O П Р
Е Д Е Л Е
Н И Е
№ 234 /
23.04.2018г.
Административен съд - М*** , І-ви
състав в закрито заседание на двадесет и трети април през две хиляди и
осемнадесета година в състав :
Председател : О. Е***
като разгледа административно дело №151/2018г. по описа
на Административен съд М*** , за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.9б Закон
за местните данъци и такси (ЗМДТ) във вр. с чл.156 и сл. Данъчно-осигурителен
процесуален кодекс (ДОПК)
Образувано е по
жалбата подадена от О.А.И. *** и П.А. *** срещу мълчалив отказ на орган по приходите при Община
Г*** Д*** да се произнесе по подадена декларация вх.№**********/28.02.2017г. по
чл.71, т.1 от ЗМДТ.
Настоящият съдебен състав счита
жалбата за недопустима при следните доводи:
С писмо вх.№827/17.04.2018г. (л.20 по делото) изрично
е посочено, че в Община Г*** Д*** не е
подавана жалба срещу мълчалив отказ на орган по приходите при Община Г*** Д*** да
се произнесе по подадена декларация вх.№**********/28.02.2017г. по чл.71, т.1
от ЗМДТ, тоест налице е установяване, че не е оспорван по административен ред.
При
наличието на безспорно установяване, че не е проведен контрол по отношение на
законосъобразността на оспорения мълчалив отказ по административен ред е налице
процесуална пречка за разглеждане на жалбата, с която е сезирана настоящата
съдебна инстанция. Това
е така, тъй като съгласно
чл.9б ЗМДТ установяването, обезпечаването и събирането на местните такси по
този закон се извършват по реда на чл. 4, ал. 1 – 5 ЗМДТ, като такъв е и реда
за обжалването на свързаните с тях актове. В чл.4, ал.5 ЗМДТ е предвидено, че
кметът на общината упражнява правомощията на решаващ орган по чл. 152, ал. 2 от
Данъчно-осигурителния процесуален кодекс , а ръководителят на звеното за местни
приходи в съответната община - на териториален директор на Националната агенция
за приходите О*** на свързаните с тях актове се извършва по същия ред. В
разпоредбата на чл. 156, ал. 2 ДОПК, приложима на основание чл. 144 ДОПК и при
обжалване на други актове по реда на ДОПК, е предвидено, че ревизионният акт не
може да се обжалва по съдебен ред в частта, в която не е обжалван по
административен ред. Следователно, обжалваното по административен ред е
абсолютна процесуална предпоставка за допустимостта на обжалването на акта по
съдебен ред. След като в настоящия случай не е изчерпан задължителния
процесуален ред на обжалване пред административния орган за настоящата съдебна
инстанция е налице процесуална пречка да разгледа делото.
В
случая настоящия съдебен състав счита, че жалбата на О.А.И. *** и П.А. *** срещу мълчалив отказ на орган по
приходите при Община Г*** Д*** да се произнесе по подадена декларация вх.№**********/28.02.2017г.
по чл.71, т.1 от ЗМДТ, следва при наличието на основанията на чл.130, ал.4 АПК
да се изпрати за произнасяне на Началник отдел „Местни приходи” при Община Г***
Д*** , които е овластен с компетентност да се произнесе по нейната
основателност след като прецени допустимостима ли е.
Водим от гореизложеното и на основание чл.130 ал.4 АПК във вр. с чл.9б ЗМДТ, І-ви състав на Административен съд М***
О П Р
Е Д Е
Л И :
ОСТАВЯ
без разглеждане жалбата подадена от О.А.И. *** и П.А. *** срещу мълчалив отказ
на орган по приходите при Община Г*** Д*** да се произнесе по подадена
декларация вх.№**********/28.02.2017г. по чл.71, т.1 от ЗМДТ.
ПРЕКРАТЯВА
производството по Адм. дело №151/2018г. по описа на Административен съд М*** .
ИЗПРАЩА
делото като преписка на Началник отдел „Местни приходи” при Община Г*** Д*** за
произнасяне по жалбата на О.А.И. *** и П.А. *** срещу мълчалив отказ на орган
по приходите при Община Г*** Д*** да се произнесе по подадена декларация
вх.№**********/28.02.2017г. по чл.71, т.1 от ЗМДТ.
Определението
подлежи на обжалване пред Върховен административен съд с частна жалба, в
7-дневен срок от съобщаването му на оспорващия и органа, на който делото е
изпратено като преписка.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: