Решение по дело №2290/2021 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 2101
Дата: 9 ноември 2021 г.
Съдия: Николай Колев Стоянов
Дело: 20217180702290
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 23 август 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

    № 2101

 

гр. Пловдив, 09 ноември 2021 год.

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

ПЛОВДИВСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, ХХIII-ти касационен състав, в публично съдебно заседание на деветнадесети октомври през две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

                                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ:  НЕДЯЛКО БЕКИРОВ

                                                              ЧЛЕНОВЕ: ВЛАДИМИР ВЪЛЧЕВ

  НИКОЛАЙ  СТОЯНОВ                                                                                            

 

при секретаря ДИАНА КАРАИВАНОВА и участието на прокурор ДИМИТЪР МОЛЕВ, като разгледа КАНД № 2290 по описа на съда за 2021г., докладвано от съдия Н. Стоянов, за да се произнесе, взе предвид следното:  

 

Производството е по реда на чл.208 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл.63, ал.1, изр. второ  от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.    

Образувано е по касационна жалба от П.В.В., ЕГН ********** ***, чрез адвокат П.   против Решение №1149 от 19.07.2021 г., постановено по АНД № 2432/2021 г. по описа на Районен съд - Пловдив, XIV наказателен състав, с което е потвърден Електронен фиш серия К № 4488067 издаден от ОДМВР - гр.Пловдив, като за административно нарушение на чл. 21, ал.1 от Закона за движение по пътищата/съкратено ЗДвП/ е наложено административно наказание на основание чл.189, ал.4, вр.чл. 182, ал.1, т.3 ЗДвП глоба в размер на 100 /сто/ лева.

Касаторът в подадената жалба счита, че обжалваното решение е постановено в нарушение на материалния закон и при противоречие със съдопроизводствените правила. Твърди се, че районният съд не е съобразил правилно събраните доказателства, свързани с коректното установяване на нарушителя, както и касаещи съществени нарушения на административнопроизводствените правила, водещи до ограничаване на правото му на защита. В тази връзка е изложил и съответните съображения, свързани според него със съществено нарушение на проведения административно- наказателен процес по издаване на ЕФ, които съдът не е обсъдил законосъобразно, което дава основание за отмяна на съдебното решение и на атакувания административен акт. Иска се отмяна на обжалваното съдебно решение и на потвърдения с него административен акт. По същество на спора дава становище, с което поддържа касационната жалба. Претендира разноски.

Ответникът по касационната жалба – ОД МВР-Пловдив взима становище по допустимостта и основателността на жалбата, като счита, че тя следва да бъде отхвърлена, а съдебното решение като законосъобразно, да бъде оставено в сила. Редовно призован, не изпраща представител. Претендира разноски за юрисконсултско възнаграждение.

 Контролиращата страна чрез участвалият по делото прокурор при Окръжна прокуратура гр. Пловдив дава заключение, че жалбата е неоснователна и предлага оспореният съдебен акт да бъде оставен в сила.

Касационната съдебна инстанция, като се запозна със становищата на страните и обжалваното съдебно решение, обсъди наведените касационни основания, при спазване на изискванията на чл.218 от АПК, намира за установено следното:

Касационната жалба е подадена в преклузивния 14-дневен срок по чл. 211 от АПК от надлежна страна и в съответствие с изискванията за форма и реквизити, поради което се явява процесуално допустима.

Разгледана по същество, тя е неоснователна.

Районният съд е бил сезиран с жалба, подадена от П.В.В. срещу процесният ЕФ с искане да бъде отменен поради съществени  нарушения на административно наказателното производство. Съгласно обстоятелствата, изложени в обжалвания административен акт по установеното административно нарушение на чл.21 ал.1 от ЗДвП, те са се изразили в това, че на 26.12.2020г. в 14.47ч. в гр. Пловдив, бул. „Марица”  №200   посока изток при максимално разрешена скорост за движение в населено място 50 км/ч е установено извършване на нарушение при управление на МПС Пежо 407, с рег. № ***, с установена скорост на движение от 72км/ч и при приспаднат в негова полза толеранс от 3%, при превишена стойност на скоростта 22 км/ч, като извършеното нарушение е установено и заснето с автоматизирано техническо средство ARH CAM S1 № 11743са.  По делото са представени като доказателства Електронен фиш със снимков материал, снимков материал  от видеоклип с посочени координати. Удостоверение от регистър на одобрените типови средства за измерване на БИМ-София №17.09.5126/07.09.2017г., Протокол №65-С-ИСИС/28,09,2020г. за проверка на мобилна система за видеоконтрол, Протокол рег.№1030р-41490/31.12.2020г. за използвано на 26.12.2020 г. на одобрен тип средство за измерване.

Решението на съда е правилно.

Наведените в касационната жалба оплаквания, се явяват неоснователни.

Първоинстанционният съд е изпълнил служебното си задължение да проведе съдебното следствие по начин, който е осигурил обективно, всестранно и пълно изясняване на всички обстоятелства, включени в предмета на доказване по конкретното дело, при точното съблюдаване на процесуалните правила относно събиране, проверка и анализ на доказателствата. Фактите са установени в пълнота и правилно от районния съд, като на същите е правена съвкупна преценка, въз основа на които са дадени законосъобразни правни изводи за съставомерност за извършено административно нарушение от конкретното административнонаказано лице. В дадения случай, по отношение на направените изводи за установяване на нарушението, автора на административно нарушение, неговото виновно поведение и приложимостта на санкционните разпоредби, изводите на първоинстационния съд са законосъобразни. Те са направени на база събраните по делото доказателства и са съответни на установената съдебна практика. Въззивният съд законосъобразно е приел, че по преписката и по делото са събрани необходимите доказателства относно механизма на извършване на нарушението, което е довело до законосъобразно изпълнение на административно – производствените правила. Съобразно правилата възведени с разпоредбата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП, при нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, в отсъствието на контролен орган и на нарушител се издава електронен фиш за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. Електронният фиш съдържа данни за: териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката начините за доброволното и заплащане. Образецът на електронния фиш се утвърждава от министъра на вътрешните работи. Спазена е процедурата по издаване на атакувания електронен фиш. Ето защо, фактическите констатации и правните изводи на  районния съд, се споделят и от настоящата съдебна инстанция, като не е необходимо тяхното преповтаряне.

Наведените в касационната жалба оплаквания, се явяват неоснователни.

Нарушението е извършено на 26.12.2020 г. С изменението на разпоредбата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП (нова - ДВ, бр. 10 от 2011 г., изм., бр. 19 от 2015 г., бр. 101 от 2016 г., в сила от 21.01.2017 г., бр. 54 от 2017 г.) е предвидено при констатиране на нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, за което не е предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни точки, да се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. Единственото изискване, за да се издаде ЕФ, е нарушението да е установено и заснето с Автоматизирани технически средства и системи /АТСС/. Легалната дефиниция на АТСС се съдържа в § 6, т. 65 от ДР на ЗДвП и според нея те са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни – прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни – прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес. Не се спори и се установява от доказателствата, приобщени по делото на РС, че превишението на скоростта на процесния автомобил е установено с АТСС ARH CAM S1 № 11743са   и това изрично е записано в електронния фиш. Последното, видно от Удостоверение за одобрен тип средство за измерване № 17.09.5126 е вписано под № 5126 в Регистър на одобрените средства за измерване на Българския институт по метрология.

В настоящия казус от доказателствата по делото се установява, че контролните органи са изпълнили изискванията на чл. 4 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата/Наредбата/- контролът да се осъществява със АТСС, одобрено по реда на Закона за измерванията, притежаващо удостоверение за одобрен тип средство за измерване и преминало първоначална или последваща проверка от Българския институт по метрология или от лица, оправомощени от председателя на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор, удостоверено с представени по административната преписка писмени доказателства.

Представено е удостоверение за одобрен тип средство за измерване, с вписан № 5126 в регистъра на одобрените за използване типове средства за измерване, преминало е последваща техническа проверка, като нарушението е извършено в срока й на валидност, т.е. в едногодишен срок от 28.09.2020 г.

За всяко използване на мобилно АТСС за контрол се попълва протокол съгласно приложение /чл. 10, ал. 1 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г./. Протоколът по ал. 1 се попълва при всяка смяна на мястото/участъка за контрол, като при контрол във време на движение с мобилно АТСС се отбелязва началото и краят на контролирания участък/чл. 10, ал. 2/. При работа с временно разположени на участък от пътя автоматизирани технически средства и системи за контрол на скоростта протоколът се попълва за всяко място за контрол и се съпровожда със снимка на разположението на уреда /чл. 10, ал. 3/.

Във  връзка с възраженията на касатора, поддържани пред настоящата инстанция, следва в случая да се посочи, че те са същите, както и пред въззивния съд.

Неоснователно е и възражението, че са налице съществени нарушения на проведения административно – наказателен процес, които са ограничили правото на защита на нарушителя. Със съставеният ЕФ по категоричен и ясен начин е посочено мястото на извършеното административно нарушение и посоката на движение на процесното МПС. Снимковият материал ясно и категорично дава възможност за определяне на рег. номер и посоката на движение на автомобила, както и на засеченото превишение на скоростта. Същият е годно доказателство за установените обстоятелства. Липсват и посочените нарушения при изписване на протоколът за използване на АТСС. В него е посочено вида АТСС и неговия номер, което съответства на снимковия материал и отбелязването във фиша, датата на ползването му, точното местоположение, посоката на движение, ограничението на скоростта на заснеманата отсечка /в случая населено място/, посоката на задействане на АТСС, неподвижността на режима на измерване, началото и края на работата по час и минута и номер на първо и последно статично изображение, в който промеждутък и номер е и процесният клип, станал основа за издаване на електронен фиш, броя на установените нарушения. Никъде не се твърди, че в процесния участък е имало пътен знак В26, с който било въведено ограничение от 30км/ч., поради това възраженията на касатора в тази насока са неоснователни.

По всички направени възражения решаващият съд е дал законосъобразен отговор, като при правилна преценка на събраните писмени доказателства по делото и при правилно приложение на материалния закон, е достигнал до обосновани изводи относно законосъобразността на електронния фиш, като е формирал правилно вътрешно убеждение. С оглед изложените съображения, съдът намира, че не са налице твърдените касационни основания, поради което обжалваното решение като валидно, допустимо, постановено в съответствие и при правилно приложение на закона и при спазване на съдопроизводствените правила, следва да бъде оставено в сила.

С голед изхода на спора, разноски се дължат на ответника, който е направил своевременно искане за тяхното присъждане. Същите следва да се поределят на осн. чл.65 ал.5 ЗАНН, във врз чл.37 ал., ЗПП вр чл.27е от Наредба за заплащане на правната помощ в минимален размер от 80 лева и с оглед фактическата и правна сложност на делото.

 

Предвид на изложеното и на основание чл.221 ал.2 от АПК, Съдът

РЕШИ :

 

 ОСТАВЯ В СИЛА   Решение №1149 от 19.07.2021 год., постановено по АНД № 2432/2021 година по опис на Районен съд – Пловдив, XIV- ти н.с.

ОСЪЖДА П.В.В., ЕГН ********** ***, да заплати на Областна дирекция на МВР-град Пловдив сумата от 80.00 /осемдесет/ лева разноски по делото за юрисконсултско възнаграждение.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протестиране.

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

     ЧЛЕНОВЕ: