Решение по дело №747/2022 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 899
Дата: 18 май 2022 г.
Съдия: Здравка Георгиева Диева
Дело: 20227180700747
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 21 март 2022 г.

Съдържание на акта

Gerb osnovno jpegРЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

Административен съд  Пловдив

 

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№899/18.5.2022г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

Административен съд – Пловдив, XXIV състав, в открито заседание на двадесети април две хиляди двадесет и втора година, в състав :

 

Председател : Здравка Диева

Членове : Величка Георгиева

Светлана Методиева

 

при секретаря В.П. и с участието на прокурор Д.Стоянова, като разгледа докладваното от съдия Диева касационно административно дело № 747 / 2022г., взе предвид следното :

            Касационно производство по чл.208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс във връзка чл.63в ЗАНН.

            ТОНИ - К ЕООД, гр.Пловдив, ул.Скайлер № 1, ет.2 представлявано от управителя А.К. с пълномощник адв.Г.П. обжалва Решение № 254 от 31.01.2022г., постановено по АНД № 5486/2021г. на РС – Пловдив, с което е потвърдено Наказателно постановление /НП/ № 585594-F593885/06.07.2021г. на Началник отдел „Оперативни дейности“ в ЦУ на НАП - Пловдив, за наложена имуществена санкция на ТОНИ - К ЕООД, булстат *********  – в размер на 500лв. за нарушение на чл.27 ал.1 т.4 от Наредба № Н-18/13.12.2006г. на МФ вр. с чл.118 ал.4 т.1 от Закона за данък върху добавената стойност /ЗДДС/, на основание чл.185 ал.2 вр. с чл.185 ал.1 ЗДДС.

            - Касаторът счита, че ПРС неправилно е възприел фактическата обстановка и с избирателно позоваване на доказателствата е стигнал до неправилни и незаконосъобразни изводи. Не е оспорен фактът на извършена проверка на 11.02.2021г. в търговския обект – комплекс Сила, каса Фитнес 2 и установеното нарушение – не е регистрирана всяка продажба на услуга по данъчна група според вида на продажбите. Поддържа се, че от обстоятелствената част на НП и АУАН не става ясно в какво се изразява нарушението – дружеството е извело контролен бон № 064311 от фискалното устройство на стойност 15.00лв., в 11.50ч. за продажба – вход за фитнес, като покупката била отразена в данъчна група Б или за датата на проверката „всички извършени продажби са отчетени в данъчна група Б на фискалното устройство за продажба на стоки и услуги, продажбите на които се облагат с 20% ДДС, като част от тях е следвало да се отчитат в данъчна група Г – за стоки и услуги, продажбите на които се облагат с 9 % ДДС“. Изтъкнато е, че ако твърдяното нарушение е свързано само с изведен контролен бон № 064311 от фискалното устройство на стойност 15лв. за продажбите на вход за фитнес, като покупката била отразена в данъчна група Б – в НП и АУАН не съществува изрично твърдение, че конкретната покупка е трябвало да бъде отразена в данъчна група Г и защо това е така. От друга страна – ако твърдяното нарушение е свързано с всички извършени продажби, отчетени в данъчна група Б на фискалното устройство /ФУ/, вместо в данъчна група Г, е налице пълна липса на описание на тези продажби, за да може да бъде преценено защо те спадат към твърдяната данъчна група Г, а не към данъчна група Б. В АУАН не е посочена хипотеза от чл.27 ал.1 от Наредба № Н-18/2006г. и противоречието между правната квалификация на нарушението в АУАН и в НП има за последица незаконосъобразност на НП. За незаконосъобразни се считат мотивите в решението за неприложимост нормата на чл.28 ЗАНН. Поискана е отмяна на решението на ПРС с отмяна на НП и присъждане на направените съдебни разноски пред касационната инстанция.

