Р
Е Ш Е Н И Е
Номер 439 /12.07. Година 2018 Град Перник
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
Пернишкият районен съд
III – ти наказателен състав
На 11 юли Година
2018
В публичното заседание в следния състав:
Председател: Богдан Велев
Съдебни заседатели:
Секретар: Б.М.
Прокурор:
като разгледа докладваното от съдията административно-наказателно дело № 01073 по описа за 2018 година,
за да се произнесе,
взе предвид следното:
С електронен фиш, серия К, №1136118 на ГД „Национална полиция“, София,
на основание чл. 189, ал. 4, във връзка с чл. 182, ал. 2, т.3 от ЗДвП на Д.М.Д.,с
ЕГН ********** е наложена глоба в размер на 100 лева за нарушение на чл. 21, ал.2 от ЗДвП.
Срещу електронния фиш е постъпила
жалба от Д.М.Д./чрез адв.Т./, с която иска
неговата отмяната , оспорвайки материално-правната и процесуално-правната му законосъобразност.
Доводите изложени в жалбата визират неговата форма,годността на
техническото средство,непосочени служители,извършили заснемането,сочи се и
неспазване изискванията на чл.165 ал.2 т.7 от Закона за движението по
пътищата,във връзка с обозначаване мястото на контрол,изтекла давност.
В съдебно заседание страната-жалбоподател не
се явява,не изпраща представител.
Въззиваемата страна не е
изпратила представител.
Пернишкият районен съд,
след като прецени събраните по делото доказателства
по реда на чл.84 от ЗАНН, във вр. с чл.14 и чл.18 от НПК, както и доводите на страните, намира
за установено следното:
На 02.07.2015г.,
в 10:45 часа, на АМ „Люлин“,при км.15+233, в района на тунел Голямо Бучино, в посока
София - Перник,след пътен знак Е-24,при
ограничение на скоростта,въведено с пътен знак В26, се движело МПС - л.а. “Сеат
Алхамбра“, с рег.№ ********.
В същия район с автоматизирано техническо средство 3М „Система за измерване на средна скорост”, с идентификационен номер 388, се извършвал контрол на скоростта на движещите се
моторни превозни средства. Измерването се осъществявало чрез два броя камери,
разположени на две контролни точки /в случая в началото и края на тунела/, като скоростомерът автоматично
измервал средната скорост на преминаващите
МПС чрез разделяне на разстоянието между тях /0,57858 км, измерено и маркирано
при първоначалния монтаж на системата/ на измереното време, за което разстоянието е
изминато от съответния автомобил.
В 10.45
часа през обсега на системата преминал и гореописания лек автомобил. Впоследствие,
при снемане на записаната информация от
стационарно позиционираното автоматизирано техническо средство се
установило, че преминаването е осъществено за времето от 10:45:34 часа до 10:45:53
часа, като при измерването на скоростта са фиксирани при първично време на преминаване 105.713 км/ч. и при
вторично време на преминаване 106.487 км/ч.
След съответно приспадане на допустимата
грешка при измерването /в случая от 1%
за над 100 км/ч./, системата отчела скорост на движение 104 км/ч.,като
установена скорост, което превишавало
със 24 км/ч. разрешената за пътния участък от 80 км/ч., въведена с ПЗ В 26.
След
справка в ЦБД КАТ – МВР се установило, че превозното средство, с което е
извършено нарушението е собственост на Д.М.Д..
Ето
защо, оглед разпоредбата на чл.188, ал.1
от ЗДвП срещу нея бил издаден електронен фиш, серия К №1136118, с който на основание
чл.189, ал.4 от ЗДвП, във вр. с чл.182, ал.2, т.3 от ЗДвП, и е била наложена глоба 100 лв. за извършено
нарушение на чл.21, ал.2 от ЗДвП.
След
връчване на електронни фиш, жалбоподателят не упражнил правата си по чл.189,
ал.5 и 6 от ЗДвП.
Гореизложената фактическа обстановка
съдът прие за установена по несъмнен начин, като взе предвид приетите като
писмени доказателства справка от централна база данни – КАТ, заверени копия на:
снимков материал от 3М Система за измерване на средна скорост, №388, удостоверение
за одобрен тип №14.09.5064, изд. от Български институт по метрология и
приложение към него, писмо от производителя
на системата, протокол от
първоначална проверка №388-ФМИ/30.09.2014 г. на отдел „ИТСИ“ при ГДМИУ
- БИМ, заповеди, рег. №Iз-1745 и №Iз-1741 от 28.08.2012 г, заповеди №№ 8121з-47 и
8121з-48 от 16.01.2015 г., всички на
министъра на вътрешните работи, заверени копия на заповед № Iз-305/04.02.2011 г.
на МВР, ведно с образец на електронен фиш, както и писмо, изх. № 24-00-2676 от 09.11.2015 г. на
А „ПИ“ ведно с приложени към него писмо,
изх. № 24-00-1004 от 22.11.2011 г. на А“ПИ“, писмо вх. № 311/09.03.2012 г. от RM MM FORCE, заповед №РД-11-343/29.03.2012 г. на А”Пътна
инфраструктура”, и схема на организация на движението по АМ „Люлин“ в участъка от
км.14+206 до км. 15+237, посока София-Перник.
Въз
основа на установената фактическа обстановка, от правна страна, съдът намира
следното:
Жалбата
е процесуално допустима,тъй като ЕФ е връчен на 28.12.2017г.,постъпила при
въззиваемата страна на 10.01.2018г.
Разгледана по същество се явява неоснователна.
При
извършена служебна проверка за законосъобразност, преценявайки и възраженията и
доводите на жалбоподателя, съдът не констатира допуснати съществени процесуални нарушения на специалната процедура по
издаването на електронния фиш, регламентирана в чл. 189, ал.
4 от ЗДвП.
Същата
е приложена законосъобразно, при наличието на предпоставките за това, тъй като
по делото безспорно е доказано, че процесното нарушение е установено и заснето с
АТСС - скоростомер, тип ЗМ Система за измерване на средна скорост, което е
стационарно автоматизирано техническо средство и извършва заснемане автоматично,
без намесата на човешки фактор. Съгласно §6, т.65 /нова, ДВ бр.19/2015 г., в
сила към датата на нарушението/, "автоматизирани технически средства и системи" са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно
свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията,
които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие
на контролен орган и могат да бъдат: стационарни – прикрепени към земята и
обслужвани периодично от контролен орган, и мобилни – прикрепени към превозно
средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в
присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес“.
Приетото като писмено
доказателство по делото удостоверение за одобрен тип средство за измерване № 14.09.5064
/01.09.2014 г., издадено от Български институт по метрология и приложението към
нето, безспорно доказват, че процесното средство за измерване, представляващо
скоростомер, тип 3М Система за измерване на средна скорост, състоящо се 2 броя
3М камери за средна скорост, тип Р397, 3М сървърен софтуер за средна скорост и
софтуерен модул РМ ММ Форс, е вписано в регистъра на одобрените за използване
типове средства за измерване под № 5064 и е със срок на валидност 01.09.2016 г., Видно от протокол № 388-ФМИ от
30.09.2014 г., при извършената първоначална проверка на системата е установено
съответствие с одобрения тип, като грешките не превишават максимално
допустимите грешки за първоначална проверка. От същия протокол се установява,
че към 16.09.2014 г. системата е била трайно монтирана на АМ „Люлин”, 3-ти
тунел, посока София - Перник. Въз основа
на това съдът приема, че именно с това стационарно АТС е установено и заснето
процесното нарушение на датата визирана в електронния фиш, че същото е било
технически изправно и годно да бъде използвано за установяване на нарушения на
скоростния режим по реда на чл.189, ал.4 от ЗДвП.
Съдът приема за доказано изпълнението на изискването
участъкът от пътя, в който е осъществяван видеоконтрол със стационарното автоматизирано
техническо средство, да е предварително обозначен, произтичащо от разпоредбата на
чл. 165, ал.
2, т.8 ЗДвП, приложима към
датата на нарушението. Тя задължава контролните органи да
обозначават чрез
поставяне на пътни знаци, оповестяват
в средствата за масово осведомяване или на интернет страницата
на Министерството на вътрешните
работи участъка от пътя, на
който се осъществява контрол по спазването на правилата за движение
чрез автоматизирани технически средства или системи.
Това кумулативно
изискване за допустимост на издаването на електронен фиш е обосновано с необходимостта
участниците в движението да бъдат информирани за
осъществяването на видеоконтрол в съответния пътен участък преди да навлязат в
обхвата на действие на техническото средство. Оттук се налага
извод, че при липса на обозначаване на пътната отсечка като обхваната от техническо средство за
видеоконтрол на движението, проведеното производство по налагане на
административно наказание за движение с превишена скорост чрез издаване на
електронен фиш ще бъде опорочено /Тълкувателно решение №1/26.02.2014 г. по т.д. №1/2013 г. на Общото събрание на колегиите във
ВАС/.
Представената
по делото схема на организацията на
движение по АМ „Люлин“ в участъка от км.14+206 до км. 15+237, посока София - Перник
/обхващащ отсечката преди и след края на тунел Голямо Бучино/, безспорно
установяват, че към датата на нарушението пътния участък, в който е
осъществявано видеозаснемане чрез стационарно техническо средство е бил
обозначен по предвидения ред.
Видно е, че на км. 14+471, преди мястото на
нарушението посочено в електронния фиш, и
преди началото на тунела, където е била разположена първата камера на
АТС, е имало поставен знак Е-24,
обозначаващ извършващия се след него контрол на скоростта. Същите доказателствени
материали доказват и наличието на въведено ограничение на скоростта до 80 км/ч.
с поставен ПЗ В 26 на км 14+610, в обхвата на който попада и визираното в
електронния фиш място на нарушението /отменянето
на забраната относно скоростта е сигнализирано с ПЗ В34 на
км.15+237 след края на тунела/.
В този
аспект събраният
доказателствен материал позволява формиране на несъмнен положителен извод
относно означената във фиша пътна структура /извън населено място/ и установения
скоростен режим, а оттук, че квалифицирането на нарушението съответства на
изложените факти и е
извършено законосъобразно.
Приобщения снимков
материал от записа,
извършен със стационарното АТС №388, удостоверява с необходимата достоверност,
че отразените в съдържанието на електронния фиш обстоятелства съответстват на
действителното положение, интерпретирани са обективно и са оценени правилно, в съответствие с материалния закон.
Съгласно чл. 189, ал. 15 от
Закона за движението по пътищата
снимковия материал, изготвен с техническо средство или система, заснемаща или
записваща датата, точния час на нарушението и регистрационния номер на
моторното превозно средство, съставлява годно веществено доказателствено
средство в административнонаказателния
процес.
От една страна,
начина на обозначаване на осъществявания контрол на скоростта не е сред
обстоятелствата изискващи се към съдържанието на електронния фиш, съгласно
чл.189, ал.4 ЗДвП /от гледна точка редовността му/, а от друга страна - по
делото безспорно е доказана информираност към датата на нарушението на водачите
за осъществявания контрол чрез прътен знак Е-24,като условие за законосъобразното
прилагане на съкратената процедура за наказване.
Безспорно
доказано е, че жалбоподателката като
собственик на превозното средство, с което е извършено нарушението, е негов субект /чл.188,
ал.1, предл.1 от ЗДвП/. В срока по чл.189, ал.5 от ЗДвП липсват данни,че е
посочила лице, на което евентуално да е предоставено управлението на моторното
превозно средство, въпреки изрично даденото в този смисъл указание в съдържанието
на електронния фиш. При тези обстоятелства законосъобразно и обосновано /при всестранна и обективна оценка на
доказателствената съвкупност/, именно отговорността
на Д.Д. е ангажирана за установеното и доказано по несъмнен начин
административно нарушение по чл.21, ал.2 от ЗДвП.
Не на
последно място, обжалваният електронен фиш съответства на утвърдения със
Заповед № Iз - 305 от 04.02.2011 г. на Министъра на вътрешните работи образец,
носи лимитивно установеното в нормата на
чл.189, ал.4 от ЗДвП съдържание, поради което е редовен от процесуална
страна.
Същността на
доводите,изложени в писмената жалба са свързани с твърдяна изтекла давност.
По отношение
вида и размера на наложеното административно наказание:
За
констатираното нарушение – превишаване на разрешената максимална скорост извън
населено място, санкцията се съдържа в разпоредбата на чл.182, ал.2 от ЗДвП,
вида и размера на която е определена в зависимост от стойността на превишението
на скоростта. В конкретния случай
скоростта е превишена със 24 км/ч. /стойност, получена след приспадане на
допустимата техническа грешка при изчисляване скоростта на движение/, поради
което за нарушението е приложима санкцията по т.3 от визираната разпоредба.
Последната, в приложимата редакция - ДВ, бр.10
от 2011г., предвижда за превишаване
на разрешената максимална скорост от 21 до 30
км/ч. точно фиксирано по размер наказание – глоба от 100 лв., изключващо
възможността за преценка на обстоятелствата по чл.27, ал.2 от ЗАНН.
Мотивиран от изложеното и на основание
чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът
ПОТВЪРЖДАВА електронен
фиш, серия К, №1136118 на ГД „Национална полиция“, София,с която Д.М.Д.,***, с ЕГН ********** на основание чл. 189, ал. 4, във връзка с чл.
182, ал. 2, т.3 от ЗДвП е наложена глоба в размер на 100 лева за нарушение на
чл. 21, ал.2 от ЗДвП.