Решение по дело №2789/2021 на Районен съд - Бургас

Номер на акта: 451
Дата: 5 август 2021 г. (в сила от 3 септември 2021 г.)
Съдия: Анатоли Йорданов Бобоков
Дело: 20212120202789
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 14 юни 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 451
гр. Бургас , 05.08.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БУРГАС, XVII СЪСТАВ в публично заседание на осми
юли, през две хиляди двадесет и първа година в следния състав:
Председател:АНАТОЛИ Й. БОБОКОВ
при участието на секретаря К. К. СЪБЕВА
като разгледа докладваното от АНАТОЛИ Й. БОБОКОВ Административно
наказателно дело № 20212120202789 по описа за 2021 година
за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по чл.63 и сл. ЗАНН и е образувано по жалба на *** с ЕИК: ***, против
Наказателно постановление № 550695-F581212/19.01.2021 г., издадено от Началник отдел
„Оперативни дейности“ в ЦУ на НАП, с което на основание чл. 185, ал. 2, вр. с ал. 1 от ЗДДС на
жалбоподателя е наложена „Имуществена санкция” в размер на 1000 лева за нарушение на чл. 31,
ал. 4 от Наредба Н-18/13.12.2006 г. на МФ, вр. с чл. 118, ал. 4 ЗДДС.
С жалбата се иска отмяна на обжалваното наказателно постановление, като се сочат
нарушения на материалния и процесуалния закон.
В открито съдебно заседание жалбоподателят изпраща представител, който поддържа
жалбата и моли за разноски.
За административнонаказващия орган се явява юрисконсулт, който оспорва жалбата и моли
за потвърждаване на наказателното постановление, като правилно и законосъобразно. Моли за
присъждане на разноски
Съдът приема, че жалбата е подадена в рамките на седемдневния срок за обжалване по чл.
59, ал. 2 ЗАНН, от легитимирано да обжалва лице срещу подлежащ на обжалване акт, поради
което следва да се приеме, че се явява процесуално допустима. Разгледана по същество жалбата е
основателна по следните съображения:
На 23.11.2020 г. била извършила проверка на обект - склад и магазин, находящ се в гр. Бургас,
ул. ***. Повод за проверката било извършено плащане в обекта на 24.06.2020 г. в размер на 13426
лева, за което бил издаден ФКБ. В хода на проверката св. Ж. изискал обяснение от
представляващия, като управителят посочил писмено, че се касае за операторска грешка, като в
1
потвърждение на думите си приложил множество писмени документи.
При това положение бил съставен АУАН, за това, че до 7-мо число на месеца, следващ
месеца в който е допусната грешката не е документирана сторно операция, посредством
фискалното устройство, работещо в обекта – нарушение по чл. 31, ал. 4 от Наредбата.
Актът бил съставен на 30.11.2020 г., в присъствието на представляващия, който го подписал
и получил препис от него без да направи възражения.
Наказващия орган счел АУАН за законосъобразен и наложил на жалбоподателя
„Имуществена санкция” в размер на 1000 лева.
Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на събраните по
делото доказателства, обективирани в гласните и в писмените доказателства и доказателствени
средства, които са непротиворечиви и допълващи се. По делото не се събра доказателствен
материал, който да поставя под съмнение така установените факти.
При така установената фактическа обстановка съдът достигна до следните правни изводи:
Наказателно постановление е издадено от оправомощено за това лице, а АУАН е съставен от
компетентен орган, видно от приобщеното към материалите по делото копие на Заповед № ЗЦУ-
1149/28.08.2020 г. Въпреки това, съдът счита, че при издаването на НП е допуснато съществено
нарушение, което е опорочило производството и е довело до издаването на незаконосъобразно
наказателно постановление.
Началото на тримесечната административно наказателната давност е обусловено от
откриването на нарушителя (чл. 34, ал. 1 от ЗАНН). Под откриване на нарушителя следва да се
разбира не моментът, в който съответното длъжностно лице е изградило своята субективна
представа относно индивидуализиращите белези на нарушителя, а моментът, в който е било
обективно възможно да се изгради тази субективна представа. При неспазване на една от двете
алтернативно предвидени предпоставки по чл. 34, ал. 1 от ЗАНН, а именно да не се състави АУАН
в срок от три месеца от откриване на нарушителя или ако е изтекла една година от извършване на
нарушението, не следва да се образува административнонаказателно производство, а образуваното
се прекратява.
След като даден орган или длъжностно лице са овластени да установяват определени
административни нарушения, то те са и задължени да следят дали такива нарушения са
извършени. Това е така, тъй като реализирането на административнонаказателна отговорност не е
свързана само с предоставяне на определени публични права на конкретни органи или длъжностни
лица, но и със задължението те да упражняват въпросните права. Затова реализацията на
административнонаказателната отговорност не може да бъде оставена на усмотрението на
овластените правни субекти, така че те да избират кога да формират своите субективни представи
за състава на административното нарушение и индивидуализиращите белези на нарушителя и кога
да предприемат дължимите действия по установяването и налагането на административно
наказание. Това те са длъжни да направят в рамките на законоустановените срокове, които както
вече се спомена по-горе, имат за свой начален момент обективни, а не субективни юридически
факти. Следователно, определената с нормата на чл. 53 от ЗАНН компетентност на органите на
2
НАП да съставят АУАН, по дефиниция означава освен право да привличат към
административнонаказателна отговорност субектите извършили нарушения, още и задължение за
тези длъжностни лица за установяват своевременно нарушенията и техните извършители. Изрично
в горния смисъл е и константата практика на касационната инстанция, например Решение от
02.11.2012г. по КНАХ дело № 527 по описа на АдмС-Бургас, където изрично се приема, че денят,
следващ крайния срок за извършване на съответното регламентирано действие е моментът, от
който нарушителят става известен на административнонаказващия орган, а дали
административният орган “ще узнае” този факт е въпрос на полагане на дължимата грижа в
разумни срокове.
Пропускането на по-краткия тримесечен срок не е основание за прилагане на по-дългия
едногодишен/двугодишен срок от извършване на нарушението при преценката за срочното
съставяне на акта за установяване на нарушението. Двата срока се намират в определено
съотношение помежду си, което се изразява в поглъщането на тримесечния срок от откриването на
нарушителя от едногодишния/двугодишния срок от извършването на нарушението. Т.е. след
изтичане на по-дългия срок за компетентния орган се погасява правото да състави акт за
административно нарушение, независимо че не е изтекъл тримесечният срок от откриване на
нарушителя. Съответно след изтичане на тримесечния срок от откриване на нарушителя се
погасява административно наказателната отговорност на нарушителя и респективно правото на
компетентното длъжностно лице да състави акт, макар и в рамките на едногодишния/двугодишния
срок от извършване на нарушението.
В конкретния случай задълженото лице е следвало да документира сторно операцията
до 07.07.2020 г., но то е бездействало. В случая обаче това му бездействие е станало достояние на
данъчната администрация още същия ден, доколкото операцията е следвало да се извърши
посредством монтирано и свързано с НАП фискално устройство с дистанционна връзка, което в
реално време подава информация за извършените действия – т.е. контролните органи са
разполагали с цялата нужна информация още на 24.06.2020г. и са били в обективна възможност да
установят още тогава, че сторно операцията не е документирана с фискалното устройство.
Данъчната администрация е предприела действия по извършване на документална проверка близо
4 месеца след изтичане на крайния срок. Това бездействие не може да бъде оправдано с
обяснението, че нарушението може да бъде установено само по реда на последващия контрол. Не е
съществувала никаква обективна пречка в рамките на тримесечния срок, предоставен от ЗАНН, да
бъде издадена съответната резолюция за извършване на документална проверка и да бъдат
установено значимите факти. Като не е изпълнил задълженията си, предвидени от закона в срок,
административнонаказващият орган сам е препятствал възможността за реализиране на
административнонаказателната отговорност на лицето, което не е извършило съответните
действия в срок, както разпорежда закона. Нарушението е на просто извършване и е осъществено с
бездействието на задълженото лице към първия работен ден, след датата следваща последния срок.
Контролните органи на данъчната администрация на ЦУ на НАП са имали обективната
възможност да констатират нарушението, тъй като всички данни, даващи основание да се прецени
извършено ли е нарушение или не, са били на разположение на наказващия орган през цялото
време, без да е било необходимо извършването от негова страна на каквито и да било
допълнителни действия по разкриване на нарушителя и фактите, даващи основание за преценка
извършено ли е или не нарушението. Актът за установяване на административно нарушение е
3
съставен на 30.11.2020г., след изтичане на тримесечния срок, предвиден в разпоредбата на чл. 34,
ал.1 от ЗАНН. Административнонаказващият орган не е съобразил това обстоятелство и като е
издал обжалваното наказателно постановление, въз основа на така съставения акт, е допуснал
съществено процесуално нарушение.
Поради всичко това съдът счита, че в конкретния случай издаденото наказателно
постановление е незаконосъобразно и като такова следва да се отмени изцяло.
Към момента е настъпила законодателна промяна в разпоредбата на чл. 63, ал.3 ЗАНН
(нова - ДВ, бр. 94 от 2019 г.), съгласно която - в производството по обжалване на НП принципно
въззивният съд може да присъжда разноски на страните. Уредбата препраща към чл. 143 АПК,
който пък от своя страна препраща към чл. 77 и чл. 81 ГПК, регламентиращи, че съдът дължи
произнася по възлагане на разноските, само ако съответната страна е направила искане за
присъждането им. В случая е представен договор за правна защита, в който е отразено, че е
заплатено в брой адвокатско възнаграждение в размер на 300 лв. Същото не се явява прекомерно и
доколкото се прилага чл. 205 от АПК, по аргумент от който за разноските, направени от
жалбоподателите при обжалване на актове отговаря юридическото лице, представлявано от
органа, издал акта, съдът намира, че следва да осъди НАП да заплати сторените в настоящото
производство разноски.
Така мотивиран, на основание чл.63, ал.1, предл.3 ЗАНН, Бургаският районен съд
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 550695-F581212/19.01.2021г., издадено от
Началник отдел „Оперативни дейности“ в ЦУ на НАП, с което на основание чл. 185, ал. 2, вр. с ал.
1 от ЗДДС на *** с ЕИК: *** е наложена „Имуществена санкция” в размер на 1000 лева за
нарушение на чл. 31, ал. 4 от Наредба Н-18/13.12.2006 г. на МФ, вр. с чл. 118, ал. 4 ЗДДС.
ОСЪЖДА Национална агенция по приходите гр. София да заплати на *** с ЕИК: *** сумата
от 300 лева, представляваща разноски в настоящото производство.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред Административен съд –
гр.Бургас в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Бургас: _______________________
4