- Ответникът ЦУ на НАП оспорва жалбата чрез процесуален представител ст.юрисконсулт В.З.. Счита решението на ПРС за законосъобразно. Поддържа, че отразеното обстоятелство – от изведения дневен Х отчет от ФУ за дата на проверката и периодични отчети, видно от които всички извършени продажби били отчетени в данъчна група Б, които се облагат с 20% ДДС, като част от тях е следвало да са отчитат в данъчна група Г – за стоки и услуги, продажбите на които се облагат с 9% ДДС, показва единствено, че нарушението не е инцидентна проява. Заявено е, че прецизната правна квалификация на нарушението – чл.27 ал.1 т.4 от Наредба № Н-18/2006г. е посочена в НП и е приложима нормата на чл.53 ал.2 ЗАНН. По отношение отсъствието на предпоставки за прилагане на чл.28 ЗАНН е изтъкнато, че в случая неизпълнението на законовото задължение не се дължи на обективни причини, вкл. липсва доброволно и своевременно отстраняване на нарушението преди да са предприети действия по ангажиране на отговорността на нарушителя. Поискано е решението на ПРС да бъде оставено в сила с присъждане на разноски за ответника.

            - Представителят на Окръжна прокуратура – Пловдив счита решението на РС – Пловдив за правилно и законосъобразно.

            Касационната жалба е допустима - подадена в срока по чл.211 ал.1 АПК, от страна с право и интерес от оспорване.

            1. НП е издадено от надлежно упълномощено длъжностно лице /Заповед № ЗЦУ-1149 от 25.08.2020г. – 1, т.1.1, б.“г“ е приложена по делото/, а АУАН № F593885/24.02.2021г. е съставен от инспектор по приходите в ЦУ на НАП. За доказателство относно установеното нарушение в НП е отразен Протокол за извършена проверка сер.АА № 0081928/11.02.2021г., ведно с доказателствата към него, съдържащи се в административно-наказателната преписка.  

            Според обстоятелствената част на НП, идентично описваща фактическата установеност с АУАН : При проверка на 11.02.2021г., 11:45ч., в търговски обект – комплекс Сила – каса Фитнес 2 в гр.Пловдив, стопанисван от Тони – К ЕООД, било установено, че търговското дружество в качеството си на лице по чл.3 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин, е допуснало нарушение – не регистрира всяка продажба на услуги по данъчна група според вида на продажбите. При изведен контролен бон № 064311 на стойност 15лв. в 11.50ч. – видно от същия, покупката е отразена в данъчна груба Б. След легитимация от проверяващия екип е изведен дневен Х отчет от ФУ за датата на проверката и периодични отчети, видно от които – всички извършени продажби са отчетени в данъчна група Б на ФУ, които се облагат с 20% ДДС, като част от тях е следвало да се отчитат в данъчна група Г – облагаеми с 9 % ДДС

Посочено е, че нарушението е извършено на 11.02.2021г. и документирано с Протокол № 0081928/11.02.2021г. – не води до неотразяване на приходи. Вписано е, че нарушението е за първи път.

Описаните факти са квалифицирани от правна страна за административно нарушение на чл.27 ал.1 т.4 от Наредба № Н-18/13.12.2006г. на МФ във вр. с чл.118 ал.4 т.1 ЗДДС и е наложена имуществена санкция в размер на 500лв., на основание чл.185 ал.2 вр. с ал.1 ЗДДС.

В АУАН е цитирана разпоредбата на чл.27 ал.1 т.4 от Наредба № Н-18/2006г. – в обстоятелствената част, като за нарушена разпоредба е посочен чл.27 ал.1 от Наредбата. В НП правната квалификация на нарушението е - чл.27 ал.1 т.4 от Наредба № Н-18/13.12.2006г. на МФ.

            2. Актосъставителят е поддържал АУАН при разпита му като свидетел и е заявил, че касовите апарати били настроени за маркиране продажбите в данъчна група Б и случаят се отнасял за покупка на стойност от 15 лв. – за еднократно посещение на фитнес зала и задължително се отчита в група Г с данък 9 % ДДС. „По време на проверката от дружеството казаха, че всичко се маркира в група Б“. Пояснено е, че за съставяне на акта е било достатъчно, че цитираната продажба в АУАН не е включена в данъчна група Г, а е включена в група Б. Актосъставителят не е проверил всяка продажба, защото от дружеството му казали, че всичко като продажби е маркирано в данъчна група Б.

Спор по фактите не е имало, поради което правилно РС - Пловдив приел, че описаната в АУАН и в НП фактическа обстановка се установява от събраните по делото доказателства /описани в решението/. Коментирани са показанията на актосъставителя и с основание е посочено, че извършеното нарушение не се оспорва от жалбоподателя. Според ПРС обстоятелствената част от НП дава ясна представа за конкретиката на нарушението и обстоятелствата по неговото извършване. По отношение непосочването в АУАН на т.4 от чл.27 ал.1 от Наредба № Н-18/2006г. при квалификация на нарушението е приета за приложима нормата на чл.53 ал.2 ЗАНН. Посочено е, че размерът на наложената санкция е в установения в закона минимум, поради което не подлежи на корекция от съда и същият е съобразен със случая – нарушението не е довело до неотразяване на приходи. РС – Пловдив счита, че не са налице предпоставките за прилагане нормата на чл.28 ЗАНН, поради отсъствието им в конкретиката на фактите по разглеждания случай.

3. Съгласно приетата за нарушена разпоредба – чл.27 ал.1 т.4 от Наредба № Н-18/2006г. /наредбата/ : „Лицата по чл. 3, с изключение на случаите, когато извършват дейност по чл. 28, са длъжни да регистрират всяка продажба на стока или услуга по данъчни групи според вида на продажбите: 4. (изм. - ДВ, бр. 48 от 2011 г., в сила от 24.06.2011 г.) група "Г" - за стоки и услуги, продажбите на които се облагат с 9 % данък върху добавената стойност.“. В случая отсъства спор за извършваните от касатора доставки на услуги за използване на спортни съоръжения, които съгл. чл.66 ал.2 т.7 ЗДДС /в приложимата редакция/ се облагат с 9 % ДДС. Не е спорно качеството на проверения субект – задължено лице по см. на наредбата, вкл. не са оспорени факти и обстоятелства от проверката, както и извършеното нарушение.  Обстоятелствената част от НП макар недостатъчно прецизна, не отрича описание на нарушение, за което е санкционирано търговското дружество. Последователно са описани данни за проверката с цитирана разпоредбата на чл.27 ал.1 т.4 от Наредбата, към която е отнесена констатацията, произтекла от изведения контролен бон. След описание на информацията от контролния бон, по отношение на която покупка е последвал извод за нарушение и съответно – съставен АУАН и издадено НП, е отразена следващата информация от дневния х отчет и периодичните отчети. Допълнителната информация не касае конкретните данни, свързани с контролния бон, а разкрива обективно в цялост начина на отчитане на продажбите на стоки и услуги във вр. с правилото на чл.27 ал.1 от наредбата. В този см., не следва да бъде прието за основателно възражението за неясно описано нарушение. Действително, отсъствието на яснота в описание на нарушението води до извод, че волята на административния орган не е конкретизирана в степен, позволяваща разбиране относно юридическите факти на упражненото правомощие – какъвто не е разглеждания случай.

По отношение възражението за несъответствие между правната квалификация на нарушението в АУАН и в НП : Както бе посочено, в АУАН е цитирана разпоредбата на чл.27 ал.1 т.4 от Наредба № Н-18/2006г. – в обстоятелствената част, а за нарушена разпоредба е посочен чл.27 ал.1 от наредбата. В НП правната квалификация на деянието е чл.27 ал.1 т.4 от наредбата. В случая отсъства несъответствие между правната квалификация, като в АУАН същата не е пълна. Съгласно Т.Р. № 3 от 10.05.2011г. по т.д.№ 7/2010г., ОСК, ВАС : „Неточната квалификация на нарушението в акта за установяването му е без правно значение, ако нарушената правна норма е правилно посочена в наказателното постановление.”. Наказателно постановление се издава и когато е допусната нередовност в акта, стига да е установено по безспорен начин извършването на нарушението, самоличността на нарушителя и неговата вина /чл.53 ал.2 ЗАНН/ и формално регламентираното производство по ЗАНН не следва да бъде абсолютизирано. В случая е налице непълна квалификация на нарушение в АУАН, коректно вписана в НП. Критерий за същественост на процесуално нарушение е доколко и дали ограничава правото на защита на санкционираното лице - нарушението е идентично описано в АУАН и в НП, а защитата против квалификацията е пред съда. Пропуск има, но не е съществен, тъй като не е ограничено правото на защита. Правната квалификация действително е допълнена /конкретизирана в НП/, но от значение за спора е правната квалификация, посочена в НП - според посоченото Т.Р. № 3 от 10.05.2011г.

Факт на извършено първо нарушение не е предпоставка за квалифицирането му като маловажен случай на посоченото самостоятелно основание и следва да се съобразяват същността и целите на административнонаказателното производство, като се има предвид и субсидиарното приложение на НК и НПК. Разпоредбите на ЗАНН /чл.6, 12, 27, 28/ налагат извод, че за всеки конкретен случай е необходимо да се подхожда индивидуално. Съгласно чл.93 т.9 ДР НК "маловажен случай" е този, при който извършеното престъпление с оглед на липсата или незначителността на вредните последици или с оглед на други смекчаващи обстоятелства представлява по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на престъпление от съответния вид. Отговорността на ЮЛ – безвиновна, не отрича приложение на чл.28 ЗАНН вр. с §1 т.4 ДР ЗАНН. При конкретните факти се съобрази отсъствието на посочени причини за осъществяване на нарушението и данните от свидетеля - „По време на проверката от дружеството казаха, че всичко се маркира в група Б“. Допълнително също не са представени доказателства за обективни препятстващи пречки за изпълнение на задължението, произтичащо от разпоредбата на чл.27 ал.1 от Наредба № Н-18/2006г. и в частност – т.4. При преценката за маловажност на случая биха били обсъдени изложени обективни причини за конкретното нарушение, които не е могло да бъдат преодолени със съответното действие, като се съобрази и липсата на възражение по отношение заявените от актосъставителя факти и по-конкретно - касовите апарати били настроени за маркиране продажбите в данъчна група Б. Законният представител на дружеството е имал възможност да поясни причините за допуснатото нарушение – неизпълнение на конкретно задължение – в хода на проверката, във възражение против АУАН и в жалбата срещу НП, което не е направено, поради което не са установени смекчаващи обстоятелства, вкл. случаят не се характеризира с по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи от съответния вид. Различен би бил изводът и при своевременно отстраняване на нарушението в периода на проверката. Правилни са съображенията на ПРС за по-високата данъчна тежест, която понася крайния потребител при конкретното нарушение, което не е инцидентен случай с оглед информацията от дневния отчет от ФУ за дата на проверката и периодичните отчети.

Според изхода от спора се присъждат разноски на ответника за касационната инстанция – чл.63д ал.4 и ал.5 ЗАНН, в размер на 80 лв. вр. с чл.37 от Закона за правната помощ и чл.27е от Наредбата за заплащането на правната помощ.

            Мотивиран с изложеното , АС-Пловдив XXIV състав

 

Р  Е  Ш  И  :

 

            Оставя в сила Решение № 254 от 31.01.2022г., постановено по АНД № 5486/2021г. на РС – Пловдив.

            Осъжда ТОНИ - К ЕООД, гр.Пловдив, ул.Скайлер № 1, ет.2, булстат *********, да заплати на ЦУ на НАП 80лв. – юрисконсултско възнаграждение.

            Решението не подлежи на обжалване.

 

       Председател :

 

               Членове :