Решение по дело №170/2018 на Административен съд - Габрово

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 4 октомври 2018 г.
Съдия: Галин Николов Косев
Дело: 20187090700170
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 12 юни 2018 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е  №139

гр.Габрово, 04.10.2018 година

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

ГАБРОВСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ............... колегия в открито съдебно заседание на осемнадесети септември  ................. през две хиляди и осемнадесета година  в състав :         

ПРЕДСЕДАТЕЛ : ГАЛИН КОСЕВ

    при секретаря  …..ЕЛКА СТАНЧЕВА............ и в присъствието на прокурора ....... като разгледа докладваното от съдия КОСЕВ Адм. Д 170 по описа за 2018 година, за да се произнесе, взе предвид следното :

           

            Жалбоподателят М.М.П. *** е обжалвал Акт за установяване на задължения №А00039/17.01.2013г., потвърден с Решение от 14.05.2018г. на Директор на Дирекция „Местни данъци и такси“ при Община Габрово.

В жалбата си М.М.П. твърди, че обжалваните АУЗД и Решение били неправилни, незаконосъобразни, необосновани, издадени в противоречие със закона и в нарушение на правото му на защита. Според М.П. в посочената пратка №МДТ05- 146/17.01.2013г. не било констретизирано кой от двата акта или и двата АУДЗ№00040/17.01.2013г. и АУДЗ№00039/17.01.2013г. били изпратени. На 20.06.2013г. лично бил подал искане вх. №МДТ05- 1271/20.06.2013г. с искане за погасяване по давност на задължения за данък върху НИ и ТБО въз основа на което било издадено решение №МДТ05- 1271/20.06.2013г., като при това негово явяване в данъчната администрация е било възможно да му бъде връчен процесния АУДЗ и покана по чл. 182 от ДОПК, но това не било сторено.

Според жалбоподателя връчването, удостоверено с Протоколи от 11.06.2013г. и 18.06.2013г. следвало да бъде за всеки един от двата АУДЗ с отделни протоколи. Съставените и приложени Протоколи не били с всички изискуеми по закон реквизити, същите не отразявали точната дата, посочена в тях за съставянето им и положените в тях подписи на лицата не съответствали на действителните такива. Приложеното Съобщение №МДТ05- 127/20.06.2013г. по чл. 32 във вр. с чл. 33 от ДОПК също не отговаряло на законовите изисквания, като според П. в случая било налице нарушение на чл. 32, ал. 5 от ЗМДТ.

Твърди се, че АУДЗ №Аооо39/17.01.2013г. не бил връчен по надлежния ред, поради което същият бил незаконосъобразен и неправилен, издаден в противоречие със закона. Налице били основания за приложение на чл. 109, ал. 1 от ДОПК. В процесния АУДЗ не била посочена приложимата нормативна уредба относно начина на определяне на данъка за МПС, същият не съдържал мотиви и правни основания за издаването му. В хода на производството по издаване на акта били допуснати съществено процесуални нарушения, изразяващи се в неспазване на изискванията за форма на издадения административен акт, както и несъобразяване с приложимото към конкретния случай материално право. Не били налице условия за прихващане на дължимото задължение на осн. чл. 169, ал. 3 от ДОПК.

Претендира въз основа на изложените в жалбата съображения, доразвити допълнително в съдебно заседание отмяна на обжалвал Акт за установяване на задължения №А00039/17.01.2013г., потвърден с Решение от 14.05.2018г. на Директор на Дирекция „Местни данъци и такси“ при Община Габрово.

Процесуалният представител на Директор на Дирекция „Местни данъци и такси“ при Община Габрово счита, че жалбата е неоснователна, поради което същата следва да бъде оставена без уважение. 

Административният съд като извърши цялостна служебна проверка на обжалвания административен акт и прецени изложените в съдебно заседание пред настоящата инстанция доводи, както и тези в жалбата, намира същата за неоснователна.

На 17.01.2013г. е съставен Акт за установяване на задължения по декларация №А000039/17.01.2013г. срещу М.М.П. ЕГН********** за неплатен данък върху превозно средство- товарен автомобил със стар рег. №******* и нов ********* и лек автомобил ********** с рег. №**********, за период 2007г.- 2012г., в размер общо на 215, 07 лева, вкл. главница и лихва към 17.01.2013г. 

Така съставения АУЗД е изпратен на М.П. с писмо изх. №МДТ05- 146/17.01.2013г., но същият не е получен. При две посещения на място П. не е открит и АУЗД не е връчен.

На 24.01.2018г. М.П. е представил Възражение до директор Д МДТ Община Габрово, в което е посочил, че на основание чл. 171 от ДОПК счита че задължението му за данък МПС за 2007г. до 2013 година са погасени по давност. С Протокол №26/25.01.2018г. на Д МДТ Община Габрово е посочено, че се отписва по давност единствено задължението му за данък върху превозните средства от 2007г. В Писмо от 26.01.2018г. от Директор Д МДТ Община Габрово до М.П. е посочено, че съгласно чл. 172, ал. 2 от ДОПК давността се прекъсва с издаването на акта за установяване на публичното вземане, поради което отписването на задължението на това основание за период 2008г.- 2013г. е незаконосъобразно и няма основание за подобно действие. Цитираното писмо е получено от П. на 31.01.2018г.

М.П. е обжалвал процесния АУЗД пред Директор на Д. МДТ Община Габрово, като е поискал отписване на задълженията му до 2013г., вкл., по давност. Директор Д МДТ е разгледал така представената пред него жалба и се е произнесъл с Решение от 14.05.2018г., като с него е потвърдил издадения АУДЗ№000039/17.01.2013г. В така постановеното Решение Директор Д МДТ е изложил мотиви, обуславящи неговия краен извод, като изрично е посочено, че АУЗД не е връчен на неговия адресат.

Решението на Директор на Д МДТ Община Габрово, с което е потвърдден АУЗД е предмет на настоящия правен спор.

По отношение на задълженията на М.П. за данък върху превозно средство е извършено погасяване съгласно изричната разпоредба на чл. 169, ал. 3а от ДОПК, като е погасено най- старото задължение за съответния вид /Д МПС/ с извършените два броя банкови преводи от 29.11.2017г. и от 26.01.2018г.

 По делото е допусната съдебно- счетоводна експертиза, заключението на която е прието като правилно и обосновано по делото. В заключението вещото лице е отразило, че задълженията за данък върху превозните средства по АУЗД№000039/17.01.2013г. за процесния период са изчислени съгласно действащите през този период нормативни актове, посочени изрично в констативно- съобразителната част. Сумите по задължението са правилно изчислени от административния орган.

В Глава ХIV от ДОПК са регламентирани посочите за установяване на данъци, като за местните данъци и такси са приложими два способа: предварително установяване, което се осъществява с Акт за установяване на задължение по декларация по чл. 107, ал. 3 от ДОПК и установяване с Ревизионен акт по чл. 108 от ДОПК. По силата на чл. 107, ал. 4 от ДОПК актът може да се обжалва в 14- дневен срок от получаването му пред директора на териториалната дирекция. В чл. 144 от ДОПК е предвидено, че по реда за обжалване на ревизионен акт се обжалват и други актове, издавани от органите по приходите, доколкото в този кодекс не е предвидено друго. Т.е. задълженията за местен данък и такса могат да се установяват или чрез акт за установяване на задължение по данни от декларации или чрез ревизионен акт. В настоящия случай с акта са установени задължения по данни от декларации подадени от жалбоподателя, като със съставянето му е прекъсната давността, съгласно чл. 172, ал. 2 от ДОПК. Актът обхваща период от 5 години, като към момента не е изтекла абсолютната погасителна 10 годишна давност. В този смисъл не намират приложение разпоредбите на чл. 109, ал. 1 от ДОПК.

Така съставения  АУЗД№000039/17.01.2013г. правилно е съставен, като в тази насока е и заключението на вещото лице. При изчисляване на задълженията по акта са приложени относимите правни норми и правила. Факта, че същият не е връчен на адресата, въпреки данни за положени усилия за това, не се спори от административния орган. Невръчването на АУЗД не опорачава същия, а е свързано с възможността той да бъде оспорен пред директор дирекция Местни данъци и такси. Видно от действията и процесуалното поведение на неговия адресат- М.П., същият е бил наясно със съдържанието му, оспорил е същият АУЗД пред Директор Дирекция Местни данъци и такси, който е разгледал жалбата на П., не е възприел доводите му и и потвърдил обжалвания  АУЗД№000039/17.01.2013г.

На практика изложените от М.П. доводи за незаконосъобразност на АУЗД№000039/17.01.2013г. и потвърдителното Решение се базират на твърденията му за нарушена процедура по връчване на акта, като според него същият не му е бил връчен. Този факт не се оспорва от административния орган, издател на акта, но както по- горе беше отбелязано факта на невръчване на АУЗД не опорочава същия до степен налагаща неговата отмяна като незаконосъобразен. Връчването на акта основно има значение във връзка с възможността адресата да се запознае с неговото съдържание и евентуално да го оспори пред Директор Дирекция Местни данъци и такси, което в случая е сторено. В този смисъл са несъстоятелни и твърденията на М.П. че с факта на невръчване на АУЗД са нарушени правата му. Видно от събраните по делото писмени доказателства след като се е запознал със съдържанието на акта П. е заявил възражение за погасяване по давност на задължението, като това възражение е уважено от административния орган за периода 2007г. и в тази част задължението е отписано по давност. В останалата част задължението е останала, като със съставяне на процесния АУЗД е прекъсната давността.

Правилно е и Решение от 14.05.2018г. на Директор Дирекция Местни данъци и такси Община Габрово, с което е потвърден оспорения АУЗД№000039/17.01.2013г.         

 При преценка на събраните по делото писмени и гласни доказателства поотделно и в тяхната съвкупност настоящият съдебен състав намира, че не са налице основания за отмяна на постановеното Решение от 14.05.2018г. на Директор Дирекция местни данъци и такси, с което е потвърден АУЗД№000039/17.01.2013г. Съдът не приема изложените от жалбоподателя и неговия процесуален представител доводи за отмяна на постановения административен акт, поради което същият като правилен и законосъобразен следва да бъде оставен в сила по изложените по- горе съображения.

Постановения административен акт е правилен, законосъобразен и обоснован. Притежава всички изискуеми реквизити, мотиви. Издаден е от компетентен административен орган в кръга на правомощията му.

Предвид изложеното по- горе настоящият съдебен състав на АС Габрово счита, че жалбата на М.М.П. следва да бъде оставена без уважение. Решение от 14.05.2018г. на Директор Дирекция Местни данъци и такси Община Габрово, с което е потвърден оспорения АУЗД№000039/17.01.2013г. е правилно и законосъобразно, поради което и на осн. чл. 172, ал. 2 от АПК съдът отхвърля оспорването на М.М.П. против Решение от 14.05.2018г. на Директор Дирекция Местни данъци и такси Община Габрово, с което е потвърден оспорения АУЗД№000039/17.01.2013г., като неоснователно и недоказано.

В съдебно заседание от 18.09.20018г. процесуалният представител на ответника поддържа искане за присъждане на разноски по делото за юрисконсултско възнаграждение.

Въпросът за реда за присъждане на разноски не е уреден в чл. 143 АПК, поради което и на основание чл. 144 от същия кодекс следва да бъдат приложени разпоредбите на ГПК, а конкретният случай попада в хипотезата на чл. 64, ал. 2 и ал. 5 от ГПК, а именно когато делото е решено в полза на държавно учреждение или община, осъденото лице е длъжно да заплати всички задължителни за отделните граждани такси и разноски, включително адвокатско възнаграждение, ако държавното учреждение или общината са били защитавани от юрисконсулт.

Молителят е посочил конкретен размер на възнаграждението, а именно 200 лева, което съотвества ката размер на предвиденото в от Наредба №1/09.07.2004г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения. Освен това, като разноски съдът преценява и внесения от ответника по делото хонорор за вещо лице в размер на 200 лева.

По тези съображения и на основание чл. 192, ал. 4 от ГПК във връзка с чл. 144 АПК молбата за присъждане на разноски, в полза на Директор Д Местни данъци и такси при Община Габрово - ответник по делото, следва да се уважи в посочения по-горе размер.

Предвид изхода на делото М.М.П. *** следва да заплати на Директор Дирекция Местни данъци и такси при Община Габрово направените разноски, представляващи юрисконсултско възнаграждение по Адм. дело №170//2018г. по описа на Административен съд Габрово в размер на 200.00 /двеста/ лева и депозит /хонорар/ за вещо лице в размер на 200 /двеста/лева, общо 400 /четиристотин/ лева.

            Воден от горното, съдът

 

Р  Е  Ш  И  :

           

ОТХВЪРЛЯ ОСПОРВАНЕ на М.М.П. *** против Решение от 14.05.2018г. на Директор Дирекция Местни данъци и такси Община Габрово, с което е потвърден оспорения АУЗД№000039/17.01.2013г. , като неоснователно и недоказано.

ОСЪЖДА М.М.П. *** следва да заплати на Директор Дирекция Местни данъци и такси при Община Габрово направените разноски, представляващи юрисконсултско възнаграждение по Адм. дело № 170/2018г. по описа на Административен съд Габрово в размер на 200.00 (двеста) лева и хонорар за вещо лице в размер на 200.00 (двеста) лева, общо 400 /четиристотин/ лева.

            РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред ВАС по реда на чл. 211 от АПК в 14- дневен срок от съобщението до страните, че същото е изготвено.

 

 

 

 

 

                                                            ПРЕДСЕДАТЕЛ :