Определение по дело №541/2023 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 28 април 2023 г.
Съдия: Яна Димитрова Колева
Дело: 20237040700541
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 24 март 2023 г.

Съдържание на акта

 

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

     1074                                     28.04.2023 година                       гр.Бургас

 

Бургаският административен съд,           XXII-ри административен състав,

на двадесет и осми април                       две хиляди и двадесет и трета година,

В закрито заседание в следния състав:

 

                    ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЯНА КОЛЕВА

 

като разгледа докладваното от съдията Колева административно дело № 541 по описа за 2023 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 – 178 от Административно-процесуалния кодекс (АПК), във връзка с § 2 от Допълнителните разпоредби на Данъчноосигурителния процесуален кодекс (ДОПК).

Образувано е по жалба на С.Д.Д., ЕГН **********, с постоянен адрес *** против отказ, обективиран в писмо с изх.№ 94-00-559-1/10.03.2023г. на Зам.кмет на Община Созопол. В жалбата се съдържа искане за отмяна на постановения отказ за определяне на данък и такса битови отпадъци, съобразно нормите, отнасящи се към физически лица.

Административен съд – Бургас, след като се запозна с представените от жалбоподателя и с приложените към административната преписка доказателства, намира за установено следното:

С нотариален акт №129, т.ІІ, рег.№6275, дело №302 от 2022г. от Фондация „Нюи“ в полза на С.Д.Д. е учредено право на ползване на недвижим имот, находящ се в с. Равадиново, ул.Стара планина № 18, ПИ с идентификатор 61042.501.91, с площ 735 кв.м.

Със Съобщение № 7344-2078 от 25.01.2023 година по отношение на С.Д.Д., в качеството му на ползвател, въз основа на декларация по чл. 14 – недвижими имоти от ЗМДТ, подадена от собственика Фондация „Нюи“ са определени задължения за данък недвижим имот (ДНИ) и задължения за такса битови отпадъци (ТБО) за 2023 година и предходни години, както и лихвите към тях, за недвижим имот – земя, находящ се в с. Равадиново, ул.Стара планина № 18, с партида № 5210F8174. Към дата 25.01.2023 година са определени следните задължения: ДНИ – с главница 280, 00 лева; ТБО – с главница 800лева; за предходни години ДНИ – с главница 163,33 лева и лихва 4,86 лева; ТБО – с главница 466,67 лева и лихва 13,86 лева. В съобщението е инкорпорирана подробна справка за неплатените задължения и дължимите към тях лихви.

След получаване на съобщението с вх.№ 94-00-559/21.02.2023г. жалбоподателят е подал жалба, с която е оспорил определените задължения за данък недвижим имот (ДНИ) и задължения за такса битови отпадъци (ТБО) за 2023 година, за имот, находящ се в с. Равадиново, ул.Стара планина № 18.

В отговор на жалбата е изготвен оспорения по делото административен акт, обективиран в писмо с изх.№ 94-00-559-1/10.03.2023г. на Зам.кмет на Община Созопол. В мотивите на писмото се посочва, че съобщението за дължимите ДНИ и ТБО не е индивидуален административен акт, излага аргументи, че при учредено право на ползване данъчно-задължено лице е ползвателя, но задълженията се определят по подадената от собственика декларация.

При така възприетата фактическа обстановка, настоящият съдебен състав намира, че жалбата е процесуално недопустима, като подадена срещу акт, неподлежащ на съдебен контрол поради следните съображения:

Съгласно чл. 23, във връзка с чл. 1, ал. 1, т. 1 и чл. 69, ал. 2, във връзка с чл. 6, ал. 1, т. 1 от ЗМДТ ТБО и ДНИ се определя от служител на общинската администрация по местонахождението на недвижимия имот, като данъкът и дължимите такси се съобщават на данъчно задължените лица или техен представител.

Разпоредбата на чл. 4, ал. 1 и чл. 9б, във връзка с чл. 4, ал. 1 от ЗМДТ, за установяването на задължения за местни данъци и такси, препраща към реда по ДОПК, като обжалването на свързаните с тях актове се извършва по същия ред.

В Глава дванадесета на ДОПК са регламентирани способите за установяване на данъци и задължителни осигурителни вноски, като по отношение на местните данъци, респективно такси (арг. от чл. 9б от ЗМДТ), приложими са два способа: предварително установяване, което се осъществява с акт за установяване на задължения по данни от декларация (АУЗД) по чл. 107, ал. 3 от ДОПК, и установяване чрез ревизионно производство, което се осъществява с ревизионен акт по чл. 108 от ДОПК. Двата посочени акта на основание чл. 144, ал. 1 от ДОПК,  подлежат на задължителен административен контрол, като когато е установено задължение за данъци и местни такси с АУЗД по чл. 107, ал. 3 от ДОПК, компетентният горестоящ орган е ръководителят на звеното за местни данъци, а когато задълженията са установени с ревизионен акт, решаващ орган е кметът на съответната Община.

Процедурата по чл. 107 от ДОПК, с която се установяват задължения за данъци и такси по данни от декларация приключва с издаване на изричен акт, който може да бъде акт, издаден по искане на задълженото лице (чл. 107, ал. 3, изр. второ от ДОПК), служебно издаване на акт при установяване на несъответствие между декларираните данни и данните, получени от трети лица и организации, след като е изчерпан редът по чл. 103 или (чл. 107, ал. 3, изр. трето, предл. първо от ДОПК), служебно издаване на акт когато не е подадена декларация или задължението не е платено в срок и не е извършена ревизия (чл. 107, ал. 3, изр. трето, предл. последно от ДОПК), както и служебно издаване на акт въз основа на собствени данни, данни, получени от трети лица и организации, когато по закон не е предвидено подаване на декларация и задължението не е платено и не е извършена ревизия (чл. 107, ал. 3, изр. последно от ДОПК). Именно този акт за установяване на задължения, на основание чл. 107, ал. 4 от ДОПК, подлежи на обжалване в 14-дневен срок от получаването му пред горестоящия административен орган – ръководителя на звеното за местни приходи в съответната община (арг. от чл. 4, ал. 5, предложение второ от ЗМДТ), която фаза е задължителна, съответно подлежи и на съдебен контрол съгласно чл. 156, ал. 1, във връзка с чл. 144, във връзка с чл. 107, ал. 4 от ДОПК.

От така посочената регламентация се налага извод, че оспореното писмо с изх.№ 94-00-559-1/10.03.2023г. на Зам.кмет на Община Созопол не притежава белезите на индивидуален административен акт съгласно определението по чл. 21 от АПК, същото има единствено информативен характер. Предвид изложеното жалбата е процесуално недопустима, поради липса на предмет, поради което следва да се остави без разглеждане, а образуваното съдебно производство да се прекрати.

С оглед заявеното оспорване на установените задължения, преписката следва да се изпрати за установяване на задължението от компетентния орган – служител на общинската администрация от съответното звено за местни данъци и такси в общината, овластени от кмета на съответната община, които имат правата и задълженията на орган по приходите съгласно чл. 4, ал. 3, във връзка с ал. 4 от ЗМДТ.

Мотивиран от изложеното и на основание чл. 160, ал. 1 от АПК, във връзка с чл. 159, т. 1 от АПК, Административен съд –Бургас

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалба на С.Д.Д., ЕГН **********, с постоянен адрес *** против отказ, обективиран в писмо с изх.№ 94-00-559-1/10.03.2023г. на Зам.кмет на Община Созопол.

ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело № 541/2023 година по описа на Административен съд – Бургас.

ИЗПРАЩА жалба на С.Д.Д., ЕГН **********, с постоянен адрес *** на съответната структура "Местни данъци и такси" при Община Созопол, за разглеждане и произнасяне относно задължения за ДНИ и ТБО въз основа на подадена декларация по чл. 14 от ЗМДТ, по партида № 5210F8174, в 30-дневен срок от получаване на преписката.

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО  подлежи на обжалване, в 7- дневен срок от съобщението за изготвянето му, пред Върховния административен съд на Република България.

 

СЪДИЯ: