Определение по дело №353/2023 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 450
Дата: 31 юли 2023 г.
Съдия: Галина Васкова Герасимова
Дело: 20237080700353
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 12 юни 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

 

№450

 

гр. Враца, 31.07.2023 г.

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, IV състав, в закрито заседание на тридесет и първи юли две хиляди двадесет и трета година в състав:

 

                                                         АДМ. СЪДИЯ: ГАЛИНА ГЕРАСИМОВА

       

като разгледа докладваното от съдия ГЕРАСИМОВА адм. дело № 353 по описа на АдмС – Враца за 2023 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е образувано по жалба на П.И.В. *** против писмо изх. № 19-03-58/19.05.2023 г., издадено от вр.и.д. управител на НЗОК, писмо изх. № 94-00-482/20.04.2023 г., издадено от директора на РЗОК – Враца и писмо изх. № 19-03-58/02.05.2023 г., издадено от вр.и.д. управител на НЗОК. Оспорването на посочените административни актове е обективно съединено с иск за присъждане на обезщетение на основание чл. 203 и сл. от АПК вр. чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ против НЗОК.

С определение от 26.07.2023 г. съдът е разделил производството по делото, като е постановил производството по адм. дело № 353/2023 г. по описа на АдмС – Враца да продължи по оспорването на писмо изх. № 19-03-58/19.05.2023г., издадено от вр.и.д. управител на НЗОК.

При проверка на допустимостта на жалбата съдът установи следното:

От жалбоподателя П.И.В. са подадени жалби до НЗОК вх. № 19-03-58/06.02.2023 г. и вх. № 19-03-58/15.02.2023 г., в които изразява неудовлетворение от оказана медицинска помощ и назначена терапия.

С писмо изх. № 19-03-58/22.02.2023 г. от вр.и.д. управител на НЗОК, жалбоподателят е уведомен, че за изясняване на изложените обстоятелства, касаещи качеството на оказаната медицинска помощ, жалбите са насочени към ИА „Медицински надзор“. За обстоятелствата, които са от компетентността на НЗОК, след окончателната обработка на отчета за м. февруари 2023 г. на лечебното заведение ще бъдат предприети необходимите действия, след което жалбоподателят ще бъде уведомен.

С писмо изх. № 19-03-58/10.03.2023 г. от вр.и.д. управител на НЗОК, жалби вх. № 19-03-58/06.02.2023 г. и вх. № 19-03-58/15.02.2023 г. на НЗОК са изпратени до директора на РЗОК – Враца за изясняване на изложените обстоятелства, с оглед отчетен преглед с амбулаторен лист от лекар, осъществяващ дейност на територията на РЗОК – Враца.

С писмо изх. № 94-00-459/05.04.2023 г. от директора на РЗОК – Враца жалбоподателят е уведомен за резултатите от извършените проверки. Установено е, че са допуснати нарушения от страна на лекарите, визирани в жалбите до институциите, за което в писмото е посочено, че в законоустановения срок ще бъдат наложени финансови санкции в съответствие с разпоредбите в НРД за МД за 2020-2022 г. и сключените с изпълнителите на медицинска помощ индивидуални договори.

С писмо вх. № 96-90-3/19.04.2023 г. до РЗОК – Враца жалбоподателят е поискал да му бъдат предоставени материалите по преписката, образувана по извършените проверки на основание подадените от него жалби.

С писмо изх. № 94-00-482/20.04.2023 г. от директора на РЗОК – Враца до жалбоподателя е посочено, че в изпратения писмен отговор с изх. № 94-00-459/05.04.2023 г. изчерпателно са посочени всички факти и обстоятелства, както и установените от компетентния орган при извършване на проверката нарушения на лекарите от лечебните заведения във връзка с оказаната медицинска помощ.

С жалба вх. № 19-03-58/25.04.2023 г. на НЗОК жалбоподателят е оспорил писмо изх. № 94-00-459/05.04.2023 г. на директора на РЗОК – Враца с искане да му бъде осигурен достъп до документите по преписката, касаеща подадения от него сигнал.

С писмо № 19-03-58/02.05.2023 г. на вр.и.д. управител на НЗОК жалбоподателят е уведомен, че РЗОК – Враца е предприела всички необходими действия по изясняване на изложените в жалбите обстоятелства в рамките на законовите си правомощия. Посочено е, че съгласно чл. 34, ал. 1 от АПК административният орган осигурява на страните възможност да преглеждат документите по преписката, както и да си правят бележки и извадки или – според технически възможности – копия за тяхна сметка, по всяко време на производството, включително и след приключването му с издаване на индивидуален административен акт съгласно Закона за Националния архивен фонд. Като жалбоподател В. не е конституиран като страна по въпросните производства, тъй като съобразно утвърдената практика лицето, което е сезирало компетентните органи, не е страна в производството по издаването на индивидуални административни актове.

С жалба вх. № 19-03-58/10.05.2023 г. на НЗОК В. е оспорил писмо № 19-03-58/02.05.2023 г. на вр.и.д. управител на НЗОК чрез НЗОК пред Министъра на здравеопазването.

С оспореното в настоящото производство писмо изх. № 19-03-58/19.05.2023 г. на вр.и.д. управител на НЗОК относно писмо изх. № 19-03-58/02.05.2023 г. на НЗОК за предоставяне на документите по преписките относно извършените проверки от длъжности лица от РЗОК – Враца, жалбоподателят е уведомен, че като подател на сигналите не е страна в производствата по издаване на индивидуални административни актове. Посочено е, че съгласно чл. 81, ал. 1 от АПК, индивидуалните и общите административни актове могат да бъдат оспорени по административен ред пред непосредствено по-горестоящия административен орган. Министерство на здравеопазването не е висшестоящ орган спрямо НЗОК, поради което се прави отказ жалбата да бъде препратена. Цитира се и разпоредбата на чл. 124, ал. 1 от АПК, съгласно която сигнали, подадени повторно по въпрос, по който има решение, не се разглеждат, освен ако са във връзка с изпълнение на решението или се основават на нови факти и обстоятелства. В тази връзка се сочи, че жалбата е с характер на повторен сигнал и не се основава на нови факти и обстоятелства.

При така установеното от фактическа страна настоящият съдебен състав намира, че процесната жалба е недопустима на основание чл. 159, т. 1 АПК, тъй като оспореният акт не подлежи на съдебно обжалване.

Специалната правна регламентация на производствата по сигнали и предложения не предвижда възможност за съдебно обжалване на волеизявления на административния орган в хода на тези производства. Изрично в чл. 124, ал. 2 от АПК е предвидено, че решението, постановено по подаден сигнал, не подлежи на обжалване. По аргумент на по-силното основание произнасянето на административен орган по повод процесуално искане за запознаване с материалите по преписката не подлежи на съдебен контрол.

Молбата на П.И.В. е за осигуряване на достъп до събраните материали в хода на административното производство, образувано по негов сигнал, а волеизявлението по подобно процесуално искане е част от производството по издаване на административен акт. Същото не е индивидуален административен акт на основание чл. 21, ал. 5 от АПК и не подлежи на съдебен контрол за законосъобразност.

Предвид гореизложеното, жалбата следва да бъде оставена без разглеждане като процесуално недопустима, а производството по делото следва да бъде прекратено.

Водим от горното и на основание чл. 159, т. 1 от АПК, съдът

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на П.И.В. *** против писмо изх. № 19-03-58/19.05.2023 г., издадено от вр.и.д. управител на НЗОК, като недопустима.

 

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. д. № 353/2023 г. по описа на Административен съд – Враца.

 

Определението подлежи на обжалване с частна жалба, чрез Административен съд - Враца пред Върховен административен съд в 7-дневен срок от уведомяване на страните, на които на основание чл. 138 АПК да се изпрати препис от същото.

 

                                                          

АДМ. СЪДИЯ: