Р Е Ш Е Н И Е
№
438 05.12.2019 година град Стара Загора
В И М Е Т О Н А Н А Р О Д А
Старозагорският административен съд, в публично съдебно заседание на четиринадесети
ноември през две хиляди и деветнадесета година в състав:
Председател: БОЙКА ТАБАКОВА
Ч Членове:
ИРЕНА
ЯНКОВА
РАЙНА ТОДОРОВА
при секретар Пенка Маринова
и с участието на прокурор Константин Тачев
като разгледа докладваното от
съдия Р. Тодорова КАН дело № 429 по описа за 2019 год., за да се произнесе съобрази следното:
Производството е по реда на чл.208 и
сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/, във връзка с чл.63, ал.1, изр.
второ от Закона за административните
нарушения и наказания /ЗАНН/.
Образувано е по касационна жалба на Л.Г.М.
***, подадена чрез пълномощника му адв. П.Д. ***, против Решение № 444 от 29.07.2019г.,
постановено по АНД № 1503/ 2019г. по описа на Районен съд – Стара Загора в
частта му, с която е потвърдено Наказателно постановление № 19-1228-001167 от
20.05.2019г., издадено от Началник сектор „Пътна полиция“ към ОД на МВР – Стара
Загора, в частта за наложените на Л.М. административни наказания на основание
чл.175, ал.1, т.4 от ЗДвП, за нарушение на чл.103 от ЗДвП.
В жалбата се съдържат оплаквания за
постановяване на съдебното решение в оспорената му част в нарушение и при
неправилно приложение на закона и при допуснати съществени нарушения на
процесуалните правила - касационни основания по чл. 348, ал.1, т.1 и т.2 от НПК
във вр. с чл.63, ал.1, изр. второ от ЗАНН. Жалбоподателят оспорва направения от
въззивния съд извод за фактическа, правна и доказателствена обоснованост на
административнонаказателното обвинение и че по безспорен и несъмнен начин е
установено извършването на вмененото му нарушение. Твърди, че в нарушение на
съдопроизводствените правила, въззивният съд не е изследвал обективно, пълно и
всестранно релевантните за ангажирането на отговорността му обстоятелства, като
постановеното решение се основава единствено на съдържащите се в акта за
установяване на административно нарушение констатации и на показанията на
актосъставителя и на свидетелите по акта. Сочи, че липсата на установявания
относно правнорелевантни факти за наличието на съставомерно деяние, е довело до
невярно установена фактическа обстановка и съотв. до неправилни правни изводи
за наличието на допуснато нарушение на правилата по ЗДвП. Поддържа, че допуснатото
нарушение представлява „маловажен случай”, като основание за прилагане на
нормата на чл.28 от ЗАНН, поради което неправилно и незаконосъобразно
наказателното постановление в тази му част е било потвърдено от Старозагорския
районен съд. С подробно изложени съображения по наведените касационни основания
е направено искане съдебното решение в обжалваната му част да бъде отменено и
вместо него да се постанови друго, с което да бъде отменено Наказателно
постановление № 19-1228-001167 от 20.05.2019г. на Началник сектор „ПП” към ОД
на МВР – гр. Стара Загора, в частта, с която на основание чл. 175, ал.1, т.4 от ЗДвП Л.М. е санкциониран за нарушение на чл. 103 от ЗДвП.
Ответникът по касационната жалба – ОД на МВР
– гр. Стара Загора, редовно и своевременно призован за съдебно заседание, не
изпраща представител по делото и не взема становище по основателността на
жалбата.
Представителят
на Окръжна прокуратура – Стара Загора в съдебно заседание дава заключение за
неоснователност на касационната жалба и предлага съдебното решение, като
постановено в съответствие и при правилно приложение на закона, да бъде
оставено в сила.
Касационният
състав на съда, след като обсъди събраните по делото доказателства, наведените
от жалбоподателя касационни основания, доводите и становищата на страните и
като извърши на основание чл.218, ал.2 от АПК служебна проверка на валидността,
допустимостта и съответствието на съдебното решение в обжалваната му част с
материалния закон, намира за установено следното:
Касационната жалба е подадена в законово
установения срок, от надлежна страна за която съдебният акт в обжалваната му
част е неблагоприятен и е процесуално допустима.
Разгледана по същество жалбата
се явява основателна.
Производството
пред Районен съд – Стара Загора се е развило по жалба на Л.Г.М. *** против Наказателно
постановление № 19-1228-001167 от 20.05.2019г. на Началник сектор „Пътна
полиция“ към ОД на МВР – Стара Загора, издадено въз основа на Акт за
установяване на административно нарушение /АУАН/ № Д770201/ 15.05.2019г. С
наказателното постановление /в частта му по т.1/, на Л.М. са наложени
административни наказания – „глоба” в размер 60лв. и „лишаване от право да
управлява МПС” за един месец, на основание чл. 175, ал.1, т.4 от ЗДвП, за
извършено нарушение на чл. 103 от ЗДвП. Административнонаказателното обвинение
в тази му част от фактическа страна се основава на това, че на 08.05.2019г.
около 15.26ч. по път ІІ-66 до разклона за с. Хрищени, Л.М. управлява собствения
си лек автомобил с рег. № ******* в посока запад – изток, като не спира на подаден
сигнал със стоп палка по образец от контролен орган на „Национално ТОЛ
управление“.
С решението в обжалваната му част
Старозагорският районен съд е потвърдил наказателното постановление в частта за
наложените на Л.М. на основание чл. 175, ал.1, т.4 във вр. с чл. 103 от ЗДвП административни санкции, по
съображения за неговата процесуална и материална законосъобразност. Въззивният съд е
приел, че не са допуснати нарушения на регламентираните в ЗАНН процесуални правила и формални изисквания, като наказателното
постановление съдържа изискуемото се по чл. 57 от ЗАНН описание на нарушението,
обосноваващо в необходимата степен от фактическа и правна страна
административнонаказателното обвинение. Въз основа на събраните по делото
писмени и гласни доказателства съдът е направил извод, че по безспорен и
несъмнен начин са доказани описаната в наказателното постановление фактическа
обстановка и извършеното от Л.М. нарушение по чл. 175, ал.1, т.4 във вр. с чл. 103 от ЗДвП, като при правилно приложение
на закона при определяне съставомерността на деянието и неговата правна
квалификация наказващият орган е санкционирал нарушителя с налагане на
предвидените в закона административни наказания, определени към нормативно
регламентирания им минимален размер.
Решението на
Старозагорския районен съд е неправилно.
Доказателствено необоснован е направения от
въззивния съд извод, че извършването на вмененото на санкционираното лице
нарушение по чл. 175, ал.1, т.4 във вр. с
чл. 103 от ЗДвП, е установено по безспорен и несъмнен начин. Георги М. е
санкциониран на основание чл.175, ал.1, т.4 от ЗДвП, която разпоредба предвижда
налагане на административни наказания на водач на МПС, който откаже да изпълни
нареждане на органите за контрол и регулиране на движението. Релевантните за
наличие на съставомерно от обективна страна деяние по чл.175, ал.1, т.4 от ЗДвП
обстоятелства, са: 1. Дадено разпореждане от орган за контрол и регулиране на
движението и 2. Отказ това разпореждане да бъде изпълнено. Действително
съгласно чл.167а, ал.1 от ЗДвП /ДВ бр.105 от 2018г., в сила от 01.01.2019г./,
Агенция "Пътна инфраструктура" осъществява контрол върху заплащането
на съответната такса по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата чрез електронната
система за събиране на пътни такси, като при изпълнение на функциите си по този
закон определените от председателя на управителния съвет на Агенция
"Пътна инфраструктура" длъжностни лица имат право да спират движещи
се моторни превозни средства чрез сигнал със стоп-палка с червена светлина,
описваща полукръг, да проверяват документите за самоличност на водача, както и
всички документи, свързани с управляваното превозно средство /чл.167а, ал.2,
т.1 от ЗДвП/. В случая в съставения АУАН № Д770201/
15.05.2019г. и в издаденото въз основа на него НП № 19-1228-001167
от 20.05.2019г. на Началник сектор „ПП“ към ОД на МВР – Стара Загора, административнонаказателното обвинение за извършено от санкционираното лице нарушение по чл. 175, ал.1, т.4 във вр. с чл. 103 от ЗДвП, от фактическа страна се
основава на това, че на посочените дата, час и място Л.М. управлява собствения
си лек автомобил с рег. № *******, като не спира на подаден сигнал със стоп
палка по образец от контролен орган на „Национално ТОЛ управление“. Но нито в
АУАН, нито в НП е обосновано, още по-малко е доказано, че лицето, подало сигнал
със стоп-палка, е имало качество на определено от Председателя на управителния съвет на Агенция
"Пътна инфраструктура" длъжностно лице с контролни функции по см. на
чл.167а, ал.1 и ал.2, т.1 от ЗДвП, съответно че има
качеството на контролен орган на „Национално ТОЛ управление“. Липсват каквито и
да е било данни дори и като индиция, че посочените в АУАН като свидетели на
нарушението лица, са служители на Агенция „Пътна инфраструктура“ или на
„Национално ТОЛ управление“ и че с оглед на заеманите от тях длъжности се
явяват оправомощени /определени/ от Председателя на УС на АПИ да осъществяват
контролни функции във връзка със заплащането на съответната такса по чл. 10, ал. 1 от ЗП чрез електронната
система за събиране на пътни такси, с правата по чл.167а, ал.2, т.1 от ЗДвП. С оглед на което недоказано се явява и обстоятелството, че подаденият със
стоп палка сигнал представлява обективирано с конклудентни действия разпореждане
на орган за контрол, вменяващо задължение за водача на МПС да спре плавно в
най-дясната част на платното за движение или на посоченото от представител на
службата за контрол място и да изпълнява неговите указания. Доколкото
задължението по чл.103 от ЗДвП се свързва с наличието на надлежно подаден от контролните органи сигнал за спиране,
обстоятелството, че в процесния случай не е доказано, че подалото сигнал за
спиране лице е имало качеството на длъжностно лице, изпълняващо контролни
функции /контролен орган на „Национално ТОЛ
управление“/, обуславя извод, че не е доказано вмененото на санкционирания водач на
МПС нарушение на чл.103 от ЗДвП и съотв. извършването на съставомерно от
обективна и субективна страна деяние по чл. 175, ал.1,
т.4 от ЗДвП, като основание за налагане на предвидените в закона
административни санкции.
Предвид изложеното обжалваното съдебно решение в частта
му, с която е потвърдено НП № 19-1228-001167 от
20.05.2019г. на Началник сектор „ПП“ към ОД на МВР – Стара Загора, в частта за
наложените на Л.М. административни наказания на основание чл.175, ал.1, т.4 от ЗДвП, за нарушение на чл.103 от ЗДвП, като постановено в нарушение и при
неправилно приложение на закона, следва да бъде отменено и вместо него следва
да бъде постановено друго, с което да се отмени наказателното постановление в
тази му част.
Водим от горните мотиви и на основание
чл.221, ал.2, предложение второ и чл.222, ал.1 от АПК, Старозагорският
административен съд
Р Е
Ш И :
ОТМЕНЯ Решение № 444 от 29.07.2019г., постановено по АНД № 1503/ 2019г. по описа
на Районен съд – Стара Загора, в частта
му, с която е потвърдено Наказателно постановление № 19-1228-001167 от
20.05.2019г., издадено от Началник сектор „Пътна полиция“ към Областна дирекция
на МВР – Стара Загора, в частта за наложените на Л.Г.М. административни наказания
на основание чл.175, ал.1, т.4 от ЗДвП, за нарушение на чл.103 от ЗДвП и вместо
него постановява:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 19-1228-001167 от 20.05.2019г., издадено от
Началник сектор „Пътна полиция“ към Областна дирекция на МВР – Стара Загора, в частта му, с която на Л.Г.М. ***, ЕГН
**********, на основание чл.175, ал.1, т.4 от ЗДвП, за нарушение на чл. 103 от ЗДвП, са наложени административни наказания глоба в размер 60лв. и лишаване от
право да управлява МПС за срок от един месец, като незаконосъобразно.
Решението
не подлежи на обжалване и/или протестиране.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.