Решение по дело №609/2020 на Районен съд - Видин

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 11 ноември 2020 г.
Съдия: Тодор Георгиев Попиванов
Дело: 20201320100609
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 10 април 2020 г.

Съдържание на акта

 

 

Р Е Ш Е Н И Е № 709

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

гр. Видин, 11.11.2020г.

 

        Видинският районен съд, пети граждански състав, в публично заседание на първи октомври, през две хиляди и двадесета година, в състав:

 

                                       Председател : Тодор Попиванов

при секретаря П.Каменова, като разгледа докладваното от съдия Попиванов гр. дело № 609 по описа за 2020 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

  Делото е образувано по искова молба с правно основание чл.410, ал.1, т.3 вр. с т.1 от Кодекса за застраховането /КЗ/ и чл.86 от ЗЗД от ЗАД „БУЛСТРАД ВИЕНА ИНШУРЪНС ГРУП“ АД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр.София, район Триадица, пл. „Позитано”, № 5, представлявано от Недялко Чандъров и Теодор Илиев, срещу АГЕНЦИЯ „ПЪТНА ИНФРАСТРУКТУРА“, Булстат *********, с адрес: гр.София 1606, бул.„Македония“ № 3.

Обстоятелствата, от които произтичат претендираните от ищеца права са: че на 25.07.2019г., на републикански път № II – 11 гр.Козлодуй – гр.Лом, на около 500 – 600 метра след табелата на гр.Колзодуй, в посока гр.Лом е реализирано ПТП с участието на л.а., марка „Тойота”, модел „Корола“, с рег.№ СВ 4602 МВ, застрахован в ищцовото дружество със застраховка „Каско Стандарт“ и застрахован „АЛД Аутомотив“ ЕООД, със срок на действие 01.02.2019г. – 01.02.2020г. Посочва се, водачът И.Й. била принудена да свие вдясно поради това, че насрещно движещ се автомобил забелязал дупка и свил в лентата на движение на водача Й.. Последната също попаднала в необозначена неравност /дупка/ на пътното платно, стопанисвано от ответника Агенция „Пътна инфракструктура“ – гр.София, следствие на което са причинени материални вреди на застрахованото МПС – увредена предна дясна гума. Мястото на ПТП не е било посетено от органите на МВР и не е съставян протокол за ПТП съгласно чл.6, т.4 от Наредба № Iз-41/12.01.2009г. за документите и реда за съставянето им при ПТП и реда за информиране между МВР, комисията за финансов надзор и информационният център към гаранционният фонд.

В ищцовото дружество ЗАД „БУЛСТРАД ВИЕНА ИНШУРЪНС ГРУП“ е заведена щета № 470419191939994, по която на застрахования е изплатено обезщетение с платежно нареждане на 26.09.2019г. на стойност 103,25 лева. Поддържа се, че след изплащане на застрахователното обезщетение застрахователят встъпва в правата на застрахования срещу собственика на вещта и лицето, което е било длъжно да упражнява надзор върху вещта, причинила вреди на застрахования, а също, че ответникът е бил длъжен на основание чл.30, ал.1 вр. с чл.3, ал.1 от ЗДвП, да обезопаси и обозначи с необходимите маркировки препятствието /дупката/ на републиканския път, като с бездействието си е станал причина за възникване на ПТП, причинило щети на застрахования от ищеца автомобил.

Посочва се, че ищецът е поканил с писмо – регресна покана от 27.12.2019г., получена от ответника на 06.01.2020г., да възстанови доброволно сумата в размер на 103.25 лева, но същата не е възстановена.

Иска се от ищеца, съдът да постанови решение, с което да осъди ответника, да му заплати сумата в размер на  103.25 лева, представляваща изплатеното от ищеца застрахователно обезщетение по щета № 470419191939994, на основание застрахователна полица № 5С0820120165/22.01.2019г., ведно със законната лихва върху главницата от датата на предявяване на ска – 08.04.2020г. до окончателното издължаване. Претендира се пресъждане на разноските по делото.

Ищецът представя писмени доказателства. В случай на оспорване на исковата претенция, се иска назначаване на комплексна оценъчна – автотехническа експертиза и допускане на един свидетел, управлявал застрахования автомобил при режим на призоваване – И.Б.Й., с адрес: ***, тел.0894 334 980.

В срока за отговор на исковата молба, ответникът е оспорил иска по основание и по размер, като поддържа от своя страна, че застрахователят не доказва причинно – следствената връзка – че описаните повреди върху МПС са действително претърпени следствие на твърдяното произшествие; че не се доказва и причинната връзка между действията и бездействията на длъжностни лица, работещи в Агенция „Пътна инфраструктура“ или на лица, на които Агенцията е възложила някаква работа, и вредата. Поддържа се още, че представените от ищеца документи са частни и не се подкрепят от официални документи и независими доказателства, поради което не се доказват настъпилите повреди, както и техния размер – не е посочен методът на оценка на повредените части и на каква база данни са ползвали оценителите при определяне размера на щетата. Представя списък на разноските на ответника.

Моли, делото да се гледа в негово отсъствие, както и в случай, че ищецът представи нови доказателства – да му се даде възможност за вземе становище и съответно да ангажира доказателства от своя страна.

Не са налице обстоятелства, които се признават от ответника и обстоятелства, които не подлежат на доказване.

Съдът е указал доказателствената тежест на страните – че в тежест на ищеца е да докаже наличие на твърдяното застрахователно събитие - ПТП; наличието на действащ към датата на ПТП между ищеца и третото пострадало лице застрахователен договор; наличието на твърдяната имуществена вреда върху застрахованото МПС; механизмът на ПТП; причинно – следствена връзка между застрахователното събитие и настъпилата вреда; размерът на вредата, както и че определеното обезщетение е изплатено.

  От събраните по делото доказателства, преценени поотделно и в съвкупност се установи от фактическа страна следното:

Видно от представената застрахователна полица /лист 9 от делото/, лек автомобил, марка „Тойота”, модел „Корола“, с рег.№ СВ 4602 МВ, е застрахован в ищцовото дружество ЗАД „БУЛСТРАД ВИЕНА ИНШУРЪНС ГРУП“ АД със застраховка „Каско Стандарт“ и застрахован „АЛД Аутомотив“ ЕООД, със срок на действие 01.02.2019г. – 01.02.2020г.

Видно от декларация за настъпване на застрахователно събитие по полицата „Каско Стандарт“, лицето И.Б.Й., е декларирала пред застрахователя /ищеца/, участие в ПТП, настъпило на  25.07.2019г. със застрахования лек автомобил, на около 500 – 600 метра след табелата на гр.Колзодуй, в посока гр.Лом, с щета по дясна предна гума.

Видно от представения талон на МПС, лек автомобил, марка „Тойота”, модел „Корола“, с рег.№ СВ 4602 МВ, е собственост на „АЛД Аутомотив“ ЕООД – София.

Видно от заявление до застрахователя, собственикът на застрахования лек автомобил, марка „Тойота”, модел „Корола“, с рег.№ СВ 4602 МВ - „АЛД Аутомотив“ ЕООД – София, е предявил искане за заплащане на обезщетение по полицата.

Видно от представения по делото заверен препис от знак за първоначален технически преглед, към датата на ПТП - 25.07.2019г, МПС марка „Тойота”, модел „Корола“, с рег.№ СВ 4602 МВ е изправен лек автомобил, минал годишен технически преглед, със срок на следващия годишен преглед – месец Януари 2021г.

Видно от Свидетелство за управление на МПС и контролен талон, лицето, декларирало настъпване на ПТП - И.Б.Й., има качеството на правоспособен водач за управление на лек автомобил с категории „В“ и В1“.

Видно от опис на застрахователна претенция /лист 25 от делото/, изд. от застрахователя ЗАД „БУЛСТРАД ВИЕНА ИНШУРЪНС ГРУП“ АД, същата се състои в подмяна на предна дясна гума на МПС марка „Тойота”, модел „Корола“, с рег.№ СВ 4602 МВ.

Видно от Фактура № ********** от 29.07.2019г., собственикът на МПС марка „Тойота”, модел „Корола“, с рег.№ СВ 4602 МВ е закупил от Фулда България ООД , бр. лека гума „Континентал“ на стойност 100 лева, както и е заплатил за монтаж на 1 бр. гума 9.25 лева и 4 лева за куриерска услуга, или общо 113,25 лева без ДДС и 135.90 лева с ДДС.

Видно от Доклад по щета № 470419191939994, ищцовото дружество е приело за доказана щета за изплащане на застрахованото МПС в размер на 103.25 лева.

Видно от платежно нареждане от 26.09.2019г. ищцовото дружество е заплатило по щетата на застрахования „АЛД Аутомотив“ ЕООД – София, сумата в размер на 103.25 лева.

С регресна покана от 27.12.2019г. ищецът е поканил поделението на ответника Областно пътно управление – гр.Враца, като отговорно по поддържането на републиканските пътища, да му възстанови изплатената щета в размер на 103.25 лева. Поканата е получена на 06.01.2020г., видно от представеното известие за доставяне.

От заключението на назначената, изслушана и приета по делото комплексна оценъчна автотехническа експертиза се установява, че механизмът на възникване и осъществяване на ПТП отговаря напълно на описаната от ищеца фактическа обстановка – водачът на автомобила е попаднал в пътен срез и е увредил страничника на автомобилна гума, като същата е неремонтопригодна и подлежи на замяна с нова гума. Установява се още от представения снимков материал, че е напълно възможно щетите по увредения автомобил да възникнат по начина, описан в заявлението за заплащане на застрахователно обезщетение, като срезовете по гумата потвърждават това. При изслушване на експертизата в съдебно заседание, след разпита на свидетеля И.Й., вещото лице заявява, че експертизата не подлежи на промяна и корекция относно заключението на поставените въпроси. Действителния размер на щетата, представляваща нова гума на МПС с размер 185/60 R15 е в размер на 107.75 лева.

Разпитаният по делото свидетел И.Й., установява, че е участвала лично в ПТП с лек автомобил марка „Тойота”, модел „Корола“, с рег.№ СВ 4602 МВ, като водач на МПС; че пътувала по маршрут гр.Козлодуй – гр.Лом; че в стеснен участък от пътя, при мокър път и силен дъжд, се движела след друго МПС с много бавна скорост и че при разминаването с друго МПС – ТИР, не могла да избегне дупка на пътя, попаднала в нея и спукала предна дясна гума; че отбила лекия автомобил в страни от пътя, обадила се на мобилна група към застрахователя, на полицията и изчакала патрак за смяна на гумата, тъй като колата не можела да се движи на собствен ходя, а също, че на мястото на инцидента, на разстояние 300 – 400 метра на пътното плътно имало 2 големи дупки.    

  При така установеното от фактическа страна, съдът приема от правна страна следното:

  По иска с правно основание чл. 410, ал.1, т.3 от Кодекса за застраховането:

  Съгласно цитираната разпоредба, с плащането на застрахователното обезщетение, застрахователят встъпва в правата на застрахования срещу собственика на вещта и лицето, което е било длъжно да упражнява надзор върху вещта, причинила вреди на застрахования по чл. 50 от Закона за задълженията и договорите.

  За да бъде уважен регресният иск на застрахователя, суброгирал се в правата на застрахования, са необходими няколко кумулативни предпоставки:   1. Наличето на застрахователно правоотношение по договор за имуществена застраховка;   2. В изпълнение на този договор застрахователят да е изплатил на застрахования застрахователно обезщетение;   3. Възникване на отговорност на прекия причинител на вредите по чл. 45 от ЗЗД, които следва да бъдат установени в процеса: деяние, вреда, противоправност, причинна връзка и вина. Безспорно се установи по делото, че в случая са налице първите посочени две предпоставки – наличие на застрахователен договор „Каско“ и изплащане на застрахователното обезщетение в размер на исковата претенция по банков път. По отношение на третата предпоставка: отговорността на ответника АГЕНЦИЯ „ПЪТНА ИНФРАСТРУКТУРА“ се обосновава с обстоятелството, че с бездействието си, ответникът е станал причина за възникване на вредоносния резултат – причиненото увреждане на застрахования автомобил. Съгласно нормите на чл.3, ал.1 от Закона за движение по пътищата /ЗДвП/, лицата, които стопанисват пътищата, ги поддържат изправни с необходимата маркировка и сигнализация за съответния клас път, организират движението по тях така, че да осигурят условия за бързо и сигурно придвижване, а съгласно чл.30, ал.1 от Закона за пътищата /ЗП/, Агенцията осъществява дейностите по изграждането, ремонта и поддържането на републиканските пътища. Поддържането на като дейност е регламентирано в чл.47, ал.1 от Правилника за прилагане на ЗП и включва полагането на системни грижи по осигуряване на целогодишна нормална експлоатация на пътя и осъществяване на мерките за защита на неговите съоръжения и принадлежности. „Системни грижи“ по смисъла на закона, съставляват полагането и на превенция за нормална експлоатация на пътя, включително огледи за неговата надеждност и моментно състояние, а не само инцидентна поддръжка следствие на подадени сигнали за неизправности на пътя. Съгласно чл.167, ал.1 от ЗДвП, лицата, които стопанисват пътя, го поддържат в изправно състояние, сигнализират незабавно препятствията по него и ги отстраняват във възможно най – кратък срок. Съгласно параграф 1, т.19 от ППЗДвП, „препятствие на пътя“ е нарушаване целостта на пътното покритие, както и предмети, вещества или други подобни, които се намират на пътя и създават опасност за движението. А според чл.52, ал.1 от същия правилник, когато водачите не могат да заобиколят препятствието отдясно или от ляво, за да продължат движението си, се поставя пътен знак Г 11 през препятствието на пътя.

В настоящия случай, не се спори между страните, че пътят, на който е настъпил ПТП е част от републиканската пътна мрежа, който се поддържа от ответника АГЕНЦИЯ „ПЪТНА ИНФРАСТРУКТУРА“. Установи се, наличието на препятствие на пътя, което водачът на пострадалото МПС не е могъл да избегне – пътен срез, въпреки движението си с ниска скорост. Установи се и наличието втори пътен срез /дупка на пътя/, в непосредствена близост до първия, поради което следва да се приеме, че не става въпрос за инцидентно препятствие на пътя, което ответникът не е могъл своевременно да отстрани, а за бездействие от негова страна и на служителите му, натоварени със задължението по чл.3 от ЗДвП, в изпълнение на задълженията по сигнализиране на препятствието и организиране на движението по начин, осигуряващ безопасността му. Същевременно не се установи обезопасяване на препятствието с необходимата маркировка, знаци или по друг начин – обстоятелство, което ако е налице – е в тежест на ответника да го установи.

Относно механизма, по който е станало автопроизшествието, основателен е доводът на ответника, че заявлението до застрахователя за ПТП няма характера на официален документ и не се полза с такава доказателствена сила. От доказателствата по делото, обаче – декларация за щета, заявление за изплащане на застрахователно обезщетение, както и от снимковия материал, всички издадени на датата на ПТП – 25.07.2019г., се установява, че щетата е получаването на „балон“ на предна дясна гума на постарадалото МПС, при което следва да се приеме, че лекият автомобил е могъл да продължи движението си на собствен ход, но по преценка на водача – св.И.Й., не е продължил движението си, отбил е встрани от пътя и е потърсил помощ. Поради изложеното, настоящият случай не попада в хипотезите, при които задължително се съставя протокол за ПТП – настъпили материални щети при двама участници в ПТП или наличието на пострадало лице. Съгласно разпоредбата на  чл. 6, т.4 от Наредба № Iз-41 от 12.01.2009 г. не се посещават от органите на МВР –"Пътна полиция" и не се съставят документи за повреди на МПС, които не са причинени от друго пътно превозно средство, освен когато повредите са причинени в резултат на ПТП с един участник и МПС не е в състояние да се придвижи на собствен ход. В случая вредите са настъпили от попадане в необозначено препятствие на пътя - с един участник, с възможност МПС да се придвижи, но по преценка на водача, МПС не е продължил движението си. Поради това, липсва както законово, така и договорно задължение за ищеца да уведомява органите на пътна полиция. Липсва и задължение за съставяне на протокол за ПТП, съобразно  чл. 6, т. 4 от Наредба № Iз-41 от 12.01.2009 г. Механизмът на настъпилото ПТП и причинените вреди подлежат на пълно и главно от доказване от страна на ищеца. Пред застрахователя е представено своевременно уведомление за щети по МПС и декларация. Липсата на представен Протокол за ПТП не препятства застрахователят да провери настъпилите щети, да изготви опис, респективно да заплати застрахователно обезщетение. Не се установява автомобилът да не е бил в движение, като свидетелства И.Й., тъй като показанията й в тази част са изолирани и не кореспондират с писмените доказателства и снимковия материал, приети по делото. Посочи се, че в настоящият случай, не се съставя задължително протокол за ПТП, съгласно -  чл. 6, т. 4 от Наредба № Iз-41 от 12.01.2009г. Само по себе си неангажирането на протокол за ПТП, не представлява невъзможност за установяване на предпоставките за ангажиране на отговорността на застрахователя. В случая,  последният сам е преценил, че следва да отговаря по застрахователния договор, съгласно т.6.3 от Глава Трета на ОУ към договора „Каско Стандарт“ – за щета по гумите на застрахованото МПС в резултат на преминаване през дупки и неравности на пътното платно. Дори когато протокол за ПТП е наличен, ищецът, претендиращ обезщетение във връзка с увреждането, а в случая - регресно търсещия обезщетение застраховател, носи доказателствената тежест на установяването на механизма на ПТП посредством ангажирането и на други доказателства - разпит на свидетели, вкл. и чрез назначаване на вещи лица /като автотехническа, медицинска или комбинирани експертизи/ - виж решение № 15 от 25.07.2014 г. на ВКС по т. д. № 1506/2013 г., I т. о. В настоящия казус, механизмът на настъпилото ПТП и причинените вреди подлежат на пълно и главно от доказване от страна на ищеца, посредством всички допустими по реда на ГПК доказателства и доказателствени средства. Съдът намира, че механизмът на ПТП се установява съвкупно от всички  събрани по делото писмени доказателства, от разпита на свидетеля – водач на МПС, както и от съдебно – техническата експертиза, а именно – че управлявайки МПС по републикански път от гр.Козлодуй в посока – гр.Лом, МПС марка „Тойота”, модел „Корола“, с рег.№ СВ 4602 МВ, управлявано от св.И.Й., попаднало в пътен срез /дупка/ на платното за движение и увредило страничника на предна дясна гума, като джантите на гумата не са засегнати от пропадането.

Безспорно се установи по делото наличието на материална вреда и причинно следствена връзка между нея и поведението на ответника – вина под формата на бездействие, както и размерът на вредата - 107.75 лева, съгласно заключението на вещото лице.

Предвид изложеното, налице са всички условия за уважаване на предявения иск. Ищецът, в качеството му на застраховател, изплатил застрахователно обезщетение по настъпилата щета на правоимащото лице, встъпва в правата на застрахования срещу ответника, причинил вредите със своето бездействие, съгласно чл.410, ал.1, т.3 от КЗ. Искът е предявен в размера на изплатеното обезщетение - 103.25 лева, които е по – нисък от размера на вредата, посочен от вещото лице, поради което е основателен в този размер.

Предвид уважаване на главния иск, основателен и доказан се явява и акцесорния иск за заплащане на обезщетение за забава върху главницата, претендиран от датата на предявяване на иска – 08.04.2020г. до окончателното издължаване.      

На основание чл.78, ал.1 от ГПК, предвид уважаване на иска, ответникът следва да понесе направените и претендирани от ищеца разноски по делото за заплатена дължима се държавна такса в размер на 50 лева, за внесен депозит за вещо лице в размер на 120 лева, за внесен депозит за свидетел в размер на 15 лева и за платено адвокатско възнаграждение в размер на 300 лева или общо разноски в размер на 485 лева.

 

  Воден от горното, съдът

 

                       Р   Е   Ш   И   :

 

ОСЪЖДА АГЕНЦИЯ „ПЪТНА ИНФРАСТРУКТУРА“, Булстат *********, с адрес: гр.София 1606, бул.„Македония“ № 3, на основание чл.410, ал.1, т.3 вр. с т.1 от Кодекса за застраховането, да заплати на ЗАД „БУЛСТРАД ВИЕНА ИНШУРЪНС ГРУП“ АД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр.София, район Триадица, пл. „Позитано”, № 5, представлявано от Недялко Чандъров и Теодор Илиев, сумата в размер на  103.25 /сто и три лв. и двадесет и пет ст./ лева, представляваща изплатеното от ищеца застрахователно обезщетение за нанесена на третото лице „АЛД Аутомотив“ ЕООД, материална вреда следствие на ПТП, настъпило на 25.07.2019г., на републикански път № II – 11 гр.Козлодуй – гр.Лом, на около 500 – 600 метра след табелата на гр.Колзодуй, в посока гр.Лом, с участието на МПС марка „Тойота”, модел „Корола“, с рег.№ СВ 4602 МВ, застрахован в ищцовото дружество със застраховка „Каско Стандарт“, по щета № 470419191939994, на основание застрахователна полица № 5С0820120165/22.01.2019г., ведно със законната лихва върху главницата от датата на предявяване на иска – 08.04.2020г. до окончателното издължаване.

ОСЪЖДА АГЕНЦИЯ „ПЪТНА ИНФРАСТРУКТУРА“, Булстат *********, с адрес: гр.София 1606, бул.„Македония“ № 3, да заплати на ЗАД „БУЛСТРАД ВИЕНА ИНШУРЪНС ГРУП“ АД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр.София, район Триадица, пл. „Позитано”, № 5, представлявано от Недялко Чандъров и Теодор Илиев, разноски по делото за платени държавна такса, депозит за вещо лице и свидетел, и за адвокатско възнаграждение, общо в размер на 485 /четиристотин осемдесет и пет/ лева.

 

Решението може да бъде обжалвано от страните с въззивна жалба пред ВОС в двуседмичен срок от връчването му.                 

 

 

                                   РАЙОНЕН СЪДИЯ: