Решение по дело №566/2021 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 515
Дата: 25 юни 2021 г. (в сила от 20 юли 2021 г.)
Съдия: Светомир Витков Бабаков
Дело: 20217150700566
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 май 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 515/25.6.2021г.

 

гр. Пазарджик,

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Административен съд – Пазарджик – VІІІ – административен състав, в открито съдебно заседание на седемнадесети  юни, две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ:

СВЕТОМИР БАБАКОВ

 

 

 

 

при секретар

Янка Вукева

и с участието

на прокурора

 

изслуша докладваното

от съдия

СВЕТОМИР БАБАКОВ

по адм. дело № 566 по описа на съда за 2021 г.

                                                  

Производство е по реда на чл. 156, ал. 1 от Данъчно-осигурителен процесуален кодекс /ДОПК/ и е образувано по жалбата на ЕТ „Е. – Г.П.“ с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Ракитово, обл. Пазарджик, ул. „Христо Смирненски“ № 19, представлявано от Г.Б.П. против Ревизионен акт № Р – 16001319001970-091-001/23.10.2019 г., потвърден с Решение № 12/13.01.2020 г. на Директора на дирекция „Обжалване и данъчно-осигурителна практика“ гр. Пловдив, в частта, в която е начислен допълнително данък върху доходите по ЗДДФЛ в размер на 420 лв. главница и лихви 166,68 лв. за периода 02.08.2015-31.12.2015; вноски за ДОО за периода м. 08.2015- м. 12.2015 в размер на 867,80 лв. главница и лихви в размер на 344,36 лв., вноски за ЗО за периода м. 08.2015-м. 12.2015 в р-р на 336 лв. главница и лихви в размер на 133, 32 лв. и вноски за ДЗПО-УПФ за периода 08.2015-м.12.2015 г. в размер на 115 лв. главница и лихви в размер на 45,64 лв.

В жалбата се твърди, че оспореният административен акт е неправилен и незаконосъобразен. Моли се да бъде отменен. Подробни съображения са изложени в жалбата.

В съдебно заседание жалбоподателят не се представлява. В писмено становище моли съда да постанови, че няма задължения. Представено е и удостоверение за липса на задължения от ТД на НАП, офис Пазарджик изх. № 130201900102955/17.04.2019 г., в което е отбелязано, че жалбоподателя няма задължения. Претендира направените по делото разноски.

Ответникът - Директора на дирекция „Обжалване и данъчно-осигурителна практика“ гр. Пловдив, редовно призован, не се представлява. Постъпило е писмено становище от юриск. Б., в което която по изложени съображения моли съда да отхвърли жалбата като неоснователна и на основание чл. 160, ал. 1 и ал. 2 от ДОПК да постанови решение, с което да потвърди като правилен и законосъобразен ревизионния акт, в частта, в която е начислен допълнително данък върху доходите по ЗДДФЛ в размер на 420 лв. главница и лихви 166,68 лв. за периода 02.08.2015-31.12.2015; вноски за ДОО за периода м. 08.2015- м. 12.2015 в размер на 867,80 лв. главница и лихви в размер на 344,36 лв., вноски за ЗО за периода м. 08.2015-м. 12.2015 в р-р на 336 лв. главница и лихви в размер на 133, 32 лв. и вноски за ДЗПО-УПФ за периода 08.2015-м.12.2015 г. в размер на 115 лв. главница и лихви в размер на 45,64 лв. Претендира юрисконсултско възнаграждение. Прави възражение за прекомерност на разноските.

Административен съд - Пазарджик, като прецени събраните по делото доказателства в тяхната съвкупност и обсъди доводите на страните, приема за установено следното от фактическа страна:

Началото на ревизионното производство е поставено със Заповед за възлагане на ревизия № Р-16001319001970-020-001/29.03.2019г., изменена със Заповед № Р-16001319001970-020-002/03.07.2019г. с обхват на ревизията от 01.01.2013 г. - 31.12.2015 г. – вноски за здравно осигуряване за осигурители; от 01.01.2013 г. – 31.12.2015 г. – Универсален пенсионен фонд за осигурители; от 01.01.2013 г. – 31.12.2015 г. – ДОО за осигурители; от 01.01.2013 г. – 31.12.2015 г. – данък върху доходите от трудови и приравнените на тях правоотношения и от 01.06.2016 г. – 31.12.2018 г. – ДДС.

Предмет на обжалване по делото е бил отказан данъчен кредит на обща стойност 79 305,44 лв., с прилежащи лихви 17 987,53 лв. и допълнително са установени следните задължения:

Вид задължение

Период

Размер /лв./

Лихви /лв./

·     Данък върху доходите от

трудови и приравнените на тях правоотношения

 02.08.2015 г.- 31.12.2015 г.

 

420,00

166,68

·     Вноски за ДОО

м.08.2015 г.

173,56

71,81

·     Вноски за ДОО

м.09.2015 г.

173,56

70,36

·     Вноски за ДОО

м.10.2015 г.

173,56

68,86

·     Вноски за ДОО

м.11.2015 г.

173,56

67,41

·     Вноски за ДОО

м.12.2015 г.

173,56

65,92

·     Вноски за ЗО

м.08.2015 г.

67,20

27,80

·     Вноски за ЗО

м.09.2015 г.

67,20

27,24

·     Вноски за ЗО

м.10.2015 г.

67,20

26,66

·     Вноски за ЗО

м.11.2015 г.

67,20

26,10

·     Вноски за ЗО

м.12.2015 г.

67,20

25,52

·     Вноски за ДЗПО – УПФ

м.08.2015 г.

23,00

9,52

·     Вноски за ДЗПО – УПФ

м.09.2015 г.

23,00

9,32

·     Вноски за ДЗПО – УПФ

м.10.2015 г.

23,00

9,13

·     Вноски за ДЗПО – УПФ

м.11.2015 г.

23,00

8,93

·     Вноски за ДЗПО – УПФ

м.12.2015 г.

23,00

8,74

Общо:

 

1 738,80

 690,00

 

С решение № 861/04.11.2020 г. по адм. дело 187/2020 г. по описа на АС Пазарджик жалбата е била отхвърлена като неоснователна. С решение № 5695/12.05.2021 г. по описа на ВАС по адм. д. 618/21 е оставено в сила решението на АС Пазарджик в частта в която е отказан данъчен кредит на обща стойност 79 305,44 лв., с прилежащи лихви 17 987,53 лв, а в останалата част- досежно задълженията за ДОО, ЗО ДЗПО-УПФ, както и данък върху доходите по ЗДДФЛ делото е върнато за ново разглеждане, като е образувано настоящото съдебно производство.

По делото е установено, че ревизията за установяване на задълженията за данък върху доходите по трудови правоотношения и приравнените на тях, обхваща периода 01.01.2013 г. – 31.12.2015 г. За тези периоди ЕТ „Е. - Г.П.“  се явява работодател и платец на трудовото възнаграждение, съгласно чл. 24, ал. 1 от ЗДДФЛ.

Ревизиращият екип е установил, че през ревизирания период 01.01.2013 г. – 31.12.2015 г. има 8 броя действащи трудови договори, за които има подадени уведомления по чл. 62, ал. 5 от КТ, сключени в периода 2003 г. – 2005 г. за срок от 1 година, които не са прекратени към момента на извършване на ревизията. Установено е още, че от едноличния търговец не са подавани данни за работещи по трудово правоотношение лица с декларация обр. 1 и обр. 6. При ревизията от задълженото лице не са представени изисканите разчетно-платежни ведомости и счетоводни регистри, от които да е видно начисляването и изплащането на трудови възнаграждения. От събраните доказателства е установено, че две от лицата, за които има подадени уведомления за сключен трудов договор - Г.И.В. и С.П.Г., са извършвали трудова дейност в качеството си на общи работници за периода 02.08.2015 г. – 31.12.2015 г. Същите са в трудовоправни отношения с ЕТ „Е. - Г.П.“, видно и от представените трудови книжки от посочените лица. Съгласно представените трудови книжки и обяснения от лицата и наличните данни в информационните масиви на НАП за лицата са установени следните данни:

          - Г.И.В., дата на сключване на трудов договор – 02.08.2015 г., дата на прекратяване – 02.04.2017 г., код по НКИД -1610, код по НКПД -96220001 (общ работник), с регистрирана при сключването на договора основна заплата 380,00 лв. Органите по приходите приемат, че за лицето Г.И.В. не е начислен и внесен ДОД за периода 02.08.2015 г. – 31.12.2015 г.

          - С.П.Г., дата на сключване на трудов договор – 02.08.2015 г., дата на прекратяване – 02.04.2017 г., код по НКИД -1610, код по НКПД -96220001 /общ работник/, с регистрирана при сключването на договора основна заплата 460,00 лв. Органите по приходите приемат, че за лицето С.П.Г. не е начислен и внесен ДОД за периода 02.08.2015 г. – 31.12.2015 г.

          Изготвена е таблица от ревизиращия екип, в която по месеци са посочени доходи, като е взета предвид посочената основна заплата в подадените от ЕТ уведомления. За целите на ревизията се приема, че възнагражденията на наетите лица са изплатени до 31 число на текущия месец. В резултат на това е изчислен размерът на задълженията за данък по чл. 42 от ЗДДФЛ  ведно с дължимата лихва за просрочие.

Ревизията е за установяване на задълженията на  ЕТ „Е. – Г.П.“ за задължителни осигурителни вноски /ЗОВ/ за наети лица: за ДОО, за ДЗПО – УПФ и за здравно осигуряване и обхваща периода 01.01.2013 г. – 31.12.2015 г.

В хода на ревизията са предприети редица процесуални действия, подробно описани в РД, с цел установяване на задълженията на ЕТ „Е. – Г.П.“ за задължителни осигурителни вноски за ДОО, ДЗПО – УПФ и за здравно осигуряване за наетите по трудово правоотношение лица. След преглед и анализ на всички събрани в хода на ревизията доказателства и данните от информационната система на НАП, ревизиращият екип е установил, че през ревизирания период 01.01.2013 г. – 31.12.2015 г. има 8 броя действащи трудови договори, сключени в периода 2003 г. – 2005 г. за срок от 1 година, които не са прекратени към момента на извършване на ревизията. Установено е още, че от едноличния търговец не са подавани данни за работещи по трудово правоотношение лица с декларация обр. 1 и обр. 6 в нарушение разпоредбите на чл. 2, ал. 1, чл. 3 ал. 1, т.1 и чл. 3, ал. 3, т. 1 от Наредба № Н-8/2005г. за съдържанието, сроковете, начина и реда за подаване и съхранение на данни от работодателите, осигурителите за осигурените при тях лица, както и от самоосигуряващите се лица. При ревизията от задълженото лице не са представени изисканите разчетно-платежни ведомости и счетоводни регистри, от които да е видно начисляването и изплащането на трудови възнаграждения. След извършена справка в информационната система на НАП е установено, че през ревизирания период са подадени декларации обр. 1 и обр. 6 само на самоосигуряващото се лице – Г.Б.П..

От събраните доказателства в хода на ревизията, подробно описани в РД е установено, че две от лицата, за които има подадени уведомления за сключен трудов договор - Г.И.В. и С.П.Г., са извършвали трудова дейност в качеството си на общи работници за периода 02.08.2015 г. – 31.12.2015 г. Същите са в трудовоправни отношения с ЕТ „Е. - Г.П.“, видно и от представените трудови книжки от посочените лица. Изготвени са таблици от ревизиращия екип, в които поименно и по месеци са посочени осигурителният доход, като е взета предвид посочената основна заплата в подадените от ЕТ уведомления по реда на Наредба № 5 за съдържанието и реда за изпращане на уведомлението по чл. 62, ал. 5 от КТ, както и дните, през които е упражнявана трудова дейност от наетите лицата. По отношение на дължимите вноски за ДОО, ДЗПО – УПФ и за здравно осигуряване, ревизиращият екип е приложил разпоредбите на материалните закони – КСО и ЗЗО. На основание чл. 113 от КСО и чл. 107 от ЗЗО, във връзка с чл. 175 от ДОПК са начислени дължимите лихви за невнесените в законоустановените срокове задължения, които са предмет на обжалване.

Въз основа на тази фактическа обстановка, от правна страна съдът прави следните изводи:

Жалбата е процесуално допустима, като подадена в законоустановения срок и от лице имащо правен интерес от обжалването.

Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

Съгласно чл. 160, ал. 2 ДОПК, съдебният контрол за законосъобразност и обоснованост на РА включва преценка дали той е издаден от компетентен орган и в съответната форма, спазени ли са процесуалните и материалноправните разпоредби при издаването му.

Както се каза, предмет на оспорване в настоящото производство са само задълженията на ЕТ за начислен допълнително данък върху доходите по ЗДДФЛ в размер на 420 лв. главница и лихви 166,68 лв. за периода 02.08.2015-31.12.2015; вноски за ДОО за периода м. 08.2015- м. 12.2015 в размер на 867,80 лв. главница и лихви в размер на 344,36 лв., вноски за ЗО за периода м. 08.2015-м. 12.2015 в р-р на 336 лв. главница и лихви в размер на 133, 32 лв. и вноски за ДЗПО-УПФ за периода 08.2015-м.12.2015 г. в размер на 115 лв. главница и лихви в размер на 45,64 лв.

По ЗДДФЛ:

От събраните по делото писмени доказателства- писмени обяснения от С.П.Г. и Г.И.В., копия от трудови книжки на лицата, както и при извършена справка за подадени уведомления за сключени трудови договори в информационната система на НАП, безспорно е установено, че посочените лица са били в трудови правоотношения с ЕТ Е.- Г.П. и са престирали труд през периода 02.08.2015- 31.12.2015 срещу съответните трудови възнаграждения в размер съответно на 380 лв. и 460 лв. По делото липсват доказателства за начислен и внесен ДОД  върху регистрираните при сключването на договорите, трудови възнаграждения. Всички тези обстоятелства не са и спорни по делото.

Съгл. чл. 10 ал.1 от ЗДДФЛ, доходите от трудови правоотношения подлежат на облагане с данък. Размерът на месечния данък се определя, като месечната данъчна  основа по чл. 42 ал.3 от ЗДДФЛ се умножи по данъчна ставка от 10 %. Данъкът се удържа от работодателя при окончателното изплащане на облагаемия доход и се внася по реда и в сроковете по чл. 65 и 66 от ЗДДФЛ,

 Ето защо, в съответствие с разпоредбата на  чл. 42 от ЗДДФЛ, за периода 02.08.2015-31.12.2015 г. правилно е начислен ДОД в общ размер на 420 лв. и на основание чл. 175 от ДОПК вр чл. 1 от ЗПДТДПДВ за невнесените в срок суми е дължима и лихва в общ размер на 162, 73 лв.

Неоснователно е възражението, за погасяване на дължимия ДОД поради изтекла давност. Безспорно данъчните задължения, включително и тези по ЗДДФЛ са публични задължения. Съгласно чл. 171 ал.1 от ДОПК, публичните задължения се погасяват с изтичането на петгодишен давностен срок, считано от 1 януари на годината, следваща годината, в която е следвало да се плати публичното задължение. Съгласно чл. 62 ал.11 от ЗДДФЛ,  задълженията се внасят в срок до 25 число на месеца, следващ изплащането на трудовото възнаграждения, поради което давностния срок по чл. 171 ал.1 от ДОПК за задълженията до 30.11.2015 г. изтичат на 01.01.2021 г., а на задължението за м. декември 2015- на 01.01.2022 г. Съгласно чл. 172 ал.2 от ДОПК, давността се прекъсва с издадения ревизионен акт от 23.10.2019 г., а към настоящия момент не е изтекла абсолютната десет годишна давност по чл. 171 ал.2 от ДОПК.

 

По КСО и ЗЗО:

Както се установи по- горе, лицата С.Г. и Г.В. са били в трудовоправни отношения с жалбоподателя за периода 02.08.2015-31.12.2015 г. Съгласно чл. 10 от КСО, осигуряване възниква от деня в който лицата започнат да упражняват трудова дейност по чл. 4 от КСО и са внесени или дължими осигурителни вноски и продължава до прекратяването й. По силата на чл. 6 от КСО, осигурителните вноски се дължат върху доходите от трудова дейност. Установено е, че за посочения период не са подавани декларации образец 1 и образец 6 за Г.В. и С.Г. и не са внасяни задължителни осигурителни вноски за ДОО, за ДЗПО- УПФ и здравно осигуряване за тях. Ето защо ревизиращия екип правилно е определил осигурителния доход, като е взел предвид посочената основна заплата в подадените от ЕТ уведомления по чл. 62 ал.5 от КТ, при спазване на разпоредбите на КСО и ЗЗО е начислил съответните дължими вноски за ДОО, ДЗПО и здравно осигуряване за периода 02.08.2015-31.12.2015 г. В съответствие с чл. 113 от КСО и чл. 107 от ЗЗО са начислени и съответните лихви за невнесените в срок задължения.

 Неоснователно е възражението, че задълженията за осигурителни вноски са погасени по давност. Съгласно чл.7 ал.1 от КСО и чл.40  ал.1 т.1 б „а“ от ЗЗО, осигурителните вноски за ДОО и здравно осигуряване се внасят от осигурителите до 25 число на месеца, следващ месеца през който е положен трудът. Съгласно чл. 172 ал.2 от ДОПК, давността се прекъсва с издадения ревизионен акт от 23.10.2019 г., а към настоящия момент не е изтекла абсолютната десет годишна давност по чл. 171 ал.2 от ДОПК.

Неотносимо е позоваването на удостоверение за липса на задължения на жалбоподателя от ТД на НАП, офис Пазарджик изх. № 130201900102955/17.04.2019 г. Процесните задължения за ДОД и осигурителни вноски са установени с ревизионен акт от 23.10.2019 г.- т.е. след датата на издаденото удостоверение.

Предвид гореизложеното, съдът намира ревизионния акт в частта относно допълнително начислените задължения за ДОД и осигурителни вноски за периода 02.08.2015- 31.12.2015 г. за правилен и законосъобразен, а жалбата против него за неоснователна, поради което ще следва да бъде отхвърлена.

С оглед изхода на делото и предвид направеното искане от ответната страна, на основание чл. 161, ал. 1, изр. трето от ДОПК, на администрацията вместо възнаграждение за адвокат се присъжда за всяка инстанция юрисконсултско възнаграждение в размера на минималното възнаграждение за един адвокат. Настоящата инстанция като съобрази, че делото е с определен материален интерес в общ размер от 2 428,80 лева, счита, че съгласно чл. 8, ал. 1, т. 2 от Наредба № 1/9.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения, минималния размер за юрисконсултско възнаграждение, при интерес от 1000 до 5000 лв. възлиза на сумата 300 лв. плюс 7 % за горницата над 1000 лв., или това е сумата от 399,96 лева.

Предвид гореизложеното и на основание чл. 160, ал. 1 от ДОПК, Административен съд – Пазарджик

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на ЕТ „Е. – Г.П.“ с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Ракитово, обл. Пазарджик, ул. „Христо Смирненски“ № 19, представлявано от Г.Б.П. против Ревизионен акт № Р – 16001319001970-091-001/23.10.2019 г., потвърден с Решение № 12/13.01.2020 г. на Директора на дирекция „Обжалване и данъчно-осигурителна практика“ гр. Пловдив, в частта, в която е начислен допълнително данък върху доходите по ЗДДФЛ в размер на 420 лв. главница и лихви 166,68 лв. за периода 02.08.2015-31.12.2015; вноски за ДОО за периода м. 08.2015- м. 12.2015 в размер на 867,80 лв. главница и лихви в размер на 344,36 лв., вноски за ЗО за периода м. 08.2015-м. 12.2015 в р-р на 336 лв. главница и лихви в размер на 133, 32 лв. и вноски за ДЗПО-УПФ за периода 08.2015-м.12.2015 г. в размер на 115 лв. главница и лихви в размер на 45,64 лв.

ОСЪЖДА ЕТ „Е. – Г.П.“ с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Ракитово, обл. Пазарджик, ул. „Христо Смирненски“ № 19, представлявано от Г.Б.П. да заплати на Дирекция „Обжалване и данъчно-осигурителна практика“ гр. Пловдив, направените по делото разноски в размер на 399,96 (три деветдесет и девет лева и 96 ст).

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщението на страните, че е изготвено.

                                                  

 

 СЪДИЯ:      /П/