Решение по дело №2528/2022 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 7 декември 2022 г.
Съдия: Татяна Иванова Петрова
Дело: 20227180702528
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 3 октомври 2022 г.

Съдържание на акта

РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПЛОВДИВ

 

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

2297

 

гр. Пловдив, 07.12. 2022 год.

 

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, ХІХ състав, в открито заседание на петнадесети ноември през две хиляди двадесет и втора година в състав:

                       

ПРЕДСЕДАТЕЛ: СТОИЛ БОТЕВ

ЧЛЕНОВЕ:          ТАТЯНА ПЕТРОВА

                             ПЕТЪР КАСАБОВ

                  

при секретаря ПЕТЯ ДОБРЕВА и участието на прокурора РОСЕН КАМЕНОВ, като разгледа докладваното от чл. съдията ТАТЯНА ПЕТРОВА к.а.н. дело № 2528 по описа за 2022 год., за да се произнесе взе предвид следното:

 

І. За характера на производството, жалбата и становищата на страните:

1. Производството е по реда на Глава Дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс във връзка с чл. 63, ал. 1, изр. второ от Закона за административните нарушения и наказания.

2. Образувано е по касационна жалба, предявена от ТД на НАП - Пловдив, чрез процесуалния си представител *** С.А., против Решение № 1568 от 28.07.2022 г. на Пловдивски районен съд, ІІІ наказателен състав, постановено по а.н. дело № 2490 по описа на същия съд за 2022 г., отменящо Наказателно постановление № 618575-F633483 от 14.12.2021 г., издадено от Директора на Дирекция “Контрол” при ТД на НАП гр. Пловдив, с което на „Меделин Спорт“ ООД, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Карлово, ул. „Водопад“ № 5, представлявано от С.Д.М., на основание чл. 180, ал. 2, във връзка с ал. 1 от Закон за данък върху добавената стойност (ЗДДС) е наложено административно наказание ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ в размер на 3 541,70 лв. за нарушение на чл. 180, ал. 2, вр. с ал. 1, във вр. с чл. 86, ал. 1, във вр. с чл. 102, ал. 4 от ЗДДС.

Поддържаните касационни основания се субсумират в твърдението, че обжалваното съдебно решение е неправилно и незаконосъобразно. В тази връзка се иска да бъде отменено, а издаденото НП да бъде потвърдено. Претендира се присъждане на юрисконсултско възнаграждение пред двете съдебни инстанции.

3. Ответникът по касационната жалба – „Меделин Спорт“ ООД, не взема конкретно становище относно допустимостта и основателността на касационната жалба.

4. Участвалият по делото прокурор, представител на Окръжна прокуратура гр. Пловдив дава заключение, че жалбата е неоснователна.

ІІ. За допустимостта:

5. Касационната жалба е подадена в предвидения за това преклузивен процесуален срок и при наличието на правен интерес. При това положение същата се явява ДОПУСТИМА.

ІІІ. За фактите:

6. Каза се, предмет на производството пред първоинстанционния съд е било НП № 618575-F633483 от 14.12.2021 год., издадено от Директора на Дирекция “Контрол” при ТД на НАП, гр. Пловдив, с което на „Меделин Спорт“ ООД, е наложено административно наказание ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ в размер 3541,70 лв. за нарушение на чл. 180, ал. 2, вр. с ал. 1, във вр. с чл. 86, ал. 1, във вр. с чл. 102, ал. 4 и от ЗДДС.

