Решение по дело №239/2019 на Административен съд - Шумен

Номер на акта: 282
Дата: 29 октомври 2019 г.
Съдия: Маргарита Йорданова Стергиовска
Дело: 20197270700239
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 29 юли 2019 г.

Съдържание на акта

Р    Е     Ш     Е     Н     И     Е

 

№ ...........

град Шумен, 29.10.2019г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Шуменският административен съд, в публичното заседание на четиринадесети октомври две хиляди и деветнадесета година в следния състав:

 

                                       Председател: Кремена Борисова

                                               Членове: Христинка Димитрова

                                                               Маргарита Стергиовска

                                                                         

при секретаря Св. Атанасова и с участие на прокурор Р. Рачев от ШОП, като разгледа докладваното от административния съдия М. Стергиовска КАНД № 239 по описа за 2019г. на Административен съд – гр. Шумен, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 63, ал. 1, изр.второ от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН) и чл. 208 и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК).

Образувано е въз основа на касационна жалба, депозирана от „Комплексен онкологичен център – Шумен“ ЕООД, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление:***, представляван от управителя против решение №342/06.06.2019 г., постановено по ВАНД №818/2019 г. по описа на ШРС, с което е потвърдено Наказателно постановление №384259-F441871/29.11.2018 год. на Директор на дирекция “Контрол” на ТД на НАП – гр. Варна, с което на основание чл.180, ал.1и ал.3 от ЗДДС на “Комплексен онкологичен център – Шумен” ЕООД, са наложени седем “имуществени санкции” в размер на 421.00 лв. първа, 540.00 лв. втора, 405.00 лв. трета, 453.00 лв. четвърта, 445.00 лв. пета, 262.00 лв. шеста и 117.00 лв. седма. 

В жалбата се сочи, че съдебният акт е постановен при допуснати съществени нарушения на процесуалните правила и материалният закон.

Твърди се, че въззивният съд не се е произнесъл по всички оплаквания в жалбата, не е обсъдил възраженията на процесуалният представител на санкционираното дружество.

По същество се сочи, че не е осъществен състав на нарушение по чл.86 ал.1 т.1 и 2 от ЗДДС, както и, че дружеството не е наказателно отговорно лице по чл.180а ал.1 от ЗДДС, тъй като конкретната услуга – наем на РЕТ/СТ скенер е освободена такава по смисъла на чл. 39 т.1 от ЗДДС.

Иска се отмяна на обжалваното решение на ШРС и отмяна на потвърденото с решението НП.

Ответната страна – ТД на НАП – Варна, не взема становище по касационната жалба.

Представителят на Окръжна прокуратура – Шумен предлага решението на ШРС да бъде отменено, както и Наказателно постановление №384259-F441871/29.11.2018 год. на Директор на дирекция “Контрол” на ТД на НАП – гр. Варна.

За да потвърди процесното НП, Шуменския районен съд е приел за установено от фактическа страна, че в периода от 15.05.2018г. до 15.08.2018г. от страна на ТД на НАП гр. Варна, ИРМ Шумен била извършена проверка на „КОЦ-Шумен“ ЕООД гр. Шумен, резултатите от която били обективирани с Протокол № П-03002718087821-073-001/15.08.2018г. Било установено, че „КОЦ-Шумен“ ЕООД е получател на услуги по чл. 82 ал.2-ал.5 от ЗДДС от „Alliance Medical CmbH c VIN DE********* по инвойс: № 171467/31.03.2017. с ДО 42135.00 лв., № 180102/28.04.2017г. с ДО 54060.00 лв., № 180229/31.05.2017г. с ДО 40545.00 лв. № 180335/30.06.2017г. с ДО 45315.00 лв., № 180447/31.07.2017г. с ДО 44520.00 лв., № 180558/31.08.2017г. с ДО 26235.00 лв. и № 180698/29.09.2017г. с ДО 29415.00 лв. Предмет на доставките е бил наем на позитронно-емисионен компютърен томограф – рет/ст скенер. Съгласно договор за наем от 20.03.2017г. „Alliance Medical CmbH“ предоставя на „КОЦ-Шумен“ ЕООД за временна употреба срещу заплащане на движима собственост:  позитронно-емисионен компютърен томограф – рет/ст скенер.

Констатирано е, че „КОЦ-Шумен“ ЕООД издава протоколи по чл. 117 ал.1 от ЗДДС № 025/31.03.2017г. за начисляване на ДДС в размер на 8427.00 лв. по реда на чл. 82 ал.2 т.3 във вр. с чл. 64 ал.4 от ЗДДС за получена услуга по чл. 82 ал.2-ал.5 от ЗДДС с инвойс № 171467/31.03.2017г. с ДО 42135.00 лв., № 030/28.04.2017г. за начисляване на ДДС в размер 10812.00 лв. по реда на чл. 86 на осн. чл. 82 ал.2 т.3 във вр. с чл. 64 ал.4 от ЗДДС за получена услуга по чл. 82 ал.2-ал.5 от ЗДДС с инвойс №180102/28.04.2017г. с ДО 54060.00 лв., № 026/31.05.2017г. за начисляване на ДДС в размер 8109.00 лв. по реда на чл. 86 на осн. чл. 82 ал.2 т.3 във вр. с чл. 64 ал.4 от ЗДДС за получена услуга по чл. 82 ал.2-ал.5 от ЗДДС с инвойс №180229/31.05.2017г. с ДО 40545.00 лв., № 027/30.06.2017г. за начисляване на ДДС в размер 9063.00 лв. по реда на чл. 86 на осн. чл. 82 ал.2 т.3 във вр. с чл. 64 ал.4 от ЗДДС за получена услуга по чл. 82 ал.2-ал.5 от ЗДДС с инвойс №180335/30.06.2017г. с ДО 45315.00 лв., № 028/31.07.2017г. за начисляване на ДДС в размер 8904.00 лв. по реда на чл. 86 на осн. чл. 82 ал.2 т.3 във вр. с чл. 64 ал.4 от ЗДДС за получена услуга по чл. 82 ал.2-ал.5 от ЗДДС с инвойс №180447/31.07.2017г. с ДО 44520.00 лв.

Протоколи № 025, № 030, № 026, № 027 и № 028 са включени в отчетните регистри по чл. 124 от ЗДДС дневници на покупките и продажбите и в СД по чл. 125 от ЗДДС за данъчен период м. октомври 2017г. № 029/31.08.2017г. за начисляване на ДДС в размер 5247.00 лв. по реда на чл. 86 на осн. чл. 82 ал.2 т.3 във вр. с чл. 64 ал.4 от ЗДДС за получена услуга по чл. 82 ал.2-ал.5 от ЗДДС с инвойс №180558/31.08.2017г. с ДО 26235.00 лв., № 032/29.09.2017г. за начисляване на ДДС в размер 5883.00 лв. по реда на чл. 86 на осн. чл. 82 ал.2 т.3 във вр. с чл. 64 ал.4 от ЗДДС за получена услуга по чл. 82 ал.2-ал.5 от ЗДДС с инвойс №180698/29.09.2017г. с ДО 29415.00 лв.

Протоколи № 29 и № 32 са включени в отчетните регистри по чл. 124 от ЗДДС дневници на покупките и продажбите и в СД по чл. 125 от ЗДДС за данъчен период м. ноември 2017г.

Проверяващите установили, че „КОЦ-Шумен“ ЕООД не е изпълнило задължението си на 19.04.2017г. да начисли ДДС в размер на 8427.00 лв. за данъчен период 01.03.2017г. – 31.03.2017г., на 15.05.2017г. да начисли ДДС в размер на 10812.00 лв. за данъчен период 01.04.2017г. – 30.04.2017г., на 15.06.2017г. да начисли ДДС в размер на 8109.00 лв. за данъчен прериод 01.05.2017г. – 31.05.2017г., на 15.07.2017г. да начисли ДДС в размер на 9063.00 лв. за данъчен период 01.06.2017г. – 30.06.2017г., на 15.08.2017г. да начисли ДДС в размер на 8904.00 лв. за данъчен период 01.07.2017г. 31.07.2017г., на 15.09.2017г. да начисли ДДС в размер на 5247.00 лв. за данъчен период 01.09.2017г.- 31.08.2017г. и на 15.10.2017г. да начисли ДДС в размер на 5883.00 лв. за данъчен период 01.09.2017г. 30.09.2017г., с което в качеството си на задължено лице съгласно чл. 84 от ЗДДС е нарушил разпоредбата на чл. 86 ал.1 т.2 и т.3 от ЗДДС, с което е осъществен състава на чл. 180а ал.1 от ЗДДС.

За констатираното нарушение на “КОЦ-Шумен” ЕООД е бил съставен Акт за установяване на административно нарушение сер. АN, бланкетен № F441871 от 12.11.2018 год. Въз основа на така съставения акт и съобразявайки материалите в административно-наказателната преписка е издадено наказателно постановление №384259-F441871/29.11.2018 год. на Директор на дирекция “Контрол” на ТД на НАП – гр. Варна, с което на основание чл.180, ал.1и ал.3 от ЗДДС на “Комплексен онкологичен център – Шумен” ЕООД, са наложени седем “имуществени санкции” в размер на 421.00 лв. първа, 540.00 лв. втора, 405.00 лв. трета, 453.00 лв. четвърта, 445.00 лв. пета, 262.00 лв. шеста и 117.00 лв. седма.

За да потвърди НП изцяло районният съд е приел, че при издаването на НП не са допуснати съществени нарушения на административно производствените правила, които да са нарушили правото на защита на оспорващия, а от събраните по делото доказателства безспорно се установява изложената в АУАН и в издаденото въз основа на него НП фактическа обстановка, т. е. установен е фактът на нарушението на ЗДДС и неговия автор, правилно е приложена санкционна норма, вкл. и в аспекта на определения размер на административното наказание. Изрично е прието и че случая не е маловажен по смисъла на чл. 28 от ЗАНН.

Районният съд е спазил принципите на служебно начало и дирене на обективната истина, като е допуснал поисканите доказателства, приел е писмените такива, допуснал е до разпит и е провел такъв на актосъставителя, и въз основа на така събраните доказателства е изложил подробни и задълбочени мотиви по релевантните за спора факти и обстоятелства.

Фактите по делото са обсъдени поотделно и в тяхната съвкупност. Съобразени са в пълнота както писмените доказателства, така и събраните гласни доказателства по делото.

Въз основа на правилно установената фактическа обстановка, са направени обосновани изводи относно приложението, както на материалния, така и на процесуалния закон.

Както фактическите констатации, така правните изводи формирани от районния съд се споделят напълно от настоящата инстанция. Това прави излишно тяхното повтаряне.

Не се споделят възраженията в касационната жалба за допуснато съществено нарушение на съдопроизводствените правила, което да доведе до извод за отмяна са съдебния акт.

Касационната инстанция приема, че е налице нарушение по  чл. 86, ал. 1, т. 2 и т. 3 от ЗДДС. Съгласно тази разпоредба регистрирано лице, за което ДДС е станал изискуем, е длъжно да го начисли като: 2) включи размера на данъка при определяне на резултата за съответния данъчен период в справката–декларация (СД) по чл. 125 ЗДДС за този данъчен период и 3) посочи документа по чл. 86, ал. 1, т. 1 ЗДДС в дневника за продажби за съответния данъчен период. Идентична е подзаконовата уредба на начисляването на ДДС по чл. 54, ал. 1, т. 2 и 3 ППЗДДС. По силата на чл. 86, ал. 2 ЗДДС данъкът е дължим от регистрираното лице за данъчния период, през който е издаден данъчният документ, а в случаите, когато не е издаден такъв документ или не е издаден в срока по този закон – за данъчния период, през който данъкът е станал изискуем. Съгласно чл. 125, ал. 5 декларациите по ал. 1 и 2 и отчетните регистри по ал. 3 се подават до 14-то число включително на месеца, следващ данъчния период, за който се отнасят. За да гарантира спазване на тези изисквания, чл. 180а, ал. 1 ЗДДС постановява, че регистрирано лице, което като е длъжно, не начисли данък в предвидените в този закон срокове в случаите, когато данъкът е изискуем от лицето като платец по глава осма и за начисления данък лицето има право на пълен данъчен кредит, се наказва с глоба – за физическите лица, които не са търговци, или с имуществена санкция – за юридическите лица и едноличните търговци, в размер 5 на сто от неначисления данък, но не по–малко от 50 лв. Настоящият съдебен състав споделя изводите на ШРС, че извършването на нарушението по чл. 86, ал. 1 ЗДДС е доказано, за което правилно дружеството е санкционирано с налагането на имуществена санкция по чл. 180а, ал. 1 ЗДДС в предвидения размер за всяко едно от нарушенията. Като е наложил административно наказание за всяко едно установено нарушение на чл. 86, ал. 1 ЗДДС, административнонаказващият орган не е допуснал нарушение на чл. 18 ЗАНН.

Правилен е и изводът на районния съд, че при съставяне на акта и издаване на обжалваното наказателно постановление не са допуснати съществени процесуални нарушения, опорочаващи административно-наказателното производство и обуславящи отмяна на наказателното постановление. Както в АУАН, така и в НП е налице конкретно описание на констатираното нарушение и относимите обстоятелства, при които е било извършено. Налице е съответствие между словесното описание на нарушението и правната му квалификация.

Настоящата касационна инстанция намира възражението за приложимост на чл.39 ал.1 т.1 от ЗДДС за неоснователно. Съгласно цитираната разпоредба, освободена доставка е: извършването на здравни (медицински) услуги и пряко свързаните с тях услуги, оказвани от здравни заведения и детски ясли по Закона за здравето и от лечебни заведения по Закона за лечебните заведения. В настоящият случай е безспорно установено, че „КОЦ-Шумен“ ЕООД е получател на услуги по чл. 82 ал.2-ал.5 от ЗДДС от „Alliance Medical CmbH c VIN DE********* по инвойс: № 171467/31.03.2017. с ДО 42135.00 лв., № 180102/28.04.2017г. с ДО 54060.00 лв., № 180229/31.05.2017г. с ДО 40545.00 лв. № 180335/30.06.2017г. с ДО 45315.00 лв., № 180447/31.07.2017г. с ДО 44520.00 лв., № 180558/31.08.2017г. с ДО 26235.00 лв. и № 180698/29.09.2017г. с ДО 29415.00 лв. Предмет на доставките е бил наем на позитронно-емисионен компютърен томограф – рет/ст скенер. Съгласно договор за наем от 20.03.2017г. „Alliance Medical CmbH“ предоставя на „КОЦ-Шумен“ ЕООД за временна употреба срещу заплащане на движима собственост:  позитронно-емисионен компютърен томограф – рет/ст скенер.

Предоставянето на вещ под наем не попада в приложното поле на изключенията по чл.39 ал.1 т.1 от ЗДДС, доколкото се касае за сделка. Извършваните с позитронно-емисионен компютърен томограф – рет/ст скенер услуги на пациенти безспорно представляват здравни услуги, поради което следва да бъдат третирани като освободени доставки.

Спорът в настоящият казус е дали предоставянето под наем е освободена сделка, а не последващо предоставените медицински услуги с позитронно-емисионен компютърен томограф – рет/ст скенер. В подкрепа на извода, че касаторът е задължено лице са и действията, предприети от дружеството по съставянето на Протоколи по чл. 117 от ЗДДС и начисляването на дължим ДДС за част от доставките.

Доколкото се касае за идентични периодични плащания, произтичащи от заплащането на наем за апаратурата, то включването на част от доставките в Протоколи по чл.117 от ЗДДС и начисляването на данъка за тях, а за останалите седем, за които дружеството е санкционирано това не е сторено, то безспорно се явява нарушение  по чл.86 ал.1 т.2 и 3 от ЗДДС и правилно е подведено под санкционната разпоредба на чл.180 а ал.1 от ЗДДС за съответните данъчни периоди.

По изложените съображения касационната инстанция намира, че обжалваното пред районния съд наказателно постановление е законосъобразно, поради което, като го е потвърдил, съдът е приложил правилно материалния закон, при съблюдаване на съдопроизводствените правила, като липсва касационно основание за отмяна на постановения от него съдебен акт.

Ограничен в пределите на касационната проверка до релевираните с жалбата пороци на решението, настоящият съдебен състав не намира основания за неговата отмяна. Служебната проверка по чл. 218, ал. 2 от АПК не установи основания за нищожност, недопустимост на атакуваното решение или несъответствие с материалния закон. С оглед изложеното, Шуменският административен съд намира касационната жалба за неоснователна, а решението на Районен съд - гр. Шумен като правилно и законосъобразно следва да бъде оставено в сила.

Водим от горното съдът,

Р   Е    Ш    И   :

 ОСТАВЯ В СИЛА Решение №342/06.06.2019 г., постановено по ВАНД №818/2019 г. по описа на ШРС, с което е потвърдено Наказателно постановление №384259-F441871/29.11.2018 год. на Директор на дирекция “Контрол” на ТД на НАП – гр. Варна, с което на основание чл.180, ал.1и ал.3 от ЗДДС на “Комплексен онкологичен център – Шумен” ЕООД, са наложени седем “имуществени санкции” в размер на 421.00 лв. първа, 540.00 лв. втора, 405.00 лв. трета, 453.00 лв. четвърта, 445.00 лв. пета, 262.00 лв. шеста и 117.00 лв. седма. 

Решението е окончателно.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:......................         ЧЛЕНОВЕ: 1..........................                                                                                                    

                                                                                  2..........................

ЗАБЕЛЕЖКА:Решението е окончателно и не подлежи на обжалване. Влязло в сила на 29.10.2019 г.