Определение по дело №1847/2019 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1905
Дата: 19 юли 2019 г. (в сила от 15 октомври 2019 г.)
Съдия: Таня Райкова Димитрова Стоянова
Дело: 20197050701847
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 юли 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

……………

гр. Варна, 19.07.2019 г.

 

            АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ВАРНА, ХХV състав, в закрито заседание на деветнадесети юли през две хиляди и деветнадесета година, в състав:

                  СЪДИЯ: ТАНЯ ДИМИТРОВА

след като разгледа докладваното от съдия Т. Димитрова адм.д. № 1847/2019 г., и за да се произнесе, взе предвид следното:   

            Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК.

Образувано е по жалба на Р.С.Г. с ЕГН **********, с постоянен и настоящ адрес ***, подадена чрез адв. Р. М., срещу мълчалив отказ на Кмета на Община Варна по искане на оспорващия за закупуване на общински имот – общинско жилище, находящо се в гр. Варна, ул. „Кирил и Методий“ № 45, вх. Б, ет. 5, ап. 2, актувано с АОС № 2107/29.08.2001 г., в което оспорващият е наемател. С жалбата се настоява, че искане на оспорващия до Кмета на Община Варна обхваща „прехвърляне на жилището от фонд „Настаняване под наем на граждани с установени жилищни нужди“ във фонд „Продажби“ и разрешение за закупуването му.

Съдът намира, че жалбата е недопустима с оглед следните съображения:

От представената административна преписка във връзка с процесното заявление с рег. № АУ012811ВН/05.02.2018 г. за закупуване на общински имот, подадено от Р.С.Г., се установява следното:

С Решение № 302 от 21.02.2019 г. по адм. дело № 1455/2018 г. на АдмС-Варна (влязло в законна сила на 15.03.2019 г.) е отменен предходен мълчалив отказ на Кмета на Община Варна и е върната за ново произнасяне административната преписка по заявление с рег. № АУ012811ВН/05.02.2018 г. за закупуване на общински имот, подадено от Р.С.Г..

След връщане на 26.03.2019 г. на преписката (л. 37 от делото), Кметът на Район „Аспарухово“ е уведомил с писмо с изх. № АУ012811ВН_021АС/17.05.2019 г. Директорът на Дирекция „ОСИСД“ на Община Варна, че Комисията по чл. 6 от Наредбата за условията и реда за установяване на жилищни нужди на гражданите, настаняване и продажба на общински жилища, приета от Общински съвет Варна (наричана по-нататък Наредбата) с Решение № 3-2-1, взето на заседание, проведено на 22.04.2019 г. „потвърждава решение № 2-1-1 от 27.03.2018 г. като дава отрицателно становище“ за закупуване на общинско жилище, находящо се в гр. Варна, ул. „Кирил и Методий“ № 45, вх. Б, ет. 5, ап. 2. За решението на комисията оспорващият е уведомен от Директора на Дирекция „ОСИСД“ на Община Варна на 23.05.2019 г. (л. 19 от делото)

С жалбата се настоява, че от 17.05.2019 г. (датата, на която Кметът на Район „Аспарухово“ уведомява с писмо с изх. № АУ012811ВН_021АС/17.05.2019 г. Директора на Дирекция „ОСИСД“ на Община Варна за решението на комисията) започва да тече срока за произнасяне по искането на Г. за закупуване на посоченото жилище, като до настоящия момент не е постановено решение на Кмета на Община Варна и следователно е формиран мълчалив отказ, който според оспорващия, представлява годен предмет на оспорване.

Съдът съобрази, че съгласно специалната уредба в чл. 47, ал. 1 от ЗОС е предоставена компетентност единствено на общинския съвет като орган на местно самоуправление да вземе решение за продажба на общински жилища. Единствено този орган (общинският съвет) може да постанови както положителен за адресата акт на разпореждане, така и отказ. Именно решението на общинския съвет е административният акт по смисъла на чл. 21 от АПК, с който се създават права и задължения за лицата, които са насрещни страни по административното правоотношение. Последващи издавани актове от кмета на общината, като част от производството по изпълнение на вече взето от общинския съвет решение за продажба, нямат самостоятелно правно значение и не могат да съдържат волеизявления с различно съдържание от разпореденото с акта на общинския съвет. По аргумент от нормата на чл. 41, ал. 1, предл. 1 от ЗМСМА кметът организира изпълнението на актовете на общинския съвет. Ето защо разпоредителният акт е решението на общинския съвет, а не заповедта на кмета на общината и именно решението на общинския съвет подлежи на обжалване, респ. отказът (мълчалив или изричен) на общинския съвет да се продаде общинския имот, а не заповедта на кмета или отказът (мълчалив или изричен) на кмета. Това е така, защото задължението да се произнесе с разпоредителен акт е на Общинския съвет, а не на кмета, т.е. мълчалив отказ може да се формира на общинския съвет, но не и на кмета.

Обстоятелството, че условията и редът за продажба на общински жилища се определят от общинския съвет в посочената по-горе местна наредба, приета от ОбС-Варна, не рефлектира върху законоустановената компетентност на общинския съвет да вземе решение за продажба на общинските жилища (чл. 47, ал. 1 от ЗОС и чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА), както и да определя предназначените за продажба общински жилища (чл. 42, ал. 2 от ЗОС във вр. с чл. 32, т. 1 от Наредбата). Общинският съвет е и органът, който в подзаконови нормативни актове – наредби предвижда редът и условията, при които да стане продажбата – чл. 45а, ал. 1 от ЗОС. Негово правомощие е да определи и параметрите на сделката и да възложи на кмета на общината да предприеме необходимите действия по изпълнението на решението му, т.е. да сключи самия договор. Кметът на общината действа в условията на обвързана компетентност и не може да излиза извън рамките на правомощията си и решението на общинския съвет.

Гореизложеното обосновава, че не е налице годен за оспорване формиран мълчалив отказ на Кмета на Община Варна за продажба на общинското жилище по заявлението на оспорващия. Не е формиран и мълчалив отказ на Кмета на Община Варна да определи процесното общинско жилище, че е предназначено за продажба. В подкрепа на така приетото от съда е и разпоредбата на чл. 58, ал. 2 от АПК, съгласно която, когато производството е образувано в един орган и той следва да направи предложение до друг орган за издаването на акта, мълчалив отказ възниква независимо дали издаващият акта орган е бил сезиран с предложение, т.е. мълчалив отказ в случая може да възникне, но мълчалив отказ на общинския съвет.

Дори да се приеме, че заповедта на кмета е завършващият административното производство акт, респ. че този акт подлежи на оспорване, а не разпоредителният акт на общинския съвет, то в случая не е формиран и годен за оспорване мълчалив отказ на Кмета на Община Варна по заявлението на оспорващия, тъй като към момента на подаване на жалбата – 26.06.2019 г. и понастоящем не е изтекъл срокът за произнасяне, както на кмета, така и на общинския съвет, т.е. жалбата е преждевременно подадена.

Съгласно чл. 33, ал. 1, ал. 2 и ал. 3 от Наредбата предложения за решения за определяне от общинския съвет на жилищата, които могат да се продават на наемателите, настанени в тях по административен ред, се внасят в Общински съвет Варна от Кмета на Община Варна, като кметът изготвя списъци по райони, с приложени актове за частна общинска собственост, данъчни оценки на имотите, становища на Комисиите по райони за продажба на тези жилища, административните преписки, образувани по настаняване на наемателите и комплектованите им заявления за продажба. Комисията по чл. 6, ал. 1 от Наредбата следва да даде становище (по аргумент от чл. 6, ал. 2, т. 6 от Наредбата) доколко наемателите, подали заявления за закупуване отговарят на всички условия съгласно чл. 4, ал. 1 и чл. 35, ал. 1 от Наредба, като решенията на комисията се утвърждават със заповед на Кмета на района – чл. 6, ал. 3 от Наредбата.

С разпоредбата на чл. 36, ал. 1 от Наредбата е регламентирано, че Общински съвет - Варна се произнася с решение в тримесечен срок от постъпване на предложенията на Кмета на Община Варна за прехвърляне на жилища във фонд "Продажби", като продажбите на общински жилища се извършват след решение на общински съвет със Заповед на Кмета на Община Варна.

В случая не са налице данни за наличие на направено, съответно постъпило в ОбС-Варна предложение на Кмета на Община Варна, за прехвърляне на жилището във фонд „Продажби“ и за продажбата му. Дори обаче да се приеме, че такова предложение е налице считано от 17.05.2019 г. - датата, на която Кметът на Район „Аспарухово“ уведомява с изх. № АУ012811ВН_021АС/17.05.2019 г. Директора на Дирекция „ОСИСД“ на Община Варна за решението на комисията по чл. 6, ал. 1 от Наредбата, то 3-месечният срок за произнасяне на общинския съвет и понастоящем не е изтекъл.

С оглед гореизложеното настоящият съдебен състав приема, че оспорването не е насочено срещу годен за оспорване акт, тъй като не е формиран мълчалив отказ на кмета, който да подлежи на съдебен контрол за законосъобразност, респ. жалбата като процесуално недопустима следва да бъде оставена без разглеждане, а образуваното съдебно производство да се прекрати.

Воден от горното и на основание чл. 159, т. 1 от АПК, съдът

О   П   Р   Е   Д   Е   Л   И   :

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Р.С.Г. с ЕГН **********, с постоянен и настоящ адрес ***, подадена чрез адв. Р. М., срещу мълчалив отказ на Кмета на Община Варна по искане на оспорващия за закупуване на общински имот – общинско жилище, находящо се в гр. Варна, ул. „Кирил и Методий“ № 45, вх. Б, ет. 5, ап. 2.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 1847/2019 г. по описа на АдмС-Варна.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред ВАС на РБ в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

СЪДИЯ :