Решение по НАХД №412/2020 на Районен съд - Дупница

Номер на акта: 243
Дата: 24 юли 2020 г. (в сила от 8 септември 2020 г.)
Съдия: Светла Василева Пейчева
Дело: 20201510200412
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 15 май 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

24.07.2020 г.

 

 

 

Дупница

 
 


Номер                                                  Година                                     Град

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

НО, ІІІ

 
 


Районен съд – Дупница                                                                                                        състав

        23 юни

 

2020

 
 


на                                                                                                           Година

В публично съдебно заседание в следния състав:

Светла Пейчева

 
Председател

Членове

Съдебни заседатели:

 

 
        1.

 

 

       Ива Георгиева

 
         2.

 

 
Секретар:

Прокурор:

Председателя на състава

 
 


Сложи за разглеждане докладваното от

НАХ

 

412

 

2020

 
 


                                      дело №                                     по описа за                                    година.

 

 

Постъпила е жалба от  К.И.М., с ЕГН **********,*** против наказателно постановление  № 42-0000265/30.03.2020 г. на Началник  РД „АА - София, с което на жалбоподателя за нарушение на чл. 34, §3,  б. б  от  Регламент (ЕС) № 165/2014 на Европейския парламент и на Съвета от 4 февруари 2014 година относно тахографите в автомобилния транспорт, за отмяна на Регламент (ЕИО) № 3821/85 на Съвета относно контролните уреди за регистриране на данните за движението при автомобилен транспорт и за изменение на Регламент (ЕО) № 561/2006 на Европейския парламент и на Съвета за хармонизиране на някои разпоредби от социалното законодателство, свързани с автомобилния транспорт  (Регламента е наложено административно наказание глоба в размер на  1500,00лв. на основание чл.93в, ал.11 от ЗАвтПр.

Жалбоподателят моли наказателното постановление да бъде отменено, като незаконосъобразно, постановено при съществени нарушения на материалния и процесуалния закон.

 Административнонаказващият орган заявява становище, че жалбата е неоснователна и като законосъобразно НП следва да бъде потвърдено изцяло.

Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:

На 19.02.2020г.  контролни органи от РД „АА - София около 10,50ч., в област Кюстендил на път ІІ-62, километър 32+200, на разклона ТЕЦ Бобов дол, с посока на движение с. Баббинска река,  спрели за проверка жалбоподателя, в качеството му на водач на товарен автомобил, марка „ Астра ХД“ 8.84.45, с рег. №  РК 3552 ВР, собственост на превозвача с адрес гр. Перник, ул. 2-ра, бл. 1 извършва  обществен превоз  на товари (земна маса) със заверено копие на Лиценз на Общността № *********, валидно до 31.12.2026 г. от с. Бабинска река установили, че „...водача не е въвел ръчно, автоматично или по друг начин необходимите данни в дигитален  тахограф  „Continental Automotive   1381.**********, когато водачът е бил  извън превозното средство и не е бил в състояние да използва тахографа, видно от разпечатка от 19.02.20202 г. от дигитална карта на водача № 20000000054136001, валидна до 19.05.2021 г.

За констатираното нарушение на жалбоподателя в негово присъствие е съставен АУАН бл. № 276319, подписан от него и връчен му срещу подпис. В АУАН описаното нарушение е квалифицирано като такова по чл. 34, §3,  б. „б“  от  Регламент (ЕС) № 165/2014Към АУАН са приложени заверени копия на разпечатки от карта на водача.

На 30.03.2020 г. е издадено и процесното НП от Началник на РД „АА - София, в което нарушението е описано по идентичен с АУАН начин, също квалифицирано  като такова по чл. 34, §3,  б. б   от  Регламент (ЕС) № 165/2014 на Европейския парламент и на Съвета от 4 февруари 2014година  и е наложено административно наказание глоба в размер на  1500,00лв. на основание чл.93в, ал.11 от ЗАвтПр.

НП връчено на жалбоподателя на 21.04.2020 г. Жалбата срещу него е постъпила при адм. наказващия орган на 24.05.2020г. (вероятно е допусната техническа грешка досежно изписването на месеца, тъй като делото е образувано в РС гр. Дупница на 15.05.2020 г., т.е. преди датата на входиране на жалбата пред АНО).

Въз основа на така установеното от фактическа страна, съдът намира за установено от правна страна следното:

Като подадена в срок от лице имащо право на жалба, против акт подлежащ на съдебен контрол по реда на ЗАНН,  жалбата е допустима.

Разгледана по същество, същата е основателна по следните съображения:  

Нарушени са императивните разпоредби на чл. 42,  т.  3 и т. 4 от ЗАНН и чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН, тъй като нито в АУАН, нито в издаденото въз основа на него НП е извършено пълно и точно описание на твърдяното нарушение, на датата на неговото извършване, на мястото, където е извършено, както и на обстоятелствата, при които е извършено, а в НП и на доказателствата, които го потвърждават.

         Нарушението е описано съвсем лаконично, като буквално е преписан текстът на санкционната разпоредба на чл. 93в, ал. 11 от ЗАвПр.

         Не е ясно защо и въз основа на кои доказателства е прието обстоятелството, че жалбоподателят не е въвел „необходимите данни“ и как точно (с какво изпълнително деяние) е извършил твърдяното нарушение, доколкото АНО е фиксирал в НП три вида въвеждания - „ръчно“, „автоматично“ или „по друг начин“.

Не е ясно защо и въз основа на кои доказателства актосъставителят и АНО са приели, че в някакъв период от време (неиндивидуализиран в АУАН и НП), жалбоподателят е бил на работа, респ. че е извършвал обществен превоз, и че се е намирал извън превозното средство и не е бил в състояние да използва тахографа.

         Не на последно място, от обстоятелствената част на АУАН и НП не става ясно кои са „необходимите данни“, които е следвало жалбоподателя да въведе ръчно, автоматично или по друг начин, а пък не ги е въвел. Твърдяното административно нарушение не може да се извежда по пътя на тълкуването. Едва в съдебно заседание свидетелят по акта заяви, че водачът не е въвеждал дейностите в картата на водача, т.е. картата е била без запис, но отново не е посочен периода.

         Приложеният административнонаказателен състав (чл. 93в, ал. 11 от ЗАвПр) предвижда ангажиране на административнонаказателна отговорност  на водач, който не е въвел данните относно периодите на “друга работа”, ”време на разположение”,  ”прекъсване” или “дневна почивка”, когато няма възможност за използва монтирания на превозното средство тахограф, поради това, че е извън превозното средство.

         Както в АУАН, а така също в обстоятелствената част на обжалваното НП, буквалното описание на изпълнителното деяние е: за непосочен период от време, водачът не е въвел ръчно, автоматично или по друг начин необходимите данни в дигиталния тахограф, тъй като е бил извън превозното средство и не е бил в състояние да използва тахографа. 

         Кои са тези „необходими данни“ - не е посочено при описанието на вмененото административно нарушение. Това е следвало да се направи от административните органи, тъй като в приложената административно наказателна разпоредба видовете данни са описани по един начин, а в Регламент (ЕС) №165/2014 - по друг начин (терминологична разлика).

         Посочената като нарушена законна разпоредба - чл. 34, §3 , б. “б“ от Регламент (ЕС)№165/2014 гласи, че когато в резултат на отсъствие от превозното средство водачът не е в състояние да използва тахографа, с който превозното средство е оборудвано, периодите, посочени в § 5, б. “б“, подточки ii), iii) и  iv) се вписват в картата на водача, като се използва приспособлението за ръчно въвеждане на данни, осигурено за тахографа, ако превозното средство е оборудвано с дигитален тахограф. 

         Всъщност данните, за които говори и контролният орган, и административнонаказващият орган, по своята същност представляват „периоди от време“, съответно  според трите горепосочени подточки от чл. 34, § 5, б. „б“: „друга работа“ (ii), „период на разположение“ (iii) и „почивки по време на работа или почивки“ (iv).

         Терминологичната разлика, според горепосочения Регламент и административнонаказателния състав, който е приложен, прави още по-необходима конкретизацията на данните, които не е въвел водачът и жалбоподател. Нарушена е разпоредбата на чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН, която изисква пълно, точно и коректно описание на нарушението и обстоятелствата, при които е извършено, в който смисъл обжалваното НП следва да бъде отменено като незаконосъобразно.

         Не са изпълнени императивните изисквания за означаване датата и мястото на извършване на нарушението по чл. 42, т. 3 и чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН. Предвид изложените факти в обстоятелствената част на акта и постановлението е безспорно, че датата и мястото, визирани в тях, са тези, на които нарушението е установено при спирането на жалбоподателя за проверка, не датата и мястото на извършване на самото нарушение. Последното се е изразило в бездействие - неизпълнение на задължението за ръчно въвеждане и запис на дължимата информация в картата на водача за период, предхождащ датата и часа на проверката, което е изисквало ясна констатация къде и в кой момент жалбоподателят е следвало да извърши дължимото действие - да впише в картата си на водач съответния период по чл. 34, § 3, б. „б“ от Регламент (ЕС) № 165/2014. При това положение, означените в АУАН и НП дата и място на извършената проверка - 19.02.2020 г., път II-62, км. 32+200, не са  действителните дата и място на извършване на нарушението, тъй като тогава жалбоподателят е спрян за проверка, тоест бил е в автомобила, а не извън него, поради което няма как на тази дата и час да въвежда по какъвто и да е начин „необходимите данни“ в дигиталния тахограф.  Освен  нарушаване на императивните изисквания към съдържанието на акта и постановлението в тази насока, допуснатата неяснота не дава възможност за установяване спазена ли е местната подсъдност за разглеждане на делото, както и материалната компетентност на актосъставителя и наказващия орган.

         Пропускът да се опише твърдяното административно нарушение с всичките обективни и субективни признаци представлява съществено процесуално нарушение, тъй като поначало крие неопределеност на обвинението и нарушава правото на защита на обвиненото лице (арг. от Решение № 377 от 13.08.1983 г. по н. д. 355/80 г., ВС, ІІ н. о.). АНО не е констатирал пропуска да се опише в акта нарушението и също е издал постановлението без да го индивидуализира по посочения от закона начин. Налице е едно бланкетно обвинение. За жалбоподателят е неизвестно срещу какво конкретно следва да гради защитата си. Допуснато е процесуално нарушение по чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН.

         По този начин е нарушено правото на защита на жалбоподателя, тъй като не би могъл да научи в извършването на какво именно нарушениe е обвинен, тъй като такова, конкретно индивидуализирано по дата, място и фактически обстоятелства, липсва и въз основа на какви доказателства, поради липса на описани такива в НП.

На второ място не се доказа, че са налице материалноправните предпоставки за налагане на административно наказание на жалбоподателя.

         От събраните по делото доказателствата е видно, че         вмененото на жалбоподателя нарушение не се доказа по безспорен и категоричен начин.

         Касае се  за не извършване на обществен превоз на товари, а за превоз за собствена сметка, което е видно от представената по делото заповед № 629/19.02.2020 г., приложена на л. 21 от делото.   

От изложеното съдът намира обжалваното НП за правилно и законосъобразно, поради което същото следва да бъде потвърдено.

Предвид горното и  на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН, съдът                                                                                   

 

                                              Р     Е     Ш     И :

 

 ОТМЕНЯ  Наказателно постановление № 42-0000265/30.03.2020 г. на Началник  РД „АА - София, с което на К.И.М., с ЕГН **********,***  за нарушение за нарушение на чл. 34, §3,  б. б  от  Регламент (ЕС) № 165/2014 на Европейския парламент и на Съвета от 4 февруари 2014 година относно тахографите в автомобилния транспорт, за отмяна на Регламент (ЕИО) № 3821/85 на Съвета относно контролните уреди за регистриране на данните за движението при автомобилен транспорт и за изменение на Регламент (ЕО) № 561/2006 на Европейския парламент и на Съвета за хармонизиране на някои разпоредби от социалното законодателство, свързани с автомобилния транспорт  (Регламента е наложено административно наказание глоба в размер на  1500,00лв. на основание чл.93в, ал.11 от ЗАвтПр, като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.

  Решението може да бъде обжалвано пред Административен съд Кюстендил, в 14-ет дневен срок от съобщаването му на страните по реда на АПК.

 

                                                        

                                                                    РАЙОНЕН СЪДИЯ: