Решение по дело №160/2020 на Районен съд - Троян

Номер на акта: 70
Дата: 17 юли 2020 г. (в сила от 11 август 2020 г.)
Съдия: Петя Николова Гатева
Дело: 20204340200160
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 28 май 2020 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

   70

 

гр. Троян,17.07.2020г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

ТРОЯНСКИ   РАЙОНЕН СЪД , трети  състав,

в  открито  заседание на деветнадесети  юни,

през две хиляди и двадесета   година, в състав:

                                                                  Председател: ПЕТЯ  ГАТЕВА

............................

Секретар  Ваня Маринова

Прокурор 

като разгледа докладваното от съдията   Гатева

АНД № 160 по описа  на ТРС за  2020год., за да се произнесе – съобрази:

          Производство с правно основание чл.59 и сл. от ЗАНН.

          С Наказателно постановление  №295р -6611/05.05.2020г. на директора на Областна дирекция на министерството на вътрешните работи/ОДМВР/  гр.Ловеч ст. комисар Милен Семков Маринов  на жалбоподателя В. Д.П. *** е наложено административно наказание  глоба в размер на  300/триста/лева   на основание чл.209а ал.4 пр.2 във вр. ал.1 от Закона за здравето/ЗЗдр./ за нарушение по чл.209 а ал.1 от ЗЗдр.Посоченото  наказателно постановление  е обжалвано от  П., който в законоустановения  срок е подал жалба до  Троянски районен съд  и  моли съда да постанови решение, с което да отмени обжалваното  наказателно постановление. П. твърди в жалбата,  че  живее със сестра си, която  е инвалид, че не работи, защото трябва да се грижи за нея и двамата живеят с крайно оскъдни средства.Обяснява, че в общинското жилище, в което са настанени, няма телевизор и радио и не е имал възможност да научи за издадената два дни преди констатираното нарушение заповед на министъра на здравеопазването.Моли съда да приеме, че случая е маловажен.В подкрепа на   твърденията си  жалбоподателят  е  ангажирал   доказателства.

          В съдебно заседание  жалбоподателят  В. Д.П., редовно призован, се явява лично.Поддържа жалбата си и моли  съда да отмени обжалваното НП по изложените в нея съображения.

          За въззиваемата ОДМВР Ловеч, редовно призовани, в с.з. се явява главен юрисконсулт Радослав Радков. Същият изразява становище, че с оглед представените по делото доказателства, се касае за маловажен случай и следва  да се  приложи разпоредбата на чл.28 от ЗАНН.

От показанията на разпитания свидетели М.Д.Б. и Ц.С.Х. и от приложените към делото писмени  доказателства: АУАН № 22/2020 г.; Наказателно постановление № 295р-6611/05.05.2020 г. на Директора на ОДМВР – Ловеч; Докладна записка № 359р-9697/1/8.05.2020 г.; Заповед № 295з-579/24.03.2020 г. на МВР, копие от експертно решение на ТЕЛК № 0672/065/ от 21.05.2020 г. на Т.Д.П. съдът приема за установена следната фактическа обстановка:

           На жалбоподателя В. Д.П. е съставен Акт  № 22/20 с бл.№ 827866 от 13.04.2020г.  от Ц.С.Х.,***  затова, че  на  13.04.2020г.  около 14.50часа в гр.Троян, ул.Васил Левски №129, не спазва  въведената  със  Заповед №РД -01-197/11.04.2020г.  противоепидемична мярка по чл.63 ал.1 от Закона за здравето, а именно не е „поставила”  защитна маска  или друго средство , покриващо носа и устата на обществено място.Констатирано е, че е налице нарушение по чл.209а  ал.1 от ЗЗдр.Препис от акта е връчен на жалбоподателя, който  в графата за възражения е вписал, че няма такива.Въз основа на акта   е издадено  Наказателно постановление №295р -6611/05.05.2020г. на директора на Областна дирекция на министерството на вътрешните работи/ОДМВР/  гр.Ловеч ст.комисар Милен Семков Маринов, с което на В. Д.П. е наложено административно наказание  глоба в размер на   300лева   на основание чл.209а  ал.4 пр.2 във вр. ал.1 от ЗЗдр.В НП е уточнено, че нарушението е извършено в условията на обявено в РБългария извънредно положение с Решение  от 13.03.2020г. на Народното събрание, както и че е въведена противоепидемична мярка на основание чл.63 ал.1 от ЗЗдр. със Заповед №РД -01-197/11.04.2020г. т.9, с която е допълнена Заповед №РД -01-124/13.03.2020г. на министъра на здравеопазването.

          При така установената фактическа обстановка  съдът приема от правна страна следното:

          Жалбата е  подадена от надлежна страна  и в изискуемия  съгласно разпоредбата на чл.59 ал.2 от ЗАНН срок и е процесуално допустима.Разгледана по същество е  основателна поради следните съображения:

          В жалбата си и в с.з.  В. Д.П. не оспорва, че е извършил нарушението, описано в наказателното постановление.Твърди обаче, че  живее със сестра  си, която  е болна от епилепсия и е инвалид, че не работи, защото трябва да се грижи за нея и двамата живеят с крайно оскъдни средства – 150.00лева на месец, колкото е инвалидната и пенсия.Обяснява, че в общинското жилище, в което са настанени, няма телевизор и радио и не е имал възможност да научи за издадената два дни преди констатираното нарушение заповед на министъра на здравеопазването. Уточнява, че е бил объркан, защото по улицата са се движили  хора с маски и хора без маски.Твърди, че му е непосилно да заплати  размера на глобата.Уточнява, че помолил служителите на РУ Полиция Троян да му дадат възможност  да си закупи маска от близката аптека, но те не се съгласили и му  съставили АУАН.От приложеното към делото копие от Експертно решение на ТЕЛК № 0672/065/ от 21.05.2020 г. на Т.Д.П. се установява по безспорен начин, че същата  е инвалид с 87% работоспособност с диагноза :Разстройство на личността и поведението, дължащи се на боласт, увреждане и дисфункция на главния мозък.Епилепсия  -ГТКП.Лека степен на умствена изостаналост.

От така изложената фактическа обстановка  на първо място е видно, че жалбоподателят е извършил административно нарушение, като на посочените дата и час в АУАН  се е намирал на обществено място – гр.Троян, ул.Васил Левски №129  и не е имал поставена защитна маска  за лице за еднократна или многократна употреба или друго средство, покриващо носа и устата, каквито са  изискванията на чл.63 ал.4 във вр. ал.1 от ЗЗдр.,  във вр. с т.9  от  Заповед №РД -01-197/11.04.2020г., с която е допълнена Заповед №РД -01-124/13.03.2020г. на министъра на здравеопазването.

Въз основа на  извършената служебна проверка съдът констатира, че при съставянето на АУАН и издаването на НП са допуснати съществени нарушения  на императивни разпоредби от ЗАНН, ограничили правото на защита  на наказаното лице. Съгласно чл. 42 т.4 и т. 5 и чл. 57 ал. 1 т. 5 и т. 6 от ЗАНН, както в акта, така и в НП, следва да се съдържа описание на нарушението и да бъдат посочени  законовите разпоредби, които са били нарушени. АУАН не отговаря на изискванията на чл.42 т.5 от ЗАНН, тъй като  разпоредбата на чл.209 а ал.1 от ЗЗдр, по която е квалифицирано нарушението е бланкетна и не съдържа състав на административно нарушение,  а съдържа само  санкцията  за съответното нарушение.За да може нарушителят  да разбере в какво е обвинен,  трябва в АУАН и в НП да бъде цитиран точно  нарушения нормативен акт и тъй като в текстовата част на   акта се твърди, че е нарушена противоепидемична мярка по чл.63 ал.1 от ЗЗдр., да се посочи съответно с какъв акт е въведена тя и коя точно мярка е нарушена.Разпоредбата на чл.63 ал.1 от ЗЗдр. не  съдържа  описание на противоепидемични мерки  на територията на България, а сочи, че при непосредствена  опасност за живота и здравето на гражданите  от епидемично разпространение на заразна болест по чл.61 ал.1, с цел защита и опазване живота и здравето на гражданите, се обявява извънредна епидемична обстановка.Посочване на правната квалификация   на нарушението е от съществено значение, като следва да се има предвид, че между описанието на нарушението и неговата правна квалификация следва да е налице пълно единство, тъй като влияят върху правото на защита на нарушителя, а именно върху възможността му да разбере в извършването на какво нарушение е обвинен. В случая едва в НП в текстовата част са посочени  заповедите на министъра на здравеопазването, визиращи нарушената мярка, което е недопустимо, тъй като  още  със съставяне на АУАН нарушителят следва да е наясно в извършването на какво нарушение е обвинен. Освен това липсва съответствие  между посочените  правни норми в АУАН и в НП, което е съществено процесуално нарушение. Както и по-горе е посочено, в АУАН е записана като нарушена разпоредбата на 209а  ал.1 от ЗЗдр., а в НП   освен нея са посочени и разпоредбата на чл.63 ал.1 от ЗЗдр. и двете заповеди на министъра на здравеопазването, а именно Заповед №РД -01-197/11.04.2020г., с която е допълнена Заповед №РД -01-124/13.03.2020г., но само в  текстовата част, като нарушението отново е квалифицирано по чл.209 а  ал.1 от ЗЗдр.С тези нарушения  е ограничено правото на защита на наказаното лице, тъй като то не е могло да разбере  какво е нарушението, за което е наказано.Досежно  описание на нарушението и на обстоятелствата, при които е извършено,   АНО  в обстоятелствената част на     НП не е отразил точно  мястото на извършване на нарушението, като твърди, че П. се е намирал на открито/закрито/ обществено място, а в АУАН  е записал, че П.  „не е поставила защитна маска”. Касае се отново до допуснато нарушение на процесуалните правила, довело до нарушаване правото на защита на наказаното лице.

           Освен изложеното по-горе, по   преценка  на настоящата инстанция,   наложеното на жалбоподателя наказание не е съобразено  и с разпоредбите на чл.28 от ЗАНН.При получаване на АУАН с цялата преписка към него , АНО е бил длъжен на първо място да провери дали не са налице условията за прилагане разпоредбата на чл.28 от ЗАНН и едва след това, ако не са налице, да издаде съответното НП и наложи административно наказание на нарушителя.В конкретния случай тази последователност не е спазена.Не е отчетена  конкретната тежест  на извършеното нарушение, както и обстоятелството, че жалбоподателят е   изпаднал в тежко социално положение, тъй като  сестра му, видно от представеното Експертно решение на ТЕЛК № 0672/065/ от 21.05.2020 г. на Т.Д.П.,  е инвалид с 87% работоспособност с диагноза: Разстройство на личността и поведението, дължащи се на боласт, увреждане и дисфункция на главния мозък.Епилепсия  -ГТКП.Лека степен на умствена изостаналост.  П. не работи, защото трябва да се грижи за нея и двамата живеят с крайно оскъдни средства  в общинското жилище, в което са настанени.Съдът  счита, че са достоверни  обясненията на същия ,че  нямат  телевизор и радио и не е имал възможност да научи за издадената два дни преди констатираното нарушение заповед на министъра на здравеопазването.Съдът счита, че  административно – наказващият оран е следвало  да съобрази, че се касае до маловажен случай на административно нарушение по смисъла на чл.28 от ЗАНН и да предупреди писмено   нарушителя, че при ново нарушение ще бъде санкциониран.От друга страна вина за това има и  жалбоподателят, който не се е възползвал от правото си по чл.44 ал.1 от ЗАНН в 3-дневен срок от подписване на акта да направи  писмени възражения по него, в които да изтъкне обстоятелствата, посочени в жалбата по делото.

          При това положение съдът намира обжалваното Наказателно постановление №295р -6611/05.05.2020г. на директора на Областна дирекция на министерството на вътрешните работи/ОДМВР/  гр.Ловеч ст.комисар Милен Семков Маринов за незаконосъобразно и като такова следва да бъде отменено, а  съставения акт  за административно нарушение да се третира като писмено предупреждение  на жалбоподателя по смисъла  на чл.28  от ЗАНН.

          Водим от горното съдът

 

                                               Р     Е     Ш     И   :

 

          ОТМЕНЯ  Наказателно постановление №295р -6611/05.05.2020г. на директора на Областна дирекция на министерството на вътрешните работи/ОДМВР/  гр.Ловеч ст. комисар Милен Семков Маринов, с което на  В. Д.П. ***, ЕГН **********, е наложено   административно наказание  глоба в размер на 300/триста/ лева   на основание чл.209а ал.4 във вр. ал.1 от Закона за здравето за нарушение по чл.63 ал.4 във вр. ал.1 от ЗЗдр.,  във вр. с т.9  от  Заповед №РД -01-197/11.04.2020г., с която е допълнена Заповед №РД -01-124/13.03.2020г. на министъра на здравеопазването, като незаконосъобразно.

          Съставеният акт  за  установяване на административно нарушение Акт  № 22/20 с бл.№ 827866 от 13.04.2020г.  от Ц.С.Х.,***, да се счита като писмено предупреждение   по смисъла  на чл.28  от ЗАНН.

          Решението  може да се обжалва пред Ловешки административен съд  в четиринадесетдневен срок от  съобщението на страните, че е изготвено.

 

 

                                                                                              Районен съдия: