Решение по дело №2961/2019 на Районен съд - Пловдив

Номер на акта: 1546
Дата: 19 август 2019 г. (в сила от 14 септември 2019 г.)
Съдия: Иван Георгиев Бекяров
Дело: 20195330202961
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 13 май 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 1546

 

гр. Пловдив, 19.08.2019 г.

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

              РАЙОНЕН СЪД ПЛОВДИВ, НАКАЗАТЕЛНО ОТДЕЛЕНИЕ, XI състав, в публично съдебно заседание на десети юни две хиляди и деветнадесета година, в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИВАН БЕКЯРОВ

 

при участието секретаря Анелия Деведжиева като разгледа докладваното от съдията АНД № 2961/2019 г. по описа на Районен съд Пловдив, XI н.с. и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.

Образувано е по депозирана жалба от С.И.В. с ЕГН ********** срещу електронен фиш серия К № 2139490 от 11.06.2018 г., издаден от ОД на МВР Пловдив, с който на основание чл. 189, ал. 4 вр. чл. 182, ал. 1, т. 4 от Закона за движението по пътищата (ЗДвП) му е наложено административно наказание – глоба в размер на 400 лева за нарушение на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП.

В жалбата се излагат съображения за незаконосъобразност и необоснованост на фиша. Твърди се да не е отчетен толеранса при измерване на скоростта. Посочват се кои са правилата уреждащи използването на автоматизирани технически средства и системи. Моли се да бъде отменен фишът.

Въззиваемата страна не е взела становище и не се представлява в съдебно заседание.

Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, намира и приема за установено следното: 

Жалбата се явява процесуално допустима, доколкото е подадена в предвидения в чл. 59, ал. 2 от ЗАНН срок, тъй като липсват каквито и да е доказателства за връчването на фиша на санкционираното лице, подадена е от легитимирана страна, срещу акт, подлежащ на обжалване. Разгледана по същество се явява основателна, поради следните съображения:

От фактическа страна съдът установи следното:

На 11.06.2018 г. в 13:45 ч. в гр. Пловдив на бул. „Санкт Петербург“ № 1 посока бул. Кукленско шосе при въведено ограничение на скоростта за населено място от 50 km/h МПС лек автомобил „Опел Астра“ с рег. № ** се е движил със скорост от 81 km/h, като е превишил максимално допустимата с 31 km/h и това е установено с автоматизирано техническо средство и система /АТСС/ ARH CAM S1 № 11743ca. Собственик на регистрираното МПС е жалбоподателят С.И.В..

Установява се АТСС ARH CAM S1 № 11743ca да е одобрено средство за измерване от 07.09.2017 г. със срок на валидност до 07.09.2027 г. Същото е минало проверка за съответствие с одобрен тип средство в края на 2017 г.

Описаната и възприета фактическа обстановка се установява и от писмените доказателства по делото – снимковия материал от АТСС № 11743СА/0045093, удостоверение за одобрен тип средство за измерване № 17.09.5126 на Български институт по метрология /БИМ/ и приложение към него, писмо от БИМ за приключила проверка за съответствие с одобрения тип, протокол за използване на АТСС рег. № 1030р-14287/12.06.2018 г., разпечатка на фиш серия К № 2139490.

Собствеността върху лекия автомобил не се оспорва от жалбоподателя и въззиваемата страна, доколкото последното е изрично отбелязано в узнатия от него електронен фиш.

Относно приложението на процесуалните правила:

С оглед изложеното  съдът  след запознаване с приложения по дело електронен фиш и доказателства намира, че последният отговаря на формалните изисквания на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП за съдържание и материалната компетентност на административнонаказващия орган, издал го.

Електронният фиш е издаден при спазване на императивните изисквания на закона, по съставения образец и не създава неяснота относно нарушението, която да ограничава право на защита на жалбоподателя, като съдържа подробно описание на обстоятелствата при извършването му, от значение за съставомерността му и за параметрите на вмененото нарушение, нито е ограничено правото му да направи и писмени възражения по него.

Неправилно обаче не е отчетен установеният толеранс от +/- 3 km/h. На приложената към фиша фотоснимка № 11743СА/0045093, свалена от АТСС, е посочена измерената скорост от 81 km/h, отчетената преди толеранса, ограничението на скоростта, посоката на движението и координатите. Не е посочена превишението на скоростта след отчитане на толеранса от +/- 3 km/h до скорост от 100 km/h при полеви тест, което представлява допустима грешка при измерената скорост съгласно приложението към удостоверение за одобрен тип № 17.09.5126.

Като се има предвид, че отчитането, съответно неотчитането на толеранса от +/- 3 km/h на измерената скорост е съществено за определянето на наказанието по чл. 182, ал. 1 от ЗДвП, съдът счита, че това е самостоятелно основание за отмяна на електронния фиш като незаконосъобразен. Съгласно чл. 182, ал. 1, т. 4 от ЗДвП за превишаване на максимално разрешената скорост в населено място с над 31 до 40 km/h предвиденото наказание е 400 лв. Какъвто е и настоящия случай, доколкото отчетената скорост е била 81 km/h, т.е. е надвишена с точно 31 km/h максимално допустимата разрешена скорост в населено място. Същевременно обаче отчитането на толеранса на измерената скорост би довело до хипотеза на установена скорост от 78 km/h, т.е. превишената стойност на скоростта би била от 28 km/h. Следователно и санкционната норма би следвало да е тази по чл. 182, ал. 1, т. 3 от ЗДвП, а наложеното наказание в размер на 100 лв. Като не е сторил това, наказващият орган не е спазил изискванията техническите и метрологични характеристики на АТСС и е допуснал съществено нарушение на процесуалните правила, довело до ограничаване на правата на нарушителя, тъй като не е приложил съществен елемент от работата с АТСС, а оттам и е приложил коренно различна санкционна разпоредба и наказание. Подобно нарушение не може да бъде санирано едва в производството пред въззивната инстанция. Затова и електронният фиш е незаконосъобразен и следва да бъде отменен на това основание.

За да е законосъобразно използването на техническото средство следва да са налице следните условия, които въвежда Наредба № 8121з-523 от 12.05.2015 г. /нататък Наредбата/ след изменението с ДВ бр. 6 от бр. 16.01.2018 г.: използваното техническо средство да е от одобрен тип; техническото средство да е вписано в Българския институт по метрология; техническото средство да е преминало през първоначална и последваща метрологична проверка; автоматизираното техническо средство да е използвано съгласно инструкцията на производителя и изискванията, посочени в удостоверението за одобрен тип; при контрол на въведено с пътен знак ограничение на скоростта мястото за разполагане на АТСС се определя така, че АТСС да извършва измерване след навлизане на превозното средство в зоната с ограничение на скоростта или както е в случая да има общо правило за скоростта в населени места; да са спазени изискванията на чл. 10, ал. 1 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г. като е попълнен Протокол за използване на Автоматизирано техническо средство или система.

В случая освен изложеното горе не са налице всички кумулативно изисквани условия за по спазване на Наредбата. Представено е удостоверение за одобрен тип средство за измерване, с вписан № 5126 в регистъра на одобрените за използване типове средства за измерване. Спазени са изискванията на чл. 10, ал. 1 от Наредбата, за което е попълнен протокол за използване на АТСС. В него е посочено вида на АТСС и неговия номер, което съответства на снимковия материал и отбелязването във фиша, датата на ползването му, точното местоположение, посоката на движение, ограничението на скоростта на заснеманата отсечка и принадлежността ѝ към общата пътна мрежа, посоката на задействане на АТСС, неподвижността на режима на измерване, началото и края на работата на АТСС по час и минута. Не са отразени обаче номерата на първото заснето статично изображение и на последното заснето статично изображение. Това съдът намира за съществено нарушение при попълване на протокола за използване на АТСС, тъй като не може да бъде установено дали процесното изображение попада в този брой, който впрочем е от 231 нарушения. Именно последното дава основание да се приеме, че макар и попълнен, протоколът по чл. 10, ал. 1 от Наредбата не е надлежно попълнен и не съдържа всичката необходима информация и не притежава минимално необходимото му съдържание. Въз основа на изложеното съдът прие, че електронният фиш е незаконосъобразен и на посоченото основание и затова следва да бъде отменен.

По посочените съображения следва да се приеме, че към административнонаказателната отговорност неправилно е привлечено виновно материалноотговорно лице, а и не са спазени задължителните формални изискания за използването на АТСС съгласно действащата законова регламентация към момента на извършване на деянието, което дава основание електронният фиш да се прецени като незаконосъобразен и последицата от това – да бъде отменен. 

Така мотивиран Районен съд Пловдив

 

Р Е  Ш  И :

 

ОТМЕНЯ електронен фиш серия К № 2139490 от 11.06.2018 г., издаден от ОД на МВР Пловдив, с който на С.И.В. с ЕГН ********** на основание чл. 189, ал. 4 вр. чл. 182, ал. 1, т. 4 от Закона за движението по пътищата (ЗДвП) му е наложено административно наказание – глоба в размер на 400 лева за нарушение на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП.

Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от получаване на съобщението от страните, пред Административен съд Пловдив, на основанията, предвидени в НПК, и по реда на глава XII от АПК.

 

                                                                                 

                                                       РАЙОНЕН СЪДИЯ:

ВЯРНО С ОРИГИНАЛА

В.Ш.