Решение по дело №283/2020 на Районен съд - Поморие

Номер на акта: 260023
Дата: 31 март 2021 г. (в сила от 22 април 2021 г.)
Съдия: Ивайло Йорданов Бъчваров
Дело: 20202160200283
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 29 декември 2020 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№260023

гр.Поморие, 31.03.2021 г.

В  ИМЕТО  НА НАРОДА

Поморийски районен съд, наказателна колегия, в открито заседание на 10 февруари  през две хиляди двадесет и първа  година в състав:

СЪДИЯ : Ивайло Бъчваров

 

при участието на секретаря Йовка Тодорова , като разгледа докладваното от районния съдия НАХД N 283 по описа за 2020г. и за да се произнесе взе предвид следното :

Производството е образувано по реда на чл.59 и сл ЗАНН.

Постъпила е жалба от Ж.В.В. , ЕГН********** с адрес *** , срещу електронен фиш серия К №  2151563 издаден от  ОДМВР Бургас, с който на основание чл.182, ал.3, т.5 от ЗДвП му е наложена глоба 800 лв.

В жалбата се излага становище,че са допуснати съществени процесуални нарушения при издаването на електронния фиш, които са довели до неговата незаконосъобразност, поради което се иска отмяна на електронния фиш.

Жалбата е подадена в срока по чл.59, ал.2 от ЗАНН, от лице срещу което е издаден електронния фиш , което има право на жалба  и е допустима.

Жалбоподателят не се явява в  с.з., лично, представлява се от процесуален представител -адвокат. Поддържа подадената жалба. Сочи доказателства. 

Административно-наказващият орган(АНО) не взема участие в производството, редовно призован. Представя преписката по проведеното пред него производство. Не представя нови доказателства.

За да се произнесе по законосъобразността на обжалваното наказателно постановление съдът взе предвид следното.

С обжалвания електронен фиш серия серия К №  2151563издаден от  ОДМВР Бургас, на жалбоподателя е наложено наказание глоба 800 лв. предвидено в чл.182, ал.3, т.5 от ЗДвП за извършено нарушение по чл.21, ал.2, вр. с чл.21, ал.1 от ЗДвП. В електронния фиш е посочено, че на 06.07.2018 г. в 10,54 ч. на път ПП І-9, км 211+0 в посока от гр.Поморие към гр.Ахелой, при въведено ограничение на скоростта с пътен знак В-26 за движение извън населено място до 60 км/ч с МПС „Форд Галакси“ вид лек автомобил с рег.№А3276МВ е извършено нарушение за скорост установено и заснето с техническо средство №TFR1-M510 при разрешена скорост 60 км/ч е установена стойност на скоростта 105 км/ч, което е превишение с 45 км/ч при отчетен толеранс от -3 % на измерената скорост. Представена е и справка от базата данни на Гаранционен фонд, видно от която към 11.04.2020 г. за процесният автомобил няма активна застраховка „Гражданска отговорност“. Представени са и протокол- приложение №1 към чл.10, ал.1 от Наредба №8121з-532/2015 г. от 06.07.2018 г. за използване на автоматизирано техническо средство или система TFR1-M510, както и протокол от проверката на същото техническо средство, видно, от който техническото средство е преминало последваща проверка и съответства на одобрения тип. В качеството на свидетел е разпитан А. В., който в показанията си сочи, че на 06.07.2018 г. е управлявал процесния автомобил по маршрут от к.к.Слънчев бряг до гр.Бургас, а в 10, 30 ч. тръгнал да се прибира обратно.

Съдът като взе предвид събраните по делото доказателства и съобрази разпоредбите на закона направи следните правни изводи: В случая нарушението на чл.21, ал.2, вр. с чл.21, ал.1 от ЗДвП, а именно движение със скорост 105 км/ч при ограничение на скоростта извън населено място 60 км/ч въведено с пътен знак В-26 за движение извън населено място  е от вида на посочените в чл.189, ал.4 от ЗДвП и е надлежно установено по начина предвиден в същата разпоредба, а именно с  техническо средство/система №TFR1-M510 при спазване на правилата за работа със същото, което е преминало през необходимата техническа проверка за техническа изправност и отговаря на одобрения тип, което се установява от представените по делото писмени доказателства. За това нарушение  в съответствие с предвиденото в редакцията на чл.189, ал.4 от ЗДвП (ДВ бр.54/2017г.), действаща към момента на установяване на нарушението, е издаден процесният електронен фиш в отсъствието на контролен орган и нарушител,  с който на жалбоподателя е наложено наказанието глоба 800 лв. предвидено в чл.182, ал.3, т.5 от ЗДвП за констатираното превишение на скоростта от 45 км/ч. Наложеното на жалбоподателя наказание е предвидено за водач на моторно превозно средство за обществен превоз на пътници или опасни товари ,  който е превишил разрешената за движение скорост със стойности в диапазона от  41 до 51 км/ч. За същото превишение за водачите на останалите категории моторни превозни средства, които не са предназначени за обществен превоз на пътници или опасни товари, в чл.182, ал.2, т.5 от ЗДвП е предвидено наказание глоба 400 лв. При предвидената съществена разлика в размера на наказанието в зависимост от вида на превозното средство, с което е извършено нарушението, следва това квалифициращо обстоятелство да се посочи от административно наказващия орган в издадения електронен фиш при описанието на нарушението.

В процесният електронен фиш, при описанието на нарушението, административно наказващият орган не е посочил обстоятелството, че констатираното превишение на скоростта е извършено с МПС предназначено за обществен превоз на пътници и опасни товари, което е квалифициращо обстоятелство предвидено в  състава на санкционната норма по   чл.182, ал.3, т.5 от ЗДвП, която именно заради това обстоятелство предвижда по-тежко наказание за това нарушение в сравнение с предвиденото за  същото в основния състав на чл.182, ал.2, т.5 от ЗДвП.  След като не е посочено обстоятелството, че автомобилът с който е извършено нарушението е предназначен за обществен превоз на пътници или опасни товари, а и такива доказателства не са събрани както в производството пред АНО, нито се сочат в настоящото, ( въпреки, че доказването на това обстоятелство е в тежест на АНО) не става ясно защо на жалбоподателя с обжалвания електронен фиш е наложено наказание глоба 800 лв., а не 400 лв., което е нарушило правото на защита на жалбоподателя доколкото съставлява пречка да разбере и същевременно да се защити адекватно срещу вмененото му нарушение. С налагането на наказание по чл.182, ал.3, т.5 от ЗДвП, без да е посочено, че МПС, с което е извършено нарушението е  такова за обществен превоз на пътници и/ или опасни товари  на жалбоподателя на практика е наложено наказание за нарушение, което не е извършил. Следва да се отбележи, че съгласно разпоредбата на чл.189, ал. 15 от ЗДвП изготвените с технически средства или системи, заснемащи или записващи датата, точния час на нарушението и регистрационния номер на моторното превозно средство, снимки, видеозаписи и разпечатки са веществени доказателствени средства в административнонаказателния процес.

В конкретния случай обстоятелството, че автомобила заснет с техническото средство, изобразен на представената снимка е обозначен като таксиметров автомобил, не освобождава АНО от задължението да посочи това обстоятелство при описанието на нарушението и да представи  доказателства затова, а именно, че за автомобила е издадено разрешение за таксиметров превоз от съответната община съгласно чл.24, ал.1 от Наредба №34/99 г. за таксиметров превоз на пътници, доколкото само автомобил

 

с такова разрешение е предназначен за таксиметров превоз на пътници, който е обществен превоз на пътници съставляващ квалифициращо обстоятелство  по см. на чл.182, ал.3, т.5 от ЗДвП, а не всеки автомобил с външни белези обозначаващи го като таксиметров.  В санкционните производства, каквото е това по ЗАНН, е необходимо съдържанието на актовете да е ясно и пълно, за да могат да породят правните си последици. Електронните фишове, както и наказателните постановления са актове, които не могат да бъдат променяни, допълвани, допълнително мотивирани и др., нито пък е допустимо санкционираното лице или съдът да извлича от доказателствата по делото или по тълкувателен път законово определените им реквизити. Правната квалификация на нарушението следва да е ясно посочена и не може да се извлича по тълкувателен път, тъй като в противен случай се нарушава правото на защита на санкционираното лице, което е лишено от възможността да разбере, за какво точно нарушение е санкционирано. Задължение на административнонаказващия орган е да конкретизира точно и изчерпателно текстовете от закона, които са били нарушени, което в настоящия случай не е сторено. В същия смисъл е и съдебната практика на Административен съд гр.Бургас по подобни казуси –решение №1466/30.10.2020 г. по КНАХД№2076/ 2020 г., решение 1468/30.10.2020 г. по КНАХД №1542/2020 г. и др. по описа на същия съд.

Поради изложеното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН , съдът прие, че обжалваният електронен фиш  следва да се отмени.

 

Мотивиран от изложеното, Поморийски районен съд

 

Р  Е  Ш  И  :

 

ОТМЕНЯ  електронен фиш  серия К №  2151563 издаден от  ОДМВР Бургас, с който на Ж.В.В. , ЕГН********** с адрес *** , срещу електронен фиш серия К №  2151563 издаден от  ОДМВР Бургас, с който на основание чл.182, ал.3, т.5 от ЗДвП му е наложена глоба 800 лв..

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд град Бургас в 14-дневен срок от съобщението.

 

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ :