Решение по дело №425/2022 на Административен съд - Ловеч

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 29 май 2023 г.
Съдия: Мирослав Вълков Вълков
Дело: 20227130700425
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 29 ноември 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

 Р  Е  Ш Е Н  И  Е

 

    ……….

 

            гр. Ловеч, 29.05.2023 г.

 

     В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ЛОВЕЧ в публично заседание на тринадесети февруари две хиляди двадесет и трета година в състав:

 

                                                                          ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИРОСЛАВ ВЪЛКОВ    

 

          при секретаря Антоанета Александрова, като разгледа докладваното от съдия Вълков  адм. дело   425/2022 г., за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по жалба от И.Х.Т., ЕГН ********** *** чрез Адвокатско дружество „Я. и съдружници“, със седалище и адрес на управление град Добрич, бул. 25-ти септември № 52, ет. 2, Офис 10-11, БУЛСТАТ:********* и персонално адвокат М.Я. и адвокат В.З. против Заповед № 906з-20/07.11.2022 г. относно спиране на производството по регистрация на лек автомобил „Ауди А5“ издадена от ВПД Началник на Сектор „Пътна Полиция“ при ОД на МВР Ловеч.

В жалбата се твърди, че заповедта е неправилна, необоснована и незаконосъобразна, постановена при неизяснена фактическа обстановка, в противоречие с материалния закон и при съществени процесуални нарушения.  Спирането на производството за извършване на регистрация на МПС е постановено в противоречие с материалния закон, тъй като самата регистрация на МПС по реда на чл. 143, ал.1 от ЗДвП не представлява пречка за законосъобразното развитие и приключване на наказателното производство за престъпление по чл. 345а, ал. 1-3 от НК, но спирането на производството по регистрация и отказът да бъде извършена през продължителен период от време, в случая от месец октомври 2021 г. е в нарушение на правото на собственика да се ползва правомерно от своята собственост. Сочи се, че в ЗДвП се прави разграничение между понятията идентификационен номер на автомобила и номер на двигателя на автомобила, като регистриране на пътно превозно средство се забранява само ако не бъде установен автентичният идентификационен номер, т.е. номерът поставен върху рамата - VIN. Според жалбоподателя нередностите с номера на двигателя не са предвидени в закона като основание за отказ от регистрация или спиране на производството по регистрация. В случая не се установява нито една от предпоставките по чл. 143, ал. 3 от ЗДвП,  при наличието на които не се допуска регистрация на ППС, като номера на двигателя на автомобила не се приравнява от закона с идентификационния номер на автомобила. Оспорващият изразява становище, че идентификационния номер на процесния автомобил е установен, автентичен и съответства на номера на рамата, посочен в документите за регистрация. Твърди, че пречка за регистрация е единствено заличен, повреден, неустановен идентификационен номер, но не номера на двигателя. В конкретния случай административният орган не е имал основание да откаже регистрацията на автомобила, независимо че досъдебното производство е образувано за установена интервенция върху мястото на номера на двигателя е било спряно. В заключение моли съдът да отмени оспорената заповед и да върне преписката на административния орган за ново произнасяне. Претендира присъждане на направените разноски по делото , включително и адвокатско възнаграждение.

В съдебно заседание жалбоподателят не се явява, представлява се от преупълномощен процесуален представител, който поддържа жалбата на заявените в нея основания и претендира присъждане на разноски.

Ответникът – ВПД Началник на сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР Ловеч редовно призован – не се явява и не се представлява в съдебно заседание. С писмо с вх. № 65/09.01.2023 г. е изразил становище, с което счита жалбата за допустима, но неоснователна. Твърди, че по безспорен начин е установено, че двигателят на МПС не е фабрично поставения и няма доказателство за собственост на новия двигател, като е спазен закона, който не позволява регистрацията на МПС със заличен, повреден и неустановен двигател.

 Настоящият състав на Административен съд - Ловеч намира жалбата за процесуално допустима. Подадена е в законоустановения срок по чл. 149, ал. 1 от АПК от надлежно легитимирана страна срещу подлежащ на обжалване индивидуален административен акт, който е неблагоприятен за нея. Разгледана по същество е  основателна.

Настоящият съдебен състав, след като обсъди събраните по делото доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

Предмет на съдебен контрол е Заповед № 906з-20/07.11.2022 г. относно спиране на производството по регистрация на лек автомобил „Ауди А5“ собственост на жалбоподателя издадена от ВПД Началник на Сектор „Пътна Полиция“ при ОД на МВР Ловеч.

Производството по издаване на индивидуалният административен акт е инициирано по подадено от оспорващият на 26.10.2021 г. заявление № 210906014784 в Сектор „Пътна полиция" при ОД на МВР гр.Ловеч за промяна на регистрация на лек автомобил Ауди А5 с рег.***СТЕ и номер на рама WAUZZZ8T99A016380, като към заялението е приложил Договор за покупко-продажба на МПС № 4265/22.10.2021 г. с нотариална заверка на подписите, от който е видно, че жалбоподателят е придобил собствеността върху процесния автомобил на 22.10.2021 г. от С.С.Б. и В.С.Б..

При идентификация на МПС във връзка с §2, т.8, б.а от ДР на Наредба № I-45 за регистрацията, отчета, пускането в движение и спирането от движение на МПС и на ремаркета теглени от тях и на основание чл. 14, ал.2, т.2 и чл. 5, ал.3, т.1 от Наредба № I-45 са възникнали съмнения относно извършена интервенция в областта на нанесения от производителя номер на двигателя. МПС е представено пред комисия, определена със заповед на Директора на ОДМВР Ловеч по реда на Наредба 8121з-1/2018 г. Във връзка с констатираното по случая е извършена предварителна проверка и материалите са изпратени по компетентност на Районна прокуратура Ловеч във връзка с данни за престъпление по чл. 345а, ал.3 от Наказателния кодекс. Образувано е досъдебно производство № 25/2022 г. по описа на ОДМВР – Ловеч. С постановление по преписка № 5659/2021 г. на Районна прокуратура – Ловеч наказателното производство по досъдебно производство № 25/2022 г. по описа на ОДМВР – Ловеч е спряно.

Във връзка с горепосочената фактическа обстановка е издадена Заповед № 906з-20/07.11.2022 г. от ВПД Началник сектор Пътна полиция при ОДМВР Ловеч, с която е спряно производството по регистрация на процесния автомобил инициирано със Заявление №  210906014784 от 26.10.2021 г. подадено от И.Х.Т.. Заповедта е получена от жалбоподателя на 10.11.2022 г. видно от разписа на л. 31 от делото.

От представената от ответника административна преписка е налице подадена от оспорващия жалба с № ПР-7512/01.09.2022 г. до Директора на ОДМВР – Ловеч, в която се иска да се издаде идивидуален административен акт, с който да бъде разрешено регистрацията на процесния автомобил или отказано това да бъде извършено.

Във връзка с жалбата е инициирана проверка, за резултатите от която е изготвена Справка с рег. № 906р-8172/16.09.2022 г. от ст. инспектор Д.Д., в която е посочено, че на 26.10.2021 г., жалбоподателят в изпълнение на задължението си по чл. 145, ал.2 от ЗДвП е подал заявление № 210906014784 за регистрация на МПС Ауди А5 с рег. № *** Предвид зачисляването в региона и заявената промяна на регистрационния номер МПС е представено за идентификация в хале 2 в сектор Пътна полиция – Ловеч. При идентификацията на МПС номерът на двигателя не е установен, като е установена интервенция в зоната на нанесения номер на двигателя, при което същия е заличен. По случая е изготвена експертна оценка, в която е отразено, че няма изписан номер на двигател, но поради недостатъчно място не може да се установи дали има умишлена интервенция. Образувана е преписка № 295р-15877/2021 г. по описа на ОДМВР – Ловеч, като същата е изпратена на районна прокуратура Ловеч по компетентност. Образувано е досъдебно производство № 25/2022 г. по описа на ОДМВР Ловеч, като с постановление на наблюдаващия прокурор същото е спряно. Посочено е, че по отношение на заявената административна услуга, инициирана с подаденото заявление при установени данни за извършено престъпление следва да бъде отказана с мотовирано решение.

От представената административна преписка липсват доказателства да е издавано такова решение за отказ, нито да е отговорено на подадената жалба.

Оспорващият е подал и молба с вх. № 06000-15482/24.10.2022 г.  до Началник сектор Пътна полиция при ОДМВР – Ловеч за издаване на акт, с който да бъде завършена административната процедура по регистрация на процесния автомобил.

 Не са представени доказателства такъв акт да е издаден в предоставената административна преписка, нито е отговорено на молбата, като вместо това административният орган е издал оспорената заповед, с която е спрял производството по регистрация на процесното МПС.

При така изложената фактическа обстановка, съдът намира следното от правна страна:

Оспорената заповед е издадена от компетентен орган по смисъла на чл.2 от приложимата Наредба I-45/24.03.2000г, а именно началникът на съответното структурно звено по регистрация "Пътна полиция" при ОД на МВР, съгласно представеното удостоверение на лист 58 от делото, в това му качество.

Заповедта е издадена в предвидената от закона писмена форма  с посочване на  фактически и правни основания.

Административният орган не е допуснал съществени нарушения на административно производствените правила.

Заповедта за спиране на производството по регистрация на МПС е издадена в нарушение на материалния закон. Самата регистрация на МПС по реда на чл.143, ал.1 от ЗДвП не представлява пречка за законосъобразното развитие и приключване на наказателно производство за престъпление по чл.345а, ал.3 от НК, но спирането на производството по регистрация и отказът да бъде извършена през продължителен период от време, в случая от м.октомври 2021 г., е в нарушение на правото на собственика да се ползва правомерно от своята собственост.

Съгласно чл. 143, ал.1 ЗДвП, пътно превозно средство се регистрира на името на неговия собственик по поставения от производителя идентификационен номер на превозното средство. Ал. 2 от същата разпоредба забранява заличаването и/или подправянето на идентификационния номер и номера на двигателя на превозното средство. Член 143, ал. 3 ЗДвП предвижда, че пътно превозно средство с подправен, заличен или повреден идентификационен номер не се регистрира, докато не бъде установен автентичния идентификационен номер, поставен от производителя, с изключение на изоставено, конфискувано или отнето в полза на държавата и предоставено за нуждите на бюджетна организация, като регистрацията на пътно превозно средство се извършва след поставяне на нов идентификационен номер по ред, определен с наредба на министъра на вътрешните работи. Следователно разпоредбата на ал. 1 на чл. 143 от ЗДвП изисква регистриране на моторното превозно средство по поставения от производителя идентификационен номер на превозното средство. В ал. 2 е направено разграничение между идентификационния номер и номера на двигателя на превозното средство.  Според ал.3 се забранява регистриране на пътно превозно средство, докато не бъде установен автентичният идентификационен номер, т.е. номерът, поставен върху рамата(VIN).

Разпоредбата на чл. 143, ал. 3 ЗДвП, уреждаща отказа за регистрация, има предвид идентификационен номер, различен от номера на двигателя на превозното средство. Законът предпоставя, че съществена характеристика на превозното средство е рамата, поради което изисква автентичност на идентификационния номер, за да бъде регистрирано моторното превозно средство, а двигателят е компонент на автомобила. В Наредба № 8121з-1 от 2 януари 2018 г. не е предвидена възможност за възстановяване на номера на двигателя, поради което при невъзстановяване на номера на двигателя би било невъзможно да се извърши регистрация на превозното средство. Целта на цитираните разпоредби е да не се допусне регистрирането на моторни превозни средства с подменен, заличен или повреден идентификационен номер, поставен от производителя.

От тази законова регламентация следва, че нередностите с номера на двигателя не са предвидени в закона като основание за отказ от регистрация, или спиране на производството по регистрация. А чл.143, ал. 3 от ЗДвП забранява регистрацията на пътно превозно средство с подправен, заличен или повреден идентификационен номер, докато не бъде установен автентичния идентификационен номер, поставен от производителя, с изключение на изоставено, конфискувано или отнето в полза на държавата и предоставено за нуждите на бюджетна организация, като регистрацията на пътно превозно средство се извършва след поставяне на нов идентификационен номер по ред, определен с наредба на министъра на вътрешните работи.

В случая не се установява нито една от предпоставките по чл.143, ал.3 от ЗДвП, при наличието на които не се допуска регистрация на ППС. Номерът на двигателя на автомобила не се приравнява от закона с идентификационния номер на автомобила и това е видно от дадена легална дефиниция на понятието "Идентификационен номер на превозното средство" в § 6, т.61 от Допълнителните разпоредби на Закона за движението по пътищата. Според това законово определение, идентификационният номер на ПС е подредена комбинация от знаци, поставена върху превозното средство от производителя с цел идентифицирането му.

В настоящият случай не е установено, че има подправен, заличен или повреден идентификационен номер. След като върху рамата на автомобила съществува оригинален номер, поставен от производителя, не е възможно да е изпълнен някой от трите фактически състава, визирани в законовата разпоредба - да е неправомерно изменен, подменен или заличен същия. При това положение административният орган не може да се позове на разпоредбата на чл. 143, ал. 3 ЗДвП и да откаже да регистрира превозното средство. Нормата на чл. 143, ал. 2 ЗДвП има императивен характер и нарушението й се свързва с негативните последици визирани в ал. 3 на чл. 143 от ЗДвП, поради което не може да се прилага разширително и санкцията й да въздейства в правната сфера на лице, собственик на автомобил, за който е установено по категоричен начин, че е с автентичен номер на рамата, но е констатирана механична интервенция върху знаци на фабрично поставения номер на двигателя на автомобила.

По делото не се спори, че идентификационният номер на процесния автомобил е установен, автентичен и съответства на номера на рама, посочен в документите за регистрация. Следователно не съществува законна пречка да бъде извършена регистрация. Разпоредбата на чл. 143, ал.1 от ЗДвП предпоставя, че съществена характеристика на превозното средство е идентификационният номер на ПС, който се поставя върху рамата на автомобила и затова се изисква автентичност единствено на идентификационния номер, за да бъде регистрирано моторното превозно средство. Самият двигател е консумативна част на автомобила. Действително разпоредбата на чл.143, ал.2 от ЗДвП забранява заличаването и/или подправянето на идентификационния номер и номера на двигателя на превозното средство, но пречка за регистрацията е единствено заличен, повреден, неустановен идентификационен номер. При това положение административният орган не може да се позове на разпоредбата на чл. 143, ал. 3 ЗДвП и да откаже да регистрира превозното средство.

Видно от оспореният административен акт, материалите изпратени по компетентност на Районна прокуратура – Ловеч са във връзка с данни за престъпление по чл. 345а, ал.3 от НК, като е образувано Досъдебно производство № 25/2022 г. по описа на ОДМВР Ловеч. Разпоредбата на чл. 345а, ал.3 от НК предвижда - Наказание лишаване от свобода до три години или глоба до три хиляди лева, ако са заличени или подправени номера на части на моторно превозно средство. В посочената разпоредба ясно законодателят е посочил, че става дума за заличени или подправени номера на части на моторното превозно средство, каквато част в случая се явява двигателя, тоест двигателя е приравнен на всяка една от останалите части на автомобила, която има номер, който може да бъде заличен или подправен. Законодателят е предвидил в разпоредбата на чл. 345а, ал.1 от НК различно наказание за различно по вид престъпление: „Който в нарушение на установения за това ред заличи или подправи идентификационен номер на моторно превозно средство, се наказва с лишаване от свобода от три до десет години и с глоба от пет хиляди до десет хиляди лева“.

Видно от горепосоченото законодателят е приел отделни разпоредби и отделни наказания, предвидени при подправяне и заличаване на номера на части на МПС, тоест в случая такава част е двигателя и при заличаване и подправяне на идентификационен номер на МПС (номерът, поставен върху рамата VIN).

Изпратените материали по компетентност в Районна прокуратура – Ловеч и образуваното досъдебно производство са за престъпление по чл. 345а, ал.3 от НК, т.е. за заличаване или подправяне на номер на част на МПС, а не за заличаване и подправяне на идентификационен номер на моторно превозно средство, който номер видно от гореизложеното е от съществено значение за регистрацията на МПС. В конкретния случай административният орган не е имал основание да спре или откаже регистрацията на автомобила, независимо че досъдебното производство, образувано за установена интервенция върху мястото на номера на двигателя е било спряно. ВПД началник на сектор "ПП" при ОД на МВР - Ловеч е издал административния акт в нарушение на материалния закон, което налага отмяната му.

 При извършената служебна проверка по чл.168, ал.1 от АПК за законосъобразност на оспорената заповед настоящият съдебен състав констатира, че тя е издадена от материално и териториално компетентен орган, в рамките на делегираните му правомощия, при спазване на изискуемата форма и административнопроизводствените правила, но в противоречие с приложимите материалноправни разпоредби, а оттук и с целта на закона.

По изложените съображения съдът намира, че жалбата на И.Х.Т. се явява основателна и доказана, а оспорената с нея заповед следва да бъде отменена като незаконосъобразна. С оглед естеството на спора  следва административната преписка да бъде върната на административния орган за ново произнасяне по заявлението при съобразяване с указанията на съда по тълкуване и прилагане на закона.

При този изход от спора и на основание чл.143, ал.1 от АПК се явява основателна претенцията на процесуалния представител на жалбоподателя за присъждане на направените по делото разноски в общ размер на 1095 лв., съгласно представен списък на разноските  (лист 65 от делото) и при липса на възражение от страна на ответника за прекомерност на разноските за тази съдебна инстанция.

По изложените съображения и на основание чл. 173, ал.2 от АПК, съдът,

 

Р  Е  Ш  И :

 

ОТМЕНЯ Заповед № 906з-20/07.11.2022 г. относно спиране на производството по регистрация на лек автомобил „Ауди А5“ издадена от ВПД Началник на Сектор „Пътна Полиция“ при ОД на МВР Ловеч.

ВРЪЩА преписката на административния орган за ново произнасяне по заявлението на И.Х.Т. в съответствие със задължителните указания на съда по тълкуване и прилагане на закона, изложени в мотивите на настоящото съдебно решение.

ОСЪЖДА ОД на МВР Ловеч като юридическо лице, в чиято структура се намира административния орган - издател на заповедта да заплати на И.Х.Т., ЕГН ********** с адрес: ***, сумата от общо 1095 (хиляда и деветдесет и пет)  лева, представляваща направени и доказани разноски в настоящото съдебно производство.

Решението  може да бъде обжалвано с касационна жалба в 14-дневен срок от съобщаването му чрез Административен съд Ловеч пред Върховния административен съд.

Препис от него да се изпрати на страните.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: