РЕШЕНИЕ
№ 4385
Пловдив, 14.05.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Пловдив - XXI Касационен състав, в съдебно заседание на петнадесети април две хиляди двадесет и пета година в състав:
Председател: | ВЛАДИМИР ВЪЛЧЕВ |
Членове: | ЛЮБОМИРА НЕСТОРОВА ПЕТЪР КАСАБОВ |
При секретар ПЕТЯ ДОБРЕВА и с участието на прокурора СВЕТЛОЗАР НИКОЛАЕВ ЧЕРАДЖИЙСКИ като разгледа докладваното от съдия ПЕТЪР КАСАБОВ административно дело № 20257180700434 / 2025 г., за да се произнесе взе предвид следното:
І. Производството и становищата на страните:
1.Производството е по реда на Глава Дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 70 от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.
2. Образувано е по предложение на наблюдаващия прокурор в Районна прокуратура /РП/ - Пловдив по досъдебно производство /ДП/ № 107/2024 г. по описа на сектор „Разследване на престъпления по транспорта“ при ОД на МВР - Пловдив, пр. преписка № 9269/2022 г. по описа на РП - Пловдив, с искане за възобновяване на административнонаказателно производство, приключило с влязло в сила Наказателно постановление /НП/ № 24-1030-004043/05.06.2024 г. на Началника на Сектор "Пътна полиция" при ОД на МВР - Пловдив, и отмяна на наказателното постановление на основание чл.72, ал.1, във вр. чл.70, б. "д" от (в редакциите им от ДВ, бр.63/2017г., в сила от 05.11.2017г.) - когато деянието, за което е приключило административнонаказателното производство, съставлява престъпление.
3. Заинтересованата страна – С. Л. Л., [ЕГН], адрес: гр. Пловдив, [улица], обл. Пловдив, поддържа становище за основателност на предложението.
Заинтересованата страна - Началник група към сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР - Пловдив, не взема становище по допустимостта и основателността на предложението.
4. Участвалият по делото прокурор, представител на Окръжна прокуратура - гр. Пловдив, дава заключение, че предложението е основателно и следва да бъде уважено.
ІІ. По допустимостта:
5. Предложението е подадена в законоустановения срок, изхожда от предвидения в закона орган на съдебна власт и е подведомствено за разглеждане от административния съд, поради което се явява ДОПУСТИМО.
ІІІ. Фактите по делото:
6. Предложението е свързано с наказателното производство, което било образувано на основание и по реда на чл. 212,ал.1 от НПК с постановление на РП – Пловдив от 07.08.2024г., за това че на 07.05.2024 г. в гр. Пловдив, при управление на моторно превозно средство, С. Л. Л. нарушил правилата на Закона за движение по пътищата и по непредпазливост причинил средна телесна повреда на И. Д. Ж., [ЕГН] - престъпление по чл. 343, ал. 1, б. „б“ вр. с чл. 342, ал. 1 от НК.
На 20.01.2025г. досъдебно производство №107/2024 год. по описа на сектор „Разследване на престъпления по транспорта“ при ОДМВР - Пловдив, пр. пр. № 9269/2022 год. по описа на Районна прокуратура - гр. Пловдив постъпило в РП - Пловдив с мнение на разследващия орган за прекратяване на наказателното производство. С постановление на РП - Пловдив от 19.02.2025г. наказателното производство било спряно на основание чл. 199, чл. 244, ал. 1, т. 1 вр. чл. 25, ал. 1, т. 5 вр. с чл. 242 ал. 1 от НПК.
При проверка на материалите от разследването било установено, че се касае евентуално за извършено престъпление по чл. 343, ал. 3, б. „а“ вр. с ал. 1, б. „б“ вр. с чл. 342, ал. 1 от НК, осъществено на 07.05.2024г. в гр. Пловдив.
С. С. Л. Л. било издадено наказателно постановление № 24-1030-004043 от дата 05.06.2024 г. от Р. К. П. на длъжност Началник Група в ОДМВР, сектор Пътна полиция, упълномощен със Заповед № 8121 з - 1632/02.12.2021 г. на МВР, с което на Л. било наложено административно наказание „глоба“ в размер на 200 лева за допуснатото от него административно нарушение на чл. 119, ал. 1 от ЗДвП, изразяващо се в следното: на 07.05.2024г., около 13:40 часа, гр. Пловдив, [улица]до номер 51 с посока на движение от запад към изток, С. Л. Л. управлявал личния си лек автомобил – Дачия Сандеро с рег. № [рег. номер] като отнема предимството на пресичащата по пешеходната пътека тип „ЗЕБРА“ пешеходка И. Д. Ж. с [ЕГН], като с предната част на МПС я блъска и с поведението си реализира ПТП с пострадало лице.
Поради наличието на колизията между приключилото административнонаказателно производство и висящото наказателно производство, в предложението се поддържа наличието на необходимост от предприемане на действия по възобновяване на осъществено спрямо С. Л. Л. административнонаказателното производство, относно извършеното на 07.05.2024г. административно нарушение и отмяна на влязлото в сила НП по правилата на ЗАНН.
ІV. От правна страна:
7. Хипотезите, при които законодателят е допуснал възобновяване на административнонаказателните производства, по които наказателните постановления са влезли в сила са изброени в чл. 70 от ЗАНН. Тъй като се касае за своеобразна проверка на един стабилен, влязъл в сила акт и най-вече за правна дисциплина, изброените основания за възобновяване следва да се считат за изчерпателни и да се прилагат стриктно. Основанието за предложението на наблюдаващия прокурор от РП-Пловдив е 70, ал. 2, т. 5 ЗАНН (ДВ бр. 109 от 2020 г., в сила от 23.12.2021 г.). Съгласно посочената норма, административнонаказателните производства, по които наказателните постановления са влезли в сила, както решените и прекратените от съда дела във връзка с обжалване на наказателните постановления, подлежат на възобновяване, когато деянието, за което е приключило административнонаказателното производство, съставлява престъпление.
От данните по делото е видно, че с влязло в сила наказателно постановление № 24-1030-004043 от дата 05.06.2024 г. на Началник група към Сектор "Пътна полиция" при ОД на МВР – Пловдив, на С. Л. Л. на основание чл. 179, ал. 2 вр. чл. 179, ал. 1, т. 5 от Закона за движението по пътищата е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 200 лева, за това че на 07.05.2024г., около 13:40 часа, гр. Пловдив, [улица]до номер 51 с посока на движение от запад към изток, управлявайки личния си лек автомобил – Д. С. е извършил административно нарушение по чл. 119, ал. 1 от ЗДвП, поставящ задължение за водача на нерелсово пътно превозно средство при приближаване към пешеходна пътека да пропусне стъпилите на пешеходната пътека или преминаващите по нея пешеходци, като намали скоростта или спре. За това деяние, ако не съставлява престъпление, нормата на чл. 179, ал. 2 от ЗДвП предвижда налагане на административно наказание глоба.
Не се спори, че в случая административнонаказателното производство е приключило с влязло в сила наказателно постановление, преди приключване на досъдебно производство № 107/2024 г. по описа на сектор „Разследване на престъпления по транспорта“ при ОД на МВР - Пловдив. В рамките на това производство, след налагане на административното наказание, спрямо С. Л. Л. е повдигнато и обвинение за извършено престъпление по чл. 343, ал. 3, б. „а“ вр. с ал. 1, б. „б“ вр. с чл. 342, ал. 1 от НК, а именно за това, че на 07.05.2024 г. в гр. Пловдив, при управление на моторно превозно средство, С. Л. Л. нарушил правилата на Закона за движение по пътищата и по непредпазливост причинил средна телесна повреда на И. Д. Ж., [ЕГН].
Според нормата на чл. 343, ал. 3, б. „а“ вр. с ал. 1, б. „б“ вр. с чл. 342, ал. 1 от НК, който при управляване на подвижен железопътен състав, въздухоплавателно средство, моторно превозно средство, плавателен съд, бойна или специална машина наруши правилата за движение, като допуска причиняването на телесна повреда или смърт на другиго, се наказва с лишаване от свобода или с пробация.
Съпоставяйки предмета на двете производства (административнонаказателното и наказателното), настоящият състав на съда намира, че те касаят едно и също по фактическия си състав деяние, поради което са налице предпоставките на чл.70 б. "д" от , респ. чл. 70, ал. 2, т. 5 ЗАНН за възобновяване на административнонаказателното производство.
В светлината на изложеното е явно, че лицето е подложено на т. н. "двойна наказуемост", поне що се отнася до фактите, въз основа на които е обвинено. Несъмнено е, че производствата са свързани, явно се третират едни и същи факти, обсъжда се едно и също поведение на дееца. В случая с нарушаването на правилата за движение - отнема предимството на пресичащата по пешеходната пътека И. Д. Ж., обвиняемият Л. противозаконно е причинил ПТП с пострадало лице. Именно това противоправно поведение и настъпилият вредоносен резултат са визирани като фактически състави в нормата на чл. 179, ал. 2 от ЗДвП и чл. 342, ал. 1 от НК. Каза се според правилото на ЗДвП, за това деяние се налага административно наказание само ако същото не съставлява престъпление.
В случая наказателното производство е спряно на основание чл. 244, ал.1,т.1 вр. с чл. 25, ал.1,т. 5 от НПК с Постановление от 19.02.2025г.. като възобновяването му и продължаването на разследването е възможно единствено в случай, че бъде възобновено административнонаказателното производство и бъдат отменени постановените по него актове.
При идентичност на фактите, обусловили привличането към административнонаказателна и наказателна отговорност на едно лице, приоритет има наказателната му отговорност, аргумент за което е и разпоредбата на чл.33, ал.2 от . Неспазването на това правило може и следва да бъде отстранено чрез предвидения в ЗАНН институт на възобновяване на производството. В случай че административно-наказателната отговорност е реализирана по-рано от наказателната, следва да се възобнови административнонаказателното производство по реда на чл.72, ал.1 от и да се отмени издаденото по него НП.
С това се избягва нарушаването на забраната за повторно осъждане за едно и също деяние, залегнала в чл.4, т.1 от Протокол № 7 към КЗПЧОС, като се премахва единствената законова пречка за нормалното развитие на наказателното производство.
В този смисъл са и мотивите на Тълкувателно решение № 3/22.12.2015 г., постановено по т.д.№ 3/2015 г. на ОСНК на ВКС, съобразно които „последиците на повторно наказателно преследване на едно и също лице за едно и също деяние, за което по отношение на извършителя е било проведено окончателно приключило административнонаказателно производство с характер на наказателно по смисъла на Конвенцията, могат да бъдат елиминирани чрез последователно приложение от система от правни институти, регламентирани в действащото законодателство, които към момента на постановяване на ТР са били следните: 1./прекратяване на основание чл. 4, §1 от Протокол № 7 по реда на чл. 24, ал.1, т.6 от НПК на второто по ред наказателно производство образувано и/или проведено срещу дееца след окончателното приключване на административнонаказателното производство с наказателен характер за същото деяние, респ. с отмяната на постановените по него съдебни актове и прекратяването му на основание чл. 4, §1 от Протокол № 7; 2/ възобновяване на окончателно приключилото административнонаказателно производство при наличие на предпоставките по чл. 70, б."в" от ЗАНН, отмяна на постановените по него актове и прекратяването му на основание чл. 33, ал.2 от ЗАНН и 3/. възобновяване на прекратеното наказателно производство на основание чл. 422, ал.1, т.3 от НПК и провеждане на наказателното производство след отпадане на процесуалната пречка по чл. 4, §1 от Протокол № 7“.
След постановяването на посоченото ТР са извършени и цитираните по-горе законодателни промени като към настоящия момент редът за възобновяване е този по чл. 70, ал. 2, т. 5 ЗАНН.
В настоящия случай с деянието, извършено от С. Л. Л., за което е ангажирана административнонаказателната му отговорност, е реализирано и престъпление. Това налага възобновяване на административнонаказателно производство, отмяна на НП и прекратяване на административнонаказателно преследване.
Ето защо, Съдът:
Р Е Ш И:
ВЪЗОБНОВЯВА административнонаказателното производство по влязло в сила Наказателно постановление № 24-1030-004043 от дата 05.06.2024 г. на Началник група към Областна дирекция на Министерство на вътрешните работи – Пловдив, сектор „Пътна полиция”.
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 24-1030-004043 от дата 05.06.2024 г. на Началник група към Областна дирекция на Министерство на вътрешните работи – Пловдив, сектор „Пътна полиция”.
ПРЕКРАТЯВА образуваното с Акт за установяване на административно нарушение, серия GA № 1299038 от 07.05.2024 г. административнонаказателно производство.
Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.
Председател: | |
Членове: |