Решение по дело №2383/2021 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 122
Дата: 21 януари 2022 г. (в сила от 21 януари 2022 г.)
Съдия: Любомира Кирилова Несторова
Дело: 20217180702383
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 1 септември 2021 г.

Съдържание на акта

РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛОВДИВ

 Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 122

 

21.01.2022 г., гр. Пловдив

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

           Пловдивският административен съд, петнадесети състав, в  публично съдебно заседание на деветнадесети януари, две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

                             АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: ЛЮБОМИРА НЕСТОРОВА

 

При секретаря М.Г.

Като разгледа докладваното АД № 2383 по описа за 2021г., за да се произнесе взе предвид следното:

           Производството е по реда на чл. 197 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс /ДОПК/.

           Образувано е по жалба на Г.И.В. с ЕГН **********, с адрес: ***, депозирана чрез адвокат И., срещу Решение № 234 от 16.08.2021г. на Директора на ТД на НАП-Пловдив, с което на основание чл.197, ал.1 от ДОПК е потвърдено Постановление за налагане на предварителни обезпечителни мерки на основание чл. 121, ал. 1 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс с изх. №С210016-023-0002149/30.07.2021 г., издадено от П.Т.на длъжност старши публичен изпълнител в дирекция „Събиране" при ТД на НАП Пловдив.

         В уточняваща жалбата молба от 27.09.2021г. се излагат подробни съображения относно незаконосъобразност на оспорения акт. Такива се изложени и в първоначалната жалба.

        Претендира се отмяната на Постановление за налагане на предварителни обезпечителни мерки на основание чл. 121, ал. 1 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс с изх. №С210016-023-0002149/30.07.2021 г., издадено от П.Т.на длъжност старши публичен изпълнител в дирекция „Събиране" при ТД на НАП Пловдив.

 

         Ответникът - Директор на ТД на НАП - гр. Пловдив, чрез пълномощника си юрисконсулт П., оспорва жалбата и моли Съда да я остави без уважение, претендира юрисконсултско възнаграждение. Подробни съображения са изложени в депозирано по делото становище (л. 25-26 по делото.)

          Жалбата е депозирана в срок и от лице, което има правен интерес от оспорването.

          Разгледана по същество е неоснователна.

          С Постановление за налагане на предварителни обезпечителни мерки /ПНПОМ/ №С210016-023-0002149/30.07.2021 г., издадено от П.Т.на длъжност старши публичен изпълнител в дирекция „Събиране" при ТД на НАП Пловдив, за обезпечаване събирането на публично вземане в предполагаем размер на 138 051,40 лв., в това число главница 116 453,84 лв. и лихва 21 597,56 лв., изчислена към 22.07.2021 г., е наложен запор върху налични и постъпващи суми по банкови сметки, по депозити, вложени вещи в трезори, включително и съдържанието на касетите, като Първа инвестиционна банка за сумата от 138 051.40лв., ЮРОБАНК БЪЛГАРИЯ АД, за сумата от 138 051,40 лв., ТБ АЛИАНЦ БАНК БЪЛГАРИЯ АД за сумата от 138 051.40лв. и БАНКА ДСК АД за сумата от 138 051.40лв. и запор върху притежаваните от лицето ценни книги - дялове 100% от капитала на „АТА-Г" ЕООД в размер на 5000лв. за 50 дяла и 100% от капитала на „ГУРМЕ ФУУД" ЕООД  в размер на 100лв. за100 дяла.

         Прието е от органа, че предварителните обезпечителни мерки са наложени с цел максимално да бъде защитен интересът на държавата при спазване правата на ревизираното лице и съобразно посочените в искането мотиви. Посочено е, че публичният изпълнител е мотивирал подробно постановлението, като е отбелязал още, че изисканите от ревизираното лице справки за притежавано имущество не са представени от същото.

          ПНПОМ изх. №С210016-023-0002149/30.07.2021 г. е издадено във връзка с Искане за предварително обезпечаване на задължения и мотиви за налагане на ПОМ №Р-16001620007418-039-001/22.07.2021 г. от К.П.Я.- главен инспектор по приходите в дирекция „Контрол" при ТД на НАП Пловдив, в качеството и на ръководител ревизия. Искането е мотивирано.

          Установено е, че със Заповед за възлагане на ревизия (ЗВР) №Р-16001620007418-020-001/02.12.2020 г. е възложено извършването на ревизия на Г.И.В. с ЕГН ********** с обхват: Данък върху годишната данъчна основа по чл.17 от ЗДДФЛ, ДОО - за самоосигуряващи се, Здравно осигуряване - за самоосигуряващи се и Универсален пенсионен фонд - за самоосигуряващи се за данъчен период 01.01.2018г.-31.12.2019г. Очакваният размер на публичните задълженията, които ще бъдат установени с ревизионния акт и ще подлежат на внасяне, е както следва: 138051,40 лв., в това число главница 116 453,84 лв. и лихва 21597,56 лв., изчислена към 22.07.2021 г.

           Установено е, че в искането е посочено, че от Г.В. са поискани, но не са представени изисканите справки от 1 до 5 по връчено Искане за представяне на документи и писмени обяснения с изх. № Р-160001620007418-040-001/04.12.2020г. Според ревизиращите органи декларираните и/или получените приходи, доходи, източници на формиране на собствен капитал или на безвъзмездно финансиране на стопанската дейност на ревизираното лице не съответстват на имущественото и финансовото му състояние за ревизирания период, което води до определяне на данъчните основи за посочения период по реда на чл. 122, ал.2 от ДОПК

Относно имущественото състояние на ревизираното лице органите по приходите са установили, че Г.И.В. има открити банкови сметки в ПЪРВА ИНВЕСТИЦИОННА БАНКА И ОББ, ЮРОБАНК БЪЛГАРИЯ АД, ТБ АЛИАНЦ БАНК БЪЛГАРИЯ АД и БАНКА ДСК АД, както и декларирано имущество по ЗМДТ.

             Ревизиращият орган е приел, че налагането на предварителните обезпечителни мерки е с цел предотвратяване извършването на сделки и действия с имущество на ревизираното лице, вследствие на които събирането на задълженията за данъци ще бъде невъзможно или значително ще се затрудни.

           Жалба с вх. №94-00-5109/10.08.2021 г. по регистъра на ТД на НАП Пловдив срещу ПНПОМ изх. №С210016-023-0002149/30.07.2021 г. е разгледана от решаващия орган и е прието, че същата е неоснователна.

          В хода на съдебното производство са приети писмени доказателства, представени от процесуалния представител на жалбоподателя по опис /л. 72 по делото и с молба от 19.01.2022г./ и  от процесуалния представител на ответника, представени с молба от 28.10.2021. и с молба от 13.12.2021г.

        Относно хода на административното производство по жалба на Г.И.В. против РА № Р-16001620007418-091-001 от 24.08.2021г. се установи, че към дата 20.10.2021г. няма постановено Решение на Директора на Д ОДОП-Пловдив като крайният срок за произнасяне е 29.11.2021г.

       Представено е  от процесуалния представител на жалбоподателя Решение № 777 от 12.201г. на ПРС, постановено по АНД № 1319 по описа на съда за 2021г.

         Съдът установи, че няма данни посоченият съдебен акт да е влязъл в сила. При това следва да се изясни изрично, че това съдебно решение е ирелевантно за настоящия правен спор.

   С оглед установеното от фактическа страна Съдът стига да следните изводи:

   Спорният предмет между страните по делото се изразява в това налице ли е необходимост от налагане на предварителни обезпечителни мерки по чл. 121, ал. 1 от ДОПК, и то във вида, посочен в постановлението- запор върху налични и постъпващи суми по банкови сметки, по депозити, вложени вещи в трезори, включително и съдържанието на касетите, като Първа инвестиционна банка за сумата от 138 051.40лв., ЮРОБАНК БЪЛГАРИЯ АД, за сумата от 138 051,40 лв., ТБ АЛИАНЦ БАНК БЪЛГАРИЯ АД за сумата от 138 051.40лв. и БАНКА ДСК АД за сумата от 138 051.40лв. и запор върху притежаваните от лицето ценни книги - дялове 100% от капитала на „АТА-Г" ЕООД в размер на 5000лв. за 50 дяла и 100% от капитала на „ГУРМЕ ФУУД" ЕООД  в размер на 100лв. За 100 дяла., доколкото не е приключило ревизионното производство с издаването на РА, а предполагаемото публично вземане е в размер на 138 051.40лв. в това число главница 116453.84лв. и лихва – 21 597.56лв. към дата 22.07.2021г.

