Решение по дело №268/2020 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 24 юни 2020 г. (в сила от 18 май 2021 г.)
Съдия: Диан Григоров Василев
Дело: 20207200700268
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 22 май 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

гр. Русе, 24 юни 2020 год.

 

В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

Русенският административен съд,  в публичното заседание на 16 юни 2020 год. в състав:

Съдия: Диан Василев

 

при секретаря …… Диана Михайлова ………и в присъствието на прокурора  ………   като  разгледа    докладваното  от  ……… съдията   ………    административно дело 268…… по   описа   за  2020   година, за да се произнесе, взе предвид: 

Производството по настоящото дело е по реда на чл. 145 и сл. по глава X от Административно-процесуалния кодекс (АПК), вр. с чл. 124б, ал. 4 от Закона за акцизите и данъчните складове (ЗАДС).

Образувано е след постъпила в съда жалба от ЕТ „Х.-Н.М.“, седалище и адрес на управление с. Тръстеник, чрез адв. Т. С., САК. Жалбата е насочена срещу Заповед за налагане на ПАМ(принудителна административна мярка) №984-1/ от 28.04.2020г., издадена от зам. директора на ТД Дунавска в Агенция „Митници“.

Със заповедта е наложена ПАМ  „запечатване на търговски обект“, представляващ ресторант, находящ се в с. Тръстеник, община Иваново, ул. „******" № 66, стопанисван от ЕТ и забрана за достъп до него за срок от един месец, по реда на чл.124б, ал.1, вр. с чл.1245а, ал.1, вр. с чл.108а, ал.1 и чл.124в, ал.1 от ЗАДС. Причината за иницииране на това производство пред митническия орган е наложената на ЕТ „Х.-Н.М.“ имуществена санкция по реда на 108а, ал.1 от ЗАДС-2000 лева, за нарушение на чл.100а, ал.1 от същия закон и свързана със съхранение в търговския обект на тютюневи изделия/цигари/, без търговецът да има разрешително, издадено по надлежния ред за това.

В жалбата, в съдебно заседание и в допълнителни писмени бележки чрез процесуален представител, от жалбоподателя се релевират доводи за незаконосъобразност на оспорения административен акт поради съществени нарушения на административнопроизводствени правила при издаване на акта и нарушение на материалния закон. Основания за оспорване, разписани в чл.146, т. 3 и 4 от АПК.

С жалбата бе направено и искане за спиране на настоящото производство поради преюдициалност на образуваното такова пред Русенски районен съд по повод оспорване на санкционния акт с адресат ЕТ „Х.-Н.М.“.

Иска се от административния съд да отмени заповедта, претендират  се разноските по делото.

Ответникът по жалбата – зам. директорът на ТД „Дунавска“ при Агенция „Митници“, чрез процесуален представител в писмени бележки и в съдебна зала излага доводи за неоснователност на жалбата.

Русенският административен съд, след като обсъди данните по делото и доводите на страните, след преценка на събраните по делото писмени доказателства и направената проверка за законосъобразност, съгласно чл. 168, ал.1 от АПК,  намира  жалбата за процесуално допустима като подадена в законоустановения срок, от надлежна страна, имаща право и интерес от обжалването. Подробно за допустимостта-малко по-долу.

Фактите :

На 18.02.2020г., в 16:50 ч., от митнически служители била извършена проверка на търговски обект, представляващ ресторант, находящ се в с. Тръстеник, община Иваново, ул. „*****" № 66, стопанисван от ЕТ „Х.-Н.М.“.

В хода на проверката проверяващите констатирали, че в търговското помещение зад бара, в картонена кутия се съхранявали 50 кутии цигари, различни видове и марки. Всички те били облепени с валиден български акцизен бандерол. Били описани в съставен констативен протокол, а подробно описание е налице и в опис на иззети акцизни стоки. Митническите служители приели, че с деянието си ЕТ е осъществил състав на нарушение по чл.100а, ал.1 от ЗАДС, вр. с чл.108а, ал.1 от същия закон и на база това, на 25.03.2020г. бил съставен АУАН. На 28.04.2020г. е издадено и наказателно постановление №984 от началник отдел „Митническо разузнаване и разследване Дунавска“ към ГД „Митническо разузнаване и разследване“ ЦМУ, Агенция „Митници“. С него освен административната санкция в размер на 2000 лева, на ЕТ е наложено и наказание по реда на чл.124а, ал.1 от ЗАДС – „Лишаване от право да упражнява определена дейност или дейности в обекта или обектите, където е установено нарушението, за срок от един месец“.

Изложеното дало основание за издаване на Заповед №984-1/ от 28.04.2020г., по реда на чл.124б, ал.1 от ЗАДС, според която норма „При налагане на административно наказание по чл. 124а се прилага и принудителна административна мярка запечатване на обекта или обектите, където е установено нарушението, за срок един месец, а при повторно нарушение – за срок от 2 до 6 месеца“. Със заповедта е наложена ПАМ  „запечатване на обект“ - търговски обект“, представляващ ресторант, находящ се в с. Тръстеник, община Иваново, ул. „*****" № 66, стопанисван от ЕТ и забрана за достъп до него за срок от един месец, по реда на чл.124б, ал.1, вр. с чл.1245а, ал.1, вр. с чл.108а, ал.1 и чл.124в, ал.1 от ЗАДС. Заповедта, съгласно чл. 124б, ал. 3 от ЗАДС е с допуснато по силата на закона предварително изпълнение.

Недоволен от наложената ПАМ, ЕТ я оспорва с жалба, депозирана чрез АО пред Административен съд Русе.

При така установеното от фактическа страна, съдът стига до следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима, като подадена в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК, от надлежна страна, имаща право и интерес от обжалването. Заповедта е връчена на 04.05.2020 г., а жалбата е подадена на 19.05.2020 г.

Разгледана по същество жалбата е неоснователна, поради следните съображения:

Съгласно нормата на чл. 124б, ал. 2 от ЗАДС, принудителната административна мярка по ал. 1 се прилага с мотивирана заповед на директора на компетентната териториална дирекция или на оправомощено от него длъжностно лице по местонахождението на обекта. В случая компетентната териториална дирекция се определя на база териториален признак, а именно ТД Дунавска, доколкото нарушението е извършено на територията на с. Тръстеник, област Русе. Заповедта е издадена от В. Х., който съгласно Заповед № ЗТД-4000-90/32-29940 от 29.01.2019г. (л.28) на с.д. директор на териториална дирекция "Дунавска" е оправомощен за издаване на мотивирани заповеди за налагане на ПАМ. Следователно оспорената ПАМ е издадена от компетентен орган.

Съдът намира, че установената в чл. 124б, ал. 2 от ЗАДС писмена форма е спазена, като заповедта съдържа фактически и правни основания за издаването, като административният орган в достатъчна степен е описал фактическа обстановка и е посочил относимите правни норми. Посочено е, че ПАМ се налага въз основа на издадено наказателно постановление и съставеният акт за установяване на административно нарушение. Следва да се отбележи, че за изясняване на фактическата страна, органът се е позовал на констатациите в съставения АУАН и издаденото НП, което е допустимо съгласно ТР № 16/31.03.1975 г. на ОСГК на ВС. С последното решение е прието, че административния орган може да се позовава на фактически констатации посочени в други актове преди оспорения, стига да се намират в административната преписка.

 Съдът приема, че при издаването на заповедта не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила.

При преценка на материалната законосъобразност на заповедта, съдът взе предвид следното:

Съгласно чл. 124б, ал. 1 от ЗАДС при налагане на административно наказание по чл. 124а от ЗАДС се прилага и принудителна административна мярка запечатване на обекта или обектите, където е установено нарушението, за срок един месец, а при повторно нарушение – за срок от 2 до 6 месеца. От анализа на тази разпоредба следва извод, че предпоставка за налагане на процесната ПАМ е преди това да е било наложено наказание лишаване от право да се упражнява определена дейност или дейности в обекта или обектите, където е установено нарушението – такова по чл. 124а ал. 1 от ЗАДС.

Законодателят императивно е обвързал посочената санкция и налагането на ПАМ, поради което административният орган е длъжен при налагане на наказание по чл. 124а от ЗАДС да наложи и съответната ПАМ, тук органът действа при условията на обвързана компетентност.

Лишаването от права по посочената норма е вид наказание по своята същност и като такова се налага само и единствено с предвидените от закона актове. В настоящия случай, тъй като се касае за административно нарушение, наказанието се налага посредством наказателно постановление. Следователно, за да възникне задължението на органа да наложи ПАМ е необходимо наказанието по чл. 124а от ЗАДС да е наложено по установения ред, т. е. да е издадено Наказателно постановление. Нормата на чл. 124а от ЗАДС не въвежда изискване това Наказателно постановление да е влязло в сила, а единствено да е наложена санкция лишаване от право да се упражнява конкретна дейност в конкретен обект.

В тази връзка следва да се посочи, че това е и причината за настоящия съдебен състав да не уважи искането за спиране на съдебното производство поради преюдициалност на воденото такова пред РРС по оспорване на наказателно постановление №984/28.04.2020г. от началник отдел „Митническо разузнаване и разследване Дунавска“ към ГД „Митническо разузнаване и разследване“ ЦМУ, Агенция „Митници“. С такива мотиви искането бе отхвърлено с протоколно определение от 16.06.2020г.

Безспорно е, че в казуса е налице  и материално-правната предпоставка за налагане на процесната ПАМ, а именно с НП №984/28.04.2020г. от началник отдел „Митническо разузнаване и разследване Дунавска“, за извършено нарушение на чл.100а, ал.1 от ЗАДС на ЕТ – жалбоподател, на основание чл. 108а, ал.1 от ЗАДС е наложено наказание имуществена санкция в размер на 2000. 00 лева и на основание чл. 124а, ал. 1 от ЗАДС търговецът е лишен от право да упражнява търговска дейност за срок от един месец в обект, находящ се в ресторант, находящ се в с. Тръстеник, община Иваново, ул. „******" № 66.

Относно размера на наложената ПАМ следва да се отбележи, че е конкретно определен в правната норма на чл. 124б от ЗАДС, поради което административният орган отново няма възможност за самостоятелна преценка.

Единственото, което е необходимо да бъде проверено във връзка с времетраенето на наложената ПАМ се явява обстоятелството дали нарушението е извършено повторно или не, с оглед налагане на по-дългото наказание. Няма данни нарушението да е извършено повторно, и при установяване, че нарушението е за първи път е наложена ПАМ за срок от един месец. Срокът за ПАМ е фиксиран. От характера на мярката по чл. 124б ЗАДС следва извод, че органът действа в рамките на обвързана компетентност и всякога е длъжен да наложи ПАМ при наличие на материално-правната предпоставка за това – наложено наказание лишаване от право на упражняване на дейност с наказателно постановление.

Принудителната мярка е обвързана от друга страна и с наложената санкция за лишаване от право да се упражнява дадена дейност, в случая търговска дейност в ресторант, находящ се в с. Тръстеник, община Иваново, ул. „*****" № 66. От това следва извод, че целта на наложената ПАМ е да обезпечи тази санкция, т. е. да предотврати възможността на лицето да упражнява забранените му права или да извърши друго подобно нарушение.

Този извод следва и от обстоятелството, че лишаването от права и наложената ПАМ "запечатване на обект" се определят за еднакъв период. При тези данни съдът намира, че целта на наложената ПАМ е превантивна и е обвързана с действието на наложената санкция лишаване от права.

Обвързаността на мярката със санкцията води до извод, че целта на закона е именно чрез ПАМ да се обезпечи наложената санкция, поради което и налагането й на един по-късен етап, доколкото е извършено едновременно с периода на санкцията, отговаря на целите на закона.

За пълнота на изложението следва да се отбележи, че в ЗАДС е предвидена възможност както мярката, така и санкцията лишаване от право да се упражнява дейност, да бъдат отменени от административния орган след представяне на доказателства за заплащане на имуществената санкция наложена с наказателното постановление. Последната в случай на отмяна на наказателното постановление по съответния ред ще бъде възстановена на субекта от административния орган. Въз основа на това, съдът достига до извод, че законодателят е предвидил механизъм, който да съблюдава правата и интересите на субектите в наказателното производство. От една страна е дадена възможност за отмяна на ПАМ и санкцията за лишаване от право да се упражнява дейност, т. е. държавата да се откаже от правото си да наложи тези мярка и санкция, но в същото време да се обезпечи нейното право да събере наложената имуществена санкция по евентуално законосъобразно издаденото НП. От тук следва извод, че това е и целта на закона в случай като настоящия - с налагането на ПАМ.

 Предвид гореизложеното, съдът намира, че не са налице отменителни основания по смисъла на чл. 146 от АПК, тъй като процесната заповед е издадена от компетентен орган, в предвидената от закона форма, при липса на съществени нарушения на административнопроизводствените правила и в съответствие с материалния закон. Заповедта е издадена и в съответствие с целта на закона.

По изложените съображения, следва да се приеме, че правилно административния орган е наложил на жалбоподателя принудителна административна мярка, след като е установил наличието на материалноправните предпоставки, предвидени в нормата на чл. 124б, ал. 1 от ЗАДС. Подадената жалба - като неоснователна следва да бъде отхвърлена.

Водим от горното, съдът

 

                           Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ оспорването на ЕТ „Х.-Н.М.“, седалище и адрес на управление с. Тръстеник, чрез адв. Т. С. срещу Заповед за налагане на принудителна административна мярка №984-1 от 28.04.2020г., издадена от зам. директора на ТД Дунавска в Агенция „Митници“.

Решението може да се обжалва с касационна жалба в 14-дневен срок от съобщаването му на страните пред Върховния административен съд.

 

 

 

 

Съдия: