Р Е Ш Е Н И Е
№ 2395
град Пловдив, 21.12.2023 година
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛОВДИВ, ХХІ
к.с., в открито заседание на двадесет
и трети ноември през две хиляди двадесет
и трета година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИАНА ШОТЕВА
ЧЛЕНОВЕ: ЯНКО АНГЕЛОВ
ЙОРДАН РУСЕВ
при
секретаря ПОЛИНА ЦВЕТКОВА и участието на прокурора МИРОСЛАВ ЙОСИФОВ, като
разгледа докладваното от член-съдия Ангелов касационно АНД № 2169 по описа за 2023 година и за да се произнесе,
взе предвид следното:
Делото е образувано по касационна жалба от ОД на МВР Пловдив против Решение №
1195 от 30.06.2023 година постановено по АН дело № 2545 по описа за 2023 година на Районен съд Пловдив, с което е
отменен Електронен фиш за налагане на имуществена санкция серия Г № 0019204, с
който на „Максметал 2012“ ЕООД, седалище и адрес на управление : гр. Куклен,
ул. Божаница № 36, ЕИК ********* е наложена „имуществена санкция“ в размер на
2000 лв., за нарушение на чл. 483, ал.1 т.1 от Кодекса за застраховане на
основание чл.638, ал.1 т. 2, вр.чл. 461, т. 1 от Кодекса за застраховане.
Жалбоподателят счита, че така
постановеното решение от състав на Районния Съд е незаконосъобразно, като
от изложените доводи може да се направи извод, че се релевират касационни
основания по смисъла на чл.348 от НПК, а именно неправилно приложение на
материалния закон, поради което моли решението да бъда отменено и по същество
електронния фиш да бъде потвърден. В жалбата се излагат съображения, че
правилно е определен субекта на административнонаказателната отговорност. Сочи
се, че основанието за налагане на санкцията също е правилно посочено, след като
е част от образеца на електронния фиш за налагане на имуществена санкция.
В
съдебното заседание - ОД на МВР Пловдив не се представлява.
Ответникът
по касационната жалба – Максметал 2012“ ЕООД не се представлява.
Представителят
на Окръжна Прокуратура – Пловдив дава заключение за неоснователност на така подадената
касационна жалба.
Пловдивският
административен съд – двадесет и първи състав, след като разгледа по отделно и
съвкупност наведените с жалбата касационни основания, намира касационната
жалба за допустима и основателна по същество, поради следното:
На 05.07.2020 г. в 10:38 ч. в гр. Пловдив, бул.
Асеновградско шосе срещу № 1 посока Асеновград с АТСС TFR1- М 546 било
установено, че дружеството като собственик на МПС няма сключена задължителна
застраховка Гражданска отговорност за МПС Мерцедес ГЛС 63 АМГ рег.№ ****.
Нарушението било квалифицирано по чл. 483, ал.1 т.1 от КЗ, а на нарушителя на основание чл. 638, ал.1 т.2, вр. чл. 461 т.1 от КЗ бил
издаден
обжалваният
ел. фиш.
Съдът е приел за установена така описаната фактическа
обстановка възоснова на събраните по делото писмени доказателства –заверено
копие на удостоверение № 10.02.4835, протокол №4-32-20/13.05.2020 г.- заверено
копие, протокол за използване на АТСС рег.№ 103Гр-21688/06.07.2020 г.- заверено
копие, снимков материал за разположение на уреда, справка от Гаранционен фонд
„Гражданска отговорност“ към дата 05.07.2020 г., справка за собственост на МПС,
както и веществено доказателствено средство по смисъла на чл.189, ал.15 от ЗДвП.
Съдът е приел, че нормата, която дава възможност за
извършеното от този вид административно нарушение да се наложи глоба
посредством електронен фиш, изисква, когато нарушението е констатирано с
автоматизирано техническо средство, задължително при издаване на ел. фиш да се
посочва и управление на МПС, което в процесния случай не е сторено.
Оспореното решение е неправилно.
Съгласно разпоредбата на чл. 483, ал. 1, т. 1 от КЗ,
договор за застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите е
длъжно да сключи всяко лице, което притежава моторно превозно средство, което е
регистрирано на територията на РБългария и не е спряно от движение; това
изискване не забранява и всяко друго лице, различно от собственика на моторното
превозно средство, да сключи застрахователния договор. Неизпълнението на този
законов императив е прогласено за административно противоправно деяние в
нормата на чл. 638 от КЗ, като съобразно ал. 1, т. 2, на лице по чл. 483, ал.
1, т. 1 (собственик на МПС), което не изпълни задължението си да сключи
задължителна застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите
се налага 2 000 лева имуществена санкция за юридическите лица. Прилагането на
цитираната административна санкция чрез електронен фиш, т. е. посредством
установяване на нарушението с АТСС, е нормативно уредено в чл. 638, ал. 4 от КЗ. Съгласно цитираната разпоредба, когато с автоматизирано техническо средство
или система е установено управление на моторно превозно средство, за което няма
сключен и действащ застрахователен договор за задължителна застраховка
"Гражданска отговорност" на автомобилистите, на собственика на МПС се
налага глобата или имуществената санкция по ал. 1. В процесния случай горните
разпоредби са спазени, като правото на защита на санкционираното търговско
дружество не е накърнено.
Нормата на чл. 483, ал. 1, т. 1 от КЗ, посочена като
нарушена и съставляваща правна квалификация на административното противоправно
деяние, е императивна, т. е. съдържа правила за поведение, които са
задължителни. Неизпълнението на вмененото с тази разпоредба задължение е
скрепено със следващата се санкция, регламентирана като вид и размер в чл. 638
от КЗ. В тази разпоредба изрично е предвидено прилагане на имуществена санкция
спрямо нарушител – юридическо лице, както е процедирал в процесния случай и наказващият
орган. Видът и размерът на следващото се административно наказание са елементи
на възникналото между дееца и наказващия орган правоотношение, което по своята
правна същност е такова на власт и подчинение, т. е. в санкционния акт се
обективира властническо волеизявление спрямо извършителя на административното
противоправно деяние – нарушение. По отношение на административните нарушения
законодателят е въвел характеристика на същите в нормата на чл. 6 от ЗАНН,
съгласно който, административно нарушение е това деяние (действие или
бездействие), което нарушава установения ред на държавното управление,
извършено е виновно и е обявено за наказуемо с административно наказание,
налагано по административен ред. В настоящия случай редът за ангажиране на
административнонаказателната отговорност на нарушителя е нормативно установен в
разпоредбата на чл. 647, ал. 3 от КЗ, според която, когато с автоматизирано
техническо средство или система е установено и заснето управление на моторно
превозно средство, за което няма сключен и действащ застрахователен договор за
задължителна застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите,
се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител при
условията и по реда, предвидени в Закона за движение по пътищата. В тази норма
е ясно изразена волята на законодателя нарушения от категорията на процесното –
бездействие на собственик на превозно средство по изпълнение на задължението за
сключване на задължителната застраховка "Гражданска отговорност" да
се установяват с техническо средство и съответно – да се санкционират с
електронен фиш. Ето защо настоящият съдебен състав намира, че при издаване на
електронен фиш за ангажиране отговорността на дружеството за извършеното
административно нарушение чрез бездействие наказващият орган не е допуснал
процесуални нарушения.
Както беше посочено, в случая се касае за особен ред
за ангажиране на административнонаказателната отговорност на съответното лице
за нарушение на чл. 483, ал. 1, т. 1 от КЗ, като предпоставка за прилагането му
е установено управление на моторно превозно средство с АТСС. В този смисъл
управлението на МПС не е елемент от фактическия състав на деянието,
представляващо нарушение на чл. 483, ал. 1, т. 1 от КЗ. От представения снимков
материал по делото безспорно се установява, че процесното МПС е било в движение
и скоростта, с която се е движело, т. е. е било налице управление на същото. От
формулировката на закона се налага извода, че нарушението при което се налага
санкция с електронен фиш е за собственик на моторно превозно средство, за което
няма сключен и действащ застрахователен договор за задължителна застраховка
"Гражданска отговорност" на автомобилистите и заснемането с
техническото средство е при управление на МПС. В конкретния случай превозното
средство е било заснето в движение, т. е. при управление, което е предпоставка
за налагане на санкция чрез облекчената процедура с електронен фиш.
При този изход на делото и с оглед претенцията на касатора
да му бъдат присъдени направените по делото разноски, то на основание чл.63д от ЗАНН следва да бъде осъдено „Максметал 2012“ ЕООД, с ЕИК ********* да заплати
на Областна дирекция на МВР Пловдив, сумата от 160 лв. за юрисконсултско
възнаграждение
По изложените съображения и на основание чл.221, ал.2
от АПК, Съдът
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ
Решение №
1195 от 30.06.2023 година постановено по
АН дело № 2545 по описа за 2023
година на Районен съд Пловдив, КАТО ВМЕСТО НЕГО ПОСТАНОВЯВА:
ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш за налагане на имуществена санкция
серия Г № 0019204, с който на „Максметал 2012“ ЕООД, седалище и адрес на
управление : гр. Куклен, ул. Божаница № 36, ЕИК ********* е наложена
„имуществена санкция“ в размер на 2000 лв., за нарушение на чл. 483, ал.1 т.1 от
Кодекса за застраховане на основание чл.638, ал.1 т. 2, вр.чл. 461, т. 1 от
Кодекса за застраховане.
ОСЪЖДА „Максметал
2012“ ЕООД, с ЕИК ********* да заплати на Областна дирекция на МВР Пловдив,
сумата от 160 лв. за юрисконсултско възнаграждение.
Решението е окончателно и не
подлежи на обжалване и протест.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧЛЕНОВЕ: