Р Е Ш Е Н И Е
№ 45
гр. Плевен, 20.01.2021год.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд - гр. Плевен, втори
касационен състав, в открито съдебно заседание на дванадесети януари две хиляди двадесет и първа година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДАНИЕЛА
ДИЛОВА
ЧЛЕНОВЕ: ЦВЕТЕЛИНА КЪНЕВА
ВЕНЕЛИН НИКОЛАЕВ
при секретаря Цветанка Дачева и с
участието на прокурора Иво Радев като разгледа докладваното от съдия Николаев
касационно административнонаказателно дело №
1054 по описа за 2020 год. на
Административен съд - Плевен и за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 208 и сл.
от Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 63, ал.
1, изр. второ от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.
Образувано е по касационна жалба на „Напоителни системи“ ЕАД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление град София, район “Овча Купел“, ул. “Цар Борис III“ № 136, представлявано от изпълнителния директор С. Д. против Решение № 503/13.10.2020 г., постановено по н.а.х.д. № 1601/2020 г. по описа на Плевенския районен съд, с което е потвърдено като правилно и законосъобразно Наказателно постановление № 1037 от 06.08.2020 година на Директор на Басейнова Дирекция „Дунавски район“, с което на основание чл. 200, ал. 1, т. 31 от Закона за водите на „Напоителни системи“ ЕАД – град София, представлявано от С. Д. Д. е наложено административно наказание имуществена санкция в размер на 1000 лева за извършено нарушение по чл. 48, ал. 1, т. 13 от Закона за водите.
В жалбата се излагат твърдения, че
„Напоителни системи“ ЕАД не е надлежна страна и нарушител, като се счита, че НП
следва да бъде издадено срещу „Водоснабдяване и канализация“ ЕООД – София. Излагат
се оплаквания, че не е анализирано, че са изпълнени
предписанията на Басейнова дирекция „Дунавски район”, отразени в Констативен
протокол № 1-РЗ-172/09.12.2019 г. Сочи се, че „Напоителни системи ЕАД – София
– клон" е изпълнил цитираното предписание и подава вода само за
питейно-битово водоснабдяване, като са спрени всички водоподавания за
промишлени нужди. Излагат се оплаквания, че наказателно постановление е
издадено само въз основа на констативни протоколи и писма, без да е изследвана
цялата действителна фактическа обстановка. Счита се, че решението с което е потвърдено Наказателно
постановление /НП/ № 1037/06.08.2020 г. на директора на Басейнова дирекция
„Дунавски район" е издадено в противоречие с процесуалните разпоредби и
материалните разпоредби и в тази връзка следва да бъде отменено като неправилно
и необосновано. Сочи се, че съгласно разпоредбата на чл. 198о от ЗВ стопанисването,
поддържането и експлоатацията на водоснабдителните и канализационните системи и
съоръжения, както и предоставянето на В и К услуги на потребителите се
извършват от В и К оператори по реда на Закона за водите и на Закона за
регулиране на водоснабдителните и канализационните услуги, като в границите на
една обособена територия само един ВиК оператор може да осъществява така
посочените дейности. Отбелязва се, че в конкретния случай, единствено
"ВиК" ЕООД- гр. София, като ВиК оператор, е ангажиран да доставя вода
за питейно-битово водоснабдяване на територията на община Ботевград. Твърди се,
че "ВиК" ЕООД – гр. София не притежава действащо разрешително - до
01.04.2019 г. ВиК операторът, който е имал право, въз основа на издадено в
негова полза разрешително за водовземане № 1143/26.01.2007 г. със срок на
валидност до 2027 г. да взема вода от язовир "Бебреш" е "ВиК
Бебреш" ЕООД. Така посоченото разрешително е било прекратено на 01.04.2019
г., на основание чл. 79, ал. 5 от ЗВ, като за този факт "Напоителни
системи" ЕАД е било уведомено едва на 27.12.2019 г. с писмо с изх. №
КД-08-580(4). Сочи се, че в съответствие на разпоредбата на чл. 50, ал. 4 от Закона за
водите, както и в изпълнение на заложените в издадена заповед от
05.12.2019 г. на изпълнителния директор на „Напоителни системи“ ЕАД изисквания,
клон „София" подава водни маси от яз. „Бебреш“ изцяло и само за
питейно-битови нужди. Твърди се, че от 16.01.2020 г. в изпълнение на предписания на БДДР и в присъствие на представители на
БДДР, от страна на дружеството е монтирано, сертифицирано и работещо устройство
за измерване на водни маси, които се изземат от яз. „Бебреш”. Счита се, че
посочените количества “Вода, подавана за нуждите на ВиК" за процесния
период са изцяло в съответствие с данните, които са отчетени от водомерното
устройство. Отбелязва се, че по силата
на закона институцията, която е оправомощена и извършва проверка и контрол на
водните количества, които се подават от яз. „Бебреш" е БДДР и в случай на
констатиране на неправомерно изразходване на водни маси, единствено в
компетентността на същата е установяването на този факт и налагането на
съответните санкции по закона за водите на отговорните лица. Твърди се,
че към
настоящия момент „Напоителни системи" ЕАД подава водни маси изцяло
и само
за ВиК нужди, като съобразно изискванията на БДДР, своевременно се подават
изисканите от контролния орган данни за изразходеното количество вода. Сочи се, че в издаденото в полза на
„ВиК Бебреш“ ЕООД разрешително за водовземане от БДДР е заложено, че ползването
на водни маси за питейно-битови нужди от яз. „Бебреш", се осъществява чрез
стоманен тръбопровод Ф 426 мм, намиращ се след основен изпускател на яз.
„Бебреш”. Твърди, се, че тръбопроводът е собственост на „ВиК Бебреш” ЕООД (до
01.04.2019, след което следва стопанисваната инфраструктура да е прехвърлена за
стопанисване, поддръжка и експлоатация на „ВиК" ЕООД – гр. София). Счита се, че заложените изисквания в описаното разрешително не се
изпълняват, като водовземането не се осъществява чрез тръбопровод Ф 426,
собственост на „ВиК" ЕООД, а чрез тръбопроводите на напоителна система
Ботевград, собственост на „Напоителни системи" ЕАД, към които са изградени
незаконни байпасни връзки, за което надлежно са сезирани компетентните
институции. Твърди се, че разрешителното за водовземане в полза на
„ВиК Бебреш" ЕООД към настоящия момент е прекратено, като не е налице
предоставена информация в „Напоителни системи" ЕАД за наличието на издадено
от БДДР ново разрешително в полза на „ВиК" ЕООД - София, въз основа на
което да се осъществява водовземане на водни количества от яз. „Бебреш" за
питейно-битови нужди, в съответствие със законовите изисквания. В заключение се иска отмяна на Решение № 503/13.10.2020 г. като
неправилно и незаконосъобразно.
Ответникът по касационната жалба – Басейнова
дирекция Дунавски район град Плевен, чрез процесуалния си представител по
делото оспорва
жалбата като неоснователна и моли да бъде отхвърлена. Поддържа, че обосновано, в съответствие и при правилно
приложение на закона Плевенският районен съд е потвърдил Наказателно постановление № 1037 от 06.08.2020 година на Директор на Басейнова
Дирекция „Дунавски район“.
Представителят
на Окръжна прокуратура – Плевен в съдебно заседание дава заключение за неоснователност
на касационната жалба и предлага Решението на Районен съд Плевен да бъде
оставено в сила.
Касационният състав на съда, след като обсъди събраните
по делото доказателства, наведените от жалбоподателя касационни основания,
доводите и становищата на страните и като извърши на основание чл. 218, ал. 2 от АПК служебна проверка на валидността, допустимостта и
съответствието на обжалваното съдебно решение с материалния закон, намира за
установено следното:
Касационната жалба
е подадена в законово установения срок, от надлежна страна за която съдебният
акт е неблагоприятен и е процесуално допустима.
Разгледана по
същество жалбата е неоснователна.
Производството пред Районен съд Плевен се е развило по жалба на „Напоителни системи“ ЕАД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление град София, район “Овча Купел“, ул. “Цар Борис III“ № 136, представлявано от изпълнителния директор Снежина Динева против Наказателно постановление № 1037 от 06.08.2020 година на Директор на Басейнова Дирекция „Дунавски район“, с което на основание чл. 200, ал. 1, т. 31 от Закона за водите на „Напоителни системи“ ЕАД – град София, представлявано от С. Д. Д. е наложено административно наказание - имуществена санкция в размер на 1000 лева за извършено нарушение по чл. 48, ал. 1, т. 13 от Закона за водите.
Административнонаказателното обвинение от фактическа страна се основава на това, че „Напоителни системи“ ЕАД град София е собственик на язовир „Бебреш“, находящ се в село Врачеш, община Ботевград, област София и водовземните съоръжения към него. Дружеството има право да подава водни обеми от същия язовир само на юридически лица, притежаващи разрешително за водовземане за съответната цел, издадено по реда на Закона за водите. Съгласно разрешително за водовземане № 11420036/02.09.2009 година, на „Напоителни системи“ ЕАД, като титуляр на същото бил разрешен целогодишен режим на водовземане с указано разпределение по месеци, но единствено след осигуряване на необходимия воден обем за питейно-битово водоснабдяване на населените места от Община – Ботевград и други разрешени водовземания от язовир Бебреш с по- висок приоритет съгласно чл. 50, ал. 4 от Закона за водите.
„ВиК Бебреш“ ЕООД град Ботевград притежавало разрешително за водовземане № 1143/26.01.2007 година със срок на валидност до 2027 година. Въз основа на същото дружеството имало право да ползва водни маси от язовир Бебреш с цел питейно-битови нужди.
Считано от 01.04.2019 година, дейностите по стопанисване, поддържане и експлоатация на ВиК услуги на територията на община Ботевград били поети от „ ВиК“ ЕООД град София.
На 01.04.2019 година, разрешително за водовземане № 1143/26.0.2007 година, издадено на „ВиК“ ЕООД София било прекратено поради смяна на собственика/ползвателя на системата. Ново разрешително по чл. 44 ЗВ не било издавано. Разрешителното било единствено и само за цел „Питейно-битово водоснабдяване“ без право на титуляра на разрешителното да подава вода от Язовир „Бебреш“ за промишлено водоснабдяване. Въз основа на същото, „ВиК“ ЕООД град София започнало да изпълнява функциите на оператор да доставя вода за питейно-битово водоснабдяване на територията на Община – Ботевград чрез техническата инфраструктура на „Напоителни системи„ ЕАД град София.
На 09.12.2019 година експерти при БД „Дунавски район“ град Плевен извършили проверка на язовир „Бебреш“, находящ се в землището на село Врачеш, община град Ботевград. По време на проверката присъствал и представител на „Напоителни системи“ ЕАД град София. В хода на проверката било установено, че към 09.12.2019 година дружеството е титуляр на разрешително № 11420036/02.09.2019 година за водовземане от повърхностен воден обект язовир „Бебреш“ с цел на водовземането обществено водоснабдяване за напояване на земеделски култури. В момента на проверката било констатирано, че от язовира не се извършва водовземане за напояване на земеделски култури, както и че „Напоителни системи„ ЕАД, град – София подава водни обеми от язовир „Бебреш“ чрез своята техническа инфраструктура на „ВиК“ ЕООД – София без същото да притежава следващото се разрешително като правоприемник на „ВиК“ Бебреш“ ЕООД – град Ботевград за питейно-битови нужди. Тези констатации били отразени в нарочен протокол. Дадени са конкретни предписания на дружеството, едно от които /обективирано в точка 2/ било да не се подават водни обеми от язовир „Бебреш“ чрез техническата инфраструктура на „Напоителни системи“ ЕАД – град София на юридически лица без същите да притежават разрешително за съответната цел. Посочен е срок за изпълнение на предписанието, а именно до издаване на съответното действащо разрешително по ЗВ.
На 06.03.2020 година, в присъствието
на упълномощено от управителя на „Напоителни системи“ ЕАД София, експерти в
дирекция Контрол в БДДР извършили проверка по документи във връзка с дадените
от 09.12.2019 година предписания. В присъствието на същото лице бил съставен
акт за установяване на административно нарушение по чл. 48, ал. 1 т. 13 ЗВ, а
именно: неизпълнение на предписание, обективирано в Констативен протокол № 1-
РЗ - 172/09.12.2019 година на експерт при БД „Дунавски район“ – Плевен и по-конкретно точка 2 от същото
– да не се подават водни обеми на юридически лица без същите да притежават
съответното разрешително по ЗВ за съответната цел.
На 06.03.2020 година, в присъствието на юрк. Н.
М. И. в качеството й на упълномощено лице на „Напоителни системи“ ЕАД - София
бил съставен акт за извършено административно нарушение № 1127/06.03.2020 г. по чл. 48, ал. 1, т. 1 от Закона за водите,
във вр. с чл. 155, ал. 1, т. 22 от Закона за водите. Юрк. Н. М. И. подписала
акта като отразила, че запазва правото си на писмено възражение на основание
чл. 44, ал. 1 от ЗАНН.
Впоследствие е издадено и атакуваното наказателно
постановление, което санкционира дружеството с имуществена санкция в размер на 1
000 лева.
Плевенският районен съд е потвърдил обжалваното наказателно постановление като приел, че събраните писмени доказателства установяват по категоричен и несъмнен начин, че към датата на съставяне на акта за установяване на административно нарушение - 06.03.2020 година, санкционираното дружество не е изпълнило даденото му задължително предписание от 09.12.2019 година да не подава водни обеми на юридически лица, които нямат следващото се разрешително за това по чл. 44 ЗВ и то с конкретна цел. Приел за несъмнено, че към датата на констатиране на неизпълнението - 06.03.2020 година „ВиК“ ЕООД –София като правоприемник на „ВиК Бебреш“ – град Ботевград не е имало изискващото се разрешително за осигуряване на вода за питейно-битови нужди на община Ботевград от язовир „Бебреш“, стопанисван и собственост на „Напоителни системи„ ЕАД – София и това е осъществявано чрез техническата инфраструктура именно на последното дружество.
Съдът
е направил правен извод, че дружеството e осъществило състава на посоченото
в акта и постановлението нарушение по чл. 48, ал. 1, т. 13, което е такова на формално
извършване.
Първоинстанционният съд е намерил за неоснователни възраженията на жалбоподателя за това, че делото не е местно подсъдно на РС-Плевен, тъй като видно от материалите по делото е, че атакуваното наказателно постановление санкционира неизпълнение на дадено задължително предписание от страна на „Напоителни системи“ ЕАД – София, което задължение следва да се изпълни пред Директор на Басейнова дирекция „Дунавски район. Поради това съдът е приел, че нарушението е извършено в град Плевен, поради което компетентен да се произнесе по така депозираната жалба е Плевенски районен съд.
Решението
на Плевенския районен съд е постановено в съответствие и при правилно
приложение на закона.
Тъй като жалбоподателят като водоползвател и титуляр на
разрешително е задължен да изпълнява дадените предписания от
контролния орган, каквото изпълнение не е налице в конкретния случай, съдът
намира, че описаното в АУАН и НП нарушение на нормата на чл. чл.48, ал.1 т.13
от Закона за водите е доказано като обективно осъществено от жалбоподателя.
С нормата на чл. 200, т. 31 от ЗВ е предвидено административно наказание - глоба, съответно имуществена санкция в размер от 1 000 до 5 000 лева, освен ако не подлежи на по-тежко наказание, за физическото или юридическото лице, което не изпълни или допусне да не се изпълнят предписанията на контролните органи. В случая посоченото в т.2 в Констативен протокол № 1- РЗ - 172/09.12.2019 година, дадено от инж. Р. С. З. на длъжност Главен експерт дирекция“Контрол“ при БД „Дунавски район“ гр. Плевен, представлява именно предписание - предписва да не се подават водни обеми от язовир „Бебреш“ чрез техническата инфраструктура на „Напоителни системи“ ЕАД – град София на юридически лица без същите да притежават разрешително за съответната цел. Посочен е срок за изпълнение на предписанието, а именно до издаване на съответното действащо разрешително по ЗВ.
Предписанието не е оспорено и е влязло в
сила. Като стабилен административен акт, то е задължително за адресата, а
неизпълнението му съставлява нарушение по чл. 200, ал. 1, т. 31 от ЗВ. Наказаното лице не
представя по делото доказателства за факта, че до 06.03.2020 г. е изпълнило
даденото му предписание. Доказателства във връзка с оспорването на факта на
извършване на 09.12.2019 г. на проверка на място от контролните органи за
изпълнение на предписанието, също не са ангажирани, респ. не е оборена
доказателствената сила на констативния протокол от 09.12.2019 г. Доколкото се
установява, че не е изпълнено въпросното предписание, то са налице елементите
от състава на нарушението, визирано в чл. 200, ал. 1, т. 31 от ЗВ.
Законосъобразността на процесното
предписание, което не е изпълнено от наказаното лице, не подлежи на обсъждане в
производството по налагане на административно наказание за неизпълнението му.
Дали предписанието е насочено към надлежното отговорно лице и дали
предписанието е издадено от компетентен орган са въпроси, които могат да бъдат
поставени от адресата на предписанието в производството по оспорване на
предписанието.
Санкционната нормата на чл. 200, ал. 1,
т. 31 от ЗВ
съдържа и състав на нарушение,
като с посочването й в оспореното наказателно постановление, вмененото
нарушение се явява ясно, надлежно мотивирано и подведено под правилната правна квалификация.
Деянията, обявени за наказуеми с посочената разпоредба са: неизпълнение или
допускане да не се изпълнят предписанията на контролните органи.
При формиране на
вътрешното убеждение, фактическите и правните изводи, не са установени порочни
действия на въззивния съд, съответно не са констатирани порочни
съдопроизводствени действия при разглеждане на делото и постановяване на
съдебното решение.
С оглед на
изложените съображения съдът намира че не са налице твърдените касационни
основания, поради което обжалваното решение като валидно, допустимо,
постановено в съответствие и при правилно приложение на закона и при спазване
на съдопроизводствените правила, следва да бъде оставено в сила.
Воден от горното и на основание чл. 221, ал. 2, предл. първо от АПК, Плевенският административен съд, втори касационен
състав
Р Е Ш И:
ОСТАВЯ В СИЛА
Решение № 503/13.10.2020 г., постановено по н.а.х.д. № 1601/2020 г. по описа на
Плевенския районен съд, с което е
потвърдено като правилно и законосъобразно Наказателно постановление № 1037 от
06.08.2020 година на Директор на Басейнова Дирекция „Дунавски район“.
РЕШЕНИЕТО не
подлежи на обжалване и протестиране.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: /П/ ЧЛЕНОВЕ:
1. /П/
2. /П/