Решение по дело №259/2019 на Районен съд - Габрово

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 16 май 2019 г. (в сила от 12 юни 2019 г.)
Съдия: Васил Венелинов Ставрев
Дело: 20194210200259
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 12 март 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

р  е  ш  е  н  и  е

237

гр. Габрово, 16.05.2019 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

          ГАБРОВСКИ РАЙОНЕН СЪД, в публичното заседание на трети май през две хиляди и деветнадесета година в състав:

                                                                  

                                                                     ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВАСИЛ СТАВРЕВ

 

при секретаря Ина Георгиева и прокурора....., като разгледа докладваното от съдията СТАВРЕВ АНД № 259 по описа за 2019 година, и за да се произнесе съобрази следното:

 

Производство по реда на чл. 59 от ЗАНН.

Подадена е жалба от „Фортуна Авто” ООД, ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление: гр. Габрово, ул. „Акация” № 2, вх. „А”, ет.1, ап.1 – чрез управителя Х.К., против Наказателно постановление № 27-0000022/28.02.2019 година на Началника на Областен отдел „Автомобилна администрация - Габрово, с което на основание чл. 178а, ал.6, предл второ от Закона за движението по пътищата /ЗДвП/ на дружеството е наложена имуществена санкция в размер на 2 000 /две хиляди/ лева за нарушение по чл. 42, т.5 от Наредба № Н-32 от 16.12.2011 г. на Министъра на транспорта, иформационните технологии и съобщенията.

В жалбата и в представено пред настоящия състав писмено становище от страна на „Фортуна Авто” ООД се моли за отмяна на атакуваното Наказателно постановление въз основа непълно и неточно текстово и цифрово описание на вмененото нарушение, отсъствие на коректно посочена дата на твърдяното неговото осъществяване, реална липса на каквото и да е противоправно поведение на представител на юридическото лице и маловажност на случая по смисъла на чл. 28 от ЗАНН.

Административнонаказващият орган не изпраща свой представител.

СЪДЪТ, като съобрази събраните по делото доказателства - поотделно и в тяхната съвкупност, взе предвид изложеното в жалбата, доказателствата по делото и разпоредбите на закона, намира за установено следното:

ЖАЛБАТА  е подадена в рамките на преклузивният срок по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН, в този смисъл се явява ДОПУСТИМА и следва да бъде разгледана.

По ОСНОВАТЕЛНОСТТА на жалбата съдът намира за установено следното:

Наказателното постановление е издадено от компетентен по степен, място и материя орган, видно от заверено копие от заповед № РД-08-249/15.05.2015 г. на Министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията, с която Началниците на областни отдели „Автомобилна администрация” се явяват оправомощени да издават Наказателни постановления по актове за установени нарушения на подзаконови нормативни актове на ЗДвП.  

„Фортуна Авто” ООД притежава разрешение № 1697/30.07.2018 г. за извършване на периодични прегледи за проверка на техническата изправност на пътни превозни средства. На 05.02.2019 г. управителят на дружеството – жалбоподател Х.К. лично подал в сградата на АНО на бул. „Стефан Караджа” № 2 в гр. Габрово уведомление вх. № 81-00-14-200 за изчезнал знак за удостоверяване техническа изправност  № 17322969, при което служителите на Областен отдел „Автомобилна администрация – Габрово И. Г. и Х.Д. съставили против „Фортуна Авто” ООД АУАН бл. № 257397/05.02.2019 г. за нарушение по чл. 42, т.5 от Наредба № Н-32 от 16.12.2011 г., изразило се в липса на положен контрол за неговото съхранение. Против процесния АУАН е депозирано възражение вх. № 52-00-14-464/06.02.2019 г., а впоследствие е издадено и атакуваното Наказателно постановление, надлежно връчено на представител на „Фортуна Авто” ООД на 08.03.2019 г., като на 12.03.2019 г. е подадена и настоящата жалба против него.

От така възприетата и почиваща на наличната доказателствена съвкупност фактическа обстановка съдът извежда няколко независими основания, обуславящи цялостната отмяна на атакувания санкционен акт, водещо от които е липсата на описано в него противоправно деяние. АНО е посочил само и единствено, че не е упражнен контрол, като не е съхранен знак за удостоверяване техническа изправност  № 17322969, но това е изцяло недостатъчно да опише конкретно виновно поведение. По никакъв начин не става ясно какво е следвало да бъде направено от страна на дружеството-жалбоподател и как т.нар. „несъхраняване” на цитирания знак изпълва точно този състав на административно нарушение. Още по-малко пък описаното деяние може текстово да се обвърже като извършено в противовес разпоредбата на чл. 42, т.5 от Наредба № Н-32 от 16.12.2011 г., предвиждащ бланкетно задължение за извършващите годишни технически прегледи да упражняват контрол за стриктно издаване и съхранение на издаваните от тях документи. В обжалваното Наказателно постановление АНО се е задоволил с даването на някакви общи формулировки, вместо да внесе конкретика какво е следвало да бъде точното дължимо поведение и каква пасивност е проявена.

Освен това използваната за налагане на санкция разпоредба на чл. 178а, ал.6, предл. второ от ЗДвП само и единствено засилва текстовата неяснота на вмененото нарушение. Същата предвижда административна отговорност за всеки субект, който в рамките на своите задължения по наредбата по чл. 147, ал.1 от ЗДвП /респ. Наредба № Н-32 от 16.12.2011 г./ не е упражнил контрол за спазване нейните изисквания, но след като АНО не е разписал какво е било дължимото се и в какво се е изразило противоправното бездействие, приложението на точно този законов текст е меко казано несъстоятелно и необосновано. Нещо повече, едва в хода на съдебното следствие се установи, че в случая по - скоро се твърди допуснато изгубване на знак за удостоверяване техническа изправност  № 17322969, но за това на първо място категорично е предвидена санкция по друг текст – този на чл. 178а, ал.4, т.2 от ЗДвП, а и освен това дори и той може да се приложи само при ясно описано и доказано противоправно поведение, т.е. за възникване на административна отговорност не е достатъчно простото настъпване на наличния резултат, а установяване и на някакъв неупражнен контрол, който да се намира в пряка причинно- следствена връзка с него. А всички тези елементи не са налице в атакувания санкционен акт и тяхната неотстранима липса е негов непоправим недостатък, самостоятелно предпоставящ отмяната му.  

Налице е и друг порок в обжалваното Наказателно постановление, засягащ отново текстовата му част, в която чрез използваните думи и изрази се вменява лично виновно поведение на управителя на дружеството Х.К. - същият според АНО „не е упражнил контрол относно издаваните документи...”. Въпреки това е наложена имуществена санкция на юридическото лице „Фортуна Авто” ООД на основание чл. 178а, ал.6, предл второ от Закона за движението по пътищата /ЗДвП/, която категорично е безвиновна такава и не касае определено лично противоправно деяние. По този начин реално липсва яснота по отношение волята на АНО кой правен субект и за какво точно се санкционира, тъй като словесно се твърди противоправно поведение на управителя на дружеството – жалбоподател, а цифрово се наказва самото то, което също е съществен недостатък, предпоставящ отмяна на атакуваното Наказателно постановление.

И съвсем не на последно място категорично отсъства коректна дата на извършване на каквото и да е административно нарушение. Като такава АНО е посочил 05.02.2019 г., когато оправомощено лице е съобщило за констатираната загуба на процесния  знак за удостоверяване техническа изправност  № 17322969, но това не може да се приравни с момента на фактическото му изчезване. Законосъобразно би било да се говори за неполагане на дължимите грижи за опазването на този знак в даден период, отпочващ от предаването му на съответното лице, оправомощено да извършва технически прегледи, до установяване на неговата липса, но категорично датата на някакво нарушение на изискванията на Наредба № Н-32 от 16.12.2011 г. не може да се отъждестви с момента на уведомяване надлежните органи, както е направено в случая. Ето защо реално реквизита по чл. 57, ал.1, т.5 от ЗАНН дата на нарушението фактически липсва в атакувания санкционен акт, което е поредното основание, мотивиращо съда да го отмени изцяло.

Водим от горното и на основание чл. 63, ал.1 от ЗАНН, СЪДЪТ

 

Р  Е  Ш  И  :

 

ОТМЕНЯ като неправилно и незаконосъобразно Наказателно постановление № 27-0000022/28.02.2019 година на Началника на Областен отдел „Автомобилна администрация - Габрово, с което на основание чл. 178а, ал.6, предл второ от Закона за движението по пътищата /ЗДвП/ на „Фортуна Авто” ООД, ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление: гр. Габрово, ул. „Акация” № 2, вх. „А”, ет.1, ап.1, е наложена имуществена санкция в размер на 2 000 /две хиляди/ лева за нарушение по чл. 42, т.5 от Наредба № Н-32 от 16.12.2011 г. на Министъра на транспорта, иформационните технологии и съобщенията.

Решението може да се обжалва в 14 - дневен срок от съобщението до страните пред Административен съд - Габрово.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: