Определение по дело №491/2016 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1209
Дата: 22 юли 2016 г.
Съдия: Здравка Георгиева Диева
Дело: 20167180700491
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 1 март 2016 г.

Съдържание на акта

Gerb osnovno jpegРЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

Административен съд  П.

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  Е  Н  И  Е

 1209

 

гр.П.,  22  . 07 . 2016г.

Административен съд – П., VI състав, в открито заседание на петнадесети юли през две хиляди и шестнадесета година в състав :

                                                                           Административен  съдия : Здравка Диева

 

С участието на секретаря Г.Г., като разгледа административно дело № 491 по описа за 2016г., взе предвид следното :

            ГИС 2010 ООД, гр.П. ул.***, представлявано от управителя И.Ч. с пълномощник адв.П.  обжалва Заповед № 03-РД/2674 от 28.10.2015г. на Изпълнителен директор на ДФ “Земеделие” в частта за отказ за финансиране на заявление за подпомагане на посочените в акта разходи по проектно предложение на жалбоподателя.

Поискана е отмяна на заповедта по изложени в жалбата доводи.

            Ответникът Изпълнителен директор на ДФЗ се представлява от ст. юрисконсулт Р.В. и ст.юрисконсулт К.Н. и поддържа недопустимост на жалбата. Поискано е присъждане на юрисконсултско възнаграждение. Алтернативно е заявено становище за отхвърляне на жалбата /молба от 05.07.2016г., л.238/.

            I. Осъществено е оспорване на индивидуален административен акт издаден от компетентен административен орган в частта за отказ за финансиране на заявление за подпомагане на ГИС 2010 ООД с ИД № на проект : 16/121/07355, на стойност 641 915 лв., при одобрени разходи 62 742.82лв. и субсидия в размер на 25 097.13лв.

            Отхвърлени за финансиране са следните разходи по проектното предложение :

            1. За Сламотръсен  оризокомбайн LAVERADA M 310 MCS RISE : заявени в общ размер от 547 635лв. – неодобрени в същия размер /изцяло/, на основание чл.20 ал.2 от Наредба № 8 от 03.04.2008г. Квалификацията „недопустими за подпомагане” разходи е основана на цитираната разпоредба – капацитетът на подпомаганата по мярката техника за обработка на почвата и прибиране на реколтата не е в съответствие с размера на обработваната от кандидата земя.

            2. За Ремарке Palazoglu CDTTR18 : заявени в общ размер от 70 630лв., от които неодобрени за финансиране са разходи на стойност 19 776.40лв., на основание чл.27 ал.1 т.12 от Наредба № 8 от 03.04.2008г., вр. с чл.24 параграф 2, г/ от Регламент /ЕС/ № 65/2011 във вр. с §1 т.51 от ДР на Наредба № 8 от 03.04.2008г. Квалификацията „недопустими за подпомагане” разходи е основана на прилагане на референтни цени с оглед определяне обосноваността на предложените разходи.

            3. За Плуг профилен Alpler PSPA 1206 : заявени в общ размер от 11 750лв., от които неодобрени за финансиране са разходи на стойност 3 290.00лв., на основание чл.27 ал.1 т.12 от Наредба № 8 от 03.04.2008г., вр. с чл.24 параграф 2, г/ от Регламент /ЕС/ № 65/2011 във вр. с §1 т.51 от ДР на Наредба № 8 от 03.04.2008г. Квалификацията „недопустими за подпомагане” разходи е основана на прилагане на референтни цени с оглед определяне обосноваността на предложените разходи.

            4. За Каналокопател комбиниран ALPLER SKP16 : заявени в общ размер от 3 900.00лв., от които неодобрени за финансиране са разходи на стойност 1 092.00лв., на основание чл.27 ал.1 т.12 от Наредба № 8 от 03.04.2008г., вр. с чл.24 параграф 2, г/ от Регламент /ЕС/ № 65/2011 във вр. с §1 т.51 от ДР на Наредба № 8 от 03.04.2008г. Квалификацията „недопустими за подпомагане” разходи е основана на прилагане на референтни цени с оглед определяне обосноваността на предложените разходи.

            5. Разходи за бизнес план : заявени в общ размер от 8 000лв., от които неодобрени за подпомагане са разходи на стойност 7 378.78лв. Същите са квалифицирани на „недопустими за подпомагане” на основание чл.26 ал.5 т.3 от наредба № 8 от 03.04.2008г.

            Отказът е оспорен изцяло по всяка от петте части.

            II. По възражението за недопустимост на жалбата :

1. В молба-становище на ответника от 22.03.2016г. /л.206/ е посочено, че в обратна разписка с баркод ИД PS1618 00D7MH K е отбелязана дата на получаване на обжалвания акт – 10.11.2015г.

Относно възражения против оспорената заповед, адресирани до органа /от 11.11.2015г. и от 21.12.2015г./ във вр. с указания при насрочване на делото /л.195 и р. от 02.03.2016г., л.190/ е заявено : възражение вх.№ 01-2600/7555 от 11.11.2015г. /л.147 и сл./ е адресирано до Изпълнителния директор на ДФ Земеделие и не е изпратено до Министъра на земеделието и храните; възражение вх.№ 01-2600/7555 от 21.12.2015г. /л.168 и сл./ е адресирано до Изпълнителния директор на ДФ Земеделие и не е изпратено до Министъра на земеделието и храните. При тези данни се счита, че жалбата е недопустима поради просрочие съгл. чл.149 ал.1 АПК.

Ответникът е представил молби с приложени доказателства /от 22.03.2016г. и от 09.04.2016г./, с които поддържа недопустимост на жалбата, предвид дата на получаване на обжалвания акт – 10.11.2015г. и дата на подаване на жалбата 12.02.2016г. , във връзка с възраженията от 11.11.2015г. /л.147 и сл./ и от 21.12.2015г. / л.168 и сл./ и отговори на зам.изпълнителния директор на ДФЗ – от 15.01.2016г. по възражението от 21.12.2015г. и от 23.11.2015г. по възражението от 11.11.2015г.

Оспорената заповед в частта за отказ е изпратена с приложено в преписката уведомително писмо за одобрение с изх.№ 01-2600/755/30.10.2015г. Не е изпращано отделно писмо за отказа, съдържащ се в заповедта. Тя съдържа части за одобрение и за отказ, поради което е представена обратната разписка изх.№ 01-2600/755 с данни за получаване от жалбоподателя на 10.11.2015г. Тоест, съобщението на заповедта е направено с уведомително писмо за одобрение на л.144 от делото с изх.№ 01-2600/7555 от 30.10.2015г. Номерът е вписан в известието за доставяне с обр.разписка, л.207.

А / Във възражение с вх.номер от 11.11.2015г. жалбоподателят е потвърдил получаване на уведомително писмо изх.№ 01-2600/7555 от 30.10.2015г., с което е уведомен, че със Заповед № 03-РД/2674 от 28.10.2015г. са отказани част от активите. Възражението е отправено до Изпълнителния директор на ДФ Земеделие.

В същото е изразено несъгласие с редуциране на цените на : оризокомбайн LAVERADA M 310 MCS; ремарке марка Palazoglu, модел   CDTTR18; плуг профилен марка ALPLER, модел PSPA 1206 и каналокопател комбиниран марка ALPLER, модел SKP 16. Търговското дружество не приело отказ на финансиране за част от активите, както и намаляване стойностите на друга част и е поискано следното :  „моля да постановите пълно одобрение на подадения от мен проект с идент. № 16/121/07355“. Оспорената заповед в частта за отказано финансиране на заявлението за подпомагане е за идентичен номер на проекта /ИД № на проекта : 16/121/07355, л.142/.

В писмено становище по възражението от 11.11.2015г. на зам.Изпълнителен директор на ДФ Земеделие е изразено отношение по доводите във възражението и е прието, че разходите, заявени в заявление за подпомагане № 16/121/07355 от 07.09.2015г. са оценени коректно на база определените от разплащателната агенция референтни разходи и „към настоящия момент не намира основание за преразглеждане и коригиране на същите“.

Б / Във възражение с вх.номер от 21.12.2015г. жалбоподателят е потвърдил получаване на уведомително писмо изх.№ 01-2600/7555 от 30.10.2015г., с което е уведомен, че със Заповед № 03-РД/2674 от 28.10.2015г. са отказани част от активите, а други са одобрени на по-ниски от заявените цени. Възражението е отправено до Изпълнителния директор на ДФ Земеделие.

Търговското дружество не приело отказ на финансиране за част от активите – оризокомбайн LAVERАDA M 310 MCS от 276 к.с. и е поискано следното :  „моля да постановите пълно одобрение на подадения от мен проект с идент. № 16/121/07355“.

В писмено становище по възражението от 21.12.2015г. на зам.Изпълнителен директор на ДФ Земеделие е изразено отношение по доводите във възражението и е прието, че разходите за сламотръсен оризокомбайн LAVERАDA M 310 MCS , заявени в заявление за подпомагане № 16/121/07355 от 07.09.2015г. са отхвърлени правомерно и „към настоящия момент не намира основание за преразглеждане и коригиране на същите“.

В / В частта на оспорената заповед, с която се отказва финансиране е посочено изрично, че подлежи на обжалване по реда на АПК в 14 дневен срок от съобщаването й по административен ред пред министъра на земеделието и храните или по съдебен ред пред компетентния съгласно правилата за местна подсъдност на АПК административен съд. Вписано е също, че жалбата се подава чрез органа, издал заповедта.

В този см. е изпълнено в цялост задължението, произтичащо от разпоредбата на чл.59 ал.2 т.7 вр. с чл.148 АПК и не е налице предпоставка за прилагане на т.1 от Т.Р. № 6 от 2015г. /в хипотеза на чл.140 ал.1 АПК двумесечният срок е изтекъл към 11.01.2016г., жалбата е с вх. номер от 12.02.2016г./.

2. Адв.П. поддържа подаване на жалбата в срок /л.219/. Твърди, че жалбата е подадена на 04.02.2016г. според пощенско клеймо и „съгл. писмо изх. № 01-2600/7555 от 23.11.2015г., изпратено от ДФЗ и приложено към становището”.

 В първото редовно съдебно заседание на жалбоподателя е предоставена възможност за становище по допустимост на жалбата, предвид констатация за съобщаване на заповедта с уведомително писмо изх.№ 01-2600/7555 от 30.10.2015г. /л.144/, получено с известие за доставяне с обр.разписка – на 10.11.2015г., лично /л.207/.

В хода на делото не е заявено оспорване подпис върху известие за доставяне с обр.разписка – на 10.11.2015г. и както бе посочено, в двете възражения /с вх.номер от 11.11.2015г. и с вх.номер от 21.12.2015г./, жалбоподателят е потвърдил получаване на уведомително писмо изх.№ 01-2600/7555 от 30.10.2015г., с което е уведомен, че със Заповед № 03-РД/2674 от 28.10.2015г. са отказани част от активите, а други са одобрени на по-ниски от заявените цени.

Считано от 10.11.2015г., 14 дневния срок за обжалване е изтекъл на 24.11.2015г., вторник – работен ден. Жалбата е подадена на 12.02.2016г., при изтекъл срок за оспорване.

3. В съдебното производство не е представен пощенски плик с клеймо от 04.02.2016г., както поддържа адв.П. /съдебно заседание от 09.05.2016г., л.223/. Заявено бе : „ Ние твърдим, че на база на първото ни възражение от 11.11.2015г., по което има изразено становище с изх.№ от 23.11.2015г., срещу това становище на ДФЗ сме подали жалба с дата на пощенско клеймо 04.02.2016г., която е в срок“.

По делото са приети без оспорване : - Обратна разписка с баркод ИД PS1618 00D9ZNZ, удостоверяваща връчване на писмо с изх.№ 01-2600/7555 от 23.11.2015г. – връчена лично на управителя, удостоверено с подпис на същия. Обратната разписка е получена на 10.12.2015г. лично от И.Ч.; - Обратна разписка с баркод ИД PS1618 00DW1SZ, удостоверяваща връчване на писмо с изх.№ 01-2600/7555 от 15.01.2016г. – връчена лично на управителя, удостоверено с подпис на същия. Обратната разписка е получена на 21.01.2016г. лично от И.Ч. .

Отговорите по възраженията на търговското дружество са получени на 10.12.2015г. и на 21.01.2016г. /л.227-229/.

- С Определение № 1036/20.06.2016г. е отменен ход по същество на спора, даден в съдебно заседание от 13.06.2016г., по изложени в съдебния акт съображения, л.233 /непредставена своевременно молба на адв.П. от 13.06.2016г. за отлагане на делото поради внезапна препятстваща пречка за осъществяване на процесуално представителство на тази дата/. Към страните са отправени указания във вр. с данни за просрочие на жалбата и е определен срок за представяне на доказателства по см. на чл.157 ГПК.

Ответникът писмено заяви, че „След извършен преглед на съхраняваната при ДФ Земеделие административна преписка и след проверка в отдел Деловодство и архив се установи, че не е наличен пощенски плик, с който жалбата на ГИС 2010 ООД евентуално е била изпратена от жалбоподателя до административния орган.”. Същевременно е посочено, че „липсва сигурност в обстоятелството дали жалбата е била депозирана лично от жалбоподателя или негов пълномощник в деловодството на ДФ Земеделие…”. 

- При тези данни, според ответника жалбоподателят следва да представи доказателства за изпращане на жалбата по поща, тъй като носи тежестта да докаже срочността на оспорването си.

В съдебно заседание, проведено на 15.07.2016г., адв.П. заяви, че пощенски плик не остава при подателя, а при получателя и в случай на необходимост да бъде изискана справка от фирмата, по която жалбоподателя е изпратил жалбата чрез куриер.

- Пълномощникът на оспорващото търговско дружество не посочи наименование на куриер за пощенска услуга, освен което заяви „Считам, че няма спор затова дали жалбата е постъпила в срок”.

3.1. Както бе отбелязано, двете възражения са отправени до Изпълнителния директор на ДФ Земеделие, като е поискано пълно одобрение на подадения проект с идент. № 16/121/07355“.

Не е заявено възраженията да се считат за жалба / жалби против Заповед 03-РД/2674 от 28.10.2015г. на Изпълнителен директор на ДФ “Земеделие” в частта за отказ за финансиране на заявлението за подпомагане на посочените в акта разходи по проектното предложение на жалбоподателя.

Не е посочено еднозначно, че с възраженията се оспорва заповедта в частта й за отказ – по административен ред, която възможност изрично е отразена в административния акт. Не е отразено, че възраженията са отправени до административния съд чрез органа – издател с упражняване субективното право на оспорване / в тази насока Определение № 8928 от 2016г. на ВАС/.

3.2. В двете писмени становища – отговори по заявленията, е посочено, че не е намерено основание за преразглеждане на отказите и коригирането им.

В тази връзка, правото на отзив на административния орган по чл.91 ал.1 АПК не е вид контрол по административен ред, а законова възможност на органа, като издател на обжалвания акт, сам да го оттегли, отмени или измени при наличие на предвидените за това предпоставки - жалба от заинтересована страна /която следва да е подадена в законоустановен срок/ и определен срок, в който преразглеждането на издадения акт е възможно.

Конкретиката на фактите не разкрива осъществена хипотезата на чл.91 АПК, която систематически се намира в Глава шеста АПК „Оспорване на административните актове по административен ред”, но не е изключена за прилагане и по отношение на актове, които не подлежат на оспорване по административен ред – какъвто акт не е обжалваната заповед. В същата ясно е отразена възможност за оспорване по административен ред пред министъра на земеделието и храните или по съдебен ред пред компетентния съгласно правилата за местна подсъдност на АПК административен съд.

А / Дори да бъде възприета хипотезата на чл.91 АПК, в която възражение с вх.номер от 11.11.2015г. би било в срока за обжалване -  отговорът по това възражение е получен на 10.12.2015г. Жалбата е подадена на 12.02.2016г.  Както бе отбелязано, във възражението не е посочено, че представлява жалба по административен ред пред министъра на земеделието и храните или по съдебен ред пред компетентния съгласно правилата за местна подсъдност на АПК административен съд. Същото е адресирано до органа – издател без препратка до орган, пред който е осъществено право на оспорване.

По отношение възражението от 21.12.2015г., 14 дневния срок за обжалване е изтекъл на 24.11.2015г., считано от 10.11.2015г. – дата на получаване на оспорената заповед. Тоест, дори да бъде възприето като жалба – същата е подадена извън 14 дн. срок, еднозначно посочен в оспорената заповед и също не би могло да е налице хипотеза на чл.91 АПК. В този см., няма последица твърдението за подадена жалба на „04.02.2016г. според пощенско клеймо” /само твърдение поради непредставен плик с клеймо от 04.02.2016г./.

Б / В допълнение се отбелязва, че разпоредбата на чл.91 АПК изрично регламентира право, а не задължение на органа, поради което при неупражняване на предвидено със закон право, не е налице мълчалив отказ. Правото на отзив е само възможност за административния орган, а не негово задължение, поради което неупражняването на правото на отзив не подлежи на обжалване пред съда /Определение № 8982 от 2013г., ВАС/.

В / Гис 2010 ООД не е поискало изпращане на възраженията като жалби против заповедта в частта й за отказаното финансиране, а е оспорило заповедта с жалба чрез изпълнителния директор на ДФЗ до АС – П., с вх. № от 12.02.2016г.  Както бе посочено, в оспорената заповед изрично е указан срок за оспорване както по административен, така и по съдебен ред. Жалбата е подадена след срока, считано от получаване на административния акт.

             При тези данни следва да бъде прието, че оспорването е недопустимо /чл.159 т.5 АПК/.

Ответният административен орган има право на разноски както при оттегляне на жалбата, така и при оставянето й без разглеждане като недопустима - по причина, за която той не носи вина, т. е. освен в хипотезата по чл. 143 АПК /Т.Р. № 3 от 2010г./ и при прекратяване на делото на друго основание, извън посоченото в чл. 143 оттегляне на жалбата. Съгласно чл. 78, ал. 4 и ал. 8 ГПК, приложим субсидиарно по смисъла на чл. 144 АПК, ответникът има право на разноски и при прекратяване на делото, като такива в полза на юридически лица се присъждат в случай, че са защитавани от юрисконсулт /Определения №№ 12439/15г. ; 1946/2016г., ВАС/ - в размер на 300 лв. по чл.7 ал.1 т.4 вр. с §1 ДР от Наредба № 1 от 2004г.

Мотивиран така , съдът

 

О П Р Е Д Е Л И   :

 

Отменя определение за даден ход по същество на производството в открито съдебно заседание на 15.07.2016г.

            Оставя без разглеждане жалбата на ГИС 2010 ООД, представлявано от управителя И.Ч. против Заповед № 03-РД/2674 от 28.10.2015г. на Изпълнителен директор на ДФ “Земеделие” в частта за отказ за финансиране на заявление за подпомагане по проектно предложение на жалбоподателя.

Осъжда ГИС 2010 ООД, гр.П. ул.***, представлявано от управителя И.Ч. да заплати на ДФ Земеделие 300лв., юрисконсултско възнаграждение.

Прекратява производството по адм.д.№ 491/2016г., Административен съд-П..

Определението може да се обжалва с частна жалба пред Върховния Административен Съд в 7-дневен срок от получаване на съобщение за постановяването му.

 

 

                                                                           

      Административен съдия :