Решение по дело №292/2020 на Административен съд - Шумен

Номер на акта: 141
Дата: 1 септември 2020 г. (в сила от 18 септември 2020 г.)
Съдия: Маргарита Йорданова Стергиовска
Дело: 20207270700292
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 юли 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р      Е      Ш      Е      Н      И      Е

 

№..............,

 

град Шумен, 01.09.2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

   Шуменският административен съд в публичното заседание на двадесет и пети август две хиляди и двадесета година в състав:

 

Административен съдия: Маргарита Стергиовска

 

при секретаря Ив. Велчева като разгледа докладваното от административен съдия М. Стергиовска адм. дело № 292 по описа за 2020 г., за да се произнесе взе предвид следното:

   Производство по реда на чл.145 и сл. от АПК във вр. с чл.45 ал.11 от ЗМСМА, образувано по жалба на Кмета на Община Шумен против Решение №166 по Протокол №10/25.06.2020 г. на Общински съвет /ОбС/ град Шумен, с което е потвърдено Решение №161 по протокол № 9/04.06.2020 г. на Общински съвет – Шумен. С оспореното решение на осн. чл. 21 ал.1 т.8, съгл. чл.27 ал.4 и 5 от ЗМСМА е възложено:1. Кметът  на Община Шумен да организира закупуването на нивомер /комплект/ с възможност за онлайн излъчване на данни в размер до 5000 лв.; 2. Кметът на Община Шумен /чрез собственика на яз. Тича, ако това е необходимо/ да организира безпрепятствен достъп до водовземната кула за поставяне и поддръжка на нивомера; 3. Данните за показанията на нивомера да бъдат общодостъпни на сайта на Община Шумен, както и да се предоставят всекидневно на членовете на ПК ЕСС.

Оспорващият излага доводи за нищожност на атакуваното Решение на ОбС град Шумен и в частност липса на компетентност и постановено при съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Излагат се доводи, че ОбС град Шумен е разпоредил на Община Шумен да извърши публичен разход за 2020 г. в размер до 5000 лв. за закупуване на нивомер в нарушение на Решение №56/30.01.2020 Г. НА обс-Шумен за приемане на бюджета на Общината, като в т.10 е утвърден разчет, съгласно Приложение №6, където не е предвиден такъв разход.

Оспореното Решение по никакъв начин не е обвързано с процедурата и приемането на бюджета на Община Шумен за 2020 г., но вменява задължение на общината за публичен разход, който не е предвиден в бюджета. По този начин ОбС град Шумен е излязъл извън правомощията си, като е нарушена императивната разпоредба на чл.128 от Закона за публичните финанси. Въз основа на изложеното оспорващият моли съда да постанови съдебно решение, с което да прогласи за нищожно Решение №166 по Протокол №10/25.06.2020 г. на Общински съвет /ОбС/ град Шумен, в условията на алтернативност да бъде отменено като незаконосъобразно.

Ответната страна, Общински съвет град Шумен, редовно призован, за него се явява адвокат С. Б. при ШАК, редовно упълномощена, която изразява становище за неоснователност на жалбата. Излага подробни аргументи за законосъобразност на оспореното Решение на ОбС град Шумен, като постановено от компетентен орган, в кръга на неговите правомощия, съобразно процесуалните и материалноправни разпоредби. Предлага съдът да отхвърли жалбата на Кмета на Община Шумен като неоснователна и да присъди на ответната страна направените по делото разноски, съобразно представен списък.

   От събраните по делото доказателства, преценени поотделно и в тяхната съвкупност, и след служебната проверка по чл.168 от АПК, съдът установи от фактическа страна следното:

   Предмет на оспорване в настоящото производство е Решение №166 по Протокол №10/25.06.2020 г. на Общински съвет /ОбС/ град Шумен, с което е потвърдено Решение №161 по протокол № 9/04.06.2020 г. на Общински съвет – Шумен. С оспореното решение на осн. чл. 21 ал.1 т.8, съгл. чл.27 ал.4 и 5 от ЗМСМА е възложено:1. Кметът  на Община Шумен да организира закупуването на нивомер /комплект/ с възможност за онлайн излъчване на данни в размер до 5000 лв.; 2. Кметът на Община Шумен /чрез собственика на яз. Тича, ако това е необходимо/ да организира безпрепятствен достъп до водовземната кула за поставяне и поддръжка на нивомера; 3. Данните за показанията на нивомера да бъдат общодостъпни на сайта на Община Шумен, както и да се предоставят всекидневно на членовете на ПК ЕСС.

С докладна записка рег. № 61-02-165/27.05.2020 г., общинският съветник Д.Д.предложил закупуването на нивомер с цел монтирането му на водовземната кула на яз. Тича.

Видно от протокол №7/27.05.2020 г. на постоянната комисия по ЕСС е проведено обсъждане, което е приключило с 1 глас „За“, 2 „Против“ и 3 „Въздържали се“, поради което предложението е останало неподкрепено.

На 02.06.2020 г. е проведено съвместно заседание на комисиите по „Екология и селско стопанство“ и „Правна и опазване на обществения ред“. Видно от съставения Протокол № 9 от същата дата, с 3 гласа „За“, 2 „Против“ и 1 „Въздържал се предложението отново не е подкрепено.

Проведено е извънредно заседание на Общински съвет – Шумен на 04.06.2020 г., за което е съставен Протокол №9, на което присъствали 40 от общо 41 общински съветници.  Прието било решение №161 с 22 гласа „За“, 14 „Против“ и 4 „Въздържал се“ , с което е възложено:1. Кметът  на Община Шумен да организира закупуването на нивомер /комплект/ с възможност за онлайн излъчване на данни в размер до 5000 лв.; 2. Кметът на Община Шумен /чрез собственика на яз. Тича, ако това е необходимо/ да организира безпрепятствен достъп до водовземната кула за поставяне и поддръжка на нивомера; 3. Данните за показанията на нивомера да бъдат общодостъпни на сайта на Община Шумен, както и да се предоставят всекидневно на членовете на ПК ЕСС.

Със Заповед № РД-15-90/12.06.2020 г. Областният управител на област Шумен на осн. Чл.32 ал.2 от ЗА и чл.45 ал.4 от ЗМСМА върнал за ново обсъждане Решение № 161 по Протокол №9/04.06.2020 г. на ОбС-Шумен.

Изготвена е Докладна записка рег. № 61-02-191/15.06.2020 г. на преседателя на ОбС-Шумен с предложени три варианта на прегласуване на решението: отменя, изменя или потвърждава решение №161 по прот. №9/04.06.2020 г.

Видно от Протокол №10/22.06.2020 г. от заседание на постоянна комисия „Правна и обществен ред“, в т. 8 е визирано ново обсъждане на решение №161 по прот. №9/04.06.2020 г. на ОбС – Шумен. С 3 гласа „За“ без „Против“ и 1 „Въздържал се“ комисията подкрепила трети вариант на решение - потвърждава решение №161 по прот. №9/04.06.2020 г.

На заседание на Общински съвет-Шумен, проведено на 25.06.2020 г. в присъствието на 35 от общо 41 общински съветници било прието решение № 166, обективирано в Протокол №10 от същата дата, с която със 17 гласа „За“, „против“ – 3, „Въздържал се“ – 15 Общинският съвет потвърдил Решение № 161 по Протокол №9/04.06.2020 г. на ОбС-Шумен.

Следователно атакуваното Решение е прието при изискуемия кворум и мнозинство.

   От приложения в цялост Протокол №4 от 30.01.2020 г. на заседание на Общински съвет град Шумен по категоричен начин се установи, че с Решение №56 по Протокол №4 от 30.01.2020 г. е приет бюджета на Община Шумен за 2020 г. в неговата приходна и разходна част, в който не фигурира разход за закупуването на нивомер.

   От така установеното фактическо и правно положение, съдът достигна до следните правни изводи:

   Жалбата на Кмета на Община Шумен, с която се претендира нищожност на процесното Решение на ОбС град Шумен на основание чл.45 ал.11 от ЗМСМА, е процесуално допустима. Оспорването е направено от страна с надлежна активна процесуална легитимация и срещу административен акт, подлежащ на съдебен контрол. Поради това съдът приема оспорването за допустимо.

   Разгледана по същество, жалбата е и основателна, поради следните съображения:

   Основният спор в настоящото производство е свързан с компетентността на ОбС град Шумен, с оглед характера на постановения административен акт.

При преценка на компетентността съдът следва да съобрази, сочените в самото обжалвано решение разпоредби като правно основание за издаването му, както и дали същите правни основания съответстват на съдържанието на обжалваното решение.

   В оспореното Решение са посочени като правни основания разпоредбите на чл.21 ал.1 т.8 и т.23 и чл.27 ал.4 и ал.5 от ЗМСМА. Съгласно чл.21 ал.1 т.8 от ЗМСМА, Общинският съвет приема приема решения за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество и определя конкретните правомощия на кмета на общината и кметовете на райони и кметства, а съгласно т.23 от същата разпоредба решава и други въпроси от местно значение, които не са от изключителната компетентност на други органи.

   Съгласно чл.27 ал. 5 от ЗМСМА, Решенията на общинския съвет по чл.21 ал.1 т.6, 7, 8, 9, 10, 14 и 15 се приемат с поименно гласуване, което се отразява в протокола от заседанието, а според чл. 45 ал. 10, актът, върнат за ново обсъждане, се приема повторно с мнозинството, определено в закон, но с не по-малко от повече от половината от общия брой на общинските съветници, което изискване е изпълнено.

   Съдът приема обаче, че сочените правни основания и в частност чл.21 ал.1 т.8 и т.23 от ЗМСМА не кореспондират със съдържанието на оспореното решение. Вмененото задължение към община Шумен, а именно: 1. Кметът  на Община Шумен да организира закупуването на нивомер /комплект/ с възможност за онлайн излъчване на данни в размер до 5000 лв.; 2. Кметът на Община Шумен /чрез собственика на яз. Тича, ако това е необходимо/ да организира безпрепятствен достъп до водовземната кула за поставяне и поддръжка на нивомера; 3. Данните за показанията на нивомера да бъдат общодостъпни на сайта на Община Шумен, както и да се предоставят всекидневно на членовете на ПК ЕСС по никакъв начин не кореспондира със закона и в частност с правомощието на Общинския съвет.

Съгласно чл.18 от ЗМСМА, Общинският съвет е орган на местното самоуправление и се избира от населението на общината при условия и по ред, определени от закона, който съгласно чл.10 ал.1 от ЗМСМА е орган с териториална компетентост – в границите на територия на общината, респ.  територията на включените в нея населени места.

Закупуването на нивомер е с цел монтирането му до водовземната кула на яз. Тича, който съгласно Приложение №1 към чл.13 т.1 от Закона за водите е публична държавна собственост. Съгласно приложена заповед №РД-09-719/11.09.2017 г. на Министъра на земеделието храните и горите, яз. Тича е предоставен за управление на „Напоителни системи „ЕАД.

В чл.150 и сл. от Закона за водите са определени органите на управление на водите, а съгл. чл.171 от същия закон Министъра на околната среда и водите ръководи мониторинга на водите.

В раздел XI от Закона за водите са определени органите за контрол, като в чл. 191 от същия закон са разписани правомощията на кмета на Общината: Кметът на общината контролира: 1. изграждането, поддържането и правилната експлоатация на канализационните мрежи и съоръженията за пречистване на битови отпадъчни води; 2. изграждането, поддържането и експлоатацията на водностопанските системи по чл. 19, т. 4; 3. изграждането и регистрацията на кладенците за индивидуално водовземане от подземните води на територията на общината; 4. поддържането и спазването на забраните и ограниченията в границите на санитарно-охранителните зони на минералните води, публична общинска собственост.

Съгласно ал.2, изпълнението на дейностите по ал. 1 се контролира от областните управители.

Няма спор между страните, че язовир Тича е с местоположение извън територията на Община Шумен, поради което нито Общински съвет-Шумен нито кметът на Община Шумен не разполагат с териториална компетентност по приемането и изпълнението на решения, касаещи обект находящ на територията на друга Община.

На следващо място, от анализа на горецитираните разпоредби е очевидно, че компетентите органи по контрол и управление на водните обекти са Министърът на околната среда и водите, Директорът на съответната басейнова дирекция и за някои дейности – Областните управители. Сред разписаните правомощия в разпоредбата на чл.191 от Закона за водите не фигурират действия по закупуване и монтиране на измервателни уреди от кмет на Община, при това кмет на община, различна от тази, на територията на която е разположен водния обект, поради което съдът приема, че Общински съвет Шумен не е териториално и материално компетентен да приема решения, свързани с дейности на територията на друга община, представляващи публична държавна собственост, респ. да възлага такива дейности на кмета на Общината.

За пълнота на изложението, следва да се посочи, че липсват каквито и да било мотиви, послужили за приемането на оспореното решение. Липсва обсъждане във финансова комисия досежно наличие на средства за закупуване на измервателния уред, като в тази връзка разходването на средствата на Общината са строго разписани в Закона за публичните финанси.

Освен това, в чл. 8 ал.1 от Наредбата за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество е разписано, че Договорите за доставка на машини, съоръжения, технологично оборудване, транспортни средства и други дълготрайни активи, се сключват от кмета, в рамките на предвидените по бюджета средства и след провеждане на процедура, предвидена в ЗОП, в случаите, когато това е предвидено.

 Кметът на общината е органът, който организира изпълнението на общинския бюджет, съгласно чл.44 ал.1 т.5 от ЗМСМА и чл.7 ал.5 от ЗПФ. Ето защо по силата на чл.11 ал.3 от ЗПФ  той е и първостепенен разпоредител с бюджета на общината. Изрично е посочено в чл.122 ал.1 от ЗПФ, че изпълнението на общинския бюджет се организира от кмета на общината чрез кметовете на кметства, райони и чрез ръководителите на бюджетни звена, финансирани от и чрез общинския бюджет. Цитираните законови разпоредби водят до категоричния извод, с оглед съдържанието на обжалваното решение, че с волеизявлението на ОбС град Шумен е създадено задължение за Община Шумен за публичен разход от бюджета на общината, което не е в правомощията на общинския съвет преди да бъде приет бюджета на общината. По този начин е нарушена и нормата на чл.128 ал.1 от ЗПФ, вменяваща забрана за извършване на разходи, които не са предвидени в годишния бюджет на общината. Изпълнението на общинския бюджет е изцяло в компетентност на изпълнителния орган – Кмет на Община Шумен, съгласно чл.44 ал.1 т.5 от ЗМСМА и чл.7 ал.5 от ЗПФ.

Следва да се има предвид, че в предварителните обсъждания, проведени по време на две заседания на комисиите по ЕСС и Правен ред и сигурност не е получена подкрепа за предложението. И не на последно място като важност, видно от заповедта на Областен управител на област Шумен, с която е върнато за обсъждане процесното решение, е посочено, че липсват каквито и да е мотиви за приемане на решанието, независимо от което, решението е прието в първоначалния му вид, в разрез и при несъобразяване със задължителните указания, които следвало да бъдат спазени при новото му разглеждане.

   С оглед гореизложеното съдът приема, че обжалваното решение на Общински съвет град Шумен е прието от некомпетентен орган, тъй като липсват законови правомощия този орган да приема решения за извършване на разходи, които не са предвидени и не са част от бюджета на общината към момента на гласуване на решението. По този начин общинският съвет е иззел и компетентността на Кмета на Община Шумен, поради което са налице основания за обявяване на нищожност на обжалваното решение - в този смисъла Решение №12512 от 23.11.2015 г. по адм.д.№4383/2015 г. по описа на ВАС.

   Решението на ОбС град Шумен не съответства и на соченото в същото правно основание на чл.21 ал.1 т.23 от ЗМСМА, съгласно която норма Общинският съвет приема решения и по други въпроси от местно значение, които не са от изключителната компетентност на други органи. В тази връзка съдът констатира, че липсват каквито и да е мотиви в оспорения акт, поради което съдът не може да извърши преценка налице ли е основанието „въпрос от местно значение“, още повече преценка дали не е от изключителна компетентност на друг орган. А както бе посочено по-горе изпълнението на бюджета на общината е единствено в правомощието на кмета на общината. Следва да се посочи, че фактическите основания могат да се съдържат и отделно в административната преписка, но съдът не откри такива в приложената по делото преписка.

      От така установеното фактическо и правно положение съдът приема, че Решение №166 по Протокол №10/25.06.2020 г. на Общински съвет /ОбС/ град Шумен, с което е потвърдено Решение №161 по протокол № 9/04.06.2020 г. на Общински съвет – Шумен е нищожно, тъй като е постановено от некомпетентен орган, при допуснати многобройни нарушения, с оглед на което жалбата на Кмета на Община Шумен се явява основателна и следва да бъде уважена.

   Няма претенции за разноски, поради което такива не следва да бъдат присъдени.

   Водим от горното, съдът

 

Р   Е   Ш   И :

 

   ОБЯВЯВА нищожността на Решение №166 по Протокол №10/25.06.2020 г. на Общински съвет /ОбС/ град Шумен, с което е потвърдено Решение №161 по протокол № 9/04.06.2020 г. на Общински съвет – Шумен, с което на осн. чл. 21 ал.1 т.8, съгл. чл.27 ал.4 и 5 от ЗМСМА е възложено:1. Кметът  на Община Шумен да организира закупуването на нивомер /комплект/ с възможност за онлайн излъчване на данни в размер до 5000 лв.; 2. Кметът на Община Шумен /чрез собственика на яз. Тича, ако това е необходимо/ да организира безпрепятствен достъп до водовземната кула за поставяне и поддръжка на нивомера; 3. Данните за показанията на нивомера да бъдат общодостъпни на сайта на Община Шумен, както и да се предоставят всекидневно на членовете на ПК ЕСС.

   Разноски не се присъждат.

   Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд на Р България град София в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.

   Препис от настоящото решение да се изпрати на страните по реда на чл.137 във вр. с чл.138 ал.1 от АПК.

 

                                       

 

 АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: