Р Е Ш Е Н И Е
Номер |
|
Година |
16.04.2019г. |
|
Град |
Асеновград |
В ИМЕТО НА НАРОДА
Асеновградският районен |
съд |
Трети
наказателен |
състав |
На |
Двадесет и шести март |
|
|
Година |
2019 |
В публично заседание в
следния състав:
Председател: |
Иван Шейтанов |
Секретар: |
Мария Ацалова |
като разгледа докладваното от |
Съдията |
Наказателно адм.
характер дело номер |
842 |
по описа за |
2018 |
година. |
Р Е
Ш И:
ПОТВЪРЖДАВА НП
№72/30.10.2018г., издадено от Директора на РИОСВ Пловдив, с което на „РИЛА-МИЛК“ ЕООД със седалище и адрес на
управление гр.София, общ.Столична, район Връбница, Индустриална зона Орион,
ул.” 3020” №34 представлявано от В.К.Ж.-Управител, на основание чл.200, ал.1,т.6
и чл.48, ал.1,т.3 от Закона за водите
/ДВ,бр. 67/1999г./. и чл.53 и чл. 83 от ЗАНН е наложена “ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ” в размер на 2 000 /две хиляди/ лева, за
нарушение по чл.200, ал.1,т.6 и чл.48, ал.1,т.3
от Закона за водите.
Решението може да бъде обжалвано
в 14 дневен срок от съобщаването му на страните, пред Административен съд
Пловдив, на основанията, предвидени в Наказателнопроцесуалния кодекс и по реда
на глава дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс.
РАЙОНЕН СЪДИЯ:
Производство по реда на чл.59 и
следващите от ЗАНН.
Обжалвано е НП №72/30.10.2018г., издадено от Директора на
РИОСВ Пловдив, с което на „РИЛА-МИЛК“ ЕООД
със седалище и адрес на управление гр.София, общ.Столична, район Връбница,
Индустриална зона Орион, ул.” 3020” №34 представлявано от В.К.Ж.-Управител, на
основание чл.200, ал.1,т.6 и чл.48, ал.1,т.3
от Закона за водите /ДВ,бр. 67/1999г./. и чл.53 и чл. 83 от ЗАНН е
наложена “ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ” в размер на 2 000 /две хиляди/ лева, за
нарушение по чл.200, ал.1,т.6 и чл.48, ал.1,т.3
от Закона за водите.
Управителя на дружеството не се
явява лично в съдебно заседание и не изпраща надлежно упълномощен процесуален
представител, който да го представлява в съда. Чрез подадената жалба счита, че
обжалваното НП следва да се отмени, като неправилно и незаконосъобразно.
Алтернативно счита, че са налице условията на чл.28 от ЗАНН, което също е
основание за отмяна на НП.
Представителя на въззиваемата
страна е на становище, че НП следва да бъде потвърдено, като правилно и законосъобразно.
След преценка на събраните по
делото писмени доказателства, съдът намира за установено следното:
На основание чл.151, ал.4 от
Закона за водите и по повод заповеди с номера №РД 821/2012г. и №РД 840/2017г.
на Министъра на МОСВ,на 05.07.2018г. е извършена проверка от служители на РИОСВ
Пловдив в обект „Млекопреработвателно предприятие в с Леново, община Асеновград.
При проверката се установило, чу предприятието се стопанисва от „РИЛА-МИЛК“
ЕООД със седалище и адрес на управление гр.София. В проверката взел участие и
експерт на Регионална лаборатория към ИАОС- Пловдив, като на мястото присъствал
и представител на фирмата. При проверката се установило, че там се преработват
около 3000 литра мляко дневно, от което се произвеждат сирене, кашкавал и масло.
Установило се също така, че отпадъчните води на предприятието са с наситен бял
цвят, като те се заустват във воден обект- река Чатрачко дере, което е поречие
на река Марица. Било измерено е рН-то на отпадъчната вода на изхода ПС, което
се установило с показател от 5.06. От тази проба проверяващите заключили, че са
налице данни за нарушение на технологичния процес. На проверяващите било представено
разрешително за ползване на воден обект
за заустване на отпадъчни води в повърхностни води № 33140209/28.11.2009г.
издадено от БД ИБР- Пловдив. Резултатите от проверката били отразени в
констативен протокол №0000691/05.07.2018г., като в хода на същата, били взети и
проби от отпадъчни води от ПУНКТ -1 на изхода. За същото бил съставен протокол
за вземане на извадка от води №454/05.07.2018г. Иззетите проби от отпадъчните
води били обект на последващо изследване, за което бил съставен протокол за
изпитване №10-0695/13.07.2018г. От същия
се установило, че взетата проба отпадъчна вода от Пункт № 1 /РШ на изход ПСОВ/
не отговаря на Индивидуалните емисионни ограничения /ИЕО/ посочени в РЗ №
33140209/28.11.2016 год. по показатели, както следва:
- Активна реакция pH - измерено
5,06+/-0,4 при норма 6,5 -8,5
- Неразтворени вещества -
измерено 830 +/-25 мг/л. при норма 50 мг/л.
- Биологична потребност от
кислород /БПК5/- измерено 3108 +/-96 мг/л. при
норма 25 мг/л.
- Химична потребност от кислород
/ХПК/ - измерено 4950 +/-198 мг/л. при
норма 100 мг/л.
- Общо есктрахируеми вещества
измерено 12 +/-1 мг/л.
Резултатите от изследването били
изпратени на Директора на РИОСВ-Пловдив,
което станало с писмо с вх. № 2047/20.07.2018г., на Началник Регионална лаборатория към ИАОС гр.Пловдив
Въз основа на констатираното в
хода на проверката, проверяващите счели, че
„РИЛА-МИЛК” ЕООД, като титуляр на Разрешително за ползване на воден
обект за заустване на отпадъчни води в повърхностни водни обекти /РЗ/ №
33140209/28.11.2016 год., зауства отпадъчни води във воден обект река Чатрачко
дере, поречие р.Марица, с показатели които превишават ИЕО, което се явява
неизпълнение на задълженията от страна на дружеството,да спазва разпоредбите на
чл.48, ал.1,т.3 от Закона за водите, да поддържа качество на водата в съответствие е условията в разрешителното.
Въз онова на това, на дружеството жалбоподател бил съставен АУАН
№64/03.09.2018г., а в последствие било издадено и обжалваното НП
№72/30.10.2018г., издадено от Директора на РИОСВ Пловдив.
Установената фактическа
обстановка се подкрепя от събраните по делото писмени доказателства и от
показанията на актосъставителя В.Х..
Съдът намира жалбата за
допустима, но разгледана по същество за неоснователна. Безспорно по делото се
установи,че входа на извършваната стопанска дейност в „Млекопреработвателно
предприятие в с Леново, „РИЛА-МИЛК“ ЕООД са осъществили състава на посоченото
нарушение по чл.200, ал.1,т.6 вр. чл.48,
ал.1,т.3 от Закона за водите. Съгласно чл.48, ал.1,т. 2 от ЗВ “водоползвателите
- титуляри на разрешителни /какъвто субект се явява и дружеството
жалбоподател, освен другите задължения
посочени в този закон, имат и задължение да: поддържат необходимото качество на
водата в съответствие с нормативните изисквания и условията на разрешителните. Предвид
значителните отклонения по показателите установени при изследването на пробите
от отпадните води взети при извършената в обекта проверка, то правилно и
нарушението е била квалифицирано по този текст, както и факта, че същото е
извършено на 05.07.2018г. Правилно и
същото е било квалифицирано чл.200, ал.1,т.6 от ЗВ.
По отношение наложената имуществена
санкция в размер на 2 000лв., съдът намира, че при нейното определяне
административно- наказващият орган се е съобразил разпоредбата на чл.27, ал.2
от ЗАНН и е отчел в достатъчна степен всички смекчаващи и отегчаващи
отговорността обстоятелства, а именно, степента на обществена опасност на
деянието-това, както и това, че констатираното нарушението във връзка с
отпадните води, не се явява първо такова от страна на ЮЛ.От представените в
хода на съдебното следствие писмени доказателства, се установява, че спрямо дружеството жалбоподател има издадено
НП №65/05.10.2018г. от Директора на РИОСВ ,като същото касае дейността
извършвана в „Млекопреработвателно предприятие в с Леново, и е за нарушение по
чл.48, ал.1,т.13 от Закона за водите. Чл.200, ал.1,т.6 от Закона за водите,
предвижда да се накаже с глоба, съответно имуществена санкция от 1000 лв. до
5000 лв., освен ако не подлежи на по-тежко наказание, физическото или
юридическото лице, което изхвърли отпадъчни води във водните обекти и
канализационната система, като наруши емисионните норми и изисквания. Предвид
установените обстоятелства в хода на делото и факта, че се касае за значителни
превишени, по шест от показателите
посочени в издаденото разрешение, съдът намира решението на АНО за
правилно по отношение на определената имуществена санкция, който в случая е
2000лв.
Съдът намира, че случая не следва
да се квалифицира като маловажен, като съответно не следва и да намира приложение разпоредбата на чл.28 от ЗАНН.Към момента на извършване на проверката в обекта на „РИЛА-МИЛК“ ЕООД е
установено, че от там са изпускани отпадъчни води, които са се вливали
непречистени в река Чатрачко дере. Отпадните води се явяват обект на регулиране
както от нормите на Закона за водите, така и от Закона за Опазване на околната
среда. Съгласно чл. 1 от Закона за
водите, „Закона закон урежда собствеността и управлението на водите на
територията на Република България като общонационален неделим природен ресурс и
собствеността на водностопанските системи и съоръжения”. Съгласно чл.4 от ЗООС
водите са и един от компонентите на околната среда. В случая, за съда е
безспорен факта, че и изпусканите води от предприятието влизат в състава на
този компонент, при положение, че те се вливат в друг воден обект. В чл.1 от
ЗООС, в точки от 1 до 12 е посочено подробно кои обществени отношения урежда
този закон. От текста на тази разпоредба става ясно, че този закон урежда
отношенията свързани, както с опазването на околната среда, така и с опазването
и ползването на компонентите на околната среда, контрола и управлението на
факторите, които увреждат околната среда, осъществяването на контрол върху
състоянието на околната среда и източниците на замърсяване и събирането и
достъпа до информацията за околната среда. От разпоредбата на чл.8 от ЗООС
става ясно, че държавната политика по опазване на околната среда се осъществява
от Министъра на околната среда и водите. Предвид горното, логично следва и
извода, че след като отпадъчните води в частност и тези изпускани от
предприятието на „РИЛА-МИЛК“ ЕООД се явяват компонент на околна среда и обект
на такъв засилен контрол и регулиране от страна държавата, то едва ли
констатираното нарушение следва да се квалифицира и приема за маловажен случай.
В подкрепа на този извод на съда е и факта, че за допуснати нарушения по
чл.200, ал.1 от Закона за водите законодателя е предвидил достатъчно високи
глоби и санкция, което изключва извода за някакво омаловажаване на тези
нарушения.
При служебната проверка на
обжалваното НП и АУАН въз основа на който е издадено същото не се установиха
съществени процесуални нарушения, налагащи отмяната му.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: