Решение по дело №384/2021 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 212
Дата: 8 юни 2022 г. (в сила от 5 юли 2022 г.)
Съдия: Нели Иванова Каменска
Дело: 20217100700384
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 5 август 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

     Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 212

 

08.06.2022 г., град Добрич

 

В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

Административен съд Добрич, в публично съдебно заседание на дeсети май, две хиляди двадесет и втора година, ІІІ  състав:       

                                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ:  Нели Каменска

 

като разгледа  докладваното от  председателя  административно дело № 384 по описа на Административен съд - Добрич за 2021 г., за да се произнесе, взе предвид следното :

 

 

         Производството е по реда на чл.145 и сл. АПК във връзка с чл. 54, ал.2 от Закона за кадастъра и имотния регистър (ЗКИР) и е образувано по жалба на жалба на М.Г.С. *** срещу Заповед № КД-14-48 от 16.07.2021г. на изпълнителния директор на Агенция по геодезия картография и кадастър – София в частта й по т.ІІІ.2 за промяна в границите на съществуващи обекти в КККР за ПИ с идентификатори 48088.12.1 и 48088.12.3 по КККР на землището на с.М., община Д..

         Жалбоподателят счита заповедта за незаконосъобразна като изразява несъгласие с извършеното намаление на площта на неговите имоти, които в землището на с.Миладиновци, община Добричка. Счита, че незаконосъобразно в заповедта не е описан реда, по който би следвало да се извършва обезщетение на собствениците на засегнатите имоти. Възразява също, че не било описано дали е предвидено такова обезщетение. Счита, че с оспорената заповед е извършена национализация на части от неговите имоти. Моли заповедта да бъде отменена, в частта й по отношение на двата процесни ПИ, тъй като същата е постановена в нарушение на разпоредбите на  ЗКИР. В съдебно заседание чрез процесуалния си представител адв.Д.А. заявява, че поддържа жалбата. От събраните по делото доказателства по безспорен и категоричен начин се установило, че не е налице явна фактическа грешка във вида, който е отразен и записан в оспорената заповед. Претендира присъждане на съдебно - деловодни разноски за държавна такса, адвокатски хонорар и депозит за вещото лице.

Ответникът, изпълнителният директор на Агенция по геодезия картография и кадастър – София, чрез адв.В.Г., оспорва жалбата като неоснователна и неоснователна. Изразява становище, че от доказателствата по делото се установило,, че действително е налице явна фактическа грешка,  която е  отстранена с издадената заповед по реда на чл.53б, ал.5, т.2 от ЗККР,. Посочва, че измененията в КК и КР на недвижимите имоти се извършва със заповед на изпълнителния директор на АГКК, когато изменението засяга повече от 50 поземлени имоти. От представената преписка по издаване на оспорената заповед е видно, че изменението засяга повече от 50 поземлени имота, поради което изпълнителният директор е компетентният орган по закон да издаде заповед от вида и характера на оспорената. Обезщетяването на собствениците на засегнатите имоти се извършвало по друг ред и процедурата, по друг закон. Въпросът за обезщетение е ирелевантен за това производство, поради което в тази част жалбата да бъде оставена без разглеждане. Моли жалбата да бъде отхвърлена като неоснователна и недоказана и претендира присъждане на направените разноски, съгласно представения договор за правна защита и съдействие.

Заинтересованите страни, Г.С.С. и Х.Г.Е. не изразяват становище.

От фактическа страна по делото съдът приема за установено следното:

Жалбоподателят М.Г.С. и заинтересованата страна Г.С.С., негов баща, се легитимират като собственици на ПИ с идентификатор 48088.12.1 и с площ от 68,016 кв.м , видно от Договор за доброволна делба, вписан под № 102, том ІІІ, вх.рег. № 824/07.02.1997г. на Служба по вписванията при РС-Добрич, удостоверение за наследници. Жалбоподателят и заинтересованата страна,  Х.Г.Е. се легитимират като собственици на ПИ с идентификатор 48088.12.3  с площ от 51,755 кв.м., видно от нотариален акт за дарение на недвижим имот № 166, том ХІІ, дело № 5288/1996г. на нотариус при Районен съд –Добрич.

С оспорената Заповед № КД-14-48 от 16.07.2021г. на изпълнителния директор на Агенция по геодезия картография и кадастър – София в частта й по т.ІІІ.2 е извършена промяна в границите на съществуващи обекти в КККР, спрямо имотите на жалбоподателя и заинтересованите страни като площта на ПИ с идентификатор 48088.12.1 е намалена от 68,016 кв.м. на 67, 438 кв.м., а площта на ПИ с идентификатор 48088.12.3 51.755 кв.м. на 51, 544 кв.м.

Промяната е извършена в резултата от възложена с договор за обществена поръчка процедура по отстраняване на явна фактическа грешка в неурбанизирани територии на множество общини, след които и Община Добричка,  наречена „Добрич-селска“.

Агенция по геодезия картография и кадастър е сключила на 05.03.2019г. договор № КД-103Х/05.03.2019г., с който е възложила на „ИГЕО“ ООД да извърши услуга по „Отстраняване на явна фактическа грешка в неурабанизираната територия на община „Добрич-селска“, т.е. на Община Добричка в кадастралната карта, създадена по реда на § 33 от ПЗР към ЗИД на ЗКИР , обн.ДВ, бр.57от 2016 г.

Въз основа на сключения договор началникът на СГКК-Добрич е издал възлагателно писмо с изх. № 20-38311/06.06.2019 г. до управителя на изпълнителя „ИГЕО“ ООД, с което е предоставил материали и данни и е определил 60 дневен срок за изпълнение.

С Протокол № 21-1166-/12.12.2019 г. междуведомствена приемателна комисия, определена със Заповед № 18-12664/02.12.2019 г. на началника на СГКК-Добрич, е разгледала и приела материалите по изработените проекти за отстраняване на ЯФГ в КККР на недвижимите имоти в землищата на села от Община Добричка, в т.ч. и с.Миладиновци.

По повод постъпили особени мнения от някой членове на междуведомствената комисия началникът на СКГГ е възложил допълнителна проверка, приключила с  Доклад, съставен на 19.02.2020г. от експерти на СГКК-Добрич, с който е констатирано, че при извършената проверка през периода 15.01.2020г.- 19.02.2020г. изпълнителят по договора с АГКК, „ИГЕО“ ООД е отстранил всички забележки, посочени върху проектите при съгласуването им от членовете на междуведомствената комисия. Направена е констатация, че проектите за изменение на КККР за отстраняване на АФГ отговорят на изискванията по чл.75 от Наредба № РД-02-20-5 от 15.12.2016г. за съдържанието, създаването и поддържането на КККР, изготвена е таблица с обобщена информация по землища и е направено предложение за приемане на извършената от изпълнителя работа.

В резултата на това междуведомствената комисия е разгледала на свое заседание преработените проекти за изменение, видно от представения по делото Протокол № 21-342/20.02.2020г. Служители на СГКК-Добрич са изготвили доклад за отпадане на проекта на поземлен имот в с.Г., поради техническа грешка

На 27.02.2020г. изпълнителят „ИГЕО“ ООД е предал на СГКК-Добрич доклад за извършените дейности, обяснителна записка, Приложение 1 и оптичен носител с данните в цифров вид, видно от съставения на тази дата приемо-предавателен протокол.

С Протокол № 21-446/05.03.2020г. междуведомствената комисия е приела окончателно извършената работа, а началникът на СГКК-Добрич е издал Удостоверение за завършване на цялата работа по изготвяне на проектите за изменение за отстраняване на ЯФГ в землищата на населените места на община Добричка.

С публикация в ДВ бр.81 от 15.09.2020 г., на основание чл.51, ал.4 от ЗКИР, АГКК е обявила, че започва производство по изменение на КККР за отстраняване на ЯФГ, въз основа на проекти изготвени от правоспособно лице, като са посочени кадастралните идентификатори и землищата на населените места на  всички засегнати имоти, в т.ч.и имотите на жалбоподателя и заинтересованите страни.

Въз основа на така проведеното административно производство на 16.06.2021г. изпълнителният директор на АГКК е издал частично оспорената в настоящото производство Заповед № КД-14-48/16.06.2021., която е съобщена чрез публикация в ДВ бр.56 от 06.07.2021г.

От заключението по допуснатата по делото техническа експертиза се установява, че територията, върху която попадат процесиите имоти /ПИ 48088.12.1 и ПИ 48088.12.3/, е земеделска земя с установен начин на трайно ползване нива. На юг граничат с път от републиканската пътна мрежа, ПИ48088.12.265, представляващ вид територия за транспорт. Имотите не са оградени с някаква трайно или нетрайно материализирана ограда с изключение на лицето от юг на ПИ 48088.12.1, където има положена нетрайно материализирана ограда с цел да се предпазят насажденията. От запад към ПИ 48088.12.262 - горска територия за ПИ 48088.12.1 вещото лице установява, че може да се определи културна граница по контура на трайните насаждения, част от залесителни пояси, изградени преди години. ПИ 48088.12.1 е даден под аренда с договор, вписан в регистъра, за ПИ 48088.12.3 няма вписани вещни права на трети лица.

За имоти с идентификатор 48088.12.1 и 48088.12.3 има действаща кадастрална карта, одобрена Заповед за одобрение на КККР № РД-18- 234/18.08.2017 г. на ИД на АГКК. Разликата в площите от КВС и кадастралната карта се получава след извършване на трансформацията на цифровата основа от Координатна система 1970 г. в БГС 2005 г.

Вещото лице установява при огледа, че за процесните имоти липсват материализирани граници, но че площта може да се определи по изработената КВС и по действащата кадастрална карта. Съгласно § 1, т. 5 от ДР към ЗКИР, експертът определя площта на имотите въз основа на геодезическите координати на точките, определящи граници на поземлени имоти като при извършените от него преки геодезически измервания в обхвата на констатираната ЯФГ ( които са показани на комбинирана скица, изработена в два варианта - един с основа от КВС за двата имота и един с основа кадастралната карта след изменението за двата имота) дава следното заключение:

 Пред ПИ 48088.12.1 към лице на републикански път канавката не е изпълнена с бетонни плочи, докато пред ПИ 48088.12.3 е изпълнена с бетонни плочи (сн. 1 и сн. 2). Изградената канавката, южно от ПИ 48088.12.1, го засяга в югоизточната част около 1 м в продължение на 18 м преди да излезе от очертанията му. Вещото лице е категорично по отношение на този имот, че има установена ЯФГ само в югоизточната част му част, като поддържа това становище и при изслушване на експретизата в съдебно заседание. Посочва, че засягането е около 1 м в продължение на 18 м преди да излезе от очертанията на имота. Липсва засягане от пътната отбивка за ПИ 48088.12.1, т.е. в останалата част, където е пътната връзка с полския път, вещото лице не установява основания за извършените корекции по отношение на ПИ 48088.12.1 и счита, че заповедта следва да се преработи.

За ПИ 48088.12.3 в заключението се сочи, че не е засегнат от бетонната канавка, също разположена южно от имота в посока запад - изток на разстояние от 2.00 до 2.10 м. При преките геодезически измервания и кадастралната карта след промяната, вещото лице измерва  разстоянието при ПИ 48088.12.3 на юг до бетонната канавка и установява  увеличаване от запад към изток на 4.40 м до 3,70 м. За сравнение сочи, че преди промяната разстоянието е 2.40 м до 1.60 м В заключението на експерта се сочи, че за този имот не се открива допусната ЯФГ, ПИ 480.12.3 не е засегнат нито от пътя, нито от бетонната канавка и няма основания да бъде включван в оспорената заповед.

Съдът приема заключението на вещото лице, инж.И.Х., като компетентно изготвено и обосновано. Същото не бе оспорено от страните.

При така установената фактическа обстановка, от правна страна съдът приема следното:

Жалбата е допустима, подадена от надлежна страна в законоустановения срок. Заповедта е обнародвана в ДВ на 06.07.2021 г.,  а жалбата е постъпила в АГКК на 06.08.2021 г., т.е. в законоустановения 30 -дневен срок за обжалване по чл.53б, ал.8 от ЗКИР.

Едновременно с жалба до органа, издал акта, оспорващият е подал и жалба до съда, заведена с вх. № 2464 на 05.08.2021 г., т.е. ден по-рано и по оспорването е образувано настоящото административно дело № 384/2021г. След представяне на преписката от административния орган ведно с  подадената на 06.08.2021 г. по реда на чл.152,       ал.1 от АПК жалба до изпълнителния директор на АГКК, е образувано второ административно дело № 412/2021 г. по същото оспорване, което е прекратено и присъединено към настоящото с определение № 256/31.08.2021 г.

Разгледана по същество, жалбата е основателна.

Частично оспорената Заповед № КД-14-48/16.06.2021 г. е издадена от изпълнителния директор на АГКК, който е материално компетентен по см. на чл. 53б, ал. 5, т. 2 от ЗКИР. Според данните в административната преписка, на територията на Община Добричка от изменението на КККР за отстраняване на ЯФГ са засегнати повече от 50 имота.

 

Оспорената частично заповед е издадена в хода на служебно развило се административно производство по реда на чл.51, ал.1  т.3 във вр. с чл.53б от ЗКИР, но не отговаря на изискванията за форма, тъй като не съдържа мотиви спрямо процесните имоти и при извършване на промяната в КККР са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила.

Легална дефиниция на понятието "явна фактическа грешка" по см. на ЗКИР се съдържа в разпоредбата на § 1, т. 9 от ДР на ЗКИР, според която  грешка е налице, когато бъде констатирано несъответствие в границите на поземлените имоти между урбанизирана и неурбанизирана територия, получено при обединяване на данните по чл. 41, ал. 1 или при несъответствие в границите на съществуващите на местността /терена/ трайни топографски обекти с естествен или изкуствен произход в неурбанизирана територия, определени чрез геодезически измервания и границите им от планове и карти, одобрени по реда на Закона за собствеността и ползването на земеделските земи и Закона за възстановяване на собствеността върху горите и земите от горския фонд, когато разликите в координатите на определящите ги точки са по-големи от допустимите в наредбата по чл. 31.

В конкретния случай, липсват мотиви, коя от двете хипотези на ЯФГ е възприел органът, за да е възможна проверка за материалноправна законосъобразност.

В първото по делото заседание, съдът е указал на ответника да заяви изрично при коя от двете хипотези на § 1, т.9 от ДР на ЗКИР е извършил оспореното изменение, как е установено несъответствието в границите на имотите и въз основа на кой документ от административната преписка.

В отговора си в изпълнение на дадените указания, ответникът се е позовал на приложимия закон, нормата на чл.18, ал.5 и ал.6 от Наредба № РД-02-20-5/15.12.2016 г. за съдържанието, създаването и поддържането на КККР, в действащата им редакция преди изменението от м.август 2021г., но конкретни фактически основания за изменението няма посочени.

В тази връзка при разпита в съдебното заседание вещото лице посочва, че нито в СГКК-Добрич, нито в преписката има обяснителна записка, изчисления или анализ за критериите по чл.18, т.е. за измерените над допустимите стойности на ΔS и ∂S за неурбанизирани територии отклонения.

Отделно от това и след изготвяне на заключение от геодезист по делото не може да се установи, поради каква грешка е извършено изменение в границите на ПИ 48088.12.3. Според експерта по отношение на този имот не се откриват грешки при извършените геодезически измервания и основание да бъде включван в заповедта. Не може да се установи при наличието на коя хипотеза е извършено цялостното изменение и по отношение на ПИ 48088.12.1. Експертът е категоричен, че при извършените от него геодезически измервания намира основания за поправка на ЯФГ единствено по отношение на югоизточната граница на имота към пътя, но не е за останалите извършени изменения в границите му.

Тези пороци възпрепятстват проверката за материалната законосъобразност на извършеното изменение и са основание за отмяна на заповедта в оспорената й част по чл.146, т. 2 и т.3 от АПК. След отмяната на заповедта по отношение изменението на КККР на ПИ 48088.12.1 и ПИ 48088.12.3, в землището на с.Миладиновци, преписката следва да се върне на административния орган за ново произнасяне при спазване на указанията в мотивите на настоящото решение.

Разноски

С оглед изхода от оспорването и чл.143, ал.1 от АПК на жалбоподателя се дължи присъждане на извършените по делото разноски за държавна такса от 10 лв., за адвокатско възнаграждение в размер на 600 лева, платено в брой, и за възнаграждение на вещо лице в размер на 450 лева.

Водим от горните мотиви и на основание чл.172, ал.2 във вр. с чл.173, ал.2 от АПК, Административен съд-Добрич, трети състав

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ по жалба на М.Г.С. ***, Заповед № КД-14-48 от 16.07.2021г. на изпълнителния директор на Агенция по геодезия картография и кадастър – София в частта й по т.ІІІ.2 за промяна в границите на съществуващи обекти в КККР за ПИ с идентификатор 48088.12.1 и ПИ идентификатор 48088.12.3 по КККР на  с.Миладиновци, община Добричка.

ИЗПРАЩА ПРЕПИСКАТА на изпълнителния директор на Агенция по геодезия картография и кадастър – София за изпълнение на указанията по тълкуване и прилагане на закона, дадени с настоящото решение.

ОСЪЖДА Агенция по геодезия картография и кадастър – София да заплати на М.Г.С. с ЕГН ********** ***  сумата от 1060 ( хиляда и шестдесет) лева, представляваща разноски по делото за държавна такса, адвокатско възнаграждение и възнаграждение за вещо лице.

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщението до страните, че е изготвено.

 

                                 АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: