р
е ш е
н и е
№ 237
гр. Габрово,
16.05.2019 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ГАБРОВСКИ
РАЙОНЕН СЪД, в публичното
заседание на трети май през две хиляди и деветнадесета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВАСИЛ СТАВРЕВ
при
секретаря Ина Георгиева и прокурора....., като разгледа докладваното от съдията
СТАВРЕВ АНД № 259 по
описа за 2019 година, и за да се произнесе съобрази следното:
Производство по реда на чл. 59
от ЗАНН.
Подадена е жалба от „Фортуна Авто” ООД, ЕИК: *********, със седалище и
адрес на управление: гр. Габрово, ул. „Акация” № 2, вх. „А”, ет.1, ап.1 – чрез управителя
Х.К., против Наказателно постановление № 27-0000022/28.02.2019 година на Началника
на Областен отдел „Автомобилна администрация - Габрово, с което на основание
чл. 178а, ал.6, предл второ от Закона за движението по пътищата /ЗДвП/ на
дружеството е наложена имуществена санкция в размер на 2 000 /две хиляди/
лева за нарушение по чл. 42, т.5 от Наредба № Н-32 от 16.12.2011 г. на
Министъра на транспорта, иформационните технологии и съобщенията.
В жалбата и в представено пред настоящия състав писмено становище от страна
на „Фортуна Авто” ООД се моли за отмяна на атакуваното Наказателно
постановление въз основа непълно и неточно текстово и цифрово описание на
вмененото нарушение, отсъствие на коректно посочена дата на твърдяното неговото
осъществяване, реална липса на каквото и да е противоправно поведение на
представител на юридическото лице и маловажност на случая по смисъла на чл. 28
от ЗАНН.
Административнонаказващият орган не изпраща свой представител.
СЪДЪТ, като съобрази събраните по делото доказателства - поотделно и в
тяхната съвкупност, взе предвид изложеното в жалбата, доказателствата по делото
и разпоредбите на закона, намира за установено следното:
ЖАЛБАТА е подадена в рамките на
преклузивният срок по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН, в този смисъл се явява ДОПУСТИМА и
следва да бъде разгледана.
По ОСНОВАТЕЛНОСТТА на жалбата
съдът намира за установено следното:
Наказателното постановление е издадено от компетентен по степен, място и
материя орган, видно от заверено копие от заповед № РД-08-249/15.05.2015 г. на
Министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията, с която
Началниците на областни отдели „Автомобилна администрация” се явяват
оправомощени да издават Наказателни постановления по актове за установени
нарушения на подзаконови нормативни актове на ЗДвП.
„Фортуна Авто” ООД притежава разрешение № 1697/30.07.2018 г. за извършване
на периодични прегледи за проверка на техническата изправност на пътни превозни
средства. На 05.02.2019 г. управителят на дружеството – жалбоподател Х.К. лично
подал в сградата на АНО на бул. „Стефан Караджа” № 2 в гр. Габрово уведомление
вх. № 81-00-14-200 за изчезнал знак за удостоверяване техническа
изправност № 17322969, при което
служителите на Областен отдел „Автомобилна администрация – Габрово И. Г. и Х.Д.
съставили против „Фортуна Авто” ООД АУАН бл. № 257397/05.02.2019 г. за
нарушение по чл. 42, т.5 от Наредба № Н-32 от 16.12.2011 г., изразило се в
липса на положен контрол за неговото съхранение. Против процесния АУАН е
депозирано възражение вх. № 52-00-14-464/06.02.2019 г., а впоследствие е
издадено и атакуваното Наказателно постановление, надлежно връчено на представител на „Фортуна
Авто” ООД на 08.03.2019 г., като на 12.03.2019 г. е подадена и настоящата жалба
против него.
От така възприетата и почиваща на наличната доказателствена съвкупност
фактическа обстановка съдът извежда няколко независими основания, обуславящи
цялостната отмяна на атакувания санкционен акт, водещо от които е липсата на
описано в него противоправно деяние. АНО е посочил само и единствено, че не е
упражнен контрол, като не е съхранен знак за удостоверяване техническа
изправност № 17322969, но това е изцяло
недостатъчно да опише конкретно виновно поведение. По никакъв начин не става
ясно какво е следвало да бъде направено от страна на дружеството-жалбоподател и
как т.нар. „несъхраняване” на цитирания знак изпълва точно този състав на
административно нарушение. Още по-малко пък описаното деяние може текстово да
се обвърже като извършено в противовес разпоредбата на чл. 42, т.5 от Наредба №
Н-32 от 16.12.2011 г., предвиждащ бланкетно задължение за извършващите годишни
технически прегледи да упражняват контрол за стриктно издаване и съхранение на
издаваните от тях документи. В обжалваното Наказателно постановление АНО се е
задоволил с даването на някакви общи формулировки, вместо да внесе конкретика
какво е следвало да бъде точното дължимо поведение и каква пасивност е
проявена.
Освен това използваната за налагане на санкция разпоредба на чл. 178а,
ал.6, предл. второ от ЗДвП само и единствено засилва текстовата неяснота на
вмененото нарушение. Същата предвижда административна отговорност за всеки
субект, който в рамките на своите задължения по наредбата по чл. 147, ал.1 от ЗДвП /респ. Наредба № Н-32 от 16.12.2011 г./ не е упражнил контрол за спазване
нейните изисквания, но след като АНО не е разписал какво е било дължимото се и
в какво се е изразило противоправното бездействие, приложението на точно този
законов текст е меко казано несъстоятелно и необосновано. Нещо повече, едва в
хода на съдебното следствие се установи, че в случая по - скоро се твърди допуснато
изгубване на знак за удостоверяване техническа изправност № 17322969, но за това на първо място
категорично е предвидена санкция по друг текст – този на чл. 178а, ал.4, т.2 от ЗДвП, а и освен това дори и той може да се приложи само при ясно описано и
доказано противоправно поведение, т.е. за възникване на административна
отговорност не е достатъчно простото настъпване на наличния резултат, а
установяване и на някакъв неупражнен контрол, който да се намира в пряка
причинно- следствена връзка с него. А всички тези елементи не са налице в
атакувания санкционен акт и тяхната неотстранима липса е негов непоправим
недостатък, самостоятелно предпоставящ отмяната му.
Налице е и друг порок в обжалваното Наказателно постановление, засягащ
отново текстовата му част, в която чрез използваните думи и изрази се вменява
лично виновно поведение на управителя на дружеството Х.К. - същият според АНО „не
е упражнил контрол относно издаваните документи...”. Въпреки това е наложена
имуществена санкция на юридическото лице „Фортуна Авто” ООД на основание чл.
178а, ал.6, предл второ от Закона за движението по пътищата /ЗДвП/, която
категорично е безвиновна такава и не касае определено лично противоправно
деяние. По този начин реално липсва яснота по отношение волята на АНО кой
правен субект и за какво точно се санкционира, тъй като словесно се твърди
противоправно поведение на управителя на дружеството – жалбоподател, а цифрово
се наказва самото то, което също е съществен недостатък, предпоставящ отмяна на
атакуваното Наказателно постановление.
И съвсем не на последно място категорично отсъства коректна дата на
извършване на каквото и да е административно нарушение. Като такава АНО е
посочил 05.02.2019 г., когато оправомощено лице е съобщило за констатираната
загуба на процесния знак за
удостоверяване техническа изправност №
17322969, но това не може да се приравни с момента на фактическото му
изчезване. Законосъобразно би било да се говори за неполагане на дължимите
грижи за опазването на този знак в даден период, отпочващ от предаването му на
съответното лице, оправомощено да извършва технически прегледи, до установяване
на неговата липса, но категорично датата на някакво нарушение на изискванията
на Наредба № Н-32 от 16.12.2011 г. не може да се отъждестви с момента на
уведомяване надлежните органи, както е направено в случая. Ето защо реално
реквизита по чл. 57, ал.1, т.5 от ЗАНН дата на нарушението фактически липсва в
атакувания санкционен акт, което е поредното основание, мотивиращо съда да го отмени
изцяло.
Водим от горното и на основание чл. 63, ал.1 от ЗАНН, СЪДЪТ
Р Е Ш
И :
ОТМЕНЯ като неправилно и незаконосъобразно Наказателно
постановление № 27-0000022/28.02.2019 година на Началника на Областен отдел
„Автомобилна администрация - Габрово, с което на основание чл. 178а, ал.6,
предл второ от Закона за движението по пътищата /ЗДвП/ на „Фортуна Авто” ООД,
ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление: гр. Габрово, ул. „Акация” №
2, вх. „А”, ет.1, ап.1, е наложена имуществена санкция в размер на 2 000 /две
хиляди/ лева за нарушение по чл. 42, т.5 от Наредба № Н-32 от 16.12.2011 г. на
Министъра на транспорта, иформационните технологии и съобщенията.
Решението може да се обжалва в 14 - дневен срок от съобщението до страните пред
Административен съд - Габрово.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: