Решение по дело №850/2021 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1258
Дата: 21 юни 2021 г. (в сила от 21 юни 2021 г.)
Съдия: Любомира Кирилова Несторова
Дело: 20217180700850
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 2 април 2021 г.

Съдържание на акта

РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ

Р Е Ш Е Н И Е

№ 1258

 

21.06.2021г., гр.Пловдив

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

             Административен съд Пловдив, петнадесети състав, в публично заседание на седемнадесети юни, две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

                             Административен съдия: Любомира Несторова

 

При секретаря М.Г..

Като разгледа докладваното АД № 850 по описа за 2021г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145, ал. 1 от Административнопроцесуалния кодекс  / Обн. ДВ, бр. 30 от 11.04.2006г./

           Образувано е по жалба на И.В.И., с ЕГН **********, с адрес: ***, депозирана чрез адвокат А., против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка №21-0438-000059 от 23.02.2021г.  на ВПД Началник РУ към ОДМВР Пловдив, РУ 03 Пловдив, с която на основание чл. 171, т.1, б.“б“ от ЗДвП е наложена принудителна административна мярка- временно отнемане на свидетелството за управление на моторно превозно средство на водач до решаване на въпроса за отговорността, но не повече от 18 месеца.

           Жалбоподателят намира оспорения акт за неправилен и незаконосъобразен. Посочва, че оспорената заповед не е мотивирана и не е конкретизирано конкретното нарушение като има разминаване в посоченото в АУАН и в заповедта. Не са представени доказателства за спазване на Инструкцията за работа с използваното техническо средство Дрегер Drug test 5000, както и преминал ли е използвалия го задължително обучение за работа с него. Излагат се още подробни съображения.

           Претендира отмяната на оспорения административен акт и разноските по делото.

            Ответникът по жалбата – ВПД Началник РУ към ОДМВР Пловдив, Трето РУ Пловдив, в писмено становище от 26.04.2021г., чрез процесуален представител- гл. юрисконсулт Пенкова, намира жалбата за неоснователна. Претендира отхвърляне на жалбата и юрисконсултско възнаграждение.

             Пловдивският административен съд, в настоящия състав, намира, че жалбата е подадена в срок и от активно легитимирана страна, адресат на оспорената заповед, ето защо е допустима.

             Разгледана по същество, е неоснователна поради следните съображения:

               Съгласно чл. 172, ал. 1 от ЗДвП - принудителните административни мерки по чл. 171, т. 1 се прилагат с мотивирана заповед от ръководителите на службите за контрол по ЗДвП съобразно тяхната компетентност или от оправомощени от тях длъжностни лица.

              Определянето на тези служби е в правомощията на министъра на вътрешните работи с оглед разпоредбата на чл. 165, ал. 1 от Закона за движение по пътищата.

              Заповедта е издадена от материално и териториално компетентния орган съгласно чл. 172, ал. 1 от ЗДвП и Заповед № 317з-391 от 06.02.2017г. Директора на ОДМВР-Пловдив и Заповед № 8121К-3205 от 12.02.2021г. на Министъра на МВР /л. 34 по делото/.

              Съдът намира, че заповедта е издадена в установената от закона форма, съгласно чл. 146, т. 2, във вр. с чл. 59 от АПК.

              Установи се, че процесната заповед отговаря на всички изисквания на чл. 59, ал. 2 от АПК - съдържа наименование на органа, който я е издал, наименование на акта, адресат на акта, фактически и правни основания за издаването на ИАА, които с оглед предмета на заповедта за налагане на ПАМ не следва да бъдат по-подробни, като съдържа и разпоредителна част, а също и реквизитите по чл. 59, ал. 2, т. 7 и т. 8 от АПК. Следва да се отбележи, че мотивите на заповедта могат да се излагат и отделно в самата административна преписка /каквато е константната съдебна практика/, поради което и при наличие на посочване в заповедта на АУАН с №АА889265 от 23.02.2021г., който представлява част от административната преписка, констатациите в същата, включително – талон за изследване, в който е посочено „отказва проба“ /на л. 24 от делото/, също част от административната преписка, съставляват и мотиви на заповедта.

               В обстоятелствената част на оспорената заповед е описано следното: на 23.02.2021г., около 02:20 часа, в гр. Пловдив, на ул. „Победа“ №63, в посока север-юг,  лицето И.В.И. като водач на МПС  Мерцедес ЦЛК компресор, с рег. № ***, собственост на Г.И.Д.с ЕГН **********, отказва да бъде изпробван за употреба на наркотични вещества или техните аналози с техническо средство Drug test 5000 с № АRКF-0023. Издаден талон за медицинско изследване № 089817. Извършва нарушение на чл. 174, ал.3, пр.2 от ЗДвП.

             Съдът намира, че оспорената заповед отговаря на всички изисквания за форма съгласно чл. 146, т. 2, във вр. с чл. 59, ал. 2 от АПК.

              По отношение на изискването на чл. 146, т. 3 от АПК съдът съобрази, че не всяко нарушение на административнопроизводствените правила води до отмяна, а единствено съществено такова. По делото, видно от приложената административна преписка, не се установи съществено нарушение на административнопроизводствените правила. Обстоятелството, че в АУАН е посочена за нарушена нормата на чл. 174, ал.3 от ЗДвП не променя изводите на съда, тъй като в случая се разглежда оспореният ИАА- ЗПАМ, а не съответствието на АУАН с издаденото Наказателно постановление по реда на ЗАНН. При това в АУАН изрично е изписано, че И.И. отказва да бъде изпробван за употреба на наркотични вещества или техните аналози с техническо средство Drug test 5000 с № АRКF-0023. Тази фактическа обстановка е описана и в мотивите на оспорената заповед.

          Съдът служебно извърши проверка и за наличие на основанието по чл. 146, т. 4 от АПК, като констатира, че обжалваната заповед съответства на материалния закон.

              Видно от всички писмени доказателства: АУАН № АА889265 от 23.02.2021г., талон за изследване, установява се фактическият състав на чл. 171, т. 1, б. "б" от ЗДвП.

             При това положение констатациите в АУАН и талон за изследване  следва да бъдат кредитирани.

             Съдът приема за установено, че И.В.И. е извършил нарушението, установено и описано с коментирания АУАН и вмотивната част на оспорената заповед.

              Съгласно чл. 171, т.1, б.“б“ от ЗДвП за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилагат следните принудителни административни мерки:1. временно отнемане на свидетелството за управление на моторно превозно средство на водач: който управлява моторно превозно средство с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда, установена с медицинско и химическо лабораторно изследване или с изследване с доказателствен анализатор, или с друго техническо средство, определящо съдържанието на алкохол в кръвта чрез измерването му в издишания въздух, или след употреба на наркотични вещества или техни аналози, установена с медицинско и химико-токсикологично лабораторно изследване или с тест, както и който откаже да бъде проверен с техническо средство или с тест, изследван с доказателствен анализатор или да даде биологични проби за химическо изследване и/или химико-токсикологично лабораторно изследване – до решаване на въпроса за отговорността му, но за не повече от 18 месеца; при наличие на изследване от кръвна проба или изследване с доказателствен анализатор по реда на чл. 174, ал. 4 установените стойности са определящи.            

              Следва да се посочи, че в конкретния казус основанието на чл.146 т.5 от АПК - противоречие с целта на закона, е изключено като отменително основание на оспорената заповед, поради факта, че тя е издадена от административния орган в условията на обвързана компетентност.  

              При наличието на предвидените в закона материалноправни предпоставки, административният орган няма право на избор или на свободна преценка дали да наложи ПАМ или не, а е длъжен да издаде административен акт с указаното от закона съдържание, тоест той действа при условията на обвързана компетентност.

            След  като  жалбоподателят управлява МПС Мерцедес ЦЛК 200 компресор, с рег. № *** и отказва да бъде изпробван за употреба на наркотични вещества или техните аналози с техническо средство Drug test 5000 с № АRКF-0023. Не изпълнява предписание за химико-токсилогично лабораторно изследване за установяване на употребата на наркотични вещества или техни аналози, то административният орган не само е имал право, но и задължение да издаде заповед за прилагане на предвидената в чл.171, т.1, б.“б“от ЗДвП принудителна административна мярка, доколкото нормата е императивна и административният орган действа в условията на задължителна администрация. Т.е. преценката и мотивите за прилагане на принудителната мярка са направени от законодателя при създаване на самата правна норма. В тази връзка следва да бъде отбелязано, че в заглавната част на обжалвания административен акт е посочено изрично, че се касае за Заповед за налагане на принудителна административна мярка по чл.171 т.1,б.“б“ от ЗДвП, т.е. посочен е и нормативният акт, послужил за правно основание за издаването й. В диспозитивната част на заповедта е изписано също, че се налага санкция по цитираната разпоредба. При установената фактическа обстановка по конкретния казус /отказ за извършване на проверка с техническо средство, като само този отказ е достатъчно основание за издаване на процесната заповед, тъй като отказът да се дадат биологични проби за химическо изследване и/или химико-токсикологично лабораторно изследване е посочен с алтернативния съюз „или“ в цитираната по-горе правна норма.

              Извършено е коментираното по-горе нарушение и обстоятелството, че жалбоподателят е употребявал медикаменти, които биха се отразили негативно при теста, е ирелевантно за настоящия правен спор.

             При извършеното правонарушение водачът на МПС, следва да понесе санкцията-временно отнеманена свидетелство за управление на МПС.

              С прилагането на ПАМ се изпълнява целта на чл.22 от ЗАНН, във връзка с чл.171 от ЗДвП, а именно да се осигури безопасността на движението по пътищата и да се преустановят административните нарушения от водача, управлявал пътно превозно средство.

              ПАМ се налагат независимо от наложеното административно наказание, както и независимо от реализирането на наказателната отговорност, като не представлява административно наказание съгласно легалната дефиниция на чл. 13 от ЗАНН. Различен е характерът на ПАМ /като ИАА/ с този на наказателните постановления, като различен е и редът за тяхното обжалване.

               По изложените съображения, следва да се приеме, че законосъобразно административният орган е наложил на жалбоподателя оспорената принудителна административна мярка, поради което подадената жалба, като неоснователна, ще следва да бъде отхвърлена.

              При посочения изход на спора, на основание чл. 143, ал. 3 и ал. 4 от АПК, във връзка с чл. 144 от АПК, чл. 78, ал. 8 от Гражданския процесуален кодекс, чл. 37 от Закона за правната помощ и чл. 24 от Наредбата за правната помощ /обн., ДВ, бр.5 от 17.01.06 г./, на ответника се дължат разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лв., дължими от жалбоподателя.

              Воден от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Пловдивският административен съд, ХV състав

 

Р Е Ш И :

 

                ОТХВЪРЛЯ жалбата на И.В.И., с ЕГН **********, с адрес: ***,  против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка №21-0438-000059 от 23.02.2021г.  на ВПД Началник РУ към ОДМВР Пловдив,  Трето РУ-Пловдив.

             ОСЪЖДА И.В.И., с ЕГН **********, да заплати в полза на ОД на МВР-Пловдив сумата в размер на 100лв. /сто лева/.

              Решението е окончателно.

 

Административен съдия: /п/