РЕШЕНИЕ № 191
гр. Кнежа, 21.10.2019 година
В ИМЕТО НА НАРОДА
КНЕЖАНСКИ РАЙОНЕН СЪД, в публичното заседание на шестнадесети октомври през две хиляди и деветнадесета
година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Мая Кончарска,
при секретаря Ивета Ружова,
като разгледа докладваното от съдията Кончарска АН дело № 215 по описа на съда за 2019
година и на основание данните по
делото и закона, за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.
59 и сл. от ЗАНН.
С Наказателно постановление /НП/
№ 204 от 01.08.2019 год. на д-р И. Хр. Й. – директор на Областна дирекция по
безопасност на храните – гр. Пл., на основание чл. 48, ал.1 от Закона за
храните /ЗХ/ и чл. 53 от ЗАНН на П.Х.И., с ЕГН **********, с адрес: ***, е
наложена Глоба в размер на 500 (петстотин) лева за нарушение по чл. 2а във вр.
с чл. 17, ал.2 от Закона за храните, във връзка с чл. 2 от Наредба № 1/ 2016
год. за хигиената на храните, във вр. с т.1, гл. І от Приложение ІІ на Регламент /ЕО/
852/ 2004 год.
Недоволна от
така издаденото наказателно постановление е останала жалбоподателката П.И., която моли съда да го
отмени като незаконосъобразно
и неправилно.
Жалбоподателката – редовно призована,
в съдебното заседание не се явява, но се представлява от адв. Д. Гр. от ПлАК, с
представено по делото пълномощно. Процесуалният представител поддържат жалбата
и моли за отмяна на издаденото НП.
Ответникът по жалбата – редовно призован, в о.с.з. не изпраща представител. Не е взел становище по
жалбата
Съдът като прецени събраните по делото доказателства – гласни и писмени,
поотделно и в тяхната съвкупност, прие за установено от фактическа и правна
страна следното:
Жалба е подадена в рамките на
преклузивния срок по чл. 59, ал.2 от ЗАНН от надлежна страна, чрез
административно-наказващия орган, който е издал обжалваното НП, поради което
същата се явява процесуално допустима и следва да бъде разгледана.
Разгледана по
същество, жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА.
На 04.07.2019 год.
в с. Бр. служители при ОДБХ Плевен – инспектори А.А. и Р.Б., извършили планова
проверка в обект – магазин за търговия с храни, с адрес в с. село, ул. „Ал. Ст.“
№ *, на фирма „Поли 1974“ ЕООД. Проверката била извършена в присъствието на П.Х.И.
– управител. В хода на същата било констатирано, че обектът е в незадоволително
хигиенно състояние – мръсен под, паяжини по стените и тавана. Има умрели
насекоми (хлебарки и мухи) по пода. Така направените констатации били отразено
в Доклад с бл.№ 018232 от извършена инспекция в обект за производство и
търговия с харни, изготвен от инспектор А.А.. В доклада било отразено, че за констатираното
нарушение г-жа И. ще бъде поканена по надлежния ред да се яви в ОДБХ – Пл. за
съставяне и връчване на АУАН. Препис от доклада бил връчен на същата.
На 16.07.2019 год.
била изпратена покана (с изх.№ 3595 от с. дата) до П.Х.И.,***, да се яви в
7-дневен срок от получаването й в ОДБХ – Пл. за съставяне на АУАН във връзка с
установени нарушения при извършена проверка на 04.07.2019 год. в обект –
магазин за търговия с храни, „Поли 1975“ ЕООД, с. Бр..
На 23.07.2019 год.
в ОДБХ гр. Пл. свидетелят А.А., в присъствието на св. Р.Б., съставил на жалб. П.Х.И.,
с месторабота „Поли 1975“ ЕООД, акт за установяване на административно
нарушение бл.№ 001694, за това, че на 04.07.2019 год. при извършената проверка
в магазин за търговия с храни, „Поли 1975“ ЕООД, с. Бр., общ. Кн.,
удостоверение за регистрация № 3895/ 02.04.2014 год. и рег.№ ********* се
установи, че хигиенното състояние на обекта е незадоволително: мръсен под, паяжини
по стените и тавана. Има умрели насекоми (хлебарки и мухи) по пода.
Нарушението било
квалифицирано по чл. 2а във вр. с чл. 17, ал.2, т.1 от Закона за храните, във
вр. с т.1 от Глава І на приложение ІІ на Регламент /ЕО/ 852/ 2004 год. относно хигиената на
храните, във вр. с чл. 2 от Наредба № 1 за хигиената на храните, ДВ бр. 10 от
2016 год. и на осн. чл. 48, ал.1 от ЗХ.
Актът бил надлежно
предявен и връчен на жалбоподателката, която го подписала с отбелязване, че има
възражения, които ще внесе в 3-дневен срок.
В срок същата е депозирала възражение,
което не било прието за основателно и въз основа на съставения АУАН от
23.07.2019 год. АНО издал атакуваното НП,
като
приел изцяло фактическите
констатации изложени в акта. Приел е, че на 04.07.2019 год.
при извършена проверка на обект – магазин за търговия с храни, стопанисван от
„Поли 1975“ ЕООД, находящ се в с. Бр., общ. Кн., обл. Пл., с удостоверение за
регистрация по Закона за храните № 3895/ 02.04.2014 год. и рег.№ *********, е
установено, че хигиенното състояние на обекта е незадоволително, а именно:
мръсен под, паяжини по стените и тавана. Има умрели насекоми (хлебарки и мухи)
по пода, с което жалбоподателката П.Х.И. виновно е нарушила чл. 2а във вр. с чл. 17, ал.2 от Закона за храните, във
връзка с чл. 2 от Наредба № 1/ 2016 год. за хигиената на храните, във вр.
с т.1, гл. І от Приложение ІІ на
Регламент /ЕО/ 852/ 2004 год. и на
основание чл. 48, ал.1 от ЗХ на същата е наложено административно наказание Глоба в размер на 500 (петстотин) лева.
Гореописаната
фактическа обстановка се установява от показанията на свидетелите А.А. и Р.Б.,
и приетите по делото писмени доказателства – доклад от извършена инспекция в
обект за производство и търговия с храни от 04.07.2019 год., покана с изх.№ 3595/
16.07.2019 год., АУАН бл.№ 001694 от 23.07.2019 год., възражение с вх.№ 3836/
25.07.2019 год.
Съдът, като прецени
изложената фактическа обстановка с оглед нормативните актове, регламентиращи
процесните отношения и при цялостната служебна проверка на обжалваното
наказателно постановление, не констатира допуснати съществени нарушения на
процесуалните правила на ЗАНН, водещи до незаконосъобразност на НП и неговата
отмяна.
Актът за установяване
на административно нарушение и наказателното постановление, съдът констатира,
че са издадени от компетентни длъжностни лица. В хода на административно-наказателното
производство не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, а
именно: както в обстоятелствената част на акта, така и в тази на НП е налице
фактическо описание на нарушението, за което е наказана жалбоподателката. Изчерпателно
са посочени и са налице факти описващи както от обективна, така и от субективна
страна нарушението, посочени са обстоятелствата, при които е извършено,
посочени са дата и място на извършването му.
В АУАН и НП като
нарушени са посочени нормите на чл.
2а, във вр. с чл. 17, ал.2 от Закона за храните, във вр. с чл. 2 от Наредба №
1/ 2016 год. за хигиената на храните, във вр. с т.1, гл.І
от Приложение ІІ на Регламент /ЕО/ 852/ 2004 год.
Съгласно чл. 2 от
Наредба № 1/ 2016 год. за хигиената на храните във връзка с Приложение ІІ, гл. І,
т.1 от Регламент /ЕО/ № 852/ 2004 год. относно хигиената на храните,
производителите и търговците на храни, включително и лицата, които осъществяват
първично производство на храни и свързани с това производство дейности са
длъжни да спазват хигиенните изисквания към първичното производство на храни,
обектите за производство и търговия с храни и условията за производство и
търговия с храни, регламентирани в Регламент /ЕО/ № 852/ 2004 год. на
Европейския парламент и на Съвета от 29 април 2004 год. относно хигиената на
храните – помещенията за храни се поддържат чисти и в добро техническо и общо
състояние.
В обстоятелствените
части на АУАН и НП нарушението е описано подробно от актосъставителя и от АНО.
Правилно е определен и субекта на визираното нарушение – П.Х.И., управител.
Наказателното
постановление е издадено в шестмесечния преклузивен срок, като същото е
съобразено с нормата на чл. 57 от ЗАНН. Вмененото във вина на въззивника
нарушение е индивидуализирано в степен, позволяваща му да разбере в какво е
обвинен и срещу какво да се защитава.
Съдът намира,
че административно-наказващият орган правилно е
приложил материалния закон, като е констатирал нарушение на чл. 2 от
Наредба № 1/ 2016 год. за хигиената на храните във вр. с Приложение ІІ, гл.І, т.1
от Регламент /ЕО/ № 852/2004 год. относно хигиената на храните и е
съотнесъл нарушението към административно-наказателната отговорност, като е
наложил административно наказание „глоба“ в размер на 500 лв. на
основание чл. 48, ал.1 от ЗХ.
Съдът не
споделя становището на процесуалния представител на жалбоподателката, че е било
допуснато съществено нарушение на административно-производствените правила,
като в обжалваното НП не бил вписан адреса на проверения търговски обект и не
било посочено в кое от помещенията са констатирани нарушенията. Видно от съдържанието
на съставения АУАН и издаденото НП, в тях ясно е посочено местонахождението на
търговския обект, а именно в с. Бр.. Посочен е и обектът – магазин за търговия
с храни, стопанисван от „Поли 1975“ ЕООД. Непосочването на адреса на проверения
обект не съставлява нарушение от категорията на съществените, т.к.
местонахождението на същия е конкретизирано – в с. Бр., общ. Кн., обл. Пл. и той
е в достатъчна степен индивидуализиран – магазин за търговия с храни,
стопанисван от „Поли 1975“ ЕООД, с у-ние за регистрация № 3895/ 02.04.2014 год.
и рег.№ *********. Следователно, непосочването на точния адрес (улица и номер) на
проверения търговски обект в никакъв случай не може да обоснове извод за
неяснота относно мястото на извършване на нарушението (с. Бр.). В случая е без
значение и в кое точно помещение са били установени: мръсен под, паяжини по
стените и тавана, умрели насекоми по пода. И в АУАН и в НП е посочено, че хигиенното
състояние на обекта (като цяло) е незадоволително.
Съдът намира
извършеното нарушение за немаловажен случай по смисъла на чл.28 ЗАНН. За да е
едно нарушение маловажно, следва да се отличава по степен на обществена
опасност от останалите нарушения от този род, като следва да бъдат взети
предвид всички смекчаващи и отегчаващи отговорността обстоятелства. Обективните
характеристики на деянието не сочат липса или явно незначителна степен на
обществена опасност, поради което не са налице каквито и да било
предпоставки случаят да се квалифицира като маловажен по смисъла на чл. 28 ЗАНН. Точно обратното, в случая следва да се вземат предвид обстоятелства,
отегчаващи вината на въззивника, а именно неспазването на хигиенните изисквания
създават реален риск за здравето и живота на хората.
При
индивидуализацията на административното наказание, наложено на жалбоподателката,
наказващият орган се е съобразил със степента на обществена опасност на
извършеното и настъпилите от нарушението вредни последици. В тази връзка съдът
счита, че наказанието, определено в минимален размер, като е отчетено, че това
е първо по ред нарушение, е справедливо и съответстващо на извършеното
нарушение и ще изпълни целите на чл. 12 от ЗАНН. Ето защо съдът намира, че
следва да потвърди атакуваното наказателното постановление, като правилно и
законосъобразно.
Водим от горното и на основание чл. 63, ал.1 предл. трето от ЗАНН, Съдът
Р Е Ш И:
ПОТВЪРЖДАВА НАКАЗАТЕЛНО
ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 204 от 01.08.2019 год., издадено от д-р И. Хр.
Й. – директор на ОДБХ гр. Пл., с което на основание чл. 48, ал.1 от Закона за
храните и чл. 53 от ЗАНН на П.Х.И., с ЕГН **********, с адрес: ***, е наложена ГЛОБА
в размер на 500 (петстотин) лева – за нарушение по чл. 2а вр. чл.
17, ал.2 от Закона за храните, във връзка с чл. 2 от Наредба № 1/ 2016 год. за хигиената на храните, във вр. с т.1, гл. І от Приложение ІІ на Регламент /ЕО/ 852/2004 год.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – гр. Пл.,
по реда на Гл. 12 от АПК, в 14-дневен срок от деня на получаване на
съобщението, че същото е изготвено.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: