Решение по дело №2532/2022 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 8 декември 2022 г.
Съдия: Дичо Иванов Дичев
Дело: 20227180702532
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 3 октомври 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ № 2307

Пловдив, 08.12.2022 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Административен съд - Пловдив, XX  състав, в открито заседание на десети ноември две хиляди двадесет и втора година, в състав:

 

                         ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ДИЧО ДИЧЕВ

                                     ЧЛЕНОВЕ: ХРИСТИНА ЮРУКОВА

                                                       МАРИЯ НИКОЛОВА

 

при секретар Теодора Цанова и прокурор Борис Михов като разгледа КАНД № 2532/ 2022 г. по описа на съда, за да се произнесе  взе предвид следното:

 

  

Производството е образувано по касационна жалба, подадена от процесуален представител на ТД на НАП - Пловдив  срещу Решение № 1618/ 09.08.2022 г. по АНД № 3728/ 2022 г. по описа на Районен съд – Пловдив. Твърди се, че решението е постановено при нарушение на закона и  се иска отмяната му.  В СЗ жалбодателят не се представлява. Претендират се разноски за две инстанции.

Ответникът не се представлява и не взема становище по жалбата.

Представител на ОП – Пловдив изразява становище за основателност на жалбата. 

    Касационната жалба е подадена от страна, за която решението е неблагоприятно и в срока по чл. 211, ал. 1 от АПК, поради което е процесуално допустима, а по същество е основателна.

    Нарушението е безспорно установено от събраните в първата инстанция доказателства, както е приел и първоинстанционният съд. Според настоящия касационен състав е неправилна преценката за маловажност на случая и прилагането на института на предупреждение спрямо дружеството-нарушител. В случая следва да се има предвид, че задължението на жалбоподателя да подаде справката-декларация е било изпълнено с няколкомесечно закъснение и едва след съставяне на АУАН и непосредствено преди издаването на НП.

Пак в тази връзка следва да се отбележи, че при извършване на преценката относно спазване на принципа на пропорционалност, който иначе съгласно практиката на СЕС е задължителен за държавите – членки, както относно определянето на състава на нарушението, така и относно тежестта на санкциите, се вземат предвид най-общо "елементите, които могат да бъдат отчитани при определянето на глобата" /решение от 19 октомври 2016 г., EL ЕМ 2001, С-501/14, EU: C: 2016: 777, т. 41, решение от 22 март 2017 г. по обединени дела С-497/15 и С-498/15, Euro T., т. 43/, като строгостта на санкциите трябва да бъде в съответствие с тежестта на наказваните с тях нарушения /решение от 19 октомври 2016 г., EL ЕМ -2001, С 501/14, EU: C: 2016: 777, т. 40 и решение по обединени дела С-497/15 и С-498/15, т. 42/. Принципът на пропорционалност е относим категорично и към формалните нарушения, извършени чрез действие или бездействие. В случая обаче с оглед на обстоятелствата, при които  е извършено нарушението, не може да се обоснове извод, че същото е с по-ниска степен на обществена опасност от обичайните случаи на нарушение от този вид. Продължителността на забавата на скрепените със срок задължения е един от критериите за укоримостта на деянието.

Следва също да се има предвид, че нарушената законова разпоредба е предназначена да осигури нормално функциониране на обществените отношения, свързани с данъчната отчетност, поради което поначало тяхното нарушаване представлява деяние с по-сериозна степен на обществена опасност в сравнение с други състави на административни нарушения. Търговските дружества поради това и като осъществяват тази дейност по занятие и са регистрирани по ЗДДС, следва да организират дейността си по такъв начин, че да изпълняват точно и своевременно завишените законови изисквания към дейността си, предвид специалната данъчна регистрация. Своевременното деклариране на данните по ЗДДС, още повече че в случая не става дума за нулеви стойности, а за справка с множество позиции, е от значение за определяне на задълженията, както на деклариращия, така и на негови контрагенти, като ЗДДС е с повишени изисквания към отчетността на дейността. Размерът на наложената имуществена санкция от 500 лева, определена в рамките на диапазона, посочен в закона от 500 до 10 000 лева, в тази насока държи сметка за всички обстоятелства, свързани с това, че нарушението е извършено за първи път и че е налице изпълнение на задължението за подаване справката-декларация преди издаване на НП. Поради това и имуществената санкция не се явява прекомерна спрямо тежестта на безспорно установеното нарушение, а напротив – съобразена е с вида и тежестта му.

    При това положение следва да бъде отменено атакуваното решение, като бъде постановено друго, с което да бъде потвърдено НП.

    При този изход следва да бъде осъден ответникът по касация да заплати разноски за осъществената юрисконсултска защита за две инстанции в размер на общо 160 лв., съобразно фактическата и правна сложност на делото.

    Мотивиран от горното и на основание чл.221, ал.2 от АПК, съдът

 

                                 Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Решение № 1618/ 09.08.2022 г. по АНД № 3728/ 2022 г. по описа на Районен съд – Пловдив, вместо което ПОСТАНОВЯВА:

ПОТВЪРЖДАВА НП № 630633–F641347/ 30.03.2022 г., издадено от Директор на Дирекция "Обслужване" в ТД на НАП-Пловдив.

ОСЪЖДА "КРАУН" ЕООД – гр.Пловдив, ЕИК *********, да заплати на НАП – гр.София разноски за осъществената юрисконсултска защита за две инстанции в размер на общо 160 лв.

Решението  е  окончателно.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ :                    

 

 

 

          ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

 

 

                           2.