Номер 34502.11.2020 г.Град Сливен
В ИМЕТО НА НАРОДА
Районен съд – СливенIV състав
На 16.10.2020 година в публично заседание в следния състав:
Председател:Цанка Г. Неделчева
Секретар:Галина Е. Пенева
като разгледа докладваното от Цанка Г. Неделчева Административно
наказателно дело № 20202230201081 по описа за 2020 година
Производството е образувано по повод жалба от „Б.” ЕООД - гр. Сливен,
представлявано от А. Н. Б. , против НП № F512635/15.11.2019 год., издадено от Заместник –
директор на ТД на НАП - Бургас, с което е наложено административно наказание
„Имуществена санкция” в размер на 200,00 лева на основание чл. 74, ал. 1 от Закона за
счетоводството (ЗСч.) за нарушение на чл. 38, ал. 1 от ЗСч. Моли издаденото НП да бъде
отменено, като счита, че в настоящия случай следва да се приложи разпоредбата на чл. 28 от
ЗАНН.
В с.з. жалбоподателят, редовно призован, се представлява от процесуален
представител, който поддържа жалбата и моли издаденото наказателно постановление да
бъде отменено, тъй като считат, че се касае за маловажен случай.
В с.з. административнонаказващият орган, издал обжалваното наказателно
постановление, редовно призован, изпраща процесуален представител, който оспорва
жалбата, моли да се потвърди наказателното постановление като законосъобразно и
претендира юрисконсултско възнаграждение.
Въз основа на събраните по делото доказателства, преценени в своята съвкупност и
по отделно като безпротиворечиви и относими към предмета на делото, съдът намира за
установено следното от фактическа страна:
На 02.10.2019 год. бил съставен АУАН № F512635 от същата дата на жалбоподателя
за това, че в качеството му на предприятие не е изпълнило задължението си да публикува
чрез подаване на заявление и представяне за обявяване на годишния си финансов отчет за
2018 година в търговския регистър на Агенцията по вписванията - Сливен до 01.07.2019 год.
(последният срок - 30.06.2019 год. изтича в почивен ден). В акта било отразено, че съгласно
1
чл. 38, ал. 1, т. 2 от Закона за счетоводството срокът за публикуване на годишния финансов
отчет чрез вписване и представяне за обявяване в търговския регистър е до 30 юни на
следващата година; както и че годишният финансов отчет за 2018 год. на предприятието е
заявен за вписване в търговския регистър на 30.09.2019 год., видно от направена справка в
информационната система на Агенцията по вписванията. В акта било посочено, че
нарушението е установено след получен списък от Агенцията по вписванията с писмо наш
вх. № 12-00-316/21.08.2019 год. с извадка на лица (търговци), които не са подали в срока до
30.06.2019 год. заявление за вписване и представяне за обявяване на в търговския регистър
на годишен финансов отчет за 2018 год.; както и че до предприятието била изпратена покана
изх. № О-826-18/20.09.2019 год. за явяване в сградата на Териториална дирекция Бургас,
Офис за обслужване Сливен в 7-дневен срок от получаването й за съставяне на акт за
установяване на административно нарушение. Поканата била връчена по електронен път на
деклариран от лицето електронен адрес за кореспонденция на 26.09.2019 год. В акта било
отразено още, че видно от подадената годишна данъчна декларация по чл. 92 от ЗКПО с вх.
№ 2000И0118636/28.03.2019 год. за финансовата 2018 год. нетните приходи от продажби за
отчетния период възлизат на 27 210,00 лева. В акта било отразено, че е нарушена
разпоредбата на чл. 38, ал. 1, т. 1 от Закона за счетоводството. Актът бил връчен на
02.10.2019 год. (л. 6 – 7 от делото).
На 07.10.2019 год. в ТД на НАП - Бургас, Офис - Сливен постъпило възражение вх.
№ 12925 от същата дата, с което от дружеството информират, че имало техническа причина
за неподаване на заявлението и считат, че се касае за маловажен случай на административно
нарушение (л. 8 от делото).
Въз основа на така съставения АУАН било издадено НП № F512635/15.11.2019 год.,
издадено от Заместник – директор на ТД на НАП - Бургас, с което на жалбоподателя било
наложено административно наказание „Имуществена санкция” в размер на 200,00 лева на
основание чл. 74, ал. 1 от ЗСч., за нарушение на чл. 38, ал. 1 от ЗСч. В НП било отразено, че
срещу АУАН е подадено възражение, което е счетено за неоснователно, както и че не са
налице предпоставки за прилагане на чл. 28 от ЗАНН. НП било връчено на 14.08.2020 год.
(л. 4 – 5 от делото).
Горната фактическа обстановка съдът прие за безспорно установена от събраните по
делото гласни и писмени доказателства. Въз основа на нея направи следните правни изводи:
Жалбата е допустима – подадена в законния срок от лице, имащо правен интерес от
обжалването.
Разгледана по същество, обаче жалбата се явява неоснователна.
Съдът не приема доводите на жалбоподателя, изложени в жалбата му и на
процесуалният му представител в с.з. относно приложение на разпоредбата на чл. 28 от
ЗАНН, тъй като намира че същите са неоснователни.
2
От събраните по делото гласни и писмени доказателства безспорно се установява, че
„Б.” ЕООД - гр. Сливен, представлявано от А. Н. Б. , не е изпълнил задължението си да
публикува чрез заявяване и представяне за обявяване в търговския регистър на Агенцията
по вписванията – Сливен в законоустановения срок годишния си финансов отчет за 2018
година, който за 2018 год. е бил до 01.07.2019 год. След като не е изпълнил това свое
задължение, жалбоподателят е ангажирал своята административнонаказателна отговорност
и следва да понесе наложеното административно наказание.
Съдът намира за неоснователно твърдението, че в настоящия случай следва да се
приложи разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН. Маловажен случай на административно
нарушение е този, при който извършеното нарушение с оглед на липсата или
незначителността на вредните последици или с оглед на други смекчаващи обстоятелства
представлява по – ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи
на нарушения от съответния вид. Нарушението на чл. 38, ал. 1 от ЗСч., е извършено за първи
път (което обстоятелство е съобразено при определяне на минимален размер на
имуществената санкция), но не може да се приеме, че неговата тежест не е голяма и
извършеното представлява по – ниска степен на обществена опасност в сравнение с
обикновените случаи на нарушения от този вид. В случая бездействието изразяващо се в
неизпълнение на задължение да публикува чрез заявяване и представяне за обявяване в
търговския регистър на Агенцията по вписванията – Сливен е продължило три месеца и
същото не е било отстранено по инициатива на жалбоподателя, а едва след като е била
изпратена покана от административнонаказващия орган за съставяне на АУАН за
извършеното нарушение на чл. 38, ал. 1 от ЗСч. Освен това въведеното задължение с
разпоредбата на чл. 38, ал. 1 от ЗСч. е с цел осигуряване на публичност относно дейността
на дружествата и законодателят е предвидил по – тежки санкции за тези нарушения, в
сравнение с обичайните случаи на административни нарушения (в този смисъл Решение №
118/23.05.2018 год. по КАНД № 86/2018 год. по описа на СлАС).
Съдът не констатира нарушения на процедурата, както при съставяне на акта, така и
при издаване на НП. И съставеният акт и издаденото въз основа на него НП съдържат
всички необходими реквизити по ЗАНН. В акта точно е описано извършеното от
жалбоподателя нарушение и обстоятелствата, при които е извършено.
Размерът на наложеното на жалбоподателя наказание е в предвидения от закона
минимален размер и отговаря в пълна степен на допуснатото нарушение. Ето защо съдът
намира, че следва да потвърди атакуваното НП като законосъобразно и обосновано.
В настоящия случай своевременно се явява искането на въззиваемата страна за
присъждане на разноски във вид на юрисконсултско възнаграждение и същите следва да се
възложат в тежест на жалбоподателя. Съгласно разпоредбата на чл. 63, ал. 5 от ЗАНН в
полза на юридически лица или еднолични търговци се присъжда и възнаграждение в размер,
определен от съда, ако те са били защитавани от юрисконсулт, като размерът на
3
присъденото възнаграждение не може да надхвърля максималния размер за съответния вид
дело, определен по реда на чл. 37 от ЗПП. Разпоредбата на чл. 37, ал. 1 от ЗПП предвижда,
че заплащането на правната помощ е съобразно вида и количеството на извършената
дейност и се определя в наредба на Министерския съвет по предложение на НБПП, а
съгласно разпоредбата на чл. 27е от НЗПП възнаграждението за защита в производствата по
ЗАНН е от 80,00 до 120,00 лева. С оглед гореизложеното съдът намира, че следва да
определи юрисконсултското възнаграждение в размер на 80,00 лева.
Ръководен от гореизложеното, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № F512635/15.11.2019 год.,
издадено от Заместник – директор на ТД на НАП - Бургас, с което на „Б.” ЕООД - гр.
Сливен, представлявано от А. Н. Б. , е наложено административно наказание „Имуществена
санкция” в размер на 200,00 лева на основание чл. 74, ал. 1 от ЗСч., за нарушение на чл. 38,
ал. 1 от ЗСч., като ЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
ОСЪЖДА „Б.” ЕООД с ЕИК ***** със седалище и адрес на управление *****,
представлявано от А. Н. Б. , да заплати в полза на Национална агенция за приходите
разноски в размер на 80,00 (осемдесет) лева, представляващи юрисконсултско
възнаграждение.
Решението подлежи на касационно обжалване пред СлАС в 14 – дневен срок от
съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Сливен: _______________________
4