Решение по дело №708/2020 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 850
Дата: 6 юли 2020 г. (в сила от 26 април 2021 г.)
Съдия: Даниела Димитрова Недева
Дело: 20207050700708
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 12 март 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

              2020г., гр.В.

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

 

ВАРНЕНСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, Дванадесети състав, в публично заседание на двадесет и четвърти юни две хиляди и двадесета година, в състав:

 

СЪДИЯ: ДАНИЕЛА НЕДЕВА

 

при секретаря Светлана Стоянова, с участието на прокурор Силвиян Иванов, като разгледа докладваното от съдия Д.Недева  адм.дело № 708 по описа на съда за 2020 г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.203 от АПК вр.чл.1 ал.1 от ЗОДОВ.

Образувано е по искова молба от „Х. Б.“ АД, ЕИК хххххххххсъс седалище гр. В. и адрес на управление гр.В., бул. „В.В.“ № 81, ет. 8, офис 23, представлявано от управителя М.Б.С., депозирана чрез адв. Д.,  против Изпълнителна агенция „Главна инспекция по труда“-гр.С., с правно основание чл. 1, ал. 1 ЗОДОВ във вр. с чл. 203 и сл. АПК, за присъждане на обезщетение за претърпени имуществени вреди от отменено Наказателно постановление № 03-009357/28.03.2018 г. на Директора на дирекция Инспекция по труда-В. в размер на 1160 лв., представляващи заплатено адвокатско възнаграждение по НАХД №1168/2019г. по описа на Районен съд-В. и КНАХД № 2061/2019г. на Административен съд-В., ведно със законната лихва от 18.10.2019г. до окончателното изплащане на сумата.

В исковата молба се сочи, че са налице предпоставките за присъждане на претендираното обезщетение за вреди, поради което се отправя искане за уважаване на така предявения иск с присъждане на сторените в настоящото производство разноски.

В съдебно заседание ищецът, редовно призован не се явява, не се представлява. С писмено становище, чрез пълномощник поддържа исковата молба. По съществото на спора моли исковата претенция да бъде уважена, като доказана по основание и размер. Прави възражение за прекомерност на претендираното юрисконсулско възнаграждение.

Ответникът, редовно призован, не се представлява. С писмено становище, чрез пълномощник оспорва исковата претенция и моли да бъде отхвърлена като неоснователна и недоказана, тъй като не са налице предпоставките визирани в чл. 1 от ЗОДОВ и бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение.

Прокурорът при Окръжна прокуратура - В. дава заключение за основателност на иска. Счита, че в случая е налице незаконосъобразен административен акт, а именно Наказателно постановление издадено от Дирекция „Инспекция по труда“, чиято незаконосъобразност е установена по съдебен ред. Във връзка с обжалването на Наказателното постановление ищецът е направил разноски под формата на адвокатско възнаграждение за защита за две съдебни инстанция. Доказателствата за извършените разходи се съдържат в кориците на делото, а именно два броя договори за правна защита и съдействие и два броя платежни нареждания за извършени плащания. По смисъла на чл. 4 от Закона тези разноски представляват вреди, които са пряка и непосредствена последица от издаването на незаконосъобразния акт и в тази връзка ищецът следва да бъде обезщетен по реда на чл. 1 от ЗОДОВ.

След преценка на събраните доказателства, съдът намира за установено от фактическа страна, следното:

С наказателно постановление № 03-009357/28.03.2018г. на Директора на Дирекция Инспекция по труда, на основание чл. 416, ал. 5, във вр.с чл. 414, ал. 3 КТ на „Х. Б.“ АД за нарушение на чл. 62, ал. 1 във вр. чл. 1, ал. 2 и чл. 61, ал. 1 КТ е била наложена имуществена санкция в размер на 5 000лв. По жалба на дружеството срещу горепосоченото наказателно постановление било образувано НАХД №1168/2019г. по описа на Районен съд – В.. С Решение 1108/06.06.2019г. по НАХД 1168/2019г. по описа на Районен съд – гр.В. Наказателното постановление било отменено.  Решението на ВРС било обжалвано и с решение № 1935/18.10.2019г. по КНАХД № 2061/2019т. Административен съд-В. оставил в сила решение 1108/06.06.2019г. по НАХД 1168/2019г.  на ВРС.

От приложеното за послужване НАХД №1168/2019г. по описа на Районен съд – В. се установява, че не е приложен договор за правна защита и съдействие, нито доказателства за договорено и заплатено адвокатско възнаграждение. Приложено е пълномощно /л.26/ от което е видно, че  управител на адвокатско дружество „Д. и Д.” К. В. Д. преупълномощава адв.Н. И. от ВАК да представлява „Х. Б.“ АД по НАХД №1168/2019г. по описа на Районен съд-В..

Пред касационната инстанция по КНАХД№12061/2019г. по описа на Административен съд-В. приложено в настоящото производство за послужване е видно, че е представен договор за правна защита и съдействие /л.12/ от 08.07.2019г. за договорено възнаграждение в размер на 580 лева, както и доказателства за плащане на договорената  сума по банков път /л.15/, със списък на разноските /л.14/.

При така установеното от фактическа страна, съдът прави следните правни изводи:

Съгласно разпоредбата на чл.1 ал.1 ЗОДОВ държавата и общините отговарят за вредите, причинени на гражданите и юридическите лица от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на техни органи и длъжностни лица при или по повод изпълнение на административна дейност.

За да бъде ангажирана отговорността на ответника по иск с правно основание чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ следва да се установи наличието кумулативно на елементите на фактическия състав на правната норма, а именно установена по съответния ред незаконосъобразност на административен акт, действие или бездействие, настъпването на преки и непосредствени вреди от акта, съответно действието или бездействието и причинно-следствена връзка между действието на акта, съответно действието или бездействието и настъпилия в поддържания от ищеца размер на вредоносния резултат.

Вредата трябва да се явява пряко, непосредствено и закономерно следствие от акт, действие или бездействие от вида посочен в чл.203 ал.1 от АПК, както и да е налице причинно-следствена връзка между доказана вреда и отмененият акт, респ. действието или бездействието, които трябва да са административни.

Безспорно по делото е, че издаденото НП, е отменено с влязло сила Решение 1108/06.06.2019г. постановено по НАХД 1168/2019г. по описа на Районен съд – гр. В. като това обстоятелство по категоричен начин се установява и от писмените доказателства по делото.

Съгласно Тълкувателно постановление № 2 от 19.05.2015г. независимо, че наказателното постановление не представлява индивидуален административен акт по смисъла на чл.21 АПК, определящо за квалификацията на иска за вреди по чл.1 ал.1 ЗОДОВ, е обстоятелството, че актът се издава от административен орган, представлява властнически акт и въпреки че поражда наказателноправни последици, е правен резултат от санкционираща административна дейност, неговото издаване е последица от изпълнение на нормативно възложени задължения, упражнена административнонаказателна компетентност, законово предоставена на органите в рамките на административната им правосубектност, което по своето съдържание представлява изпълнение на административна дейност.

В конкретния случай наказателното постановление е издадено от административен орган, представлява властнически акт и е правен резултат от санкционираща административна дейност, неговото издаване е последица от изпълнение на нормативно възложени задължения, упражнена административнонаказателна компетентност, законово предоставена на органите в рамките на административната им правосубектност, което по своето съдържание представлява изпълнение на административна дейност и настоящата инстанция приема, че е налице първата от трите кумулативно предвидени от закона предпоставки за ангажирането на отговорността на ответника, а именно–отменен незаконосъобразен административен акт /издадено наказателно постановление/.

За да бъде ангажирана отговорността на държавата, е необходимо да бъде установена и доказана не само незаконосъобразна административна дейност, но и настъпили вреди, като пряк и непосредствен резултат от тази дейност. Вредата е отрицателната последица, с която се засягат неблагоприятно имуществените права и/или защитени от правото нематериални блага и неимуществени интереси на увреденото лице, като „пряка и непосредствена“ е тази вреда, която следва закономерно от твърдяната незаконосъобразна административна дейност, по силата на безусловно необходимата причинно-следствена връзка, която съществува между тях. На обезщетяване подлежат единствено преките и непосредствени вреди. Преки вреди са тези, които са типична, нормално настъпваща и необходима последица от вредоносния резултат и които са адекватно следствие от увреждането. Преки означава директно въздействащи върху правната сфера на увредения. Освен преки, вредите следва да бъдат и непосредствени - не трябва да има опосредена връзка между вредите и отменения незаконосъобразен акт, като същите трябва да са настъпили по време и място, следващо противоправния резултат.

Съгласно Тълкувателно решение №1 от 15.03.2017г. по тълкувателно дело №2/2016г. на ВАС при предявени пред административните съдилища искове по чл.1, ал.1 от ЗОДОВ за имуществени вреди от незаконосъобразни наказателни постановления изплатените адвокатски възнаграждения в производството по обжалването и отмяната им представляват пряка и непосредствена последица по смисъла на чл. 4 от този закон. В решението е прието, че след като едно от условията на АПК за образуване на производство по чл.1, ал.1 от ЗОДОВ е административния акт да е отменен по административен или /и/ съдебен ред и след като в тези производства гражданина е ползвал адвокатска защита, защото не е могъл сам да се защити, то хонорара, платен на адвокат за осъществяване на тази защита не е нищо друго, освен имуществена вреда, която е в пряка причинна връзка с отменения като незаконосъобразен административен акт /в случая наказателно постановление/ и е непосредствена последица от него, а не неприсъщ или луксозен разход. Прието е, че безспорно, потърсената адвокатска помощ и платения адвокатски хонорар е пряка и непосредствена последица от издаденото наказателно постановление, тъй като обжалването на този акт е законово регламентирано и е единствено средство за защита на лицето, което твърди, че не е виновно и че неговите права са накърнени неправомерно от административния орган.

В случая от събраните по делото доказателства се установи, че до приключване на производството по НАХД № 1168/2019г. по описа на Районен съд-В. не е представен договор за правна защита и съдействие, нито каквито и да е други доказателства за договорено и изплатено адвокатско възнаграждение. Едва с исковата молба при образуване на настоящото съдебно производство е представен Договор за правна защита и съдействие от 23.05.2018г., списък на разноски пред ВРС и нареждане за кредитен превод от 22.05.2018г. С оглед установеното настоящия съдебен състав приема, че договорът за правна защита и съдействие независимо, че е с дата 23.05.2018г. не установява, че към посочената дата е договорено и платено възнаграждение в размер на 580 лв. за процесуално представителство по НАХД №1168/2019г. на ВРС, както и че същият е съставен за целите на настоящото производство.   В този смисъл съдът приема за основателно възражението на ответника за недоказаност на разноските, които се твърди, че са направени пред ВРС.  

 Ищецът е заплатил адвокатско възнаграждение за защита по КНАХД № 2061/2019г. по описа на Административен съд - В., видно от представения по цитираното дело договор за правна защита и съдействие от 08.07.2019г. за договорено възнаграждение в размер на 580 лева, както и доказателства за плащане на договорената  сума по банков път /л.15/, със списък на разноските /л.14/. Договореното и заплатено възнаграждение от ищеца - ответник в производството пред Административен съд-В. по КНАХД №2061/2019г. е в размер на 580лв. Съгласно чл.36 от Закона за адвокатурата адвокатът има право на възнаграждение за своя труд, като размера на възнаграждението се определя в договор между адвоката и клиента, размерът на възнаграждението трябва да бъде справедлив и обоснован и не може да бъде по- нисък от предвидения в наредба на Висшия адвокатски съвет. Съдът намира, че в случая адвокатското възнаграждение, договорено и платено, за процесуално представителство Административен съд-В. съответства на предоставената правна помощ и действителната и фактическа сложност на делото, като е съобразено и с вида и тежестта на обвинението - размера и вида на наложеното с НП наказание и по арг. от чл.18 ал.2, вр. чл.7 ал.2 т.2 от Наредба №1/09.07.2004г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения /в относимата редакция/. Тъй като упълномощеният адвокат е осъществил процесуално представителство, за определяне размера на дължимото възнаграждение се прилага чл.18 ал.2 от Наредба №1/2004 год. за минималните размери на адвокатските възнаграждения, съгласно който за процесуално представителство, защита и съдействие по дела срещу наказателни постановления, в които административното наказание е под формата на глоба, имуществена санкция и/или е наложено имуществено обезщетение, възнаграждението се определя по правилата на чл.7 ал.2 върху стойността на санкцията, съответно обезщетението, но не по-малко от 300 лв. В случая стойността на отменената санкция е в  размер на 5000 лева. Разпоредбата на чл.7, ал.2, към която се препраща, предвижда в т.2 за процесуално представителство, защита и съдействие по дела с определен интерес възнаграждение, което при интерес от  1000 до 5000 лв. е 300 лв. + 7 % за горницата над 1000 лв. Следователно, определено върху  материалния интерес, основа за който е размерът на санкцията, дължимото възнаграждение за един адвокат е 580 лева. В случая са договорени и действително платени, видно от приложените по делото доказателства, пред Административен съд-В. в резултат на оспорването на решението на въззивния съд. В мотивите на постановеното Тълкувателно решение № 1 от 15.03.2017г. на ВАС по т. д. № 2/2016г., ОСС, I и II колегия е посочено, че съдът, спазвайки принципа на справедливостта и съразмерността, следва да присъди само и единствено такъв размер на обезщетение, който да отговаря на критериите на чл.36, ал. 2 от Закона за адвокатурата - да е "обоснован и справедлив", т.е. да е съразмерен на извършената правна защита и съдействие и да обезщети страната за действително понесените от нея вреди от причиненото й от държавния орган непозволено увреждане, без да накърнява или да облагодетелства интересите на която и да е от страните в производството. Неоснователно във връзка с горното е възражението на ответника, че обезщетение не се дължи, тъй като адвоката е преупълномощил друг негов колега да представлява дружеството. Предвид изложеното, предявената искова претенция следва да бъде уважена в размер от 580 лева съставляваща имуществена вреда, която е в пряка причинна връзка с отмененото като незаконосъобразно наказателно постановление и е непосредствена последица от него, като за горницата над 580 лева до 1160 лева следва да бъде отхвърлена.

При този изход на спора по отношение на претендираните съдебно-деловодни разноски за воденето на настоящото дело, съдът съобрази следното: Ищецът е внесъл дължимата държавна такса в размер на 50 лв. за образуване на настоящото производство. Заплатил е изцяло и договореното адвокатско възнаграждение в размер на 300 лв., съобразно представения договор за правна защита и съдействие минимален по Наредба №1 за минималните размери на адвокатските възнаграждения, поради което и не е прекомерен. С оглед изхода на спора следва ответника, който оспорва предявения в настоящото производство иск да бъде осъден да заплати на ищеца, сторените по делото разноски в размер на 350 лева.

С оглед гореизложеното и на основание чл.203 и сл. АПК, съдът

 

Р Е Ш И :

 

ОСЪЖДА Изпълнителна агенция „Главна инспекция по труда“-гр.С. да заплати на „Х. Б.“ АД, с ЕИК хххххххххсъс седалище гр. В. и адрес на управление гр.В., бул. „В.В.“ № 81, ет. 8, офис 23, представлявано от управителя М.Б.С. сумата от 580 /петстотин и осемдесет/ лева, представляваща обезщетение за причинени имуществени вреди от незаконосъобразно Наказателно постановление № 03-009357/28.03.2018 г. на Директора на дирекция Инспекция по труда-В., ведно със законната лихва, считано от датата на завеждане на исковата молба до окончателното изплащане на сумата като

ОТХВЪРЛЯ иска на „Х. Б.“ АД, ЕИК ххххххххх със седалище гр. В. и адрес на управление гр.В., бул. „В.В.“ № 81, ет. 8, офис 23, представлявано от управителя М.Б.С. срещу Изпълнителна агенция „Главна инспекция по труда“-гр.С. за разликата над сумата от 580 /петстотин и осемдесет/ лева до претендираните 1160 лв.

 

ОСЪЖДА Изпълнителна агенция „Главна инспекция по труда“-гр.С. да заплати на „Х. Б.“ АД,  ЕИК ххххххххх със седалище гр. В. и адрес на управление гр.В., бул. „В.В.“ № 81, ет. 8, офис 23, представлявано от управителя М.Б.С. сумата в размер на 350 /триста и петдесет/ лева, съставляваща разноски по делото.

 

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба в  четиринадесетдневен срок от съобщаването му на страните пред Върховен административен съд.

 

 

                           АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: