Решение по дело №298/2020 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 650
Дата: 22 октомври 2020 г. (в сила от 18 ноември 2020 г.)
Съдия: Елка Ангелова Братоева
Дело: 20207170700298
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 март 2020 г.

Съдържание на акта

Р       Е       Ш     Е       Н      И      Е

 

  650/  22. Октомври 2020г., гр. Плевен

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛЕВЕН, трети състав

На тридесети септември 2020г. в публично съдебно заседание в състав:

Председател: съдия Елка Братоева

Съдебен секретар: Милена Кръстева

 

Като разгледа докладваното от съдия БРАТОЕВА Административно дело № 298/ 2020г. по описа на съда и на основание доказателствата по делото и закона, за да се произнесе взе предвид следното:                       

Образувано е по жалба на ФК „Ювентус-95“ –с. Малчика срещу Решения от № 55 до № 66 на Общински съвет – Левски по т. 10 от Протокол № 7/27.02.2020г.  за разпределение на субсидии за спортни дейности на спортните клубове по бюджета на Община Левски за 2020г.

Жалбоподателят, чрез адв. М. *** оспорва решението за разпределение на средствата от общинския бюджет между спортните клубове като незаконосъобразно и иска неговата отмяна. Сочи нарушение на процесуалните правила, тъй като заседанието на постоянната комисия е проведено без участие на заинтересованите клубове, не става ясно как е определен конкретният размер на финансирането за всеки клуб. Счита, че решението е немотивирано и не са спазени критериите за разпределение на средствата  съгласно чл. 11 вр. чл. 10 ал.1 от Наредба № 28 на ОбС – Левски. Претендира присъждане на направените разноски.

Ответникът – Общински съвет – Левски изразява становище за неоснователност на жалбата. Твърди, че ФК „Ювентус-95“ – с. Малчика обжалва всяко решение на ОбС – Левски, свързано с финансиране на спортни клубове и по-конкретно финансиране на ОФК „Левски-2007“ – Левски с мотив, че клуба е ощетен. Посочва, че ОФК „Левски – 2007“ – Левски е учредено с Решение № 713 от 28.06.2007г. на ОбС – Левски, това е общински клуб и затова субсидията за него е по-голяма. А датите на заседанията на постоянните комисии и дневния ред се публикуват на сайта на общината видно от приложената разпечатка. Всички спортни клубове са уведомени и по телефон за датата и часа на заседанието на ПК по образование, спорт, култура и вероизповедания, на което се разглежда разпределението на субсидията между спортните клубове.

Заинтересованите страни – ОФК „Левски 2007“, чрез президента на клуба В.П. и Футболен клуб „Обнова 1934“, чрез президента на клуба А.Ц.А. *** МХ Груп“, чрез председателя В.С.К. изразяват становище за неоснователност на жалбата, тъй като така се спира спортната дейност на територията на цялата община и участието на клубовете в състезания. Считат решението на ОбС – Левски за разпределение на субсидията за правилно и нямат претенции към размера на разпределените субсидии. 

Останалите заинтересовани страни - „Спортен клуб по Авиомоделизъм“ – Левски, „Спортен карате клуб Киокушин“ – Левски, Хандбален клуб „Левски“ – Левски, „Автомоделен клуб – Левски“ – Левски, Футболен клуб „Ботев-1419“ – с. Българене, Футболен клуб „Победа“ – с. Градище, Футболен клуб „Динамо-Изгрев“ – с. Изгрев и Футболен клуб „Ботев“ – с. Трънчовица не изразяват становище по жалбата.

 Като съобрази приетите по делото доказателства, становищата на страните и приложимия закон и след служебна проверка на оспореното решение за валидност и законосъобразност на всички основания по чл. 146 от АПК, съдът намира за установено следното от фактическа и правна страна:

Производството е по чл. 145 и следващите от АПК вр. чл. 45 ал.3 ЗМСМА.

Решението на ОбС – Левски по т.10 е взето на 27.02.2020г. Жалбата е подадена на 12.03.2020г. в законния 14-дневният срок за съдебно обжалване срещу подлежащи на обжалване индивидуални административни актове за разпределение на средствата за спортни дейности на спортните клубове за 2020г. и засягащи интересите на оспорващия спортен клуб.

Жалбата е процесуално ДОПУСТИМА.

Разгледана по същество е ОСНОВАТЕЛНА.

С оспорените решения № 55 до № 66 на Общински съвет – Левски по т. 10 от Протокол № 7/27.02.2020г.  се разпределят субсидиите за спортни дейности на спортните клубове по бюджета на Община Левски за 2020г.

На заседанието на общинския съвет са присъствали всички 21 общински съветници. Всяко от решенията за отпускане на субсидия на отделен спортен клуб е гласувано поотделно и прието с необходимото обикновено мнозинство от повече от половината от присъстващите на заседанието общински съветници, при наличие на изискуемия кворум. Приет е размер на субсидията за всеки от спортните клубове съгласно предложението на Постоянната комисия по образование, спорт, култура и вероизповедания.

Решението по т.10 от дневния ред следва да е едно, така както е предложено от постоянната комисия, а не за всеки клуб поотделно, защото субсидията за спорт - сумата, която се разпределя между отделните клубове е обща за тази дейност.

Заседанието на постоянната комисия е проведено на 24.02.2020г. и е било предварително обявено на интернет страницата на общината. Не съществува нормативно изискване за задължително присъствие на представители на спортните клубове и в този смисъл твърдяното нарушение не е съществено. А от твърденията на представителите на страните се установява, че представители на клубовете са присъствали, изслушвани  са от комисията при разглеждане на техните заявления и са могли да представят допълнителни документи, не е имало пречка и за присъствие на заседанието на общинския съвет при разглеждането на тази точка от дневния ред. В този смисъл правата им на участие в производството не са били засегнати съществено.

 На заседанието са разгледани постъпилите заявления от спортни клубове за финансиране през 2020г. и за всеки клуб е определен размер на субсидията, като в сумата е включен и заем от миналата година.

Взето е решение да се даде становище от общинската администрация за разходването на средствата по чл. 11 т.1 от Наредбата т.е. за организиране на общински спортни прояви /физическо възпитание и спорт за всички/, които формират 10 % от субсидията. Такова становище не е приобщено по преписката.

Останалите 90 % по чл. 11 т.2 се формират и разпределят за подпомагане на клубовете по критериите по чл. 9 – съответно К1 – 50%, К2 – 15 % и К3 – 35%.

Дадена е възможност на клубовете, които не са представили пълния набор от изискуеми документи съгласно чл. 8 ал.1 от Наредба № 28 да ги допълнят като подадат заявление до кмета на общината преди подписване на договор за финансирането. Справка за изразходваните финансови средства от клубовете от субсидия от общинския бюджет и собствени приходи за предходната година е представена от общинската администрация, която замества изискуемия Формуляр №1 съгласно чл. 8 ал.1 т.12.

Съпоставката с определената субсидия за 2020г. от общинския бюджет дава възможност да се направи извод, че на повечето клубове в т.ч. и на ФК „Ювентус-95“ – Малчика е отпусната субсидия в размер на субсидията за предходната година. Тя е увеличена с размера на заеми от предходната година за част от клубовете.

Съгласно Наредба № 28 за условията, реда и критериите за финансово подпомагане на спортните клубове и развитието на спорта за всички в Община Левски кандидатстващите клубове следва да представят пълен набор от документи съгласно чл. 8 ал.1, за да докажат, че отговарят на изискванията за финансово подпомагане, а критериите са изброени в чл. 9 ал.1.

Тези критерии са три: К1 – разширяване обхвата и развитие на състезатели и отбори по възрастови групи на спортните клубове – заети с активна тернировъчна и състезателна дейност спортисти през предходната година; К2 – участия в състезания от спортния календар на съответния спорт и организиране на масови спортни прояви през предходната година; и К3 – развитието на отбори по възрастови групи на спортните клубове през предходната година.

Съгласно чл. 10 - Общинският съвет определя размера на годишната финансова помощ за дейността на спортните клубове и развитието на спорта за всички с приемането на бюджета на Община Левски. Средствата се разпределят от ПК по образование, спорт, култура      вероизповедания към ОбС- Левски, с участието на ресорния зам.кмет, експерт от общ.администрация – Дирекция „БФС“. След разглеждане и оценяване на постъпилите молби се изготвя списък на одобрените спортни клубове и размера на разпределените им финансови средства за текущата година, който се предоставя на Общински съвет за одобрение с протокол от проведеното заседание.

Съгласно чл. 11 субсидията се разпределя така: 10% - за организиране на общински спортни прояви / физическо възпитание и спорт за всички/ и останалите 90% - за подпомагане на клубовете по критериите на чл. 9 – съответно за К1 – 50%, К2 – 15% и К3 – 35%.

Следователно приемането на общинския бюджет, в който се включва субсидията за финансово подпомагане на спортните клубове на територията на общината се предхожда от решение на ОбС, с което се одобрява предложения размер на средствата за отделните клубове след разглеждане и оценяване на постъпилите молби по предложение на ресорната ПК.

Всеки клуб трябва да представи пълен набор от документи и информация съгласно изброените в чл. 8 ал.1, за да докаже, че отговаря на изискванията за финансово подпомагане и за наличието на обстоятелства от значение за преценката на комисията по критериите по чл. 9 ал.1 за разпределението на 90% от средствата за клубовете по тези критерии съответно за К1 – 50 %, К2 – 15% и К3 – 35%.

В случая не всички подадени заявления са окомплектовани с пълния набор от документи, за да се извърши тази преценка. Заявлението на ФК „Ювентус-95“ – с. Малчика съдържа единствено декларация за необходимите средства за календарната година общо в размер на 43 200 лв., без обосновка.  Непълни са и част от останалите заявления. На комисията е представен за всички клубове отчет за приходите и разходите за 2019г. на спортните клубове в Община Левски от счетоводител на общината, който замества документа по чл. 8 ал.1 т.12 от наредбата. 

Срокът за пререгистрация на спортните клубове съгласно § 25 от ПЗР на Закона за юридическите лица с нестопанска цел е до 31.12.2020г. и затова поставеното условие от комисията относно изискването по чл. 8 ал.1 т.3 от Наредба № 28 кореспондира със законовите разпоредби и е относимо за клубовете, които не са се пререгистрирали, но не отменя изискването за представяне на последна съдебна регистрация и последна актуална регистрация в МП по стария ред. За пререгистрираните е достатъчно да се направи служебна справка в Търговския регистър и регистъра на ЮЛНЦ на Агенцията по вписванията. След служебна справка в регистъра съдът установи, че ФК „Ювентус-95“ е пререгистриран на 02.09.2020г.  Срокът за пререгистрация съгласно изискванията на Закона за физическото възпитание и спорт – една година от влизането му в сила е изтекъл на 18.01.2020г. и затова изискването на т.2 за актуално удостоверение за валидно членство в съответната лицензирана в МВФС Спортна федерация също е необходимо.

Пълният набор от документи за всеки от клубовете е необходимо да бъде представен на комисията с подаване на заявлението, тъй като е от значение за определянето на размера на субсидията по определените в наредбата изисквания и критерии. В случая не всички клубове са представили документите си според нормативните изисквания в т.ч. и жалбоподателя, което представлява съществено процесуално нарушение.

На следващо място в заседанието на ПК не са присъствали представители на общинската администрация – Дирекция „БФС“, нито ресорния зам.кмет, видно от протокола, което е от значение за правилната  преценка на комисията и е още едно съществено процесуално нарушение.

Разпределението на субсидията по клубове не е мотивирано с прилагане на нормативните критерии съгласно изискванията на чл. 9 ал.1 и чл. 11 от Наредба № 28 и затова не става ясно как и по какви критерии е разпределена субсидията от общинския бюджет за подпомагане дейността на спортните клубове.

Не е приобщена и справка за необходимите средствата за организиране на общински спортни прояви /физическо възпитание и спорт за всички/, които представляват 10% от общинската субсидия за спорт, за да е ясно какъв е размера на останалите 90% за разпределение между спортните клубове съгласно чл. 11 т.1 и т.2 от Наредба № 28.

Допуснатите съществени процесуални нарушения в хода на процедурата пред постоянната комисия, която е етап от производството, както и липсата на мотиви на ресорната комисия са опорочили крайния акт - решението на ОбС – Левски за разпределението на субсидията от общинския бюджет между спортните клубове на територията на общината за 2020г.

Предвид изложеното оспореното решение е постановено от компетентен орган в рамките на правомощията му, но при липса на мотиви и при допуснати съществени процесуални нарушения в хода на производството, поради което е незаконосъобразно и следва да се отмени.

А преписката да се изпрати за ново произнасяне от Общински съвет – Левски на първото следващо заседание след разглеждане и оценяване на постъпилите молби от Постоянната комисия по образование, спорт, култура и вероизповедания към ОбС – Левски съобразно задължителните указания по тълкуването и прилагането на закона, дадени в мотивите на настоящото съдебно решение.

При този изход на делото на осн. чл. 143 ал.1 АПК в полза на жалбоподателя следва да се присъдят направените деловодни разноски в размер на 10 лв., представляващи държавна такса, платими от бюджета на Община Левски.

         Водим от горното и на осн. чл. 172 ал.2 и чл. 173 ал.2 от АПК съдът

 

 

Р    Е    Ш    И :

 

ОТМЕНЯ Решения от № 55 до № 66 на Общински съвет – Левски по т. 10 от Протокол № 7/27.02.2020г.  за разпределение на субсидиите за спортни дейности на спортните клубове по бюджета на Община Левски за 2020г.

ИЗПРАЩА преписката на Общински съвет – Левски за ново произнасяне на първото следващо заседание, след разглеждане и оценяване на постъпилите молби от Постоянната комисия по образование, спорт, култура и вероизповедания към ОбС – Левски съобразно задължителните указания по тълкуването и прилагането на закона, дадени в мотивите на настоящото съдебно решение.

ОСЪЖДА Община Левски да заплати на ФК „Ювентус-95“ –с. Малчика деловодни разноски в размер на 10 лв., представляващи д.т.

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва с касационна жалба пред Върховен Административен съд, подадена чрез Административен съд - Плевен в 14-дневен срок от съобщението.

ПРЕПИС от решението да се изпрати на страните. 

 

 

                                                        С Ъ Д И Я : /П/