Решение по дело №2228/2019 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 305
Дата: 2 юли 2020 г. (в сила от 21 август 2020 г.)
Съдия: Дарина Кънчева Стоянова Крумова
Дело: 20195530202228
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 22 август 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер                                                 02.07.2020 година                            гр. Стара Загора

 

   В ИМЕТО НА НАРОДА

 

СТАРОЗАГОРСКИ РАЙОНЕН СЪД                                   ХІV НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ

На единадесети юни                                                              Година 2020

В открито заседание в следния състав

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДАРИНА СТОЯНОВА

 

Секретар: Нели Георгиева

като разгледа докладваното от съдия СТОЯНОВА

АНД № 2228 по описа за 2019г., за да се произнесе съобрази:

 

Производството е по реда на чл. 59 и сл. ЗАНН.

 

Образувано е по жалба на К.М.Г. против наказателно постановление № 43-0000114 от 23.04.2018г., издадено от Началника на ОО „АА“, гр. Стара Загора.

В жалбата се твърди, че наказателното постановление е незаконосъобразно и се иска неговата отмяна, като се сочат подробни съображения за това. В съдебно заседание чрез адв. А.А. жалбоподателят заявява, че поддържа подадената жалба, като излага и допълнителни възражения във връзка със събраните в хода на съдебното следствие доказателства.

Въззиваемата страна ОО „АА“ - Стара Загора моли съда да потвърди обжалваното наказателно постановление. В съдебно заседание не изпраща представител.

 

Съдът, като прецени събраните доказателства и служебно провери законосъобразността на обжалваното наказателно постановление, намери за установено следното:

 

Жалбата е редовна и допустима - подадена е в срок от надлежна страна.

 

Върху наказателно постановление № 43-0000114 от 23.04.2018г., издадено от Началника на ОО „АА“, гр. Стара Загора е направено отбелязване, че е влязло в сила на 06.06.2018г. на основание чл. 64, б. „б“ ЗАНН. Съгласно посочения законов текст: „влизат в сила наказателните постановления, които не са били обжалвани в законния срок“.

Същевременно обаче липсват данни наказателното постановление да е било връчено на наказаното лице – К.М.Г. лично или чрез другиго. В него е отбелязана дата на връчване – 28.05.2018г., но липсва подпис на лицето, на което е връчено. На мястото за подпис е записано: „и.д подпис: 017SIJO“, като не става ясно какво означава това отбелязване и от кого е направено.

По делото има данни за това, че административнонаказващият орган е направил опит за връчване на наказателното постановление на К.М.Г. чрез изпращането му по пощата с обратна разписка. Пратката обаче е върната с отбелязване от 29.05.2018г. „непотърсена“. Съдът намира, че това отбелязване не може да се приравни на изискването на чл. 58, ал. 2 ЗАНН – нарушителят да не е намерен на посочения адрес, а новият му адрес да не е известен, за да се приеме, че наказателното постановление е връчено на това основание.

В случая липсва отбелязване, че именно на основание чл. 58, ал. 2 ЗАНН е извършено връчването, липсва посочване и на датата на обратната разписка – 29.05.2018г. върху самото наказателно постановление, въпреки че ако от тази дата се брои 7-дневният срок за обжалване, то той изтича на 05.06.2018г. и влизането в сила на наказателното постановление действително е на 06.06.2018г., както е отбелязано в него.

Същевременно липсват данни и за това наказващият орган да е положил допълнителни усилия, за да издири нарушителя и да му връчи издаденото срещу него наказателно постановление. Още повече, че в самото наказателно постановление е посочена местоработата на Г..

Като взе предвид всичко изложено по-горе, съдът прие, че наказателното постановление е било надлежно връчено на нарушителя едва на 20.08.2019г. чрез ТД на НАП, гр. Пловдив, Офис Стара Загора /вж. писмо с вх. № 26612/25.09.2019г. по описа на РС – Стара Загора, ведно с приложенията – л. 23 от делото/ и това е моментът, от който е започнал да тече 7-дневният срок за обжалването му.

 

С наказателно постановление № 43-0000114 от 23.04.2018г., издадено от Началника на ОО „АА“, гр. Стара Загора на нарушителя К.М.Г. е наложено на основание чл. 178а, ал. 10, пр. 1 ЗДвП глоба в размер на 500 лева за това, че на 15.02.2018г., в гр. Стара Загора, на ул. Калояновско шосе, в пункт за извършване на периодични прегледи за техническа изправност на ППС, собственост на „Пенчев мотърс“ ООД, притежаващ валидно разрешение № 1332 от категория II от 04.12.2013г., като председател на комисия за извършване на периодични прегледи за техническа изправност на ППС марка: Рено, с рег. № СТ ***АВ и идент. № VIN рама VFIB57R0507028523, собственост на Стефан Митков Ангелов, ЕГН: **********, представено за преглед от собственика на 15.02.2018г. видно от протокол за извършен периодичен преглед за техническа изправност на ППС № 15501596 от 15.02.2018г. 1. не е запазил в информационната система по чл. 11, ал. 3 от Наредба 32 на МТ цифрово графично изображение на превозваното средство, на което е извършен прегледа с ясно различим регистрационен номер.

Нарушението се констатира от графично цифрово изображение на ППС, съхранено в информационната система на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“.

На основание чл. 52, ал. 4 ЗАНН, след като проверил законосъобразността и обосноваността на акта, след като преценил събраните доказателства и предвид тежестта на нарушението, високата обществена опасност и наличието на подбуди за извършването им и целите на чл. 12 ЗАНН наказващият орган е приел, че в случая не е приложим чл. 28 ЗАНН.

В наказателното постановление е посочено, че К.М.Г. виновно е нарушила чл. 43, ал. 1, т. 14 от Наредба Н-32 от 16.12.2011г. на МТИТС.

 

Горното наказателно постановление е издадено въз основа на АУАН серия А-2017 № 243702 от 22.03.2018г., съставен от К.Д.И. - инспектор в ОО „АА“, гр. Стара Загора.

 

Във връзка с компетентността на наказващия орган е представена заповед № РД -08-249 15.05.2015г. на Министъра на транспорта.

 

Към административнонаказателната преписка са приложени:

 

- протокол от извършен периодичен преглед за техническа изправност на ППС № 15501224 от 15.02.2018г., започнал в 11:20 часа – на МПС с рег. № СТ ***АВ;

- удостоверение за техническа изправност на ППС – протокол № 15501224 от 15.02.2018г. в 11:20 часа;

 

- протокол за извършена проверка на спирачната система на МПС с рег. № СТ ***АВ от 11:26 часа;

- протокол за анализ на изходящи газове на МПС с рег. № СТ ***АВ от 15.02.2018г. - 11:31 часа;

- протокол от извършен периодичен преглед за техническа изправност на ППС № 15501596 от 15.02.2018г., започнал в 11:37 часа и приключил в 11:46 – на МПС с рег. № СТ ***АВ;

- удостоверение за техническа изправност на ППС – протокол № 15501596 от 15.02.2018г. в 11:37 часа;

- снимка на МПС с регистрационен номер, който не се чете;

 

- протокол за извършен периодичен преглед за техническа изправност на ППС № 15502093 от 15.02-2018г., започнал в 12:07 часа – на МПС с рег. № СТ ***ВА;

 

- приемо-предавателен протокол към договор № 1332 от 19.02.2018г., от който е видно, че на контролно-технически пункт с разрешение за извършване на контролно-технически прегледи за техническа изправност на ППС на „Пенчев мотърс“ ООД, гр. Стара Загора са предоставени: компютър С7С152F9Y5 и Lаn карта 6805CА469А48, като същевременно са взети: компютър C7C313515B и Lаn карта F3511C2005041.

 

От показанията на свидетелите К.Д.И. /актосъставител/ и В.Н.Н. /свидетел по акта/ е видно, че на 15.02.2018г. са установили нарушение - К.М.Г. - председател на комисия за извършване на технически преглед на МПС с рег. № СТ ***АВ направила цифрово-графично изображение /снимка/ на регистрационния номер на автомобила, но той не бил ясен, не се четял. Свидетелят Н. заявява, че не знае колко камери правят снимки в процесния пункт за извършване на технически прегледи. И двамата свидетели не си спомнят на 15.02.2018г. да са констатирали друго подобно нарушение в същия пункт. Свидетелят Н. пояснява, че нарушението е установено в сградата на ОО „АА“, гр. Стара Загора след направена проверка в информационната система, а не при извършване на проверка на място.

 

С оглед изясняване на обстоятелствата по делото съдът е указа на въззиваемата страна да представи следната информация:

- протокол № 15501596 от 15.02.2018г. за извършен периодичен преглед за техническа изправност на ППС, ведно с всички приложения към него, в т.ч. всички графични цифрови изображения на ППС. За последните следва да бъдат представени доказателства кога са направени и във връзка с кой точно протокол;

- протокол № 15501224 от 15.02.2018г. за извършен периодичен преглед за техническа изправност на ППС, ведно с всички приложения към него, в т.ч. всички графични цифрови изображения на ППС. За последните следва да бъдат представени доказателства кога са направени и във връзка с кой точно протокол;

- справка, от която да е видно какво е наложило съставянето на два протокола - протокол № 15501596 от 15.02.2018г. и протокол № 15501224 от 15.02.2018г. за един и същи автомобил - л.а. марка: Рено, модел: Клио, с рег. № СТ ***АВ в един и същи ден - през 20 минути;

- всички протоколи от 15.02.2018г. в периода от 10,30 часа до 13,00 часа за извършени периодични прегледи за техническа изправност на ППС в пункт, собственост на „Пенчев Мотърс“ ООД, находящ се в гр. Стара Загора, ул. Калояновско шосе, ведно с всички графични цифрови изображения на ППС към тях. За последните следва да бъдат представени доказателства кога са направени и във връзка с кой точно протокол;

- доказателства, от които да е видно дали на 15.02.2018г. осигурените от Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ технически устройства, чрез които са изготвяни графичните цифрови изображения на проверяваните ППС в пункт за извършване на периодични прегледи за техническа изправност на ППС, собственост на „Пенчев Мотърс“ ООД, находящ се в гр. Стара Загора, ул. Калояновско шосе са били в техническа изправност и са преминали необходимите проверки. Има ли постъпили сигнали от „Пенчев Мотърс“ ООД за настъпили технически неизправности на посочената дата - 15.02.2018г., в т.ч. и по време на извършваните прегледи.

- справка, от която да е видно дали операторът на посочените по-горе технически устройства има възможност сам да ги насочва към съответния обект на заснемане или същите са предварително позиционирани и насочени за заснемане на обекти, намиращи се на определено отстояние от тях.

Съдът указа също така на въззиваемата страна, че ако информацията не бъде представена в срок то следва да бъде посочено какви са причините за това.

 

С писмо с вх. № 13852/11.06.2020г. са представени само, намиращите се вече по делото:

- протокол от извършен периодичен преглед за техническа изправност на ППС № 15501224 от 15.02.2018г. и удостоверение за техническа изправност на ППС – протокол № 15501224 от 15.02.2018г. и

- - протокол от извършен периодичен преглед за техническа изправност на ППС № 15501596 от 15.02.2018г.; удостоверение за техническа изправност на ППС – протокол № 15501596 от 15.02.2018г. и снимка на МПС с регистрационен номер, който не се чете.

 

Съдът намира, че в хода на административнонаказателното производство е допуснато съществено процесуално нарушение, налагащо отмяна на обжалваното наказателно постановление на това основание.

 

Актосъставителят е допуснал нарушение на чл. 42, т. 5 ЗАНН , тъй като е посочил като нарушена разпоредбата на чл. 43, ал. 1, т. 14 от Наредба 32 от 2011г. на МТ, а такава наредба не съществува.

В наказателното постановление е уточнено, че всъщност става въпрос за Наредба Н-32 от 16.12.2011г. на МТИТС, като по този начин са конкретизирани номерът на наредбата - Н-32, а не 32; датата на издаването й - 16.12.2011г., а не само годината - 2011г. и органът, който я е издал - МТИТС /министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията/, а не МТ /министъра на транспорта - вероятно/.

Важно е да се отбележи, че и наказващият орган не е вписал пълното наименование на наредбата - Наредба Н-32 от 16.12.2011г. за периодичните прегледи за проверка на техническата изправност на пътните превозни средства /наричана по-долу Наредбата/.

Съдът намира, че това нарушение е съществено, тъй като ограничава правото на нарушителя да разбере за извършването на какво нарушение е привлечен към административнонаказателна отговорност и съответно да организира своевременно линията си на защита.

 

С оглед пълнота на изложението съдът намира за необходимо да отбележи следното:

От събраните по делото доказателства се установява, че жалбоподателката К.М.Г. е осъществила от обективна страна състава на нарушението по чл. 43, ал. 1, т. 14 от Наредбата – като председател на комисията, извършваща периодичен преглед на МПС марка: Рено, с рег. № СТ ***АВ не е запазила в информационната система по чл. 11, ал. 3 цифрово графично изображение на превозното средство, на което е извършен прегледът, с ясно различим регистрационен номер.

 

Същевременно обаче не се установи по един безспорен и категоричен начин, че нарушението е извършено от Г. виновно.

 

В информационната система по чл. 11, ал. 3 от Наредбата е съхранена информация за два протокола от 15.02.2018г., изготвени във връзка с два последователни прегледа за техническа изправност на един и същи автомобил  - марка: Рено, с рег. № СТ ***АВ, като в хода на съдебното следствие не се установи каква точно е била причината за това.

Номерата на протоколите не са последователни, но знакът за преминат периодичен технически преглед е /14774358 и 14774359/, като това свидетелства, че поради възникнал проблем в информационната система се е наложило повторното извършване на прегледа.

 

В тази връзка, жалбоподателката чрез адв. А. представи в хода на съдебното следствие доказателство - приемо-предавателен протокол към договор № 1332 от 19.02.2018г., от който се установява, че само четири дни след датата на нарушението на контролно-техническия пункт на „Пенчев Мотърс“ ООД са предоставени: компютър С7С152F9Y5 и Lаn карта 6805CА469А48, като същевременно са взети: компютър C7C313515B и Lаn карта F3511C2005041.

Номерът на приемо-предавателния протокол съвпада с номера на разрешението за извършване на прегледи за техническа изправност на ППС на „Пенчев Мотърс“ ООД и очевидно става въпрос за същия пункт. Ноторно известно е, че Lаn картите се използват с оглед осъществяване на мрежова връзка, каквато в случая е необходима, за да функционира безпроблемно информационната система по чл. 11, ал. 3 от Наредбата.

В хода на съдебното следствие обаче не се установи каква точно е била причината за тази смяна на техническите средства.

 

Съгласно чл. 11, ал. 4, т. 2 от Наредбата Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ следва да осигури техническите средства за запазване на графични изображения за идентификация на превозното средство.

Следователно в тежест на въззиваемата страна е да докаже, че те са били в изправност към датата на нарушението. Само и единствено тогава може да се приеме, че вината за запазване на цифрово графично изображение на превозното средство с регистрационен номер, който не е ясно различим е у председателя на комисията.

Това не бе установено в хода на производството, въпреки положените усилия от страна на съдебния състав.

 

Като взе предвид всичко изложено по-горе съдът намира, че обжалваното наказателно постановление следва да бъде отменено, поради което и на основание чл. 63, ал. 1, пр. 3 ЗАНН

 

Р  Е  Ш  И :

 

ОТМЕНЯ наказателно постановление наказателно постановление № 43-0000114 от 23.04.2018г., издадено от Началника на ОО „АА“, гр. Стара Загора, с което на К.М.Г., ЕГН: ********** на основание чл. 178а, ал. 10, пр. 1 ЗДвП е наложено наказание глоба в размер на 500 лева за извършено нарушение на чл. 43, ал. 1, т. 14 от Наредба Н-32 от 16.12.2011г. на МТИТС.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд Стара Загора в 14-дневен срок от получаване на съобщението.

 

 

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: