Разпореждане по дело №984/2022 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 2655
Дата: 14 април 2022 г.
Съдия: Петър Георгиев Касабов
Дело: 20227180700984
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 април 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

 

   РАЗПОРЕЖДАНЕ

 

  …………

 

гр. Пловдив,  …………. 2022 год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, I отделение, XXVII състав в закрито заседание на четиринадесети април през две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ПЕТЪР КАСАБОВ

 

като разгледа докладваното от Председателя адм. дело № 984 по описа на съда за 2022 год., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е образувано по жалбата на „Водоснабдяване и канализация“ ЕООД – гр. Пловдив, срещу решение от 25.03.2022г. на Ръководителя на Управляващия орган по ОП „Околна среда 2014 – 2020“, главен директор на главна дирекция „Оперативна програма „Околна среда“ при МОСВ. Жалбата е постъпила в съда със съпроводително писмо към което е приложен цифров носител, за който се сочи, да съдържа оспорения административен акт и документите от административната преписка, свалени от системата ИСУН 2020, подписани с електронен подпис. Съдът намира, че така представената административна преписка не удовлетворява изискванията на чл. 152, ал. 2 от АПК.

Според чл. 141 от АПК, пред съда могат да бъдат представяни електронни документи, подписани с квалифициран електронен подпис, съгласно изискванията на Регламент (ЕС) № 910/2014 на Европейския парламент и на Съвета от 23 юли 2014 г. относно електронната идентификация и удостоверителните услуги при електронни трансакции на вътрешния пазар и за отмяна на Директива 1999/93/ЕО (OB, L 257/73 от 28 август 2014 г.) и на Закона за електронния документ и електронните удостоверителни услуги. Според определението за електронен документ в чл. 3, т. 35 от регламента това е всяко съдържание, съхранявано в електронна форма, по-специално текстови или звуков, визуален или аудио-визуален запис. Автор на електронното изявление, съгласно чл. 4 от ЗЕДЕУУ, е физическото лице, което в изявлението се сочи като негов извършител.

По правилото на чл. 152, ал. 2 от АПК, при подадена жалба органът е длъжен в 3 – дневен срок

да я изпрати до съда заедно със заверено копие от цялата преписка по издаването на акта. Това правило се явява специално по отношение на чл. 183 от ГПК като поставя императивно изискване преписката да бъде представена като съвкупност от заверени копия на хартиени документи.

Правилото на чл. 183, ал. 1 и ал. 2 от ГПК борави с две понятия – „заверен от страната препис“ и „официално заверен препис“, като единствено завереният от страната препис може да бъде представен и като електронен образ, заверен от страната с квалифициран електронен подпис.

Значението на посочените понятия е дефинирано в съдебната практика /Решение №14/24.07.2017 по дело №2800/2015 на ВКС, ТК, I т.о.; решение №362 от 15.07.2010г. по гр.д. № 536/2010г. ВКС, КГ, ІІ г.о.; решение № 766 от 3.02.2011г. по гр.дело № 1590/2009г., съставът на ВКС, ГК/. Завереният от страната препис има доказателствена стойност на копие от документ, а официално заверения препис на документ има същата доказателствена стойност, като оригиналния документ. Компетентен да извърши официално удостоверяване за верността на препис от писмен документ имат само надлежно оправомощените по закон лица – нотариус, съдия по вписванията, кмет на населено място и др. 

Когато документът е издаден от орган на държавна власт, в рамките на служебната му компетентност в препис, при поискване от противната страна, с оглед процесуалната възможност, предвидена в разпоредбата на чл.183 от ГПК е достатъчно представянето на копие от документа, заверено от органа, който го е издал. Тази заверка има характер на официална заверка, по смисъла на разпоредбата на чл.183 от ГПК.

Официален е документът, който се издава от длъжностно лица в кръга на служебните му задължения, по установения затова ред. Не всеки служител може да издава официални документи, а само този, който има компетентност според разпределението на функциите в съответното ведомство. Официален е преписът, издаден по реда чл. 591 ГПК. Копие от документ, съдържащо заверка от лице – служител в държавен орган или общинска служба, на което не са обозначени точното му длъжностно качество не представлява официален документ нито официален препис и заверено по този начин копие от документ, оригиналът на който не се съхранява в учреждението, в което е извършена заверката. При поискване на оригинала заинтересованата страна трябва да го представи, в противен случай преписът се изключва от доказателствата по делото – чл.183 ГПК.

В случая преписката по издаване на оспорения административен акт и самият акт са представени под формата на сканирани цифрови образци от документи, които са съставени на хартиен носител. Част от така представените цифрови образци от документи представляват копия на издадени и подписани ръкописно от ответния административен орган и страните в производството хартиени документи, а друга - копия на съставени от ответната страна хартиени и електронни документи. Всички копия са подписани с електронен подпис от процесуалния представител на ответния административен орган без да е обозначена точното му длъжностно и качество, в което се подписват документите.

Съдът намира, че извършените действия не удовлетворяват изискванията на чл. 152, ал. 2 от АПК, нито се поставят в хипотезата на чл. 141 от АПК.

Ето защо, Съдът

 

РАЗПОРЕДИ:

 

ОСТАВЯ БЕЗ ДВИЖЕНИЕ подадената жалба.

ЗАДЪЛЖАВА Ръководителя на Управляващия орган по ОП „Околна среда 2014 – 2020“, главен директор на главна дирекция „Оперативна програма „Околна среда“ при МОСВ, в 3 - дневен срок от съобщаването, да представи заверено копие от цялата преписка по свое решение №  от 25.03.2022г., срещу което е подадена жалба от вх. № Ж-101/07.04.2022г. от „Водоснабдяване и канализация“ ЕООД – гр. Пловдив.

УКАЗВА на Ръководителя на Управляващия орган по ОП „Околна среда 2014 – 2020“, главен директор на главна дирекция „Оперативна програма „Околна среда“ при МОСВ, че задължението на административния орган по чл. 152, ал. 2 от АПК в случая изисква представяне на издадените в хода на административната процедура административни актове и официални документи като „официално заверени преписи“ на хартиени документи, за изпълнението на което задължение е неприложима хипотезата на чл. 183, ал. 2 от  ГПК, допускаща единствено представяне на „заверени от страната препис“ под формата на електронен образ, заверен от страната с квалифициран електронен подпис.

УКАЗВА на Ръководителя на Управляващия орган по ОП „Околна среда 2014 – 2020“, главен директор на главна дирекция „Оперативна програма „Околна среда“ при МОСВ, че възможността за представяне на електронни документи пред съда по реда на чл. 141 от АПК се отнася до тези документи, които първично са съставени и подписани с квалифициран електронен подпис от орган или страните като електронни документи.  

УКАЗВА на Ръководителя на Управляващия орган по ОП „Околна среда 2014 – 2020“, главен директор на главна дирекция „Оперативна програма „Околна среда“ при МОСВ, че подписването с квалифициран електронен подпис на електронен образец от хартиен документ, от лице, което не го е издало, не му придава качеството на електронен документ, нито на „официално заверен препис“ от хартиен документ.

УКАЗВА на Ръководителя на Управляващия орган по ОП „Околна среда 2014 – 2020“, главен директор на главна дирекция „Оперативна програма „Околна среда“ при МОСВ, че при неизпълнение на съдебното разпореждане може да му бъде наложена глоба по реда и в размерите, предвидени в Закона за съдебната власт.

Разпореждането не подлежи на самостоятелно обжалване.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: