Разгледана по същество е неоснователна.

Съдът, след като се запозна с подадената касационна жалба, представените по делото доказателства и извърши проверка на обжалваното съдебно решение, прие за установено следното:

Предмет на оспорване е Решение № 369/22.07.2019 г. по НАХД № 585/2019 г. на Районен съд гр. Велико Търново, с което е потвърдено Наказателно постановление (НП) № ********** от 13.03.2019 г. на зам.директора на Регионална дирекция по горите – гр. Велико Търново, с което на Н.Д.К. за извършено от него нарушение на чл.257, ал.1, т.1 от Закона за горите (ЗГ), във вр. с чл.49, ал.2 от Наредба № 8 от 05.08.2011 г. за сечите в горите и на основание чл. чл.257, ал.1, т.1 от ЗГ е наложено административно наказание "глоба", в размер на 300 лева.

В хода на производството пред районния съд, чрез събиране на писмени и гласни доказателства, от фактическа страна е установено следното: При извършена проверка от служители на РДГ – гр. Велико Търново било констатирано, че на 29.09.2018г. Н.К., в качеството му на лесовъд на частна практика, е извършил маркиране в имот с № 042073,  попадащ в отдел 383, подотдел "в", землище с. Петко Каравелово за краткосрочно - постепенна сеч, осеменителна фаза, в нарушение на предвижданията на горскостопанската програма за имота, утвърдена със Заповед № 784- ПУ/28.09.2018 г. на Директора на РДГ - Велико Търново, съгласно която допустимият размер на ползване при първа лесовъдска намеса е 30 %, т.е. 6.5 плътни куб. метра дървесина с клони, като маркирал в имота 11 плътни куб. метра дървесина с клони - ползване по-голямо от 30 %, а именно 52.40 %. Нарушението било извършено на територията на РДГ - Велико Търново, община Полски Тръмбеш, землище с. Петко Каравелово, отдел 383, подотдел "в", имот с № 042073 - частна горска територия. При така констатираното от проверяващите е било преценено, че е налице нарушение на чл.257, ал.1, т.1 от Закона за горите (ЗГ), във вр. с чл.49, ал.2 от Наредба № 8 от 05.08.2011 г. за сечите в горите и бил съставен АУАН № ********** от 21.12.2018 г., връчен на нарушителя на 21.12.2018г.  Въз основа на съставения АУАН от зам.директора на РДГ – гр. Велико Търново е издадено и процесното Наказателно постановление № ********** от 13.03.2019 г., в което  наказващият орган възприел изцяло описаната фактология и правна квалификация.

Въз основа на така изяснените обстоятелства и след извършване на проверка по отношение формалната законосъобразност на АУАН и НП, районният съд е формирал краен извод за неоснователност на разглежданата от него жалба. Той е преценил, че АУАН и издаденото въз основа на него НП са законосъобразни, издадени са от компетентни лица, в законоустановените срокове и притежаващи необходимите реквизити – чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН. С деянието си К. е осъществил състава на визираното по-горе административно нарушение, за което правилно и законосъобразно е ангажирана отговорността му. При индивидуализацията на административното наказание наказващият е орган е наложил минимално предвиденото такова, което се явявало и най-благоприятно за субекта на нарушението. Прието е, че в конкретния случай не може да намери приложение разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН, тъй като самото нарушение с нищо не се отличава от останалите нарушения от същия вид, за да бъде преценявано като маловажно по смисъла на цитираната разпоредба.   

Въз основа на събраните в хода на административнонаказателното и съдебното производство доказателства, се установява, че фактическата обстановка по делото е правилно и в пълнота изяснена от районния съд. Решаващият състав е извършил задълбочен и цялостен анализ на събраните доказателства, като е направил обоснован извод досежно осъществяване от касатора на състава на соченото в НП административно нарушение и наличието на законовите предпоставки за ангажиране на отговорността му. 

Съгласно чл. 257, ал. 1, т. 1 от ЗГ наказва се с глоба от 300 до 5 000 лв., ако не е предвидено по-тежко наказание, длъжностно лице или лице, упражняващо лесовъдска практика, което не изпълни или изпълни несвоевременно задължения или контролни правомощия, възложени му по този закон, подзаконовите актове по прилагането му, както и решения и предписания, основани на тях. Нормата е бланкетна и за индивидуализация на твърдяното нарушение е необходимо препращане към онези норми или актове, вменяващи конкретни задължения за лицата, притежаващи посочените по-горе качества. В случая в НП е посочен чл. 49, ал. 2 от Наредба № 8 от 05.08.2011  година за сечите в горите, съгласно който маркирането на насажденията, предвидени за сеч, се извършва съобразно състоянието на насажденията, предвижданията в горскостопанския план или програма и при условията и реда, определени в тази наредба.

Основният спорен по делото въпрос е дали от страна на касатора е допуснато нарушение при маркирането, изразяващо се в неспазване на вида сеч, предвидена в горскостопанската програма. В тази връзка видно от доказателствата по делото е, че в горскостопанската програма за имота е предвидено ползване при първа лесовъдка намеса – до 30 %, като в таксационното описание е изчислен и записан конкретният размер, изчислен на база на запаса на насаждението – 6,5 плътни куб. м. В същото време от карнет – описа и сортиментните ведомости, част от досието на имот с кадастрален № 042073, е видно, че касаторът е извършил маркиране на 11 плътни куб.м. дървесина от дървесен вид благун и цер. Налага се изводът, че същият като лицензиран лесовъд е извършил маркиране на дървесина, като не се е съобразил с предвижданията в горскостопанския план или програма при условията и реда, определени в Наредбата, поради което правилно с издаденото НП е ангажирана административнонаказателната му отговорност по чл. 257, ал.1, т.1 от ЗГ.

  Неоснователно е наведеното възражение, че районният съд не е събрал доказателства и не е проверил направеното възражение, че увеличението на добива, респ. увеличението на процента на ползване, и свързаното с тях маркиране на дърветата се дължи на погрешно сортиментиране. На първо място следва да се отбележи, че такова възражение не е направено нито от страна на касатора, нито от страна на процесуалния му представител в нито един момент от развитието на съдебното производство. Такова възражение е направено от касатора единствено след съставяне на АУАН и във връзка със същото е извършена допълнителна проверка на терен, при която установеното от комисията е потвърдило описаното в АУАН нарушение. Нещо повече, проверката на терен е извършена в присъствието и участието на касатора, като по делото липсват данни същият да е имал възражения относно така установеното.

Неоснователни са и развитите в жалбата доводи, че маркирането и изсичането на по-голямо количество дървесина е продиктувано от издаденото му позволително за сеч. В тази връзка съдът намира за нужно да отбележи, че това обстоятелство няма отношение към извършеното от касатора деяние, тъй като отговорността му е ангажирана за това, че извършил маркиране в нарушение на предвижданията по горскостопанска програма за имота, а не за това, че е  отсякъл повече дървета от предвижданията по горскостопанската програма. Следва да се обърне внимание и на факта, че позволителното за сеч се издава след като насаждението бъде маркирано и на база сортиментни ведомости и карнет – опис от лицето, което е извършило маркирането в имота, т.е. в случая издателят на позволителното за сеч е посочил 11 куб.м. като очакван добив след като касаторът е извършил маркирането и е съставил прилежащите документи, в които е отразил брой и кубатура на маркираните от него за сеч дървета.

Неоснователни са и оплакванията, че в горскостопанската програма обема на очаквания добив на дървесина, който следва да отговаря на съответен процент – в случая 30%, е очакван, приблизителен, а не константна величина и същия може да се определи едва при освидетелстване на сечището. Видно от приложената по въззивното дело горскостопанска програма е, че на лицето не са разрешени 30 %, а ползване до 30%, като лицето, което маркира подлежащите за сеч дървета следва да се съобрази с предвидения и допустим размер на ползването. На следващо място в протокола за освидетелстване на сечището се отразява действително отсеченото, а не действително маркираното за сеч, като същото се отразява и в сортиментните ведомости и карнет – описа за извършено маркиране, които са изготвени именно от касатора.

Що се отнася до възраженията, че в случая маркирането е извършено съобразно състоянието на насажденията, каквато възможност е предвидена в разпоредбата на чл.49, ал.2 от Наредба № 8, а не по горскостопанска програма, съдът намира, че същите са в пълно противоречие с доказателствата по делото. От една страна тези възражения са в противоречие с вписаните в АУАН възражения, в които касаторът е посочил, че количеството от 11 плътни куб.м. е следствие на грешно сортиментиране, а от друга същите не намират опора в съставения от касатора карнет – опис, в който липсва отбелязване, че насаждението е с друг запас. Не на последно място следва да се посочи, че горскостопанската програма е утвърдена на 28.09.2019г., а маркирането е извършено на 29.09.2019г. – ден след това, поради което не би следвало насаждението да е променило своето състояние, което да наложи маркиране по състояние, а не по горскостопанска програма.

Предвид изложеното, процесното деяние е съставомерно, осъществяването му е установено по безспорен начин от обективна и субективна страна. По отношение на приложимостта на чл. 28 от ЗАНН наказващият орган и РС са изложили съображения за неприложимост, които настоящата инстанция споделя.  

При така изложеното настоящият състав намира, че обжалваното решение не страда от пороци, представляващи касационни основания за отмяната му. Същото е правилно и законосъобразно постановено, поради което следва да бъде оставено в сила.

С оглед изхода на спора искането на касатора за присъждане на разноски е неоснователно. Същото е неоснователно и предвид Тълкувателно решение № 2 от 03.06.2009 г.,  постановено по тълк. дело №7/2008г.  на ОСК на ВАС, според което административните съдилища не присъждат разноски в производствата по касационни жалби срещу решенията на районните съдилища по административнонаказателни дела.

Водим от горното и на основание чл. 221, ал. 2 от АПК, вр. с чл. 63, ал. 1, изр. ІІ от ЗАНН, съдът

 

Р Е Ш И :

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 369 от 22.07.2019 г., постановено по НАХД № 585/2019 г. по описа на Районен съд гр. Велико Търново.

РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

                                                         ПРЕДСЕДАТЕЛ :

 

                                                                   ЧЛЕНОВЕ :  1.

                                                                                        

       2.