НП е издадено въз основа на Акт за установяване на административно нарушение № F633483 от 09.11.2021 год., съставен от А.Г.А., на длъжност ***по приходите при ТД на НАП гр. Пловдив. Обективираните в акта констатации се свеждат до следното:

При извършена проверка за регистрация по ЗДДС на „Меделин Спорт“ ООД, приключила с акт за регистрация № 160422103008941/20.09.2021 г., е установено, че за периода: 01.09.2020 г. - 31.08.2021 г. „Меделин Спорт“ ООД с ЕИК ********* е достигнало облагаем оборот по смисъла на чл. 96, ал. 2 от ЗДДС в размер на 108 779,67 лв., формиран от търговия на дребно с тютюневи изделия и нехранителни стоки. Дружеството достига облагаемия оборот над 50 000 лв. (51 218,05 лв.) към 21.08.2021 г. за период 01.07.2021 г. - 21.08.2021 г. Заявлението за регистрация е следвало да бъде подадено в ТД на НАП гр. Пловдив до 30.08.2021 г., включително (28.08.2021 г. и 29.08.2021 г. са почивни дни - събота и неделя). Същото е подадено след законоустановения срок, на 07.09.2021 г. с вх. № 303912102899439/07.09.2021 г. За извършеното нарушение на чл. 96, ал. 1 от ЗДДС на лицето е съставен и връчен АУАН № F631206/13.10.2021 г. Лицето е регистрирано по ЗДДС, считано от 21.09.2021 г. (датата на връчване на акт за регистрация по ЗДДС № 160422103008941/20.09.2021 г.). Съгласно чл. 102, ал. 4 за определяне на данъчните задължения на лицето в случаите по чл. 96, ал. 1, изречение второ, когато е било длъжно, но не е подало заявление за регистрация в срок, се приема, че лицето дължи данък за облагаемите доставки, с които надхвърля облагаемия оборот от 50 000 лв., от датата, на която е надвишен оборотът, до датата, на която е регистрирано от органа по приходите или до датата, на която са отпаднали основанията за регистрация. За облагаемата доставка, с която се надхвърля облагаемият оборот, се дължи данък. Следователно за периода от датата, на която е надвишен оборотът, а именно 21.08.2021 г., до датата, предхождаща датата, на която е регистрирано 20.09.2021 г., лицето е следвало да начислява ДДС за извършените от него облагаеми доставки за всеки данъчен период по смисъла на чл. 87 от ЗДДС.

За данъчен период м.08.2021 г. (21.08.2021 г. - 31.08.2021 г.) дружеството е извършило облагаеми доставки на обща стойност 21 250,20 лв., по които не е начислен ДДС в размер 3 541,70 лв. с данъчна основа (ДО) в размер на 17708,50 лв. от осъществявана дейност - търговия на дребно с тютюневи изделия и нехранителни стоки. За периода оборотът е формиран от касови продажби, отразени чрез фискално устройство с инд. № DТ768679 и фискална памет (ФП) № 02768679, регистрирано за търговски обект, гр. Карлово, ул. „Гурко“ № 2, на обща стойност 21 250,20 лв.

На основание чл. 67, ал. 2 от ЗДДС, когато при договаряне на доставката не е изрично посочено, че данъкът се дължи отделно, приема се, че той е включен в договорената цена, поради което размерът на данъка е определен по формулата в чл. 53, ал. 2 от ППЗДДС. Ако лицето беше регистрирано по ЗДДС, същото е следвало да начисли ДДС в общ размер на 3 541,70 лв. по реда на чл. 86, ал. 1 от ЗДДС, като:

На основание чл. 112, ал. 1 от ППЗДДС във връзка с чл. 113, ал. 3, т. 1 от ЗДДС, състави отчет за извършените продажби, съдържащ обобщена информация за тези доставки за съответния данъчен период, отрази отчета за продажби в дневника за продажби за месец 08.2021 г. и включи размера на данъка при определяне на резултата в справката-декларация за данъчен период м.08.2021 г.

Гореописаните действия в своята съвкупност е следвало да бъдат извършени не по-късно от 14.09.2021 г., когато е бил крайният срок за подаване на справка-декларацията и отчетните регистри по ЗДДС за данъчен период м.08.2021 г. в компетентната ТД на НАП Пловдив. Нарушението е извършено на 15.09.2021 г. в гр. Пловдив и е открито на 03.11.2021 г. в хода на ревизионно производство, възложено със ЗВР № Р-16001621005707-020-001/12.10.2021 г., за което е съставен протокол № Р- Р-16001621005707-П73-002/03.11.2021 г.

7. Процесното административно наказание е наложено при тази фактическа и правна обстановка, която в пълнота е възприета и възпроизведена в НП № 618575-F633483 от 14.12.2021 год., издадено от Директора на Дирекция “Контрол” при ТД на НАП гр. Пловдив.

8. За да отмени обжалваното пред него наказателно постановление, районният съд е приел, че при съставяне на АУАН и издаване на НП не са спазени изискванията, визирани в разпоредбите на чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН, доколкото е посочен само правният извод на наказващия орган, че жалбоподателят е достигнал облагаем оборот над 50 000 лева като периодът остава абсолютно неясен дали е за един, два или 12 месеца, като липсва каквото и да било изложение на конкретни факти, които да позволяват проверката на този правен извод.

Посочено е в тази насока, че видно от текста на чл. 96, ал. 1, изр. 2, вр. ал. 2 от ЗДДС, за да е съставомерно деянието по визирания административен състав, следва кумулативно да са налице няколко съставомерни фактически обстоятелства:

- лицето да е установено на територията на страната – в АУАН и НП липсва твърдение, че лицето е установено на територията на страната;

- лицето да е достигнало облагаем оборот над 50 000 лв. – в АУАН и НП правомерно е посочено, че съставомерният оборот възлиза на 88 872,00 лв.;

- облагаемият оборот да е достигнат за период от последните 12 последователни месеца преди текущия месец или от последните 2 месеца – както в АУАН, така и в НП е посочен правният извод, че това е станало за два последователни месеца и сроковете се изчисляват на база този правен извод, но е посочено, че оборотът е достигнат за периода от 01.09.2020 г. до 31.08.2021 г., което е дванадесет последователни месеца, което пременя датите на възникване на задължението, тъй като се касае за края на данъчния период м.08.2021 г. и на практика в този случай задължението за подаване на заявление за регистрация е подадено в срок и изобщо не е извършено административно нарушение;

- оборотът да е формиран само от видовете доставки, изброени в чл. 96, ал. 2 от ЗДДС – в АУАН и НП липсва посочване на периода на сделките, които са сформирали облагаемия оборот.

Констатирано е в тази насока, че липсата на надлежно посочване на тези съставомерни обстоятелства в АУАН и НП не само представлява формално нарушение на изискванията на чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН, но и нарушава правото на защита на нарушителя да разбере кои са съставомерните факти, за които е ангажирана отговорността му; не позволява на съда да извърши преценка дали деянието така, както е описано в АУАН и НП, е съставомерно или не, доколкото при липса на индивидуализация на периода, за който е достигнат облагаемият оборот и доставките, с които е достигнат, не може да се провери какъв е периодът, визиран от контролните органи – дванадесетмесечен, двумесечен, едномесечен или друг, дали твърдените доставки попадат в обхвата на чл. 96, ал. 2 от ЗДДС и дали следва да бъдат съобразявани при формиране на облагаемия оборот, дали доставките действително са извършени в рамките на който и да е период, приет за релевантен от контролния орган, а не преди и след него и дали стойността на приетите за релевантни от контролния орган доставки действително надхвърля 50 000 лева.

В заключение е посочено, че констатираните пороци при описание на нарушението в АУАН и НП са толкова съществени и толкова много, че жалбоподателят изобщо не се е ориентирал във въпросните периоди, както впрочем и самият актосъставител и процесуален представител на въззиваемата страна.  

ІV. За правото:

9. Като е стигнал до тези правни изводи, районният съд е постановил правилен съдебен акт. Фактите по делото са обсъдени поотделно и в тяхната съвкупност. Въз основа на правилно установената фактическа обстановка, са направени обосновани изводи относно приложението, както на материалния, така и на процесуалния закон.

Доводите, наведени в касационната жалбата, са идентични с възраженията, наведени и пред районния съд, който в мотивите на решението си ги е обсъдил подробно. Фактическите констатации и правните изводи, формирани от първостепенния съд, се споделят напълно от настоящата инстанция при условията на чл. 221, ал. 2 от АПК. Това прави излишно тяхното преповтаряне.

10. За пълнота е необходимо да се посочи, че за да предизвика целените с издаването му правни последици, наказателното постановление, като писмено обективирано волеизявление, следва да съдържа отнапред определен в закона минимален обем информация. Данните, фактите и обстоятелствата, които безусловно следва да обхваща наказателното постановление, са посочени в чл. 57 от ЗАНН. Тези от тях, посочени в чл. 57, ал. 1 т. 5 и т. 6 от ЗАНН, а именно - описание на нарушението, датата и мястото, където е извършено, обстоятелствата, при които е извършено, доказателствата, които го потвърждават, както и законните разпоредби, които са били нарушени виновно, съставляват мотивите – фактическите и правни основания, от които следва постановеният от административнонаказващия орган резултат.

Неспазването на така установените нормативни изисквания, има за последица постановен в съществено нарушение на закона акт. Изискването за обосноваване на наказателното постановление е една от гаранциите за законосъобразност на същото, които законът е установил за защитата на правата и правнозащитените интереси на гражданите и организациите - страни в административнонаказателното производство. Тази гаранция се проявява в две насоки. С излагането на мотивите се довежда до знанието на адресата съображенията, въз основа на които административнонаказващият орган е пристъпил към налагане на конкретно административно наказание. Това подпомага лицето, чиято юридическа отговорност е ангажирана в избора на защитните средства и въобще при изграждането на защитата срещу такива актове. От друга страна пък, наличието на мотиви улеснява и прави възможен контрола върху законосъобразността и правилността на акта, упражняван при обжалването му пред съда, допринася за разкриване на евентуално допуснатите закононарушения. Значението на изискването за мотиви според Закона за административните нарушения и наказания е такова, че тяхното неизлагане към наказателното постановление съставлява съществено нарушение на закона и е основание за отмяна на акта. Впрочем, в този смисъл следва да бъде съобразено и Тълкувателно решение № 4 от 22.04.2004 г. на ВАС по д. № ТР-4/2002 г., ОС на съдиите, докладчик председателят на V отделение Андрей Икономов.

В конкретния казус, както процесното НП, така и АУАН не отговарят на установените от закона реквизити – липсва посочване на обстоятелствата, при които е извършено нарушението. Каза се, касае се за нарушение на императивните разпоредби на чл. 42, т. 4 и чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН.

В случая липсва каквато и да било индивидуализация на процесните стоки или каквито и да било други фактически установявания, които биха могли да обосноват извод, че в случая се касае за облагаеми доставки по смисъла на ЗДДС и най-вече дали сборът от техните данъчни основи формира сочения облагаем оборот по смисъл на  чл. 96, ал. 2, т. 1 от ЗДДС. Неописването на броя, датата на извършване, естеството на доставките и най-вече тяхната стойност, е съществено процесуално нарушение, което е самостоятелно основание за отмяна на НП, още повече, че в процесното НП веднъж е посочено, че „… за периода 01.09.2020 г. - 31.08.2021 г. „Меделин Спорт“ ООД … е достигнало облагаем оборот по смисъла на чл. 96, ал. 2 от ЗДДС в размер на 108 779,67 лв., формиран от търговия на дребно с тютюневи изделия и нехранителни стоки“, а непосредствено след това, че „Дружеството достига облагаемия оборот над 50000 лв. (51 218,05 лв.) към 21.08.2021 г. за период 01.07.2021 г. - 21.08.2021 г.“

При тази липса на изчерпателно фактическо описание на нарушението, както и на обстоятелствата, при които е било извършено, съдът е лишен от възможността да упражни контрол за законосъобразност върху оспорения акт, тъй като от обстоятелствената част на АУАН и на НП не става ясно въз основа на какви установени по несъмнен начин факти, органите на приходната администрация са направили крайния извод, че дружеството е било длъжно, но не е начислило дължимия ДДС по спорните доставки в предвидения от закона срок.

Следва да се отбележи, че чл. 42, т. 4, съответно чл. 57, ал. 1, т. 5  ЗАНН изискват в акта и в наказателното постановление да се посочат конкретни факти и обстоятелства, които като се подведат под съответната правна норма, да осъществяват предвидения в нея състав на административно нарушение.  Това, че в акта и в НП е посочено, че: „Меделин Спорт“ ООД с ЕИК *********, като данъчнозадължено лице по смисъла на чл. 3, ал. 1 от ЗДДС, не е начислило изискуем и дължим ДДС в размер на 3 541,70 лв. за дан. период м.08.2021 г., определен по формулата на чл. 53, ал. 2 от ППЗДДС във връзка с чл. 67, ал. 2 от ЗДДС, по извършени от него облагаеми доставки на обща стойност 21 250,20 лв., за периода от 21.08.2021 г. до 31.08.2021 г., когато лицето не е било регистрирано по ЗДДС, тъй като не е подало заявление за регистрация в срок, въпреки, че е било длъжно да стори това.“, в никакъв случай не е достатъчно да обоснове твърдяното нарушение, доколкото цитираният израз от съдържанието на НП е правен, който обаче се явява фактически необоснован.

11. Административнонаказващият орган следва да опише подробно и да събере пълни данни за обстоятелствата, при които е извършено нарушението, нещо, което в конкретния случай не е сторено, поради което процесното НП се явява незаконосъобразно само на това основание. Това е така, защото описанието на нарушението, доказателствата които го потвърждават и законовите разпоредби, които са виновно нарушени, не могат да бъдат извличани по пътя на формалната или правна логика. Това би имало за последица твърде сериозна неопределеност в регламентацията на обществените отношения от категорията на процесните такива и в твърде сериозна степен би застрашило правото на защита на засегнатото лице. В този смисъл са без значение индициите, че лицето на което е наложено административното наказание, вероятно е разбрало кои са фактите и обстоятелствата, въз основа на които е ангажирана административнонаказателната му отговорност. Правоприлагането не може да почива на предположения, а на конкретни факти, обстоятелства и данни.

Необходимо е да се посочи още, че е недопустимо за описание на нарушението и обстоятелствата, при които е било извършено, да се препраща към други документи, без тяхното съдържание да е възпроизведено в обстоятелствената част на АУАН, съответно на НП. Казано с други думи, описанието на нарушението и обстоятелствата, при които е било извършано, както и доказателства, които го подкрепят, следва задължително да се съдържат в АУАН, т.е още от образуването на административнонаказателното производство следва по недвусмислен начин да е ясно, за какво нарушение и въз основа на какви доказателства се ангажира административнонаказателната отговорност на виновното лице. Това е така, защото АУАН поставя началото на това производство и нарушителят следва да има възможност да разбере точно какво административно нарушение му се вменява, че е извършил. В този смисъл наведените в касационната жалба доводи се явяват неоснователни.

12. Изложеното до тук, налага извода, че решението на първоинстанционния съд е правилно, поради което същото ще следва да бъде оставено в сила.

Ето защо и на осн. чл. 221, ал. 2 от АПК, Административен съд Пловдив, ХIХ касационен състав,

 

Р Е Ш И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 1568 от 28.07.2022 г. на Пловдивски районен съд, ІІІ наказателен състав, постановено по АНД № 2490 по описа за 2022 год. на същия съд

 

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ :                                       ЧЛЕНОВЕ : 1.

 

 

                                                                                                   2.