               В мотивите си контролният административен орган е приел, че за държавата е налице обезпечителна нужда и интерес от предприемането на действия за налагането на предварителни обезпечителни мерки с цел бъдещо удовлетворяване на публичното вземане.

          За да стигне до този извод е извършена служебна справка в регистрите на НАП и регистрите на други администрации и институции. В хода на тези проверки публичният изпълнител е установил, че Г.В.  притежава недвижимо имущество и банкови сметки.  Към момента на проверката е установено, че са постъпили само два отговора на изпратените от страна на публичния изпълнител запорни съобщения: от Първа инвестиционна банка АД,  в който се сочи, че запорът е наложен и липсват авоари и от Банка ДСК АД - запорът е наложен.

           Публичният изпълнител в хода на извършените служебни проверки е установил, че върху поземлените недвижими имоти на Г.В. са наложени предходни възбрани и има вписана ипотека. Приложена е справка по лице от Служба по вписванията за периода от 01.01.1991 г. до 27.07.2021г.

           Следва да се изясни, че при предприемането на действия по предварително обезпечение публичният изпълнител действа при условията на обвързана компетентност по отношение предполагаемия размер на бъдещите задължения, както и по отношение мотивите, обуславящи налагането на предварителните обезпечителни мерки, и се ползва от преценката на ревизиращия орган по приходите. Предварителните обезпечителни мерки се налагат в хода на ревизията или при издаване на ревизионен акт, за обезпечаване на бъдещи публични вземания, чиито размер ще бъде окончателно установен след приключването й.

   Единственото условие, за да бъде отменена наложената предварителна обезпечителна мярка съгласно разпоредбата на чл. 197, ал. 3 от ДОПК, е представянето от жалбоподателя на обезпечение в пари, безусловна и неотменяема банкова гаранция или държавни ценни книжа, ако не са спазени изискванията за налагане на предварителни обезпечителни мерки по чл. 121, ал. 1 от ДОПК. В случая, органът по приходите, ръководител на ревизията, е отправил мотивирано искане до публичния изпълнител за налагане на предварителни обезпечителни мерки, като видът на обезпечителната мярка е съобразен с констатираните обстоятелства:несъответствие на извършените разходи с получените доходи и доказаните ресурси за 2018г. и 2019г.-наличие на предпоставките на чл.122, ал.1, т.7 от ДОПК; декларираните и/или получени приходи/доходи, източници на формиране на собствения капитал или на безвъзмездно финансиране на стопанската дейност на ревизираното лице не съответстват на имущественото му и финансово състояние за ревизирания период, което води до определяне на данъчните основи за посочения период по реда на чл. 122, ал.2 от ДОПК. Установено е, че за ревизираните периоди източниците на формиране на приходи са само от трудово правоотношение като РЛ е подало ГДД по ЗДДФЛ за 2018г и 2019г.  Безспорно е установено извършване на разходи-захранване на сметката на „Гурме фууд“ ЕООД, които не съответстват на имущественото и финансовото състояние на Г.В..

 В искането е посочено изрично, че налагането на ПОМ е с цел предотвратяване извършването на сделки и действия с имуществото на ревизираното лице, вследствие на които събирането на задълженията ще бъде невъзможно или значително ще се затрудни.

Изборът на публичния изпълнител на вида на обезпечителната мярка, която да бъде наложена, е обусловен в най-голяма степен от гарантиране на събирането на държавни вземания, които ще бъдат установено по основание и размер в един по-късен момент с издаването на РА и които стават изискуеми след изтичане срока на доброволно изпълнение. На адресата на тези предварителни обезпечителни мерки са предоставени средства за защита чрез правата за предоставяне на обезпечение в пари, ценни книжа и безусловна и неотменяема банкова гаранция, подаване на искане за разрешаване на неотложни плащания по смисъла на чл. 229 от ДОПК, както и искането за замяна на наложена обезпечителна мярка от един вид с обезпечителна мярка от друг вид. Във всички случаи компетентен да се произнесе е публичният изпълнител, като преценката му зависи от защитата на държавния интерес за събиране на публичното вземане, съответно препятстване разпореждането с имущество от длъжника, което да препятства събирането на публичното вземане.

   На следващо място, настоящият съдебен състав констатира, че при издаването на процесното, потвърдено по административен ред постановление за налагане на предварителни обезпечителни мерки, публичният изпълнител е спазил предпоставките на чл. 121, ал. 1 и 195, ал. 1-3 от ДОПК за налагането им.

    Решението, с което е потвърдено ПНОМ е издадено от компетентен орган, същото е мотивирано.

Настоящият съдебен състав приема, че в производството по налагане на обезпечителната мярка са налице изискванията по чл. 195, ал. 2 от ДОПК, защото от приходната администрация са представени доказателства; от които може да бъде направен извод, че без нея събирането на задълженията от длъжника Г.В. ще бъде невъзможно или значително затруднено. Само за яснота съдът посочва, че представените писмени обяснения  с дата 07.06.2021г от Г. В. /л. 103 по делото и сл./ и Протоколи/ договор за получена сума/ л. 105 и сл./ ще се преценят в хода на ревизионното производство и са ирелевантни за настоящия правен спор.

     В заключение съдът намира, че решението на ответника и потвърденото с него постановление за налагане на обезпечителни мерки са законосъобразни, а подадената жалба е неоснователна.

           При този изход на спора е основателно искането на ответника за присъждане на възнаграждение за юрисконсулт. Производството по  чл. 197, ал. 2 – 4 от ДОПК е особено производство, различно от производството по обжалване на ревизионните актове, поради което специалната разпоредба на чл. 161, ал. 1, изр. 3 от ДОПК е неприложима, а възнаграждението за юрисконсулт е дължимо на основание субсидиарното приложение на чл. 78, ал. 8 във вр. с ал. 3 от ГПК и следва да бъде определено по реда на чл. 37 от Закона за правната помощ във вр. с чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ /в т. см. Решение № 1921/13.02.2018 г. на ВАС по адм. д. № 13662/2017 г., I о. и Определение № 3544/20.03.2018 г. на ВАС по адм. д. № 3319/2018 г., I о. /. Според последната разпоредба по административни дела възнаграждението за една инстанция е от 100 до 200 лева. С оглед фактическата и правна сложност на делото съдът намира, че в случая дължимото възнаграждение за юрисконсулт следва да бъде определено в размер на 150 лева./сто и петдесет лева/.

          Така мотивиран и на основание чл. 197, ал. 2 и ал. 4 от ДОПК във вр. с чл. 161, ал. 1 от ДОПК, Административният съд - Пловдив, петнадесети състав

Р Е Ш И:

           ОТХВЪРЛЯ жалбата на Г.И.В. с ЕГН **********, с адрес: ***,  срещу Решение № 234 от 16.08.2021г. на Директора на ТД на НАП-Пловдив, с което на основание чл.197, ал.1 от ДОПК е потвърдено Постановление за налагане на предварителни обезпечителни мерки на основание чл. 121, ал. 1 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс с изх. №С210016-023-0002149/30.07.2021 г., издадено от П.Т.на длъжност старши публичен изпълнител в дирекция „Събиране" при ТД на НАП Пловдив.

           ОСЪЖДА Г.И.В. с ЕГН **********, с адрес: ***, да заплати на  НАЦИОНАЛНА АГЕНЦИЯ ЗА ПРИХОДИТЕ, сумата в размер на  150 лева. /сто и петдесет лева/.

            Решението е окончателно.

 

 

                                             АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ:  /П/