РЕШЕНИЕ
№ 2071
Велико Търново, 25.06.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административния съд Велико Търново - II тричленен състав, в съдебно заседание на двадесет и трети май две хиляди двадесет и пета година в състав:
Председател: | КОНСТАНТИН КАЛЧЕВ |
Членове: | ДИАНА КОСТОВА ЕВТИМ БАНЕВ |
При секретар М.Н. и с участието на прокурора ВЕСЕЛА ДИМИТРОВА КЪРЧЕВА като разгледа докладваното от съдия ЕВТИМ БАНЕВ канд № 20257060600197 / 2025 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 73 от ЗАНН.
Образувано е по искане, подадено от адв. Д. Г. Д. от САК, като пълномощник на М. Х. Е. с [ЕГН], адрес [населено място], ***, [улица], за възобновяване на административнонаказателното производство по КНАХД № 10088/ 2022 г. по описа на Административен съд – Велико Търново.
В искането се сочи, че с Наказателно постановление № 4524/ 18.11.2021 г., издадено от председателя на Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси“ /ДА „ДРВВЗ“/ - гр. София, на основание чл. 8, ал. 2, т. 15 от Закона за запасите от нефт и нефтопродукти /ЗЗНН/, на М. Х. Е. е наложено административно наказание глоба в размер на 3 000 лева за нарушение по чл. 69, ал. 1, пр. 3, вр. чл. 56, ал. 1, т. 9 от ЗЗНН. Наказателното постановление е било издадено заради неизпълнение на задължително предписание дадено на М. Е., в качеството й на изпълнителен директор на „Розахим“ АД, в срок до 17.10.2021 г., до определен срок дружеството да създаде и вложи в складове, регистрирани по реда на чл. 38 от ЗЗНН, запас от 6.312 тона автомобилен бензин. Същото е било обжалвано по съдебен ред и потвърдено с Решение № 87 от 30.05.2022 г. по КНАХД № 10088/2022 г. по описа на АСВТ. Сочи се, че правното основание за даване на задължителното предписание е Разпореждане № Р-12-166/ 29.04.2021 г. на заместник-председател на ДА „ДРВВЗ“ с което са определени нива на запаси за извънредни ситуации, които следва да се създадат от „Розахим“ АД и срок за съхраняването им. Разпореждането е било обжалвано и отменено с Решение № 200/ 15.07.2022 г. по адм. дело № 97/ 2022 г. на Административен съд - Велико Търново, оставено в сила с Решение № 753/ 31.01.2025 г. по адм. дело № 7695/ 2022 г. на Върховния административен съд. Тъй като разпореждането на заместник-председателя на ДА „ДРВВЗ“ се явява основополагащо както за издаването на НП № 4524/18.11.2021 г. на председателя на ДА „ДРВВЗ“ - гр. София, така и за последвалия административнонаказателен процес, подателят счита, че са налице основанията за възобновяване на административнонаказателното производство, по чл. 70, ал. 1, т. 1 и 7, предл. второ, вр. с ал. 2, т. 8 от ЗАНН. Прави се искане да бъде възобновено производство по КНАХД № 10088/2022 г. по описа на АСВТ, да се отмени Решение № 31/ 22.02.2022 г. по АНД № 839/ 2021 г. по описа на Районен съд - Горна Оряховица и да се отмени Наказателно постановление № 4524/ 18.11.2021 г., издадено от председателя на ДА „ДРВВЗ“/ - гр. София. Претендира се присъждане на разноските за настоящото производство, както и на тези, сторени в производствата по КНАХД № 10088/2022 г. на АСВТ и АНД № 839/ 2021 г. на ГОРС. В съдебно заседание подателят, чрез пълномощника си по делото, поддържа направеното искане, по съображенията изложени в него и поддържани в хода на устните състезания. В подкрепа на тезата си представя писмени доказателства за инициирани производства по чл. 99, ал. 1, т. 4 от АПК за отмяна на задължителни предписания, издадени във връзка с Разпореждане № Р-12-166/ 29.04.2021 г. на заместник-председател на ДА „ДРВВЗ“.
Ответната страна председателя на Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси“ - гр. София, редовно призован за проведеното открито заседание, не се явява и не изпраща представител. В представени писмени бележки, чрез пълномощника си по гл. юрисконсулт В. Д., твърди липсата на соченото от подателя на искането основание за възобновяване на производството. Счита, че Разпореждане № Р-12-166/ 29.04.2021 г. на заместник-председател на ДА „ДРВВЗ“ е издадено на „Розахим“ АД и не касае пряко издаденото наказателно постановление за неизпълнение на задължителни предписания от изпълнителния директор на дружеството. Сочи, че разпореждането е издадено на основание чл. 23, ал. 2 от ЗЗНН, било е действащо към момента на даване на задължителните предписания, подлежало е на предварително изпълнение и няма образувано производство по спирането на това изпълнение. Развива доводи за законосъобразност на самото разпореждане, изтъква, че съответства на Регламент (ЕО) 1099/2008, който има общозадължителен характер за всички държави-членки на ЕС и за да се счете, че има незаконосъобразен акт, следва посоченият регламент да бъде отменен или променен. Счита и че в административнонаказателната процедура не са допуснати съществени нарушения, които да водят до процесуална незаконосъобразност на НП, като значимостта на обществените отношения, които се уреждат в ЗЗНН и синхронизацията с европейското законодателство в областта на стратегическите запаси от горива, обуславят размера на наложеното наказание. С тези доводи ответникът моли искането да бъде отхвърлено като неоснователно. Претендира присъждане на разноски за юрисконсултско възнаграждение, в условията на евентуалност прави възражение за прекомерност на заплатения от подателя на искането адвокатски хонорар. Също представя писмени доказателства, касаещи направеното от М. Е. искане за възобновяване по реда на Глава седма от АПК, на производствата по издаване на задължителни предписания
Представителят на Окръжна прокуратура – Велико Търново, заема становище за основателност на искането за възобновяване. Намира, че предвид отмяната на Разпореждане № Р-12-166/ 29.04.2021 г. на заместник-председателя на ДА „ДРВВЗ“, е налице основанието за възобновяване по чл. 70, ал. 2, т. 8 от ЗАНН. Предлага административнонаказателното производство по КНАХД № 10088/2022 г. на АСВТ да бъде възобновено и да бъде отменено НП № 4524/ 18.11.2021 г., издадено от председателя на ДА „ДРВВЗ“.
По делото са приети писмените доказателства, представени от подателя на искането и от председателя на ДА „ДРВВЗ“.
След анализ на събраните по делото доказателства, настоящият състав приема следното:
С общо разпореждане, утвърдено от председателя на ДА „ДРВВЗ“, е било наредено създаване на нива на запаси от нефт и нефтопродукти за извънредни ситуации, за задължените лица и ДА „ДРВВЗ“ за периода 1.7.2021 – 30.06.2022 г., определени въз основа на среднодневния нетен внос и ВОП на нефт и нефтопродукти, съгласно чл. 12 от ЗЗНН. Във връзка с осъществен през 2020 г. внос на ксилол, „Розахим“ АД – гр. Горна Оряховица, ЕИК ********* е било вписано под № 166 в Регистъра на задължените лица за посочения период, с определен запас за извънредни ситуации от 6,312 тона бензин. С Разпореждане за създаване на запаси за извънредни ситуации № Р-12-166/ 29.04.2021 г., издадено от заместник-председател на ДА „ДРВВЗ“, на „Розахим“ АД – гр. Горна Оряховица е определено ниво на запаси за извънредни ситуации за периода 01.07.2021 – 30.06.2022 г. - 6 312 тона автомобилни бензини, разпоредено е до 01.07.2021 г. да създаде и вложи определеното количество нефтопродукти при спазване на условията на чл. 30, ал. 1 от ЗЗНН и да го съхранява в срок до 30.06.2022 година. Разпореждането е било обжалвано от дружеството по реда на чл. 145 и сл. от АПК.
На 17.09.2021 г. в „Розахим“ АД е извършена проверка от ДА „ДРВВЗ“, при която е установено, че не е създадено определеното ниво на запас от бензин за извънредни ситуации. Със съставения при проверката Констативен протокол № 40-07-2934/ 17.09.2021 г., от проверяващите служители е дадено задължително предписание на дружеството, чрез изпълнителния директор, да създаде и вложи в складове, регистрирани по реда на чл. 38 от ЗЗНН, определения запас от 6,312 тона автомобилен бензин, в срок до 17.10.2021 година. Като отговорник за изпълнение на задължителното предписание е определен изпълнителният директор М. Е.. На 20.10.2021 г. е извършена проверка за изпълнението на задължителните предписания, при която не е установено набавянето и съхранението на определените нива на запас от автомобилен бензин в срок до 17.10.2021 г. /Констативен протокол № 40-07-3289 от 20.10.2021 година/. За неизпълнение на задължителното предписание от 17.09.2021 г., на М. Х. Е. АУАН № 4/ 20.10.2021 година. Въз основа на акта от председателя на ДА „ДРВВЗ“ е издадено НП № 4524/ 18.11.2021 г., с което за извършено нарушение по чл. 69, ал. 1, предл. трето, вр. чл. 56, ал. 1, т. 9 от ЗЗНН, на М. Е. е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 3 000,00 лева. Наказателното постановление е било обжалвано и изменено с Решение № 31/ 22.02.2022 г. по АНД № 839/ 2021 г. на Районен съд – Горна Оряховица, като е намален размерът на наложената глоба от 3 000,00 лв. на 500,00 лева. С Решение № 87/ 30.05.2022 г., постановено по КНАХД № 10088/2022 г. по описа на Административен съд – Велико Търново, решението на ГОРС е отменено и изцяло е потвъредно НП № 4524/ 18.11.2021 г. на председателя на ДА „ДРВВЗ“, като М. Х. Е. е осъдена да заплати на държавната агенция разноски за две инстанции в размер на 160,00 лева.
С Решение № 200/ 15.07.2022 г. по адм. дело № 97/ 2022 г. на АСВТ е отменено Разпореждане за създаване на запаси за извънредни ситуации № Р-12-166/ 29.04.2021 г., издадено от заместник-председател на ДА „ДРВВЗ“. Решението на АСВТ е обжалвано по касационен ред и оставено в сила с Решение № 753/ 31.01.2025 г. по адм. дело № 7695/ 2022 г. на Върховния административен съд. В делото не се съдържат данни кога решението на ВАС е доведено до знанието на М. Х. Е.. На дата 05.03.2025 г. същата е подала пред АСВТ процесното искане за възобновяване на производството по КНАХД № 10088/ 2022 г. по описа на АСВТ, на основание чл. 70, ал. 2, т. 8 от ЗАНН.
След преценка на така установените факти, настоящият състав на АСВТ направи следните правни изводи:
Искането за възобновяване на административнонаказателното производство е процесуално допустимо. Съобразно датата на решението на Върховния административен съд и тази на подаване на искането, последното при всяко положение е направено в срока по чл. 71, ал. 1, т. 1 от ЗАНН. Същото изхожда и от лице с надлежна процесуална легитимация, съобразно чл. 72, ал. 1, т. 2 от ЗАНН и доколкото административнонаказателното производство не е било приключило към датата на влизане в сила на основанието по чл. 70, ал. 2, т. 8 от ЗАНН. Изпълнено е и условието на чл. 72, ал. 2 от същия закон, тъй като актът по чл. 70, ал. 1, т. 1 от ЗАНН е потвърден при съдебното му обжалване.
Разгледано по същество, същото е неоснователно, по следните съображения:
Подателят на искането твърди наличието на хипотезата на чл. 70, ал. 2, т. 8 от ЗАНН, съгласно която административнонаказателното производство подлежи на възобновяване, когато с влязло в сила решение на съда се отмени административен акт, констатациите в който са взети предвид от наказващия орган при издаване на акта по ал. 1, т. 1 – 4.
В случая е безспорно, че с влязло в сила съдебно решение, е отменено Разпореждане за създаване на запаси за извънредни ситуации № Р-12-166/ 29.04.2021 г., издадено от заместник-председател на ДА „ДРВВЗ“. В тази връзка изцяло неотносими към спора са подробно развитите от ответника съображения, касаещи наличието на предвидените в европейското и в националното законодателство, основания за издаване на въпросното разпореждане. Въпросът за законосъобразността на същото е окончателно разрешен с влязъл в сила съдебен акт и не е предмет на настоящото производство. Настоящият съдебен състав намира за неоснователни и възраженията на ответника, базирани на допуснатото от закона предварително изпълнение на административните актове от този вид. Предварителната изпълняемост на разпореждането не може да санира неговата материалноправна незаконосъобразност, която е дала основание за отмяната му.
Не съществува спор, че отмененото от съда разпореждане на заместник-председател на ДА „ДРВВЗ“, е генералното основание за възникване на задължението на „Розахим“ АД – гр. Горна Оряховица да създаде и поддържа наличието в склад, на определено количество нефтопродукти, като запаси за извънредни ситуации за периода 01.07.2021 – 30.06.2022 година. Както се отбеляза обаче, изпълнителното деяние, за което е санкционирана М. Х. Е., не е неизпълнение на коментираното разпореждане, а неизпълнението на задължителното предписание, дадено от служители на ДА „ДРВВЗ“ и обективирано Констативен протокол № 40-07-2934/ 17.09.2021 година. Въпросното задължително предписание представлява самостоятелен индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21, ал. 1 от АПК, издаден от служители на агенцията, в изпълнение на правомощията им по чл. 56, ал. 1, т. 9 от ЗЗНН. С този акт е вменено задължение за създаване и влагане на запасите от нефтопродукти в срок до 17.10.2021 г. /различен от определения в разпореждането на заместник-председателя на ДА „ДРВВЗ“/, като изпълнението на въпросното задължение изрично е възложено на физическото лице М. Е., чрез определянето й като отговорник. Неизпълнението именно на този административен акт /по правните си характеристики ПАМ/, осъществява от обективна страна състава на административното нарушение по чл. 69, ал. 1, предл. трето от ЗЗНН, за което е санкционирана М. Х. Е..
Съответно на горното, неизпълнението на Разпореждане за създаване на запаси за извънредни ситуации № Р-12-166/ 29.04.2021 г. на заместник-председател на ДА „ДРВВЗ“ /също представляващо ИАА/, не е основание за образуване на административно-наказателното производство, приключило с издаването на НП № 4524/ 18.11.2021 г. на председателя на ДА „ДРВВЗ“. Действително няма съмнение, че разпореждането е послужило като основание за даване на задължителното предписание, но това не променя извода, че същото не е непосредствен източник на факти и обстоятелства, които са взети предвид при издаване на посоченото по-горе НП, а такъв източник е именно последващо издадения административен акт от служители в ДА „ДРВВЗ“. Няма данни задължителното предписание от 17.09.2021 г. да е отменено към настоящия момент, а и не неговата отмяна се сочи като основание за исканото възобновяване на административнонаказателно производство. Тъй като производството по Раздел VIII от Глава трета на ЗАНН е извънреден способ за контрол върху влезлите в сила наказателни постановления и съдебни решения, съдът който разглежда предложението за възобновяване е обвързан от конкретното искане и дължи произнасяне само и единствено на посоченото в него основание. От друга страна, именно защото се касае за извънинстанционен способ за саниране на неправомерно развило се административно-наказателно производство, разширително тълкуване на разпоредбите на чл. 70, ал. 2 от ЗАНН е недопустимо. В хипотезата на чл. 70, ал. 2, т. 8 от ЗАНН е визирана отмяната на административен акт, чиито конкретни правни последици са функционално свързани с някой от елементите от фактическия състав на санкционираното с НП нарушение, а както се отбеляза, в случая Разпореждане № Р-12-166/ 29.04.2021 г. на заместник-председател на ДА „ДРВВЗ“ не притежава тези характеристики.
Съобразно изложеното и тъй като не е налице соченото в искането на М. Х. Е., основание за възобновяване на административнонаказателното производство, настоящият състав намира, че това искане следва да се остави без уважение.
При този изход на делото разноски на подателя на искането за възобновяване не следва да се присъждат. На основание чл. 63д, ал. 4 от ЗАНН, М. Х. Е. от *** следва да бъде осъдена да заплати на Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси“ - гр. София, разноски за производството в размер на 80,00 лв., определен съобразно чл. 27е от Наредбата за заплащането на правната помощ.
Водим от горното и на основание чл. 73, ал. 1 от ЗАНН, съдът
Р Е Ш И :
Оставя без уважение направеното искане от М. Х. Е. с [ЕГН] за възобновяване на административнонаказателното производство по КНАХД № 10088/ 2022 г. по описа на Административен съд – Велико Търново.
Осъжда М. Х. Е. с [ЕГН], адрес [населено място], ***, [улица], да заплати на Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси“ с адрес гр. София, [улица], разноски по делото в размер на 80,00 лв. /осемдесет лева/.
Решението не подлежи на обжалване.
Председател: | |
Членове: |