Решение по дело №1724/2022 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1755
Дата: 22 декември 2022 г.
Съдия: Мария Любомирова Желязкова
Дело: 20227050701724
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 27 юли 2022 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

  №.............................................2022г., гр. Варна

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ВАРНЕНСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, ХVІІІ състав,

в публично заседание на двадесет и трети ноември 2022г., в състав:

 

                    АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: МАРИЯ ЖЕЛЯЗКОВА

                                                                  

С участието на секретаря Веселка Крумова,

като разгледа докладваното от съдията адм. дело № 1724/2022г.

по описа на съда, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по чл.88, ал.3 вр. чл.84, ал.1 от Закона за опазване на околната среда /ЗООС/.

Образувано е по жалба на Регионална дирекция по горите /РДГ/ - Варна, чрез процесуален представител – ст.ю.к. А.Г., против Становище по екологична оценка /ЕО/ № 2-1/2022г. на Министъра на околната среда и водите, с което е съгласуван проект на Областен план за развитие на горските територии /ОПРГТ/ на област Добрич по Алтернатива 2, в частта по 15 точки, както следва: т.5.1 на стр.7; т.5.3.2 на стр.8; т.3 на стр.14; т.5 на стр.15; т.12 и т.13 от стр.19; т.7 на стр.16; т.5.6 второ тире от стр.15; т.10.3 второ тире от стр.17; т.11.3 на стр.17; т.11.7 от стр.17; т.12.3 от стр.18; т.14.1 от стр.18; т.15 от стр.20; и т.15.1 от стр.20, съобразно уточняваща молба от 10.08.2022г.

В жалбата и в уточняващата молба се твърди незаконосъобразност, а алтернативно и нищожност на оспорения акт в горепосочените части. Изложени са конкретни доводи по всяка една от тях, които ще бъдат посочени по-надолу в решението. По същество същите общо се свеждат до твърденията, че дадените в тези точки предписания не намират опора в законов и подзаконов нормативен акт; чрез тях се въвеждат изисквания, ограничения и забрани, непроизтичащи от нормативна уредба, които не допринасят за устойчивото стопанисване на горските територии и поддържането на баланса на екологичните социални и икономически функции, поради което и засягат по отрицателен начин своя адресат. Твърди се незаконосъобразност на становището на стр. 20-21 в частта, в която се вменяват задължения на възложителя, поради липса на яснота относно правното основание и финансирането на тези проучвания. Моли се отмяна на оспорения акт в посочените точки, а по отношение т. 11.7 на стр.17 и по т.12.3 от стр.18 се иска същите да бъдат изменени и допълнени с нови предложения, съобразно уточняващата жалба. Претендира се присъждане на направените съдебноделоводни разноски.

В съдебно заседание жалбата се поддържа от процесуалния представител, като в пледоарията по съществото на спора и в допълнително представени писмени бележки се моли нейното уважаване. В последните се акцентира, че функциите на Изпълнителна агенция по горите и на нейните подразделения се свеждат до изработването и приемането на Областен план за развитие на горските територии, поради което и РДГ-Варна не следва да има ангажимент по осъществяване контрол по прилагането на ОПРГТ. Сочи се, че такива функции са вменени на Регионалните инспекции по опазване на околната среда и водите, които разполагат със съответния капацитет и ресурс, а горските структури имат само помощни компетенции. Твърди се, че доколкото вписаните в становището мерки са необосновани, немотивирани и непочиващи на конкретна правна рамка, то разпоредбата на чл.30 ал.1 от Наредбата за условията и реда за извършване на екологична оценка на планове и програми, в случая не следва да намери приложение. Поддържа се, че при изпълнение на заложените мерки, би се стигнало до противопоставяне с нормите на Закона за горите и подзаконовата нормативна уредба по прилагането му.

Ответникът – Министърът на околната среда и водите, в депозирани чрез процесуален представител – ст.ю.к. С.Н, молби с.д. № 12938/29.08.2022г. /л.61-63/ и с.д. № 14299/27.09.2022г. /л.74-76/, оспорва жалбата. В същите са развити подробни съображения за нейната неоснователност. Твърди се липса на конкретика на наведените възражения, а по същество и неоснователност, доколкото оспореното становище е постановено при спазване на административнопроизводствените правила и на приложимите материалноправни разпоредби. Излага се, че мерките за наблюдение и контрол при прилагането на ОПРГТ са взети от доклада за ЕО, като на заинтересованите страни /в т.ч. и на жалбоподателя като възложител на ОПРГТ-Добрич/, е била предоставена възможност за становище по същите, каквото в рамките на предоставения срок не е постъпило. Сочи се, че РДГ - Варна е възложител на проекта, поради което има нормативно задължение да изготвя доклади по наблюдението и контрол при прилагането му за област Добрич, а периодичността за внасяне на докладите, както и мерките за наблюдение и контрол, се залагат в становището по ЕО, която е влязла в сила. По съществото на спора се моли отхвърляне на жалбата. Претендира се присъждане на юрисконсултско възнаграждения. В условията на евентуалност се прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение от страна на жалбоподателя.

 

Съдът след преценка на събраните по делото доказателства, възраженията и становищата на страните, както и приложимата нормативна уредба, приема за установено следното:

 

По допустимостта на жалбата:

Съгласно чл. 88, ал.3 от ЗООС заинтересуваните лица могат да обжалват становището по ЕО или решението, с което е преценено да се извършва или да не се извършва екологична оценка, по реда на АПК в 14-дневен срок от съобщаването му. Анализът на правната норма сочи, че становищата на министъра на ОСВ в производства по реда на чл. 88 от ЗООС, какъвто е атакуваният административен акт, са сред административните актове, които подлежат на съдебен контрол за законосъобразност.

Видно от преписката РДГ – Варна е уведомена за издаване на процесното Становище за ЕО с писмо изх. № Е0-36/08.06.2022г., като липсват данни кога същото е получено от адресата си. Независимо от това, видно от поставения върху жалбата входящ номер на деловодството на ответника, същата е постъпила в МОСВ на 14-ия ден от дата на изпращане на писмото на 22.06.2022 г., т.е. в законоустановения срок. 

С оглед изложеното по-горе, съдът намира жалбата за допустима за разглеждане. По нейната основателност съобрази следното:

Предмет на настоящото съдебно производство е законосъобразността на Становище по екологична оценка № 2-1/2022г. на Министъра на околната среда и водите, издадено като част от сложен фактически състав в производство по Глава VІ „Екологична оценка и оценка на въздействието върху околната среда“, раздел ІІ „Екологична оценка на планове и програми“ от ЗООС. С оспореното становище е съгласуван представен от Регионална дирекция по горите - Варна проект на Областен план за развитие на горските територии /ОПРГТ/ на област Добрич по Алтернатива 2.

В изпълнение на изрично дадени от съда указания, с молба с.д. № 12199/10.08.2022г. жалбоподателят РДГ-Варна е уточнил, че процесното Становище се оспорва в следните 15 точки, със съответните конкретни възражения:

1/ т.5.1 на стр.7 В тази точка е посочено, че съгласно извършената оценка, „нулевата“ алтернатива ще доведе до задълбочаване на наблюдаваните негативни тенденции по отношение на компоненти и фактори на околната среда. Основен недостатък на тази алтернатива е липсата на интегрирано управление на горите в областта: в момента те се управляват съгласно горскостопански планове и програми, разработвани от собствениците на съответните горски територии. По този начин не може да се постигне интегрирано, координирано и устойчиво управление и ползване на горите, което е с отрицателен ефект за околната среда и здравето на хората.

Жалбподателят оспорва като неоснователен извода, че „нулевата“ алтернатива е основен недостатък, като счита, че органът не е отчетел, че горскостопанските планове и програми се разработват по единни правила и се приемат след съгласуване от широк кръг заинтересовани страни и институции, включително МОСВ. На това основание твърди незаконосъобразност на тази точка, тъй като чрез нея се въвеждат изводи, които не произтичат от нормативната уредба и които не допринасят за устойчивото стопанисване на горските територии и поддържането на баланса на екологичните, социалните и икономическите им функции.

2/ т.5.3.2 на стр.8, съгласно която Алтернатива 2 разширява зоната за Специални горски територии - Гори с висока консервационна стойност /с изрично посочени отдели и подотдели/номера в ДГС „Балчик“/ и подпомага опазването на редки и защитени видове птици от Приложение № 3 на ЗБР.

Жалбоподателят сочи, че в посочените подотдели, съобразно процесното Становище се разрешава извършването на горскостопански мероприятия само извън периода на размножаване на птиците - 01.03. - 30.06. и в същото време се препоръчва в тях да не се извеждат сечи, освен на единични дървета, което счита, че би компрометирало изцяло постигането на лесовъдските цели - в отгледни и възобновителни насоки. Възразява също така, че гореизброените изисквания не произтичат от конкретни нормативни изисквания.

3/ т.3 на стр.14, от раздел I „Мерки и условия за предотвратяване, намаляване и възможно най-пълно компенсиране на неблагоприятните последствия от осъществяването на ОПРГТ Добрич върху околната среда и човешкото здраве“ предвижда в проекта за ОПРГТ да се отразят промени в Част Четвърта - Цели на управлението на горските територии и ловното стопанство, т. 1- Цели на управление по функционална принадлежност на горските територии, като се включат конкретно описани от т.31 до т.3.8 насоки за управление, забрани и ограничения, приложими за всички функционални категории горски територии, касаещи залесителни мероприятия.

Жалбоподателят оспорва въведените изисквания като счита, че с тях се  въвеждат забрани за създаването и ползването на тополови култури именно в техните най-подходящи месторастения и са насочени към увеличаване на специалните гори за сметка на стопанските, при условие, че Република България е втора в Европейския съюз по процент гори в „Натура 2000“. Твърди, че с предложените мерки се забранява и залесяването в цялата област, включително в горските територии извън зоната по „Натура 2000“, със стопански значими зидове, като червен дъб, който е много подходящ за полезащитните горски пояси, както и на акация - важна за противоерозионни залесявания, гледичия, кедри и др. Възразява, че описаните изисквания не произтичат от конкретни нормативни изисквания.

4/ т.5 на стр.15 - В част „Четвърта”, т.1.1. Защитни горски територии - „Насоки за управление, забрани и ограничения” за А(2), както и т.12 и т.13 на стр.19, в частта в които със същите са разписани изисквания за прилагане на забрани и ограничения в санитарно-охранителни зони /СОЗ/, когато са в процедура по учредяване на такива, както и когато все още няма определени СОЗ.

Жалбоподателят оспорва тези точки и моли отмяната им с възражения, че въведените с тях мерки и ограничения не произтичат от конкретни нормативни изисквания

5/ т.5.6 второ тире от стр.15 и в т. 10.3., второ тире, стр. 17 – В същите е предвидена „забрана за дърводобив и ограничаване използването на средства за растителна защита, когато може да окажат неблагоприятно въздействие върху курортни ресурси и природната среда”, за горите около находищата на лечебна кал Шабленска и Балчишка Тузла, в съответствие с Наредба № 14 за курортните ресурси, курортните местности и курортите.

Жалбоподателят сочи, че съгласно чл. 24, т. 2 от Наредба 14 от 03.08.1987 г. за курортните ресурси, курортните местности и курортите, определението на охранителна зона „Б“ с ограничителен режим обхваща при лечебните калонаходища - границите, в които се формират повърхностният и подземният отток, насочени към лечебните калонаходища. Твърди, че само по себе си това обстоятелство е изключително субективно за определяне и е възможно да обхваща изключително големи територии. Ето защо, моли за отмяна на тези точки, като недостатъчно конкретизирани.

6/ т.7 на стр.16 - За част „Четвърта“, т. 1.2. Специални горски територии, в част „Насоки за управление, забрани и ограничения“ за защитените територии. В тази точка в Становището е извършена промяна, като текстът в проекта за „забрана за водене на санитарни сечи и изваждане до 10 м3 мъртва и/или гниеща дървесина от запаса на насажденията и стари дървета в горските територии държавна собственост с изключение на случаите на големи природни нарушения“, е заменен с „поддържане на мъртва дървесина не по-малко от 8% от запаса на насажденията, с изключение на горите с висока степен на пожарна опасност“.

Жалбоподателят счита, че тази промяна е незаконосъобразна, тъй като не произтича от нормативната уредба, поради което моли тази точка да бъде отменена, като остане старата редакция.

7/ т.11.3 на стр.17 – Точката предвижда насаждения с подходящи характеристики от основно представените горскодьрвесни видове да бъдат отделени за осигуряване на гори във фаза на старост (Old- growth forests).

Оспорващият сочи, че в тази част от Становището не става ясно колко именно такива насаждения следва да се отделят, както и че самото изискване не намира опора в законов и подзаконов нормативен акт.

8/ т.11.7 от стр.17 – Точката регламентира при възстановителни дейности (залесяване) да се използват само местни видове и произходи. Да не се внасят чуждоземни дървесни видове и произходи, с изключение на дендрариумите и географските култури, както и животински видове извън естествения им ареал на разпространение на горските територии.

Жалбоподателят счита, че в тази точка следва да се добави същото изключение и за полезащитните горски пояси, извън площите по „Натура 2000“ /червен дъб, акация, гледичия/, поради което моли за изменение и допълване на Становището, съобразно направеното уточнение.

9/ т.12.3 от стр.18 - В част „Четвърта“, т.1.2. Специални горски територии - „Насоки за управление, забрани и ограничения“ за Б (13) Гори с висока консервационна стойност (ПЗКС). В тази точка е предвидена забрана за строителство в ГФС, вкл. с обекти по чл. 54 от ЗГ и залесяване.

Оспорващият твърди, че сама по себе си тази забрана би довела до невъзможност за осъществяване на проекти за изграждане на обекти и съоръжения на техническата инфраструктура, които са национални обекти, обекти с национално значение или общински обекти от първостепенно значение, които са с висок обществен интерес и за които няма друго техническо решение. Такива например са пътища, водопроводи, електропроводи, пречиствателни станции, помпени станции, трафопостове, подстанции на електроснабдяването, водни канали, както и изграждането на съоръжения за ограничаване на свлачищата, ерозионните и абразионните процеси и за предотвратяване на аварии и щети и др. В този смисъл счита, че следва задължително да се предвидят изключения за този тип обекти, още повече като се има предвид, че за всеки един проект, компетентният орган по околна среда и води се произнася по реда на Глава шеста от Закона за опазване на околната среда и водите и по реда на ад. 31 от Закона за биологичното разнообразие. Предвид изложеното моля да измени тази точка, съобразно направеното уточнение.

10/ т.14.1 от стр.18 – Тази точка предвижда в т.5 от проекта на ОПРГТ – „Насоки за управление на ловното стопанство“: Да отпадне животинският вид Европейски вълк от обхвата на предложената насока „Регулиране на числеността на едрите хищници“, тъй като е вид от Червената книга на България, със статус „уязвим“ и мерките за неговото опазване включват ограничаване на лова му.

Жалбоподателят моли отмяна на тази точка като незаконосъобразна, тъй като чрез нея се въвеждат ограничения и забрани, които не произтичат от нормативната уредба и които не допринасят за устойчивото стопанисване на дивеча и поддържането на баланса на екологичните, социалните и икономическите му функции.

11/ т.15 от стр.20 – Същата предвижда да се извърши проучване и изготвяне на анализ на състоянието на видовете трюфели на територията на област Добрич и оценка на връзката на трюфелите с горите и значението им за опазване на биорознообразието. Да се изготви оценка на запаса на трюфели и определяне на техните находища. Оценка на въздействието от неконтролирания добив върху ресурса.

Жалбоподателят оспорва тази точка с възражение, че не е ясно кой следва да финансира тези проучвания и на какво законово основание се изискват същите.

12/ т.15.1 от стр.20 – Тази точка предвижда забрана на добиването на трюфели през гнездовия период на птиците (1 март - 30 юни) и брачния период на благородния елен (15 август - 30 септември)

Жалбоподателят моли за отмяна на тази точка, по съображения, че подобна забрана също не кореспондира с конкретна законова или подзаконова нормативна уредба.

13/ Становището се оспорва в частта, в която в табличен вид на стр. 20-21, на РДГ-Варна са вменени задължения да представя доклади по наблюдението и контрола на въздействието върху околната среда при прилагането на ОПРГТ на област Добрич, включително на мерките за предотвратяване, намаляване или възможно най-пълно отстраняване на предполагаемите неблагоприятни последствия от осъществяването на плана, които да представя в МОСВ за одобряване до 01.07. на всяка трета година; да прави мониторинг на ключови видове от горската фауна и консерзационно значими видове растения на всеки 3 години, контрол на ползването на недървесни горски ресурси, както и оценка на ключови популации на стопански значими лечебни растения; да подсигури ветрозащитен ефект с растителност - запазване на снежната покривка от отвяване, увеличаване качеството на валежите, влияние върху нивото на подпочвените води, температурния режим и почвеното плодородие; на всеки 5 години да извършва контрол по прилагане на изискванията за инвентаризация и опазване на мъртвата дървесина и брой биотопни дървета.

Жалбоподателят моли отпадане изцяло на горните задължения, тъй като не е ясно по какъв начин, с какви средства и на какво правно основание следва да се финансират тези именно проучвания.

 

Разгледана по същество, съобразно приложимата нормативна уредба и събраните по делото доказателства, жалбата /съобразно с уточненията/, съдът намира за неоснователна.

Както се посочи по-горе в изложението, процесното Становище на Министъра на ОСВ, части от което се оспорват в настоящото съдебно производство, е издадено в хода на административно производство, проведено по реда на Глава VІ „Екологична оценка и оценка на въздействието върху околната среда“, раздел ІІ „Екологична оценка на планове и програми“ от ЗООС.

Съгласно чл.84 от ЗООС, Министърът на околната среда и водите или директорът на съответната РИОСВ е компетентният орган за издаване на становище или решение по екологична оценка на планове и програми съгласно чл.82, ал.4 /ал.1/. В разглеждания случай Становището по ЕО е постановено от Министъра на околната среда и водите, следователно същото е издадено от компетентен орган и не е нищожно на това основание.

Оспореният административен акт във всички свои части, в това число и в оспорените, отговаря на изискванията за форма и съдържание, съгласно чл. 26, ал.2 от Наредбата за условията и реда за извършване на екологична оценка на планове и програми /Загл. изм. - ДВ, бр. 3 от 2006 г., като ще се цитира по-долу само като Наредба/2006г. за ЕО/. Волята на органа да съгласува представения от РДГ – Варна ОПРГТ на област Добрич по Алтернатива 2, е ясно формулирана.

Предвид горното, следва да се направи извод, че оспореният акт не страда от пороци обуславящи неговата нищожност, като алтернативно въведеното такова възражение от оспорващия, е такова по материалната законосъобразност на Становището, а не по неговата валидност и действителност.

В жалбата не се твърди и при извършената служебна проверка, съдът не констатира допуснати нарушения на административнопроизводствените правила при издаване на Становището.

Процедурата по ЕО на планове и програми представлява сложен фактически състав. Същата завършва със становище на компетентния орган /т.7 от чл.3, ал.1 от Наредба/2006г. за ЕО/, в случая на министъра на околната среда и водите, с което съобразно правомощията си по чл.26, ал.1 от Наредба/2006 г. за ЕО: 1.съгласува плана, когато предвижданията му са в съответствие с нормативната уредба по околна среда и в резултат на провеждането на консултациите не са постъпили мотивирани възражения по законосъобразност; или 2.не съгласува/програмата, когато предвижданията в тях не са в съответствие с нормативната уредба по околна среда и/или в доклада по ЕО са отразени мотивирани възражения срещу осъществяването или са постъпили мотивирани възражения по законосъобразност.

Извършването на оценката на осн. чл.2 ал.4 от Наредба/2006 за ЕО и чл.83, ал.1 от ЗООС е възложена от възложителя на плана, който в конкретно разглеждания казус е РДГ – Варна /л.65-69 и л.108-149 от преписката/.

Доколкото ОПРГТ засяга и защитени зони, в хода на извършване на ЕО на основание чл.36 ал.3 от Наредбата за условията и реда за извършване на оценка за съвместимост на планове, програми, проекти и инвестиционни предложения с предмета и целите на опазване на защитените зони /наричана по-долу Наредба за ОС /оценка за съвместимост/, е извършена преценка за вероятната степен на отрицателно въздействие на плана върху същите, съобразно нормативно установените критерии в чл.16 от цитираната Наредба. За тази цел са изискани становища от всички институции, чиято дейност има отношение към предмета на разработвания план, в т.ч. от специализираните дирекции /НСЗП, УВ, „УООП, ОЧВ, ПИК/ и отдел КРОВ на Дирекция ЕО, ОВОС и ПЗ на ЗОСВ; от МЗ; от БД „Дунавски район“ и БД „Черноморски район“.

Дадените становища са приложени към преписката и са подробно описани  в Приложения 4.1 и 4.3 към Доклада за ЕО /л.606-632; 633-672/. Същите в своята цялост са положителни и обобщено се свеждат до това, че ОПРГТ на област Добрич е допустим и няма да окаже значително въздействие върху човешкото здраве, водите, водните екосистеми и т.н. Направени са редица предложения за допълнения и мерки, които да бъдат съобразени от възложителя.

В хода на това производство от МОСВ са депозирани няколко становища, като с писмо изх.№ ЕО-36/13.01.2021г. /л.193/ в част ІІІ са предложени редица мерки за наблюдение и контрол.  В Част ІV изрично е указано, че в съответствие с разпоредбата на чл.20  ал.8 от Наредба/2006г. за ЕО, РДГ-Варна като възложител на плана следва в срок до 14 дни от получаване на писмото да допълни предложените в т. III мерки по наблюдение и контрол при прилагането на ОПРГТ, като предложи индикатори, периодичност/отговорен орган по контрола по т. 10 и 11 и представи в МОСВ становище относно предложените мерки. Указано е също, че съгласно цитираната разпоредба, в случай, че в поставения срок не е представено становище, се счита, че мерките са съгласувани, като МОСВ ще посочи индикатори, периодичност/отговорен орган по контрола по т. 10 и 11.

С писмо с вх. № ЕО-36/28.04.2021 г. /л.228/ РДГ - Варна представя в МОСВ коригиран Доклад по ЕО на ОПРГТ на област Добрич, като в придружителното писмо посочва, че ДЕО и проекта на ОПРГТ на област Добрич са коригирани на база забележки, препоръки и предложения от становища на институции и ведомства. В доклада по ЕО са включени допълнени мерки за наблюдение и контрол при прилагане на плана /Мерките от доклада по ЕО, представен в МОСВ с вх. № ЕО-36/30.10.2020 г., допълнени с предложените допълнителни 2 мерки от МОСВ с писмо с изх.№ ЕО-36/13.01.2021г. вкл. с индикатори, периодичност, отговорен орган по контрола по т. 10 и 11./.

По коригираната документация отново са изискани становища от съответните институции, направили бележки по първоначалния ДЕО, с изпращане на нарочни уведомления и публикуване на 29.04.2021г. на интернет страницата на МОСВ /л.236-248/.

С писмо вх.№ ЕО-36/05.05.2021г. /л.249/ РДГ-Варна е изразила принципно становище, че Изпълнителната агенция, регионалните дирекции и техните териториални поделения, не следва да имат ангажимент по наблюдение и контрол по прилагането на ОПРГТ, тъй като техните функции се свеждат до изработването и приемането на ОПРГТ, но не и с прилагането, мониторинга и контрола на мерките, които са в прерогатив на съответните нормативно определени институции и за които няма нормативно изискване.

Във връзка с това възражение, в т.ІV от писмо изх.№ ЕО-36/22.07.2021г. /л.231/ на МОСВ на РДГ-Варна е разяснено, че тези задължени произтичат от разпоредбите на  чл.30 ал.1 от Наредба/2006 ЕО и чл.10 ал.1 от Директива 2001/42/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 27.06.2021г. относно оценката на последиците на някои планове и програми върху околната среда

На 30.07.2021г. от РДГ-Варна е депозирано писмо до МОСВ, съгласно което  по време на консултациите и обществените обсъждания на коригирания ДЕО /том 3 от делото/ не са постъпили становища или препоръки, които да налагат разглеждане и оценка на други алтернативи или да налагат допълване и изменения в проекта на ОПРГТ. Поради това и в съответствие с изискванията на чл.23 от Наредба/2006 ЕО, от възложителя е внесено Искане за издаване на становище по ЕО до МОСВ вх.№ ЕО-36/12.10.2021г., придружено с ДЕО, като е приложен съответния образец съгласно приложение № 5 до компетентния орган. Спазени са и техническите изисквания, като докладът за ЕО е с всички приложения към него и нетехническо резюме, ведно с документация за резултатите от консултациите с обществеността и със заинтересувани и засегнати органи и лица/л.251-337/, в т.ч. справка с мотиви за приемане или не на получените мнения и предложения, както и мотивите за възлагането, както и изрично направена бележка  в Таблица 1 /л.161-гръб/, че не е установена необходимост от продължаване на консултациите по смисъла на чл.22.

В съответствие с разпоредбата на чл.84 ал.2 от ЗООС становището или решението по ал.1 се издава след провеждане на изискващата се процедура и се основава на цялата документация, изготвена или изискана в хода на проведената процедура, включително при отчитане на резултатите от обществените консултации. Съгласно чл.25 ал.1 от Наредба/2006 за ЕО в срок от 30 дни от внасяне на предложението по чл.23 ал.1 компетентният орган по чл.4 издава становище въз основа решение на комисията/експертния съвет, като съгласно ал.2 комисията/експертният съвет преценява документацията по чл. 23, ал. 1 и 2 за съответствие с изискванията за: структура и съдържание на доклада за ЕО по чл.86, ал. 3 ЗООС; формата на доклада, включително на необходимите приложения; достоверност и актуалност на източниците на изходни данни; разглеждане на разумни алтернативи, включително „нулева“ алтернатива, за постигане на основните цели на плана/програмата; сходимост на целите и мерките на плана/програмата с основните цели и приоритети на стратегии, планове и програми по околна среда и човешко здраве; и отразяване на резултатите от консултациите в документацията по ЕО.

В случая, със Заповед № РД-141/08.02.2022г. на МОСВ /л.734/ е насрочено заседание на Междуведомствена комисия /МК/ - специализиран състав на ВЕЕС към МОСВ за 24.02.2022г., за което са уведомени и съответните заинтересовани страни /л.735-741/.

След провеждане на заседанието, с Решение от 24.02.2022г. /л.761-801/ МК е предложила на Министъра на околната среда и водите да издаде Становище за съгласуване на ОПРГТ на област Добрич по Алтернатива 2 при спазване на посочени в решението мерки и условия за предотвратяване, намаляване и възможно най-пълно компенсиране на неблагоприятните последствия от осъществяването на ОПРГТ на Област Добрич върху околната среда и човешкото здраве. Със същото, в раздел І.Б и раздел ІІ, МК е потвърдила чрез гласуване,  необходимостта от включване в проекта на решение, на оспорените в настоящото производство мерки.

На основание чл.25, ал.1 от Наредба/2006г. за ЕО в указания срок 30 дни от внасяне на искането за издаване на становище по ЕО, компетентният орган -Министърът на околната среда и водите, е издал процесното Становище въз основа на решение на комисията по чл.5, ал.1 от цитираната Наредба.

От съдържанието на акта е видно, че е извършена необходимата преценка на документацията по чл.23, ал.1 и ал.2 от Наредба/2006г. за ЕО и са спазени изискванията за структура и съдържание на доклада за екологична оценка по чл.86, ал.3 ЗООС, а самият доклад е преценен като достоверен и актуален. Посочени са основните цели и приоритети на стратегии, планове и програми по околна среда и човешко здраве. Становището включва и обосновка на заключението за предпочитаната алтернатива от гледна точка на околната среда и мерките за наблюдение и контрол при прилагането на плана, които следва да се предприемат. Видно е от доказателствата по делото, че обжалваните мерки са били оценявани доколкото са били проведени дебати и обсъждания със заинтересованите лица, в които е взел участие и възложителя.

Становището по ЕО е публикувано на интернет страницата и на информационното табло на МОСВ на 08.06.2022г. съгласно констативен протокол с вътрешен № ЕО- 36/08.06.2022г.

До Становището е осигурен достъп на обществеността и заинтересуваните страни, за които има вероятност да бъдат засегнати от прилагането на плана. Както беше посочено и по-горе, същото е изпратено на възложителя - РДГ-Варна с писмо с изх. № Е0-36/08.06.2022г.

По изложените съображения настоящият състав на съда намира, че процесното Становище по ЕО в конкретно оспорените части е законосъобразно. С постановяването му от компетентния орган – Министъра на околната среда и водите, приключва процедурата по приемане на Областния план за развитие на горските територии на Област Добрич по Алтернатива 2.

При постановяването му не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила доколкото е спазена цялата процедура, разписана в Глава VІ от ЗООС и в съответните редакции на чл.16-26 от Наредба/2006г. за ЕО. Проведени са всички задължителни етапи на процедурата по извършване на ЕО. Компетентният орган е преценил, че следва да се извърши ЕО, изготвен е доклад за ЕО, проведени са консултации с обществеността, заинтересувани органи и трети лица, които има вероятност да бъдат засегнати от плана; резултатите от консултациите са отразени в доклада за ЕО; определяни са мерките за наблюдение и контрол при прилагане, на плана или програмата, издадено е Становище по ЕО. Докладът за ЕО съответства на изискванията на чл. 17 от Наредбата за ЕО, а оспореното становище е взето при спазване на изискванията на чл.26, ал.1 от Наредба/ 2006г. за ЕО. Не са нарушени правилата, предвидени в чл.33-37 от Наредбата за ОС.

Съдът намира, че при издаване на оспореното Становище по ЕО правилно е приложен и материалния закон. Наведените от жалбоподателя възражения се явяват неоснователни, като в голямата си част същите са общи и неконкретизирани, а в останалата и недоказани.

Твърденията на жалбоподателя по отделните точки от Становището по ЕО, по начина, по който са номерирани по-горе в настоящото решение, могат да се обединят в следните групи:

          -По отношение т.т.1, 2, 3, 4, 6, 7, 10, 12 и 13 жалбоподателя твърди, че Становището е незаконосъобразно, тъй като чрез тях се въвеждат изисквания, ограничения и забрани, непроизтичащи от конкретна законова или подзаконова нормативна уредба.

Няма нормативно изискване, предложените в становищата по ЕО мерки и условия да произтичат конкретно от други законови разпоредби. Достатъчно е те да не са в колизия с други нормативни актове, каквато в случая не се твърди и не се установява при извършената от съда служебната проверка за законосъобразност на акта по реда на чл. 168, ал.1 от АПК.

-Част от оспорените от жалбоподателя точки от Становището, описани в настоящото решение под т.т.2, 3, 4, 5, 9, 10 и 12, касаят мерки и ограничения свързани с: разширяване зоната на специални горски територии – гори с висока консервационна стойност; залесителни мероприятия на функционални категории горски територии; ограничения в санитарно охранителни зони; забранителен режим обхващаш лечебни калонаходища; забрана за строителство; мерки свързани с ограничаване лова на Европейския вълк; и забрана добива на трюфели през определени периоди. Преценката за съответствието на тези точки изисква специални знания с каквито съдът не разполага. Жалбоподателят, въпреки дадените указания и предоставената възможност не е навел по-конкретни твърдения и не е ангажирал каквито и да са доказателства, установяващи незаконосъобразността на въведените мерки и ограничения по тези точки. Още повече, че същите са приети след проведено широко обсъждане с всички компетентни органи и заинтересовани организации.

За част от тези точки се твърди също така, че не допринасят за устойчивото стопанисване на горските територии и поддържането на баланса на екологичните социални и икономически функции. Такова становище освен, че е субективно, в случая е и недоказано, като освен това касае целесъобразността на акта, която не подлежи на съдебен контрол.

Конкретно за някой от точките, съдът намира за необходимо да посочи следното:

Неоснователно жалбоподателят поддържа липса на конкретизация на т.5.6 второ тире стр.15 и в т. 10.3., второ тире, стр.17 от Становището /т.5 от решението/, касаеща забрана и ограничения за гори около находищата на лечебна кал Шабленска и Балчишка Тузла. Изрично е посочено, че мерките по второ тире, касаят охранителна зона „Б“, като разпоредбата на чл. 24, т. 2 от Наредба 14 от 03.08.1987 г. за курортните ресурси, курортните местности и курортите, дава изрично определение на охранителна зона „Б“.

Искането на жалбоподателя по т.8 – съдът да постанови в т.11.7 на стр.17 от Становището да се добави изключение и за полезащитните горски пояси, извън площите по „Натура 2000“ /червен дъб, акация, гледичия/, не е от компетентността на съда в хода на това съдебно производство.

Съдът не споделя становището на жалбоподателя по т.9, че от въведената строителна забрана следва да има изключение за изграждане на обекти и съоръжения на техническата инфраструктура, които са национални обекти, обекти с национално значение или общински обекти от първостепенно значение. В случая, както е видно и от самата точка от Становището /т.12.3, стр.18/, забраната касае само специални горски територии и по-точно Гори с висока консервационна стойност, поради което и същата се явява напълно обоснована.

По т.11 жалбоподателят прави и възражение, че не е ясно кой следва да финансира вменените проучвания и оценки във връзка с трюфелите. Съдът намира за необходимо да посочи, че финансирането на мерките не е задължителен елемент, нито от съдържанието на ДЕО /чл.86 ал.3 от ЗООС/, нито от Становището по ЕО чл.26 ал.1 от Наредба/2006 ЕО. Въпросът касае изпълнението на оспорения акт, който е последващ етап и не е предмет на съдебен контрол в настоящото производство.

-По отношение на всички гореописани точки, съдът съобрази и следното: Всички твърдени от жалбоподателя РДГ – Варна са му били известни в качеството му на възложител на ОПРГТ, още в хода на самата процедура. Съответно за оспорващата страна е съществувала възможност да ги измени или коригира на всеки един етап от процедурата, преди същата да бъде финализирана с издаване на административния акт, части от който са предмет на настоящото съдебно производство.

Посочените в жалбата забрани и ограничения, въведени с процесното Становище по ЕО, произтичат от разработения ДЕО на ОПРГТ на област Добрич. За същия са проведени консултации с обществеността, заинтересуваните органи и трети лица, които има вероятност да бъдат засегнати от плана или програмата през различните фази на подготовка на плана или програмата по реда на Наредба/2006г. за ЕО. Всички възражения и препоръки към ЕО по съответната програма/план е следвало да бъдат манифестирани по един или друг начин в хода на предварителните консултации и обсъждания с обществеността и съответните компетентни органи според спецификата на разработваната програма.

Не на последно място - Становището по ЕО е издадено след проведено заседание на МК по реда на приложимата нормативна регламентация, на което са били разглеждани, обсъдени и гласувани, всички мерки, включени в същото, като по аргумент на чл.25 ал.2 от Наредба/2006г. за ЕО, компетентният орган при издаване на Становището по ЕО е обвързан от решението на МК, като подпомагащ го орган.

-В жалбата и в съдебно заседание, чрез процесуален представител, се акцентира върху възраженията по т.13, като Становището по ЕО се оспорва, в частта в която на РДГ-Варна са вменени задължения да извършва мониторинг и да осъществява контрол на въздействието върху околната среда при прилагането на ОПРГТ на област Добрич. Конкретните задължения за възложителя са посочени в табличен вид на стр.20 и 21 от Становището. Жалбоподателят моли за отпадането им, тъй като не е ясно по какъв начин, с какви средства и на какво правно основание следва да се финансират тези именно проучвания. Навежда и възраженията, поддържани в хода на административното производство, че функциите на Изпълнителна агенция по горите и на нейните подразделения се свеждат до изработването и приемането на Областен план за развитие на горските територии, поради което и РДГ-Варна не следва да има ангажимент по осъществяване контрол по прилагането на ОПРГТ.

На част от тези възражения, съдът е отговорил в предходната точка. Останалите също намира за неоснователни, по следните съображения:

Извършването на мониторинг на въздействията върху околната среда от прилагането на планове и програми е залегнало в чл.10, ал.1 на Директива 2001/42/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 27 юни 2001 г. относно оценката на последиците на някои планове и програми върху околната среда. Тази директива е транспонирана в националното законодателство именно в с приложимата правна уредба, разписана в ЗООС и Наредба/2006г. за ЕО.

Съгласно разпоредбите на Наредба/2006г. за ЕО, в становището по ЕО се включват условия и мерки за предотвратяване, намаляване или възможно най-пълно отстраняване на предполагаемите неблагоприятни последствия от осъществяването на плана върху околната среда. Тези условия и мерки произтичат от докладите по екологична оценка и от постъпили предложения по време на консултациите по ЕО.

Съгласно чл.90 ал.1 от ЗООС Условията и редът за извършване на екологична оценка се определят с наредба на Министерския съвет. В ал.2 са определени и съответните изисквания, като съгласно т.2 в същата следва да са разписани и задълженията на органите, възлагащи или прилагащи плана или програмата, които са предмет на екологична оценка. В изпълнение на тази разпоредба е приета и Наредба /2006 ЕО, като в чл.30 от Глава шеста „Наблюдение и контрол при прилагане на плана“ изрично е регламентирано задължението на съответния възложител, какъвто безспорно се явява и РДГ-Варна, да изготвя доклад по наблюдението и контрола при прилагането на плана/програмата, включително на мерките за предотвратяване, намаляване или възможно най-пълно отстраняване на предполагаемите неблагоприятни последствия от осъществяването на плана или програмата върху околната среда и човешкото здраве, с периодичността, определена в становището по ЕО. Т.е. в случая жалбоподателят е обвързан със задълженията произтичащи от цитираната разпоредба.

В допълнение към горното следва да се има предвид и това, че самият жалбоподател е пропуснал 14-дневния срок от получаването на писмо изх.№ ЕО-36/13.01.2021г. на МОСВ, в който е можел да възрази или да поиска изменение на посочените в част ІІІ мерки за наблюдение и контрол. Последиците от пропускане на този срок са регламентирани в чл.20  ал.8 от Наредба/2006г. за ЕО и изрично са указани в писмото. Възражение е направено едва на 05.05.2021г. и то след като самият възложител в писмо от 28.04.2021г. е уведомил МОСВ, че доклада по ЕО е коригиран с мерките за наблюдение и контрол при прилагане на плана, вкл. с индикатори, периодичност, отговорен орган по контрола.

Не се твърди в конкретика и при извършената от съда служебна проверка, не се установи противоречие на тези мерки с нормативни актове.

Всичко гореизложеното води до извод, че оспореното Становище по ЕО е постановено от компетентен орган, при спазване на административно-производствените правила и при правилно приложение на материалния закон. Жалбата против него се явява неоснователна и като такава следва да се отхвърли.

Този изход от оспорването обуславя възлагане на разноските върху жалбоподателя, предвид своевременно направеното искане от процесуалния представител на ответника. На основание  чл. 143, ал. 3 от АПК и чл. 37 от Закона за правната помощ във връзка с чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ, Регионална дирекция по горите – Варна следва да бъде осъдена да заплати на Министерство на околната среда и водите сумата от 100 лв. – разноски за юрисконсултско възнаграждение.

Предвид изложеното и на основание чл. 172, ал. 2, предложение последно и чл. 143, ал.3 от АПК, Административен съд – Варна, ХVІІІ състав

 

 

                                    Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалба на Регионална дирекция по горите - Варна, против Становище по екологична оценка № 2-1/2022г. на Министъра на околната среда и водите, с което е съгласуван проект на Областен план за развитие на горските територии /ОПРГТ/ на област Добрич по Алтернатива 2, в частта по 15 точки, както следва: т.5.1 на стр.7; т.5.3.2 на стр.8; т.3 на стр.14; т.5 на стр.15; т.12 и т.13 от стр.19; т.7 на стр.16; т.5.6 второ тире от стр.15; т.10.3 второ тире от стр.17; т.11.3 на стр.17; т.11.7 от стр.17; т.12.3 от стр.18; т.14.1 от стр.18; т.15 от стр.20; и т.15.1 от стр.20.

 

ОСЪЖДА Регионална дирекция по горите - Варна да заплати в полза на Министерство на околната среда и водите юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 /сто/ лева.

 

Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14 – дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                              АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: