№ 56
гр. Асеновград, 23.05.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – АСЕНОВГРАД, ТРЕТИ НАКАЗАТЕЛЕН
СЪСТАВ, в публично заседание на деветнадесети април през две хиляди
двадесет и втора година в следния състав:
Председател:Иван Г. Шейтанов
при участието на секретаря Мария Ил. Ацалова
като разгледа докладваното от Иван Г. Шейтанов Административно
наказателно дело № 20215310200316 по описа за 2021 година
Производство по реда на чл.59 и следващите от ЗАНН.
Обжалвано е НП № 42/2001 от 02.04.2021г., издадено от А.Л.Х-П. директор на
Териториална дирекция /ТД/ „Тракийска” гр. Пловдив, / сега Териториална дирекция
Митница Пловдив/ упълномощена съгласно Заповед №ЗАМ-43/32-8734/07.01.2019г. на
директора на Агенция “Митници”, с което на „ВП БРАНДС ИНТЕРНЕШЪНЪЛ” АД ЕИК
********* със седалище и адрес на управление гр. Пловдив, район „Северен”, бул. „Дунав”
№5, управлявано и представлявано от изпълнителен директор- ИВ. Г. П., с ЕГН **********
на основание чл. 20, ал. 2. т. 1, чл. 84, ал. 7, т. 1, чл. 112, ал. 1, чл.128, ал. 2 от Закона за
акцизите и данъчните складове /ЗАДС/ вр. чл. 36, ал. 1. чл. 53, ал. 1, чл. 57 и чл. 83, ал. 1 от
ЗАНН е наложена ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ в размер на 276 188.00/двеста седемдесет и
шест хиляди сто осемдесет и осем/ лв., за 9бр. нарушения на чл. 84, ал. 7, т. 1 от ЗАДС във
вр. чл. 20, ал 2, т. 1 от ЗАДС
Управляващия изпълнителен директор на дружеството жалбоподател, не се явява в съдебно
заседание. Чрез жалбата си излагат доводи за отмяна на обжалваното НП, като се сочи, че
то е неправилно, незаконосъобразно и издадено при съществени нарушения на
процесуалните правила.
Сходно становище изразява и юрк. Р.Б. който се явява в качество на повереник на
дружеството жалбоподател.
Представителя на въззиваемата страна е на становище, че наказателното постановление е
правилно и законосъобразно и като такова следва да бъде потвърдено.
1
След преценка на събраните по делото доказателства, съдът намира за установено следното:
Със съставен от страна на св. Евг. Т. Т.- на длъжност старши инспектор в ТД Агенция
„Митници” „Тракийска” гр. Пловдив, / сега Териториална дирекция Митница Пловдив/
АУАН № 117/20.10.2020г. е констатирано, че дружеството „ВП Брандс Интернешънъл” АД е
извършило 9бр. нарушения на чл. 84, ал. 7, т. 1 от ЗАДС във вр. чл. 20, ал 2, т. 1 от ЗАДС, с
което е осъществен състава на чл. 112, ал.1 от ЗАДС. В съставения акт са описани следните
обстоятелства: Дружеството „ВП Брандс Интернешънъл” АД, притежава Лиценз № 28/
26.06.2006 г. за управление на данъчен склад, на адрес: с. Катуница. п.к. 4120. ул. „I - 13К”,
кв. 32, общ. Садово, обл. Пловдив, с вписани в лиценза идентификационен номер на
лицензиран складодържател /ИНЛС/ BGNCA00008000 и идентификационен номер на
данъчния склад /ИНДС/ - BGNCA00008002. Дейностите, които могат да се осъществяват в
данъчния склад ИНДС BGNCA00008002, намиращ се на адрес: с. Катуница, п.к. 4120, ул. „1
- 13К”. кв. 32, общ. Садово, обл. Пловдив, съгласно приложението към Лиценз № 28 са:
получаване на акцизни стоки в данъчния склад под режим отложено плащане на акциз,
производство на акцизни стоки, денатуриране на етилов алкохол по общ и специален метод,
складиране на акцизни стоки, движение под режим отложено плащане на акциз на акцизни
стоки, експедиция на акцизни стоки от данъчния склад в режим отложено плащане на акциз,
дехидратиране на етилов алкохол.
Възложена била проверка за установяване на факти и обстоятелства на „ВП Брандс
Интернешънъл” АД, ЕИК *********, за периода от 01.01.2018 г. до 31.12.2019 г., за
констатациите от която е издаден Протокол № ВС003000-РК27-Г1П29/ 24.07.2020 г. /листи
74 до 88 от адм.нак. преписка/. С цитирания протокол било установено, че на 10.10.2019 г. е
извършено денатуриране на етилов алкохол по общ метод в данъчен склад с ИНДС
BGNCA00008002. в присъствието на митнически служители, за което е съставен Протокол
за извършена проверка /ПИП/ № 2679/ 10.10.2019 г. /19BG3000A046680/. В резултат на
денатурирането са заведени в допълнителен код 901464, в регистър „ДСН“ - 20053 л./100%
денатуриран дехидратиран ЕА 100%. С Протокол за вземане на проби № 560/10.10.2019 г. са
взети проби за анализ от денатурирания етилов алкохол.Съгласно Митническа лабораторна
експертиза/МЛЕ/ № 00013 11.10.2019 г„ изпитаната проба представлява етилов алкохол с
добавени денатуриращи вещества: изопропилов алкохол (IPA) - 0,7 L/hL, метилетилкетон
(МЕК) - 1.3 L/hL и денатониум бензоат (Bitrex) - 1,0 g/hL.
Предвид служебна бележка от началника на Митническа лаборатория Пловдив, рег. индекс
32-307980/ 25.10.2019 г. в изпитване за пригодност на денатуриран алкохол, при оценяване
на съответствието с метода на денатуриране се приемат допустими отклонения 10 % за
изопропилов алкохол и 10 % за метилетилкетон от стойностите, определени по метода
ILIADe code 453/CLEN Method.
C писмо, рег. индекс 32-306829/ 24.10.2019 г. дружеството е уведомено за резултатите от
извършената МЛЕ и е изискана информация относно реализираните количества етилов
алкохол от посочената партида.
Съгласно писмо от „ВП Брандс Интернешънъл” АД, вх. № 32-311238/ 29.10.2019 г. на ТД
2
Тракийска до 29.10.2019г. от общо 20 053литра / 100% денатуриран етилов алкохол по
Протокол № 2679/10.10.2019г. /19BG3000A046680/, партида № L965/10.10.2019 г. са
освободени за потребление 7499 л./ 100% и към 29.10.2019 г. има налични 12 554 литра
денатуриран етилов алкохол в данъчния склад. Изпратените писмо са приобщени към
производството с Протокол за приобщаване на доказателства № BG003000-PK27-Ппр5/
14.01.2020 г. / лист 26 от адм.нак.преписка/
С искане за представяне на документи и писмени обяснения от данъчнозадълженото лице
/ИПДПОДЗЛ/ № ВО003000-РК27-ИДП8/ 17.01.2020 г. в т. 12 са изискани от дружеството и
документи, свързани с денатурирането на етиловия алкохол по Протокол № 2679/ 10.10.2019
г. на ТД Тракийска, както и реализацията му - фактури, е-АДД, анализно свидетелство, др. /
листи 27 и 28 от адм.нак.преписка/. На същото е отговорено с писмо, вх. № 32-35160/
31.01.2020г., че документи по т. 12 от искането са представени с писмо вх. № 32-311238/
29.10.2019 г. / листи 31 и 35 от адм.нак.преписка/
При последвало посещение на 08.07.2020 г. в офиса на дружеството устно е искана
информация относно реализацията на денатурирания етилов алкохол по Протокол № 2679/
10.10.2019 г./ 19BG3000A046680/. На 22.07.2020 г. са представени, входирани с писмо, вх.
№ 32-212921/ 23.07.2020 г. на ТД Тракийска: 9 бр. комплекти фактури. е-АДД и анализни
сертификати за изведените 12 554 л./ 100% акцизни стоки по партида № L965/ 10.10.2019 г..
които са били налични в данъчния склад към 29.10.2019 г. съгласно писмо, вх. № 32-311238/
29.10.2019 г.
В акта е цитирано и изпратено писмо, рег. индекс 32-44700/ 10.02.2020 г. до Розалия
Димитрова - директор на дирекция „Митническа дейност и методология” в Централно
митническо управление /ЦМУ/ с искане за тарифно класиране на стоките по МЛЕ №
0001311.10.2019 г. и № 0005918.12.2019 г. Получен е отговор с писмо, рег. индекс 32-48448/
12.02.2020 г. с което е дадено становище, че на основание правила 1 и 6 от Общите правила
за тълкуване на Комбинираната номенклатура (КН) на ЕС и предвид Обяснителните
бележки към Хармонизираната система за описание и кодиране на стоките за позиция 2207,
стоките се класират в код 2207 20 00 „Етилов алкохол и дестилати, денатурирани, с всякакво
алкохолно съдържание” на КН.
В акта е цитирано и изпратено е писмо, рег. индекс 32-56682/ 20.02.2020 г. до Светла Генова
- директор на дирекция „Акцизна дейност и методология” в ЦМУ с искане за становище, във
връзка с несъответствията в количествата денатуриращи вещества, установени с МЛЕ №
0001311.10.2019г. и № 0005918.12.2019г. и регламентираното в чл. 93 и чл. 98, ал. 1, т. 16 от
Правилника за прилагане на закона за акцизите и данъчните складове /ППЗАДС/, дължи ли
се акциз за освободените за потребление акцизни стоки по гореописаните МЛЕ. Получен е
отговор с писмо, peг.индекс32-78131/ 10.03.2020 г„ съгласно който по отношение на
етиловия алкохол, за който са извършени действия по денатуриране по общ метод,
денатуриращите вещества не са в съответствие с нормите, посочени в чл. 93, ал. 1 и 2 от
ППЗАДС и което количество е изведено от данъчния склад, следва да се има предвид, че
законодателят в чл. 20, ал. 2 от ЗАДС е определил хипотезите за освобождаване за
3
потребление, във връзка с което органите по приходите действат в условията на оперативна
самостоятелност и обвързана компетентност относно издаването на актове, с които се
установяват задължения за акциз, при наличие на предвидените от законодателя основания.
Пред гореизложеното е прието, че денатурирания етилов алкохол по Протокол № 2679/
10.10.2019 г. /19BG3000A046680/ не отговаря на условията за напълно денатуриран етилов
алкохол, посочени в чл. 93, ал. 1 и ал. 2 от ППЗАДС и предвид чл. 92 от ППЗАДС за него не
може да се приложи разпоредбата на чл. 22, ал. 1 от ЗАДС и чл. 5 от ППЗАДС, т.е. не се
освобождава от облагане с акциз и при освобождаването му за потребление следва да се
начисли акциз на основание чл. 20, ал. 2, т. 1 от ЗАДС - извеждане на акцизни стоки от
данъчен склад, освен когато при условията и по реда на този закон от момента на
извеждането стоките се движат под режим отложено плащане на акциз.
С изложеното в акта е установено, че „ВП Брандс Интернешънъл” АД е освободило за
потребление наличните към 29.10.2019 г. 12 554 л./ 100% денатуриран дехидратиран ЕА
100%. с код по КН 22072000, заведен в доп. код. 901464 по Протокол № 2679/ 10.10.2019 г.
/19BG3000A046680/ по следните е-АДД, посочени в таблица № 1 към акта.
Таблица № 1
34
6
578
12
датаПолучател
Начислен
К-во HL/АкцизнаДължим
№Е-АДД УКН
100%акцизставкаакциз лв.
29-10-ФИЛЛАБ
100000000049006002019ЕООД0,300,*********
30-10-Стико-90
200000000049030172019ЕООД19,970,00110021 967
31-10-Флекспринт
300000000049044802019ЕООД10,110,00110011 121
05-11-Ате Пласт
400000000049124562019ООД19,710,00110021 681
05-11-Стико-90
500000000049125392019ЕООД19,970,00110021 967
05-11-Флекспринт
600000000049124752019ЕООД10,360,00110011 396
08-11-
700000000049263212019Тин Про ООД29,060,00110031 966
14-11-Стико-90
0000000004939284
82019ЕООД10,110,00110011 121
14-11-Флекспринт
900000000049394012019ЕООД5,950,0011006 545
Общо125,54
като в колона 11 на е-АДД- Основание за възникване на задължение за
начисляване на акциз или недължимост на акциза /предназначение/ е посочило „За
4
освободени за потребление напълно денатуриран етилов алкохол” и е начислило акциз
0 лв. вместо дължимия акциз, посочен в колона 8 от таблица №
Според посоченото в акта, размерът на дължимия акциз е изчислен в
съответствие с разпоредбите на чл. 41 от ЗАДС, а именно данъчната основа (чл. 28, ал.
1, т. 5 от ЗАДС) се умножава по акцизната ставка (чл. 31, ал. 1, т. 5 от ЗАДС ).
С писмо, рег. индекс 32-295430/ 09.10.2020 г. от страна на ТД Тракийска, е бил
поканен представител на ,.ВП Брандс Интернешънъл” АД или упълномощено от него
лице, което има право да подписва и получава АУАН, да се яви в ТД Тракийска на
20.10.2020, за даване на писмени обяснения, съставяне и връчване на акт за
установяване на административно нарушение /АУАН/. Писмото е получено на
13.10.2020 г., съгласно известие за доставяне № ИД PS 4040 01MI3B 8. / лист 89 от
адм.нак.преписка/
На 20.10.2020 г. в ТД Тракийска се е явило упълномощено от страна на „ВП
Брандс Интернешънъл” АД лице, съгласно Пълномощно, рег. индекс 1616/ 10.04.2019
г. / лист 91 от адм.нак.преписка/. От същото са били снети и писмени обяснения /лист
92 от адм.нак.преписка/, от съдържанието на които, според тяхното цитиране в акта
става ясно, че „Процедурата по денатуриране на етилов алкохол по общ метод е
извършена в съответствие с изискванията на чл. 93 от ППЗАДС. Действията са
извършени в присъствието на митнически представители, като съответното количество
е измерено и прибавено към етиловия алкохол в съответствие с посочената разпоредба,
което е удостоверено с подписването на протокола от представители на контролния
орган и представител на дружеството. Също така в хода на проверката на контролния
орган са представени и резултатите от изследването на посочената партида, извършено
от „ВП Брандс Интернешънъл” АД в лаборатория на дружеството в с. Катуница. Видно
от представения анализен сертификат за изследване на посочената партида е
установено наличие на следните денатуранти: метилетилкетон 1,7%, изопропилов
алкохол 1,1%. Именно това показва, че вложените денатуранти са не само в
допустимия размер съгласно чл. 93 но и над него. Недопустимо е да се приравнява
денатуриран етилов алкохол на етилов алкохол за целите на акцизното облагане.
Възражения ще бъдат представени по акта.”
Въпреки тези обяснения и направените възражения, въз основа на установеното
в хода на проверката бил издаден и посочения АУАН № 117/20.10.2020г. връчен срещу
подпис на упълномощеното лице. / листи 93 до 96 от адм.нак.преписка/.
В законоустановения срок по чл. 44, ал. 1 от ЗАНН. от представляващия „ВП
Брандс Интернешънъл” АД, постъпило писмено възражение с вх. № 32-
310146/23.10.2020 г. на ТД „Тракийска” - гр. Пловдив, срещу АУАН № 117/20.10.2020
г. / листи 100 до 104 от адм.нак.преписка/. Към същото е приложено заверено копие на
Анализен сертификат № 1598/10.102019г. издаден от “Essentica Ethanol Factory” / лист
5
98 от адм.нак.преписка/, който не е бил представен на проверяващия екип по време на
проверката.
Във връзка с това, е изготвено подробно Становище с рег.индекс32-
313918/27.10.2020 г., от началник на отдел „Акцизна дейност” при ТД „Тракийска” -
гр. Пловдив/ листи 105 и 106 от адм.нак.преписка/,с което се приема, че възражението
от дружеството е несъстоятелно, неаргументирано и неподкрепено с доказателства,
поради което се предлага, то да остане без уважение. С оглед на гореизложеното, в
становището от началник отдел „ПН” в ТД „Тракийска” - гр. Пловдив се предлага
административнонаказателното производство да продължи по реда на чл. 53, ал. 1 от
ЗАНН.
Преди издаване на обжалваното НП, бил изчислен и размерът на дължимия
акциз, което станало с писмо рег. индекс 32-66592/26.02.2021 г., / лист 110 от
адм.нак.преписка/. Съгласно същото, то неговия размер е изчислен в съответствие с
разпоредбите на чл. 41 от ЗАДС, а именно данъчната основа (чл. 28, ал. 1, т. 5 от
ЗАДС) се умножава по акцизната ставка (чл. 31, ал. 1. т. 5 от ЗАДС ), като е се
установява, че дължимият акциз по всичките 9 броя е-АДД. посочени в колона 2 от
таблица № 1, е в размер на общо 138 094,00 лв./сто тридесет и осем хиляди и
деветдесет и четири лева/.
Предвид установеното било издадено и обжалваното НП № 42/2001 от
02.04.2021г.,в което били изложени и мотиви относно липсата на предпоставки за
квалификация на случая като маловажен по смисъла на чл.28, б.”а” от ЗАНН.
Съдът намира жалбата за процесуално допустима, тъй като е подадена от
надлежна страна, в законоустановения за това срок и съдържа необходимите
реквизити, а самата тя разгледана по същество за основателна, макар и само едно по
съображенията посочените от процесуалния представител жалбоподателя.
Анализа на всички събрани по делото доказателства, в лицето гласните такива
снети от разпитаните в качество на свидетели Евг. Т. Т., Анн. М. М., Ст. В. В., К. Д. К.,
К.Д.А., ИВ. Б. М. и В.П.Я., разпита на вещото лице М.Г. н. извършила анализа и
изготвила заключението по митническа лабораторна експертиза /МЛЕ/ №
00013_11.10.2019 г. /листи 17 и 18 от адм.нак.преписка/, както и всички събрани по
делото писмени доказателства, водят до изводи, които само частично подкрепят
изложената в АУАН и обжалваното НП фактическа обстановка. Като В резултат на
това, крайните изводи до които съдът стига, правят описаното нарушение недоказано.
По делото не се оспорва това, че на 10.10.2019г. е била извършена съответната
денатурация на етилов алкохол ,в която са взели участие и митнически служители на
ТД Тракийска. Не се оспорва и обстоятелството, че количествата на трите вида
вложени денатуранти са били определени точно спрямо количеството етилов алкохол
подлежащ на денатурация. Не се оспорва и обстоятелството ,че за периода от
6
29.10.2019г. до 14.11.2019г. от цялото количество денатуриран на 10.10.2019г. етилов
алкохол, са били освободени чрез тяхната реализация на пазара, общо 12 554 л./ 100%
денатуриран дехидратиран етилов алкохол. По делото не беше оборено и
заключението по извършената митническа лабораторна експертиза /МЛЕ/ №
00013_11.10.2019 г. Съгласно същото, при изследване на пробите с номера на
митническите пломби №№0082319 и 0082320 е установено разминаване в
количествата добавени денатуриращи вещества: изопропилов алкохол (IPA) - 0,7 L/hL
и метилетилкетон (МЕК) - 1.3 L/hL от законово изискуемите в чл.93, ал.1 от ППЗАДС.
Горното наложи съдът да направи анализ на първо място на приложимата нормативна
база и съответно на действията на лицата участвали в денатурацията и вземането на
пробите, с оглед извършване на цялостна проверка на установеното в АУАН и НП.
По делото се установи, че във връзка с издадения лиценз на дружеството, за
времето от 01.01.2018г. до 07.04.2022г. от страна на дружеството, като лицензиран
складодържател /ИНЛС/ BGNCA00008000 в данъчния склад находящ се в с.Катуница,
били извършени 189бр. денатурации по общ метод с общо количество денатуриран
етилов алкохол 11 505 258 литра и 286бр. денатурации по специален метод с общо
количество денатуриран етилов алкохол 21 018 619 литра /справка лист 299 от
съд.дело/. Тези денатурации били извършени в съответствие с чл. 91 от Правилника за
прилагане на Закона за акцизите и данъчните складове /ППЗАДС/. В резултат на
взетите проби от денатурирания етилов алкохол при тези процедури, установено два
случая на несъответствия на вложените количества денатуриращи вещества, като един
от тези случаи е от извършената на 10.10. 2019г. денатурация по общия метод. Спрямо
общата бройка на извършените денатурации за този период, тези двата случая на
установени несъответствия представят 0.42%.
Денатурацията на етилов спирт е процес при който към етиловия алкохол се
прибавят вещества /денатуранти/, които го правят негоден за човешка консумация.
Съгласно чл. 93, ал.1 от ППЗАДС „Денатурирането на етилов алкохол по
общия метод се извършва, като към 100 l етилов алкохол с действително алкохолно
съдържание по обем най-малко 90 % vol. се прибавят комплексно вещества в
количества, както следва: 1. изопропилов алкохол (IPA) - 1 l; 2. метилетилкетон
(MEK) - 1 l и 3. денатониум бензоат - 1,0 g.
Съгласно чл. 93, ал.3 от ППЗАДС „Денатурирането на етиловия алкохол по
специален метод е процедура, при която се прилага формула, различна от общия метод,
поради установен неблагоприятен ефект, който има денатурантът по общия метод
върху качествата и характеристиките на конкретен продукт или група подобни
продукти, с оглед на конкретната им употреба”.
Съгласно чл.97, ал.2 от ЗАДС: „Денатурирането по ал. 1 се извършва в
присъствието на митнически орган при условия и по ред, определени с правилника за
7
прилагане на закона”. Съгласно чл.97, ал.2 от ЗАДС: „Видът и количеството на
веществата за денатуриране се определят в правилника за прилагането на закона”.
Извършването на денатурацията по общия метод е разписано в текста на чл. 94
от ППЗАДС където отново е посочено че „това става в данъчен склад в присъствие на
митнически служител и при условие че: 1. с издадения лиценз за управление на
данъчен склад е разрешено извършване на денатуриране на етилов алкохол; 2.
денатурираният алкохол ще се използва за продукти, които не са предназначени за
човешка консумация”.
В текста на чл. 96, ал.1 от ППЗАДС е посочено също така , че „Преди
започване на операциите по денатуриране по общия метод лицензираният
складодържател уведомява териториалната дирекция по местонахождението на
данъчния склад 24 часа преди извършване на операцията по денатуриране и иска
присъствието на митнически служител”. В ал.2 към същия член е посочено, че
„Уведомяването по ал. 1 се извършва в писмена форма по образец съгласно
приложение № 7о, като в него се посочват датата и часът на планираната операция по
денатуриране по общия метод. Операцията по денатуриране се извършва в рамките на
работното време на митническото учреждение”. В ал.3 пък е посочено, че „За целите
на контрола митническите органи могат да вземат проби от етиловия алкохол,
предназначен за денатуриране, денатуриращите вещества и получения напълно
денатуриран етилов алкохол”.
В текста на чл. 95, ал.2 от ППЗАДС е посочено, че „Съдовете, в които се
извършва денатурирането по общия метод, са разположени така, че митническите
органи да могат да проверяват всички части отвън и отвътре и да може да се определи
точното количество на течността, съдържаща се в тях”.
Общите правила за вземането на пробите и изпращането им за анализ са
разписани в Наредба № 3 от 18.04.2006 г. за вземането на проби и методите за анализ за
целите на контрола върху акцизните стоки. В чл.5, ал.1 от Наредбата е посочено, че „
Вземането на проби за целите на контрола върху акцизните стоки се извършва от
митническите органи” . Налице е едно изключение, което е посочено в ал.2 от същия
член, а именно” В случаите, когато вземането на проби е свързано с повишен риск по
отношение на условията за безопасност или когато се налага използването на
специализирани средства за защита, митническите органи могат да възлагат вземането
на проби да се извършва под техен контрол от други правоспособни лица”. Настоящия
случай не е такъв, което прави ал.2 неприложима. В чл.6, ал.1 и ал.2 от Наредбата е
посочено, че „Вземането на проби за целите на контрола върху акцизните стоки се
извършва в присъствието на проверяваното лице или негов
представител.Проверяваното лице или неговият представител са длъжни да оказват
съдействие на митническите органи, необходимо за улесняване на вземането на
8
пробите”.
В чл. 9, ал.1 от Наредбата е посочено, че „ При вземане на проби от стоки за
целите на контрола върху акцизните стоки се прилагат технически процедури и
техника на безопасност съгласно Европейското ръководство за вземане на проби от
митническите и данъчните органи (SAMANCTA), публикувано на интернет страницата
на Европейската комисия, ГД „Данъци и митнически съюз”,
http://ec.europa.eu/taxation_customs/dds2/SAMANCTA/BG/index_BG.htm.
В раздел IV от същото ръководство, озаглавено „Продукти на хранителната
промишленост; безалкохолни и алкохолни напитки и видове оцет; тютюни и
обработени заместители на тютюна” се съдържа глава 21-„Разни видове хранителни
продукти”. Към същата глава има няколко позиции една от които е позиция №2106
„Хранителни продукти, неупоменати, нито включени другаде”, където са налични
няколко подпозиции една от които е с № 2106.90 „Други хранителни продукти (Масло
и млечни мазнини, пастообразни/ полутвърди, Сирене, Млечни продукти, млечни
продукти, Храни, течни, нисък вискозитет, течни с нисък вискозитет, Храни, течни,
висок вискозитет, течни с висок вискозитет, Храни, на прах, прахове)”. Съответните
видове храни са квалифицирани с кодове и за всяка една група храни имам разписана
процедура за вземане на съответната проба от нея. Към списъка на течните храни с
нисък вискозитет са включени и тези представляващи „Етилов алкохол,
неденатуриран, с алкохолно съдържание по обем 80 % vol или повече; етилов алкохол
и дестилати, денатурирани, с всякакво алкохолно съдържание” чийто код по ХС е
2207. Посочения препоръчителен инструмент за вземане на проби от веществата
включени в тази подпозиция е „пробоотборник”, като съответно са изброени и пет вида
такива средства: „Пробоотборник с вакуумна помпа (L01-01), „Потопяеми
пробоотборници — различни видове и модели (L02-01, L02-02)”, „Пробоотборник тип
„пипета” (L03-01)”, „Пробоотборник тип „черпак” (L04-01)” и „Пробоотборник тип
„цилиндър с бутало” (L05-01) „
В чл. 9, ал.2 от Наредбата е посочено, че “Директорът на Агенция „Митници”
утвърждава ръководство за вземане на проби за целите на обучението на митническите
служители”. В действителност такова ръководство е била утвърдено, като това е
станало на 01.09.2019г. и е озаглавено „Ръководство за вземане на проби от стоки за
целите на митническия контрол и контрола върху акцизните стоки”. Това ръководство
е изцяло съобразено с цитираното по горе Европейското ръководство за вземане на
проби, като самите процедури по вземане на проби са вече по детайлно и подробно
развити. В цитираното ръководство е посочено, че същото е съобразено и е в
съответствие с изброената в него нормативна база, включително със Закона за
митниците и Наредба № 3 от 18.04.2006 г. за вземането на проби и другите наредби,
както и със Законодателството на ЕС, като изрично са посочени приложимите
Регламенти и стандарти.
9
В т.5 от ръководството озаглавена „ Термини и определения”, в подточка 5.1
е посочено, че” Компетентно лице (пробовземач) – е длъжностно лице - митнически
служител, който в резултат на своето обучение, опит, теоретични и практически знания
е в състояние да извършва дейностите по вземане на проби при спазване на
изискванията за безопасност, както и да открива несъответствия в процедурите и
оборудването, и да дава предложения за тяхното отстраняване”. В подточка 5.4 е
посочено, че „Пробоотборник е уред (приспособление) с помощта на което от
определено място на стоката може да се вземе част от нея”.
В 5.6. от ръководството озаглавена „ Проби” са посочени и изредени видовете
проби, които се вземат и мястото от което следва да е вземат те.
В т.6 от ръководството озаглавена „ Вземане на проби. Общи положения“, се
съдържа точка 6.1.1, в която е посочено, че „Вземането на проби за целите на
митническия контрол се основава на разпоредбите на чл. 46, чл. 48 и чл. 52 от
Регламент (ЕС) № 952/2013. Във връзка с вземането на проби за целите на митническия
контрол се прилагат разпоредбите на чл. 189-190 от Регламент (ЕС) № 952/2013, както
и чл.240 - 242 от Регламент за изпълнение (ЕС) 2015/2447. Вземането на проби се
извършва от самите митнически органи. Те могат да поискат това да се извърши под
техен надзор от декларатора или от ангажиран за целта експерт. За целта могат да се
използват оторизирани сървейорски организации на територията на страната”.
В точка 6.1.2 от ръководството е посочено, че “За процедурата по вземане на
проби митническите органи попълват Протокол за вземане на проба - документ по
образец съгласно Приложение № 3 към ръководството”.
В точка 6.2. е посочено, че “Вземане на проби за целите на контрола върху
акцизните стоки се извършва от митническите органи и е регламентирано с Наредба №
3 от 18.04.2006 г. за вземането на проби и методите за анализ за целите на контрола
върху акцизните стоки, издадена от министъра на финансите”.
В точка 7 от ръководството озаглавена „Пробоотборници за вземане на проби,
съдове за опаковане на пробите и други приспособления, използвани при вземане на
проби” са посочени различните видове пробоотборници и изискванията към тях.В
същата точка подробно се посочени и изброени тези пробоотборници подходящи за
вземане на проби от етилов алкохол.
В точка 9 от ръководството озаглавена „Процедури за вземане на проби от
различни видове стоки” са разписани конкретните стъпки за вземане не проби от
различните стоки.
В подточка 9.1.1 от ръководството е разписана подробно процедурата по
взимане на проби от течности намиращи се в резервоари. Там е посочено, че „За
вземането на проби се използват метален пробоотборник или бутилка в кошничка.
Пробоотборникът се спуска през люка на резервоара, докато се позиционира на
10
желаното ниво, отваря се и се задържа, докато се напълни, след което се
изважда.Вземат се еднакви количества горна, средна и долна локални проби. Пробите
се вземат последователно от повърхността към дъното, за да се избегне раздвижването
на течността на по-ниско ниво. Локалните проби от трите нива се събират в съд за
смесване и след хомогенизиране в този съд, е образувана сборната проба. За вземане на
проби от резервоари може да бъде използван и пробоотборник за текущи проби.
Сборна проба в този случай, се образува чрез събиране на взетите текущи проби в съда
за смесване. Броят на текущите проби които се вземат, се определя от количеството на
сборната проба, което трябва да се получи, респ. от броя на крайните проби, които
трябва да се формират.”
С риск за повтаряне на някои обстоятелства, съдът все пак ще изложи
релевантните такива и новоустановените факти, които имат отношение към крайното
му решение. Във връзка с постъпило уведомление вх.№ 290605/09.10.20219г. /лист 4 от
адм.нак. преписка/ по чл.96, ал.2 от ППЗАДС, на 10.10.2019 г. било извършено
денатуриране на етилов алкохол по общ метод в данъчен склад с ИНДС
BGNCA00008002, собственост на „ВП Брандс Интернешънъл” АД, в с.Катуница.
Цялата процедура по денатурация била извършена в присъствие на свидетелите Ана
М. М. и Ст. В. В. служители в ТД „Тракийска” / сега ТД „Митница Пловдив”/, както и
на св. Ваня Петрова Якова на длъжност ръководител на експедиция етанол в
дружеството. Извършените от митническите служителите действия били удостоверени
в съставения от тях Протокол за извършена проверка /ПИП/ № 2679/10.10.2019 г.
/19BG3000A046680/ /листи от 12 до 15 от адм.нак.преписка/. От съдържанието на
същия се установява, че количеството спирт подлежащо на денатурация, преди
добавяне на денатурантите към него се е намирало в бункер №4. Преди тяхното
добавяне е било измерено количеството на етиловия алкохол, предназначен за
денатуриране в Бункера / № 4/ - 415 см (празно), което съгласно представената
калибровъчна таблица отговаря на 19 606 литра /без температурна корекция/. Отчетена
о
е била и температурата на етиловия алкохол 16С. След температурната корекция
1,0044 количеството на етиловия алкохол подлежащ на денатурация е било изчислено
о
на 19 692 литра при 20С. При това е била взета проба от неденатурирания етилов
алкохол, за което е бил съставен Протокол за вземане на проба № 559/10.10.2019 г.
Алкохолното съдържание по обем, съгласно представеният анализен сертификат №
о
1592/10.10.2019 г. е установена на 99,89 vol. Количеството на етиловия алкохол при
100% об. е 19 670 л. Съгласно изискванията на използвания метода за денатурация
/който в случая е общ/, към 100 литра абсолютен етилов алкохол /100% об./, следва да
се прибавят 1 литър изопропилов алкохол, 1 литър метилетилкетон и 1 гр. денатониум
бензоат. Съобразно това, според направените изчисления от служителите, към общото
количество от 19 692 литра етилов алкохол /20 °С/ са се добавили следните количества
денатуранти: 197 литра изопропилов алкохол, 197 литра метилетилкетон и 0, 197 кг.
11
денатониум бензоат. В последствие с помощта на помпа сместа е била хомогенизирана
в продължение на 120 минути. В протокола е посочено, че общо полученото
о
количество денатуриран етилов алкохол е 20 085 литра /20С/.Въпреки обаче посочени
по-горе изисквания към участващите митнически служители в процедурата по
денатурация, нито някой от тях взел като „пробовземач” лично пробите от резервоара,
нито пък те била вземани чрез използване на някой от предвидените
„пробоотборници”. Според обичайно въведената /неизвестно от кого/ към онзи момент
практика, пробите от денатурираното количество спирт били взети от св. В.П.Я., като
предвидените четири шишета за пробите, били напълнени от нея последователно с
течност от кранчето на бункер №4, след което били предадени за запечатване на
митническите служители. В този смисъл са и показанията на св. В.П.Я., а и на
свидетелите Ана М. М. и Ст. В. В.. Част от тези важни обстоятелства, касаещи
вземането на пробите, не били отразени в съставения протокол, като в същия документ
не било отразено и това, че в процедурата по денатурация на етиловия спирт участва и
св. В.П.Я.. След съставяне на протокола, същия бил подписан освен от двамата
митнически служители, а по късно и от лицето С.П.Д., който макар и служител в
дружеството, не взел никакво участие при денатурацията на спирта и при вземане на
пробите. Същото лице подписало и Протокол за вземане на проба № 560 /10.10.2019 г.
/лист 11 от адм.нак. преписка/, в който било отразено, че се вземат четири проби от
денатурирания етилов алкохол. Според изискванията една от четирите взети проби
била предоставена за изследване в съответната лаборатория към „ВП Брандс
Интернешънъл” АД. Две от пробите тях били изпратени със заявка за анализ рег.
№560/10.10.2019г./лист 16 от адм.нак. преписка/ в единствено акредитираната в
страната Митническа лаборатория за анализ на денатуриран спирт в ТД „Тракийска“
гр.Пловдив. Четвъртата проба останала като контролна при контролните органи, като
същата бе предадена като ВД в хода на съдебното следствие по делото. Липсата на
друга акредитира лаборатория в нашата страната, която да извърши анализ на
контролната проба, направи невъзможно да се провери и заключението по лабораторна
експертиза/МЛЕ/ № 00013 11.10.2019г. Предвид констатираните от съда нарушения
допуснати на 10.10.2019г. при вземане на пробите от митническите служители, то
извършването на анализ на контролната проба се явява безпредметно с оглед изхода на
делото. Установените при изследването на две от пробите, отклонения в количествата
на два от вложените на 10.10.2019г. денатуранти: изопропилов алкохол (IPA) в
количество 0,7 L/hL и метилетилкетон (МЕК) в количество - 1.3 L/hL, няма как да се
приемат за относими и към цялото количество денатуриран, при спазване на
процедурата по чл.93, ал.1 от ППЗАДС, етилов алкохол от 19 606 литра без
о
температурна корекция / 19 692 литра при температура от 20С/. Направените в тази
насока изводи от страна на актосъставителя, а в последствие и от АНО се явяват
необосновани и недоказани. Основната причина за тези изводи на съда, са
12
установените нарушения допуснати от митническите служители в хода на вземане на
цитираните проби. В хода на съдебното производство безспорно се установи, че
анализираните на по-късен етап проби, не са били взети лично от съответните
митнически служители. Установи се и това, че вместо с пробоотборник шишетата с
анализираните проби са били напълнени от крана на резервоара. Освен това са били
нарушени и правилата са формиране на т.н. сборна проба, като предвид размера на
съда е следвало съответно да се вземат с пробоотборник проби от три различни нива,
които после да се смесят и едва тогава да са пълнят шишетата с пробите.
Констатираните пропуски в работата на митническите служители са довели до
компрометиране на взетите проби, чийто анализ все пак показва, че при денатурацията
извършена на 10.10.2019г. в неденатурираното количество етилов алкохол са били
вложени съответните денатуранти. Компрометирането на процедурата по вземане на
пробите обаче, прави резултата от техния анализ недостоверен. Самите проби не могат
да бъдат годно доказателствено средство и да установят с необходимата достоверност
и категоричност вида и точната концентрация на съдържащите се в него денатуранти.
В този смисъл е и постановено Решение № 6277 от 15.05.2018 г. по адм. д. № 4489/2018
на ВАС. Констатираното от настоящия съд опровергава и направените изводи на
актосъставителя и АНО относно извършените 9бр. нарушения по чл. 84, ал. 7, т. 1 от
ЗАДС във вр. чл. 20, ал 2, т. 1 от ЗАДС. Не се оспорва това,че посочените в таблица 1
от АУАН и НП количества етилов спирт са били реализирани на пазара. Направеното
твърдение на база резултатите от лабораторна експертиза/МЛЕ/ № 00013 11.10.2019 г.,
че към 29.10.2019г. дружеството жалбоподател е освободило за потребление 12 554
литра етилов алкохол, за което е следвало да начисли акциз в размер на 138 094.00
лева се явява необосновано и недоказано. Действително това количество спирт е било
освободено и продадено на пазара, но пък в хода на административнонаказателното
производство бе оборено твърдението, че освободените количества на са били напълно
денатурирани и то при безспорно пълно спазване на процедурата посочена в чл.93,
ал.1 от ППЗАДС. Макар и че не се оспорва съдържанието на съставените Протокол за
извършена проверка /ПИП/ №2679/10.10.2019г. /19BG3000A046680/ /листи от 12 до 15
от адм.нак.преписка/ и Протокол за вземане на проба № 560 /10.10.2019 г. то техния
правен анализ води до извода, че доказателствената функция и на двата документа е
разколебана. Причина е за това са удостоверените неверни обстоятелства в тях относно
участието на лицето С.П.Д. в процедурата по денатурация на етиловия алкохол и по
вземане на пробите от количеството денатуриран спирт. Както се установи в хода на
делото, служителят С.П.Д., освен с подписа си, не е участвал по никакъв начин в
процедурите по денатурации и вземане на пробите. Фактически участвалата от страна
на дружеството жалбоподател в тези процедури, е била В.П.Я., чието име освен, че не
фигурира в съставените протоколи, тя не е и подписали тези документи.
Съобразно своите правомощия по чл. 52, ал.4 АНО, не е констатирал тези
13
нарушения, като е издал НП , което се явява незаконосъобразно Установените
допуснати съществени процесуални нарушения, свързани с вземане на пробите от
общото количество денатуриран етилов алкохол и документирането на съответните
действия извършени от контролиращата страна дават основание да заключи, че
жалбата се явява основателна, като същата следва да се уважи и поради
незаконосъобразност на обжалваното НП, то следва да се отмени. Предвид основаните
поради, което съдът отменява обжалваното НП, не смята, че следва да излага и
подробни доводи по отношение на останалите възражения на представителя на
дружеството жалбоподател.Все пак са прецизност следва да отбележи, че същите
възражения не представляват такива водещи до отмяна на обжалваното НП.
Във връзка с приложеното по делото веществено доказателства: запечатан
хартиен плик съдържащ шише с проба иззета с Протокол за вземане на проба № 560
/10.10.2019 г., съдът счете, че същото следва да се върне на АНО след влизане на
решението в сила, като постанови неговото връщане.
Мотивиран от горното, Съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯВА НП № 42/2001 от 02.04.2021г., издадено от А.Л.Х-П. директор на
Териториална дирекция /ТД/ „Тракийска” гр. Пловдив, / сега Териториална дирекция
Митница Пловдив/ упълномощена съгласно Заповед №ЗАМ-43/32-8734/07.01.2019г. на
директора на Агенция “Митници”, с което на „ВП БРАНДС ИНТЕРНЕШЪНЪЛ” АД
ЕИК ********* със седалище и адрес на управление гр. Пловдив, район „Северен”,
бул. „Дунав” №5, управлявано и представлявано от изпълнителен директор- ИВ. Г. П.,
с ЕГН ********** на основание чл. 20, ал. 2. т. 1, чл. 84, ал. 7, т. 1, чл. 112, ал. 1,
чл.128, ал. 2 от Закона за акцизите и данъчните складове /ЗАДС/ вр. чл. 36, ал. 1. чл.
53, ал. 1, чл. 57 и чл. 83, ал. 1 от ЗАНН е наложена ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ в
размер на 276 188.00/двеста седемдесет и шест хиляди сто осемдесет и осем/ лв., за
9бр. нарушения на чл. 84, ал. 7, т. 1 от ЗАДС във вр. чл. 20, ал 2, т. 1 от ЗАДС.
ПОСТАНОВЯВА приложеното по делото веществено доказателства: запечатан
хартиен плик съдържащ шише с проба иззета с Протокол за вземане на проба № 560
/10.10.2019 г., ДА СЕ ВЪРНЕ на Териториална дирекция Митница Пловдив след
влизане на решението в сила.
Решението може да бъде обжалвано в 14 дневен срок от съобщаването му на страните,
пред Административен съд Пловдив, на основанията, предвидени в
Наказателнопроцесуалния кодекс и по реда на глава дванадесета от
14
Административнопроцесуалния кодекс.
Съдия при Районен съд – Асеновград: _______________________
15