Решение по дело №509/2022 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 702
Дата: 26 май 2022 г.
Съдия: Галя Димитрова Русева
Дело: 20227040700509
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 30 март 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

Номер   702              от 26.05.2022 г.                           град Бургас

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Бургас, ХV касационен състав, на деветнадесети май две хиляди двадесет и втора година, в публично заседание в следния състав:

                                      

  Председател: Лилия Александрова   

                      Членове: 1. Диана Ганева

                                           2. Галя Русева

 

при секретаря: Й. Б.

и прокурора: Христо Колев

като разгледа докладваното от съдия Русева КАНД № 509 по описа за 2022 година и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

         Производството е по реда на чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл.63, ал.1, изр. второ от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).      

            Образувано е по касационна жалба на „България Ер“АД с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. София, р-н „Слатина”, Аерогара София, бул. „Брюксел” № 1, представлявано от Х.Т.и Б.М., подадена чрез юрисконсулт, против Решение № 137/21.02.2022 г., постановено по а.н.д. № 5714/2021 г. по описа на Районен съд – Бургас, с което е потвърдено Наказателно постановление № 41 от 02.12.2021г., издадено от началника на Гранично полицейско управление "Летище Бургас" при Регионална дирекция "Гранична полиция Аерогари" към Главна дирекция "Гранична полиция" на МВР София, с което, за нарушение на  чл. 20, ал. 1, т. 1, вр. чл. 19, ал. 1, т. 1 от Закона за чужденците в Република България, на основание чл. 51 от с. з., на касатора е наложена имуществена санкция в размер на 2 000 лева

В касационната жалба се излагат възражения, че съдебното решение е неправилно, като са изложени доводи, че непосочването в АУАН и в НП на нарушените правни норми, регламентиращи паспортно-визовия режим, и липсата на детайлно описание на нарушението представляват съществени процесуални нарушения. Според касатора разпоредбата на чл.20, ал.1, т.1 от ЗЧРБ е препращаща и бланкетна, не съдържа конкретно задължение и с посочването й в НП не са изпълнени изискванията на чл.57, ал.1, т.6 от ЗАНН. По същество касаторът счита, че установеното деяние не е съставомерно поради това, че в конкретния случай не е било налице изискване за притежаване на виза при влизането в страната на превозваното лице, тъй като то не е пресичало външна граница на ЕС, а вътрешна такава – пътувало е от гр. Париж, Р Франция. Иска се отмяна на съдебното решение и на потвърденото с него НП.

         В съдебно заседание касаторът, редовно призован, не се представлява. Не ангажира доказателства,

         Ответникът – Началник ГПУ Летище Бургас при РДГП Аерогари ГДГП на МВР София, не се явява и не се представлява, не изразява становище по касационната жалба.

         Представителят на Окръжна прокуратура – Бургас дава становище за неоснователност на касационната жалба.

         Административен съд - Бургас, ХV-ти състав, след като прецени допустимостта на жалбата и обсъди направените в нея оплаквания, становището на прокурора в съдебно заседание, събраните по делото доказателства и извърши проверка на обжалваното решение съобразно разпоредбите на чл. 218 и чл. 220 от АПК, намира за установено следното:

          Касационната жалба е процесуално допустима като подадена в срока по чл. 211 от АПК, от надлежна страна, имаща право и интерес от обжалването по смисъла на чл. 210, ал.1 от АПК.

         Разгледана по същество и в пределите на касационната проверка по чл.218 от АПК, настоящият съдебен състав намира жалбата за неоснователна по следните съображения:

         С процесното наказателно постановление „България Ер“ АД е санкционирано за това, че на 24.09.2021 г., около 21.05 ч. на Летище Бургас, в качеството си на превозвач, е транспортирал с полет FB 652 от Москва - Русия до гр. Бургас лицето Novichkova Irina, жена, родена на ***г., с гражданство – Русия, без валидна виза, каквато се изисква съгласно Регламент (ЕС) 2018/1806 или разрешение за пребиваване, като е издал превозни документи - билет и бордна карта на лицето. Деянието е квалифицирано като нарушение на  чл. 20, ал. 1, т. 1 от ЗЧРБ, във вр. чл. 19, ал. 1, т. 1 от ЗЧРБ, за което на "България Ер" АД е наложена имуществена санкция в размер на 2 000 лева на основание чл. 51 от ЗЧРБ.

        За да постанови оспорения съдебен акт, въззивният съд е приел, че не са допуснати съществени нарушения на административно производствените правила при съставяне на АУАН и НП.  По същество съдът е приел въз основа на събраните по делото писмени и гласни доказателства, че констатираното деяние е съставомерно и правилно е ангажирана отговорността на дружеството, в качеството му на превозвач на соченото основание, като му е наложена имуществена санкция в минимално предвидения в закона размер.

Така постановеното съдебно решение е валидно, допустимо и правилно.

Съгласно разпоредбата на чл.20, ал.1, т.1 от ЗЧРБ, превозвач, който превозва по суша, по въздух или по вода до и/или от Р България чужденци, преди да извърши услугата, е длъжен да установи наличието и валидността на документа за пътуване и на визата, когато такава се изисква, както и дали същите съдържат явни преправки, зачертавания, заличавания, добавки и др. в данните, следи от подмяна на снимката, както и дали изображението на снимката позволява установяване на самоличността на притежателя.

Според чл.3 от Регламент (ЕС)2018/1806 г. на ЕП и на Съвета от 14.11.2018 г. за определяне на третите страни, чиито граждани трябва да притежават виза, когато преминават външните граници, както и тези, чиито граждани са освободени от това изискване, гражданите на третите страни, посочени в Приложение І, трябва да притежават виза при преминаване на външните граници на държавите членки. В Приложение І към регламента сред третите страни е посочена Русия, т.е. руските граждани следва да притежават виза при преминаване на външните граници на държавите-членки, вкл. и на Р България.

         В АУАН и в наказателното постановление, освен разпоредбата на чл.20, ал. 1, т.1 от ЗЧРБ, която действително е бланкетна, в какъвто смисъл са и възраженията в жалбата, изрично е посочено, че визата се изисква, съгласно Регламент (ЕС)2018/1806 г. Макар да не е посочена конкретната норма от регламента, препращането към него в АУАН и в НП, ведно с подробното и точно описание на всички елементи от състава на установеното нарушение, в достатъчна степен дава представа на наказаното лице в какво нарушение е обвинено, а впоследствие - и за какво деяние му е наложена санкция, поради което правото му на защита не е било ограничено. Същевременно касаторът не твърди, а и по делото липсват данни превозваният пътник да попада в хипотезата на предвидените в чл.8, ал.2 и ал.3 от ЗЧРБ изключения, за които не се изисква виза, а именно - когато това е предвидено в Регламент /ЕО/ № 539/2001 г. на Съвета, в други актове на ЕС с обвързващо действие, в международен договор, по който Р България е страна, или в акт на Министерския съвет, както и когато чужденецът притежава валидно разрешение за продължително, дългосрочно или постоянно пребиваване в Р България.

           Касаторът не оспорва факта, че в качеството си на превозвач не е установил липсата на валидна виза, преди да извърши превоза на лицето Novichkova Irina. Възражението, че това деяние не е съставомерно, тъй като не се е изисквала виза за влизането в страната на това лице, е неоснователно. От доказателствата по делото се установява, че превозът на лицето е извършен от гр. Москва до гр. Бургас, а не от гр. Париж, както твърди касаторът, поради което не е налице хипотезата на преминаване на вътрешни граници на Европейския съюз, в какъвто смисъл са наведените доводи в касационната жалба. Касационната инстанция извърши служебна справка в интернет по номера на полет FB 652 и установи, че същият е редовен и превозва пътници от гр. Москва до гр. Бургас, т.е. лицето Novichkova Irina е преминало на 24.09.2021 г. външна граница за ЕС и поради това е следвало да притежава виза за влизането си на територията на Р България съгласно изискванията на Регламент (ЕС)2018/1806 г.

Ето защо, наличните по делото доказателства обосновават извод, че касаторът е осъществил състава на вмененото му нарушение, за което правилно е ангажирана отговорността му на основание чл. 51 от ЗЧРБ, съгласно която разпоредба превозвач, който не изпълни задължението си по чл.20, се наказва с глоба или с имуществена санкция в размер от 2 000 лв. до 10 000 лв. за всяко превозвано лице.

 Като е стигнал до същите изводи, районният съд е постановил правилно решение, което следва да бъде оставено в сила, тъй като не се установиха касационни основания за неговата отмяна.

Мотивиран от горното и на основание чл.221, ал.2 от АПК във връзка с чл.63в от ЗАНН, Административен съд – Бургас, ХV-ти състав

 

Р Е Ш И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА  Решение № 137/21.02.2022 г., постановено по а.н.д. № 5714/2021 г. по описа на Районен съд – Бургас.

 

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.

 

 

                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

                                                       ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

 

                                                                         2.