Решение по дело №2771/2018 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 2224
Дата: 28 ноември 2018 г. (в сила от 12 декември 2019 г.)
Съдия: Златина Иванова Бъчварова Кънчева
Дело: 20187040702771
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 25 септември 2018 г.

Съдържание на акта

                             Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер 2224                       28 ноември 2018 година                    град  Бургас

 

                                                 В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД БУРГАС, осми състав, в открито заседание на  двадесет и първи ноември, две хиляди и оседемнадесета година, в състав:                                              

                                                                                   Съдия: Златина Бъчварова

Секретар Б. Н.

като разгледа административно  дело  номер 2771  по описа за  2018 година,  за да се произнесе, взе предвид следното:

         Производството е по реда на  чл.215, ал.1 от Закона за устройство на територията /ЗУТ/.

Образувано е по жалба на М.Ж.Б. ***, против заповед № 8- Z-1115 от 03.09.2018 г. на кмета на община Созопол, с която, на основание чл.178, ал.6 във връзка с чл.178, ал.1 ЗУТ, е забранен достъпа, считано от 17.09.2018 г., до строеж „надстройка на едноетажна масивна сграда за персонала“, находящ се в поземлен имот/ПИ/ с идентификатор 67800.34.23 по КККР на гр.Созопол, местност „Света Марина“. Със заповедта е наредено също да се прекъсне ел.захранването и водоподаването на строежа.

Жалбоподателят, редовно уведомен, чрез процесуалния си представител, поддържа сезиращата съда жалба. Счита заповедта за незаконосъобразна като издадена в нарушение на материалния закон и при допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Твърди, че не е адресат на административния акт, тъй като не е  извършител и собственик на строежа. Излага съображения. Ангажира доказателства. Иска да се отмени заповедта.

Ответникът по жалбата - кмет на община Созопол, редовно уведомен, не се явява, не се представлява и не е взел становище по жалбата. Представил е административната преписка по издаване на процесната заповед. Не ангажира допълнитени доказателства.

Административен съд Бургас, като взе предвид доводите на страните, съобрази събраните по делото доказателства и закона, намира за установено следното:

Жалбата е подадена в срока по чл.215, ал.4 ЗУТ, от лице, което има правен интерес от оспорването на административния акт, съдържа предвидените в закона форма и реквизити, поради което е процесуално допустима.

Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

От представените в административната преписка доказателства е видно, че с констативен акт №52 от 01.08.2018 г./л.32-34 от делото/, съставен при проверка от служители на община Созопол, е установено, че в поземлен имот/ПИ/ с идентификатор 67800.34.23 по КККР на гр.Созопол, местност „Света Марина”, е надстроен един етаж над масивна постройка за персонала с приблизителна площ от 90.00 кв.м., с приблизителни размери 9/10 м. и височина 3.00 м.,  без необходимите строителни книжа. Надстройката е електрифицирана, водоснабдена и включена към площадковата канализационна мрежа. Надстройката е извършена през 2016 г. с предназначение-сграда за персонал. Констатирано е, че същата се ползва, без строежът да е въведен в експлоатация, съгласно чл.177, ал.3 ЗУТ, в нарушение на нормата на чл.178, ал.1 ЗУТ/л.32-34 от делото/.

Установено е още, че имот с идентификатор 67800.34.23 по КККР на гр.Созопол, е собственост на жалбоподателя Б. и заинтересованата страна Р.Я., съобразно отразеното в регистъра към кадастралната карта, а строежът „надстройка на едноетажна масивна постройка за персонал“ е тяхна собственост и те са негови извършители.

Констативният акт е съставен от длъжностни лица на община Созопол, в отсъствие на жалбоподателя и му е изпратен по пощата/л.28 и 29 от делото/. Срещу констативния акт са постъпили възражение от жалбоподателя Б. и заинтересованата страна Я., с идентично съдържание, коите не са уважени от административния орган /л.17 и 19 от делото/.

Въз основа на установените с констативния акт факти е издадена заповед № 8-Z-1115 от 03.09.2018 г. на кмета на община Созопол, с която, на основание чл.178, ал.6 във връзка с чл.178, ал.1 ЗУТ, е забранен достъпа, считано от 17.09.2018 г., до строеж „надстройка на едноетажна масивна сграда за персонала“, находящ се в поземлен имот с идентификатор 67800.34.23 по КККР на гр.Созопол, местност „Света Марина“. Със заповедта е наредено също да се прекъсне ел.захранването и водоподаването на стоежа.

Тази заповед е предмет на разглеждане в настоящото производство.

При така установените факти се налагат следните правни изводи:

На първо място, заповедта е издадена от компетентен орган - кмет на община Созопол, съобразно нормата на чл.223, ал.1, т.7, вр. с чл.178, ал.6 ЗУТ.

На второ място, същата е издадена и в съответната писмена форма и при липса на допуснати съществени нарушения на административно производствените правила. Спазена е предвидената в чл.178, ал.6 ЗУТ процедура. Съставен е констативен акт на 01.08.2018 г., с който е установено използване на обекта/строежа/ без да е въведен в експлоатация по съответния ред-чл.177, ал.3 ЗУТ. Констативният акт е съставен в отсъствие на жалбоподателя и му е изпратен по пощата, против констатациите, на който същият е подал възражение.

На трето място, заповедта е издадена и в съответствие с приложимия материален закон.

Няма спор, че строежът, достъпът, до който е забранен с процесната заповед, е пета категория, съобразно чл.137, ал.1, т.5, б. „а“ ЗУТ и чл.10, ал.1 от Наредба №1 от 30.07.2003 г. за номенклатурата на видовете строежи/обн.ДВ, бр.72 от 15.08.2003 г./ и подлежи на въвеждане в експлоатация.

Съобразно текста на чл.178, ал.1 ЗУТ не се разрешава да се ползват строежи или части от тях, преди да са въведени в експлоатация от компетентния орган по чл. 177 ЗУТ. Изключение от това правило се съдържа в ал.2 на нормата, но то касае само строежи шеста категория, какъвто процесният строеж не е. Алинея три на чл.177 ЗУТ сочи, че строежите от четвърта и пета категория се въвеждат в експлоатация въз основа на удостоверение за въвеждане в експлоатация от органа, издал разрешението за строеж, при условия и по ред, определени в наредбата по ал. 2. Удостоверението се издава в 7-дневен срок от постъпване на заявлението по ал. 1 след проверка на комплектуваността на документите и регистриране въвеждането на строежа в експлоатация, като по преценка на органа може да се извърши и проверка на място.

Следователно, за да се издаде заповед като процесната, следва да се установи, че строеж или част от него се ползва без да е въведен в експлоатация по предвидения в закона ред.

Безспорно, от събраните по делото доказателства се установява, че строеж „надстройка на едноетажна масивна сграда за персонала“, находящ се в поземлен имот с идентификатор 67800.34.23 по КККР на гр.Созопол, местност „Света Марина“, се ползва без да е въведен в експлоатация по съответния ред.

В хода на съдебното производство жалбоподателят не ангажира доказателства, които да оборят установените в хода на административното производство факти, а именно ползване на строеж без да е въведен в експлоатация по съответния ред. При установеност на ползването на надстройка на едноетажна масивна сграда за персонала, която не е въведена в експлоатация  по нормативно установения ред  с констативен акт по чл.178, ал.6 ЗУТ въз основа на проверка на място, в тежест на оспорващия е да докаже, че строежът е редовно въведен в експлоатация, което той не е сторил.

По делото не се установява процесният строеж да е бил въведен в експлоатация от компетентния орган по чл.177, ал.3 ЗУТ, поради което е изпълнена хипотезата на чл.178, ал.1 с.з. А и това  обстоятелство не се оспорва от жалбоподателя.

При положение, че процесният обект е бил ползван, без да е въведен в експлоатация по предвидения от закона ред,  правилно административният орган е издал заповед като процесната. Забраната за достъп и ползване е законосъобразна, когато строежът не е въведен в експлоатация по съответния ред, след като този ред е задължителен с оглед на неговата категория, какъвто е конкретният случай. Съгласно чл.178, ал.8 ЗУТ въвеждането на строежите в експлоатация се разрешава след отстраняване на причините, които са предизвикали забраната.

Твърденията на жалбоподателя, че не е адресат на административния акт са неоснователни. Възражение в тази насока, същият е направил още в хода на административното производство срещу констативния акт, което не е уважено. Ангажираните при съдебното обжалване на заповедта доказателства също не мотивират извод, различен от този на административния орган, че М.Б. и Р.Я., съсобственици на поземлен имот с идентификатор 67800.34.23 по КККР на гр.Созопол, са собственици и извършители на процесния строеж, представляващ „надстройка на едноетажна масивна постройка за персонала“. Според жалбоподателя процесната постройка е изградена през 80-те години на 20 в., когато той още не е бил съсобственик на цитирания поземлен имот, в който е извършен строежа. В тази връзка представя акт за държавна собственост и протокол за приемане на обект в експлоатация относно разширение на къмпинг „Златна рибка“, в границите на който е ПИ с идентификатор 67800.34.23. Последните не въвеждат нови факти и обстоятелства от тези установени от административния орган, тъй като процесният строеж, достъпът, до който е забранен, представлява „надстройка на едноетажна масивна сграда за персонала“, който е извършен през 2016 г., когато вече Б. е бил собственик на част от ПИ 67800.34.23, съобразно нот.акт №17, т.35, рег.№10629 от 04.10.2012 г., служба по вписванията Бургас, видно от регистъра на кадастралната карта. Вероятно едноетажната масивна сграда за персонала е била изградена през 80-те години на ХХ в., идентичност между която с една от двете посочени в АДС сгради за персонала, категорично не се установява. В случая обаче се касае за надстрояване на едноетажната масивна сграда за персонала, за което, изрично е посочено в заповедта, че е извършено през 2016 г., когато жалбоподателят е бил собственик на имота.

Затова твърденията на Б., че не е адресат на административния акт са несъстоятелни, а констатациите на администрацията в тази връзка не се опровергават от ангажираните от него доказателства. 

По тези съображения, заповед № 8- Z-1115 от 03.09.2018 г., като издадена от компетентен орган, в предвидената от закона форма, при липса на допуснати нарушения на административнопроизводствените правила, при правилно приложение на материалния закон и в съответствие с целта на закона, е законосъобразна, а жалбата на М.Б. като  неоснователна следва да се отхвърли.

Мотивиран от изложеното и на основание чл. 172, ал.2 АПК, Административен съд, осми състав,

 

 

                                      Р  Е  Ш  И  :

 

ОХВЪРЛЯ жалбата на М.Ж.Б. ***, против заповед № 8- Z-1115 от 03.09.2018 г. на кмета на община Созопол, с която, на основание чл.178, ал.6 във връзка с чл.178, ал.1 ЗУТ, е забранен достъпа, считано от 17.09.2018 г., до строеж „надстройка на едноетажна масивна сграда за персонала“, находящ се в поземлен имот/ПИ/ с идентификатор 67800.34.23 по КККР на гр.Созопол, местност „Света Марина“, и е наредено да се прекъсне ел.захранването и водоподаването на стоежа.

Решението може да се обжалва в 14- дневен срок от съобщението за изготвянето му пред Върховен административен съд на Република България.                                  

                                                          

 

                                              СЪДИЯ: