Решение по дело №711/2024 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: 3684
Дата: 27 ноември 2024 г. (в сила от 27 ноември 2024 г.)
Съдия:
Дело: 20247060700711
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 септември 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 3684

Велико Търново, 27.11.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административния съд Велико Търново - X състав, в съдебно заседание на двадесет и девети октомври две хиляди двадесет и четвърта година в състав:

Съдия: ИВЕЛИНА ЯНЕВА
   

При секретар Д. С. като разгледа докладваното от съдия ИВЕЛИНА ЯНЕВА административно дело № 20247060700711 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по чл.147 и сл. от АПК.

Образувано е по жалба на В. Н. Н. от с.Караисен, ул.Първа № 29 срещу Решение № 1019-РД-01-03 / 14.08.2024г. на кмета на Община Свищов, с което е отказано предоставянето на лицето на исканата обществена информация. В жалбата се твърди, че постановения от ответника отказ е в противоречие със закона, решения на Конституционния съд и трайната практика на Върховния административен съд. Развити са доводи за характера на исканата информация и липсата на основания за отказа за предоставянето й. Моли се за отмяна на отказа на кмета на Община Свищов, връщане на преписката за ново произнасяне и присъждане на разноски.

Ответникът изразява писмено становище за неоснователност на жалбата, моли същата да бъде отхвърлена и за присъждане на разноски.

Жалбата е подадена в законоустановения срок, от легитимирано лице и при наличие на интерес от обжалване, поради което е допустима.

Предмет на настоящото производство е Решение № 1019-РД-01-03 / 14.08.2024г. на кмета на Община Свищов, с което е отказано предоставянето на обществена информация.

След като разгледа оплакванията, изложени в жалбата, доказателствата по делото, становищата на страните и в рамките на задължителната проверка по чл.168 от АПК, административният съд приема за установено от фактическа страна следното:

От В. Н. Н. до кмета на Община Свищов е подадено по електронен път Заявление за достъп до обществена информация вх. № 94-з-1449 / 07.08.2024г., в което се иска следната информация:

  1. Какъв е актуалният бюджет, който Община Свищов е заплатила за културни прояви през всяка една от следните години: 2021г., 2022г., 2023г. и 2024г.?
  2. Какъв е бил планираният бюджет за култура на общината за всяка една от следните години: 2021г., 2022г., 2023г. и 2024г.?
  3. Какви средства е отделила Община Свищов за културни събития с международно значение за всяка една от следните години: 2021г., 2022г., 2023г. и 2024г.?
  4. Какви средства е отделила Община Свищов за подкрепа на фестивала „Фолклорен извор“ в с.Царевец за всяка една от следните години: 2021г., 2022г., 2023г. и 2024г.?
  5. Какви са приходите от нощувки в община Свищов за времето на провеждане на фестивала „Фолклорен извор“ през всяка една от следните години: 2021г., 2022г., 2023г. и 2024г.?
  6. Колко български групи и изпълнители на автентичен фолклор са взели участие във фестивала „Фолклорен извор“ през всяка една от следните години: 2021г., 2022г., 2023г. и 2024г.?
  7. Колко групи и изпълнители са участвали общо на фестивала „Фолклорен извор“ през всяка една от следните години: 2021г., 2022г., 2023г. и 2024г.?
  8. Какви са разходите за хонорари на изпълнителите на фестивала „Фолклорен извор“ през всяка една от следните години: 2021г., 2022г., 2023г. и 2024г.?

С Решение № 1019-РД-01-03 / 14.08.2024г. кметът на община Свищов отказва достъп до исканата обществена информация. Съображенията на органа са, че след като молителя е с постоянен адрес извън община Свищов, няма имущество в тази община, то той няма правен интерес от искането.

Въз основа на така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

Съгласно легалната дефиниция на чл.2, ал.1 от ЗДОИ обществена информация е всяка информация, свързана с обществения живот в Република България и даваща възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти. Обществената информация се определя като официална и служебна, като достъпа на различните видове обществена информация е уреден по различен начин. Съгласно чл.12 от ЗДОИ достъпът до официална информация, която се съдържа в нормативни актове, се осигурява чрез обнародването им, достъпът до друга официална информация в случаите, когато това е предвидено със закон или по решение на органа, който я е създал, се осигурява чрез обнародване. Достъпът до официална информация извън случаите по ал. 1 и 2 е свободен и се осъществява по реда на този закон. При искане на достъп до официална информация, която е обнародвана, съответният орган е длъжен да посочи изданието, в което тя е обнародвана, броя и датата на издаване.

Основателно е възражението на жалбоподателката, за липсата на основание за отказ от обществена информация. За разлика от оспорването на индивидуални и общи административни актове, където наличието на правен интерес е основание за допустимост на съдебното обжалване, достъпът до обществена информация не е обусловен от пряк и личен интерес на молителя. В Закона за достъпа до обществена информация липсва изричен текст, който да предвижда изискване за правен или друг интерес на молителя като условие за допустимост на искането и за предоставяне на обществената информация. Напротив. Общия принцип е, че всеки обществен орган работи прозрачно и при спазване на закона. Всеки обществен орган публикува част от създадената информация. Всеки обществен орган е длъжен при поискване на предостави създадена или налична при него обществена информация. Ограниченията на това задължение на административния орган са изрично посочени и те са свързани със защита на личните данни на трети лица. След като в закона не е предвидено ограничаване на правото на гражданите до достъп до обществена информация съобразно тяхното местоживеене, право на собственост или най-общо правен интерес, то в нарушение на материалния закон административния орган приема за необходимо условия за предоставяне на исканата обществена информация наличието на правен интерес. Както цитира и процесуалния представител на жалбоподателката, въпросът за необходимостта или липсата на правен интерес у молителя е разрешен от Конституционния съд в Решение № 7 / 1996г. Трайната съдебна практика по въпросите за достъпа до обществена информация приема, че всеки има правен интерес да се запознае с работата на публичните органи и този правен интерес се презюмира.

В конкретния случай в нарушение на материалния закон е отказано предоставянето на обществена информация.

При извършена служебна проверка от съда на обхвата на исканата от жалбоподателката информация, настоящият състав установи, че част от тази информация не съществува към момента на подаване на искането и произнасянето на съда, а друга част не се намира в този орган на власт.

По т.1 и т.2 се иска предоставянето на информация за разходвани средства за 2024г. по различни показатели. Към настоящия момент 2024г. не е приключила, поради което и исканата информация не съществува и не може да бъде предоставена от кмета на община Свищов.

По т.5 – общинската администрация не събира и съхранява данни за приходи от нощувки – събира се туристическа такса, но не и данни за цени на нощувки, поради което и исканата информация относно приходи от нощувки през годините не съществува и не може да бъде предоставена.

Следва да бъде изрично отбелязано, че съгласно публичната информация, находяща се на сайта на „Фолклорен извор“, международният фестивал се организира ежегодно от Сдружение „Фолклорен извор“, НЧ „С. – Царевец 1927” и Община Свищов, като председател на фестивала е кметът на община Свищов. Следователно като организатор на фестивала община Свищов следва да разполага с информация относно предоставената финансова подкрепа, вида и броя на участниците и заплатените им възнаграждения.

В тези две части постановеният отказ е законосъобразен и следва да бъде потвърден, а в останалите части оспореното решение следва да бъде отменено и преписката върната на органа за ново произнасяне.

При този изход на спора основателно се явява искането на жалбоподателката за присъждане на сторените по делото разноски за държавна такса.

Водим от горното, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Решение № 1019-РД-01-03 / 14.08.2024г. на кмета на Община Свищов в следните части:

 

В която е отказано предоставянето на обществена информация за това какъв е актуалният бюджет, който Община Свищов е заплатила за културни прояви през 2021г., 2022г. и 2023г.

В която е отказано предоставянето на обществена информация за това какъв е бил планираният бюджет за култура на общината за 2021г., 2022г., 2023г. и 2024г.

В която е отказано предоставянето на обществена информация за това какви средства е отделила Община Свищов за културни събития с международно значение през 2021г., 2022г. и 2023г.

В която е отказано предоставянето на обществена информация за това какви средства е отделила Община Свищов за подкрепа на фестивала „Фолклорен извор“ в с.Царевец през 2021г., 2022г., 2023г. и 2024г.

В която е отказано предоставянето на обществена информация за това колко български групи и изпълнители на автентичен фолклор са взели участие във фестивала „Фолклорен извор“ през 2021г., 2022г., 2023г. и 2024г.

В която е отказано предоставянето на обществена информация за това колко групи и изпълнители са участвали общо на фестивала „Фолклорен извор“ през 2021г., 2022г., 2023г. и 2024г.

В която е отказано предоставянето на обществена информация за това какви са разходите за хонорари на изпълнителите на фестивала „Фолклорен извор“ през всяка една от следните години: 2021г., 2022г., 2023г. и 2024г.?

 

ОТХВЪРЛЯ жалба на В. Н. Н. от с.Караисен, ул.Първа № 29 срещу Решение № 1019-РД-01-03 / 14.08.2024г. на кмета на Община Свищов в останалите части.

 

ВРЪЩА преписката на кмета на Община Свищов за ново произнасяне по искането на лицето в едномесечен срок от получаване на съобщението.

 

ОСЪЖДА Община Свищов да заплати на В. Н. Н. от с.Караисен, ул.Първа № 29 сумата от 10лв. / десет лева /.

 

РЕШЕНИЕТО не подлежи на обжалване.

 

Съдия: