Р Е Ш Е Н И Е № 101
гр. Сливен, 31.05.2022 г.
В И
М Е Т О Н А Н А Р О Д А
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД СЛИВЕН, в публично
заседание на трети май две хиляди двадесет и втора
година, в състав:
Административен съдия: Иглика Жекова
при секретаря Ваня
Костова, като разгледа докладваното от административния
съдия адм. дело № 33/2022 г. по описа на Административен съд Сливен, за
да се произнесе, съобрази следното :
Производството е по
реда на чл. 156 и сл. от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (ДОПК) във
връзка с чл. 144 от ДОПК, във връзка с чл. 4 ал. 1 – 5 и чл. 9б от Закона за
местните данъци и такси (ЗМДТ).
Образувано е по
жалба от „Перла“ АД – в ликвидация, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление
гр. Нова Загора, област Сливен, кв. „Индустриален“, представлявано от Н.М.,
подадена чрез адв. З.Н. от САК срещу Акт за
установяване на задължения по чл. 107 ал. 3 от ДОПК № 974-1/18.11.2021 г.,
издаден от старши инспектор „МДТ“ - орган по приходите при Община Нова Загора,
с който са установени следните задължения за периода 01.07.2021 г. – 31.12.2021
г. за собствени на дружеството недвижими имоти и МПС: данък върху недвижимите
имоти в размер на 4 184,38 лв. главница и 19,76 лв. лихва, данък върху превозните
средства в размер на 189,55 лв. главница и 0,91 лв. лихва и такса битови
отпадъци в размер на 10 460,94 лв. главница и 70,07 лв. лихва, потвърден с Решение № 1/10.01.2022 г. на
Началник отдел „Местни данъци и такси“ при Община Нова Загора.
В жалбата се релевират доводи за материална и процесуална
незаконосъобразност на оспорения акт. Твърди се, че в оспорения акт не е
посочено към каква основа са приложени съответните промили и по – конкретно –
защо приема, че основата не следва да се определя съобразно генерирания от
дружеството отпадък. В случая дружеството през 2020 г. било изрично декларирало,
че през цялата 2021 г. за имота е налице един брой контейнер с вместимост от 4
куб.м. Поради това общинската администрация лесно можела да изчисли размера на
отпадъка по броя на извозванията по кубатурата на контейнера. Липсвали въобще
мотиви за неприлагането на чл. 67 ал. 4 от ЗМДТ. Таксата за битови отпадъци
била неправилно изчислена, тъй като дружеството в случая било извършило всички
необходими действия за определяне на ТБО съобразно действително генерирания
отпадък, като е подало декларация до общината, с предвиден индивидуален
контейнер за смет за имота. Твърди, че с новата редакция на чл. 67 ал. 2 от ЗМДТ законодателят изрично е предвидил, че данъчната оценка на недвижимите
имоти, тяхната балансова стойност или пазарната им цена не може да бъде основа
за определяне на ТБО. Позовава се и на предходно решение на Административен съд
– Сливен. Моли съда да отмени атакувания акт, с претенция за съдебни разноски.
В с.з. оспорващата
страна, редовно и своевременно призована, не се представлява.
В с.з.
административният орган, редовно и своевременно призован, не се явява и не се
представлява.
Въз основа на
всички събрани по делото писмени доказателства, относими
към предмета на настоящото оспорване, съдът прие за установена следната
фактическа обстановка:
С Декларация по чл.
14 от ЗМДТ за облагане с данък върху недвижимите имоти вх. № 1574/23.10.2015 г.
„Перла“ АД декларирало като собственик земя, съставляваща УПИ в строителните
граници на населеното място с площ от 53 022 кв.м. и производствени сгради с
обща застроена площ 16 303 кв.м., посочени от декларатора с местонахождение гр.
Нова Загора, кв. „Индустриален“ и ползвани със стопанска цел. Съгласно
декларираните от дружеството данни, общата отчетна стойност на земята и
сградите възлиза общо на 2 494 720,86 лв. (л. 30-41). Собствеността върху имота
е удостоверена от дружеството с Нотариален акт за право на собственост върху
недвижим имот, вписан под № 160, том IX, дело № 1884/2001 г. на СВп – Нова Загора. (л. 43)
На 18.11.2021 г.
длъжностно лице – старши инспектор орган по приходите при община Нова Загора
издал Акт за установяване на задължения по чл. 107 ал. 3 от ДОПК, във връзка с
подадени декларации по чл. 14 и чл. 54 от ЗМДТ за второ шестмесечие на 2021 г.
Съгласно акта, в обхвата на проверката е имот, деклариран с Декларация вх. №
1574/23.10.2015 г. в гр. Нова Загора - земя от 53 022,00 кв.м. с отчетна
стойност 533 267,24 лв. и данъчна оценка 412 299,10 лв., производствен обект
(склад ГСМ) от 68,00 кв.м. с отчетна стойност 15 557,00 лв. и данъчна оценка 6
721,90 лв.; производствен обект (компрес. ел. подстанция) от 521 кв.м. с
отчетна стойност 54 155,00 лв. и данъчна оценка 51 501,50 лв., производствен
обект (ацетиленова станция) от 52 кв.м. с отчетна стойност 19 525,16 лв. и
данъчна оценка 5 140,30 лв., други нежилищни обекти (административна сграда) с
площ 1 440 кв.м. с отчетна стойност 166 370,90 лв. и данъчна оценка 254 409,00
лв., други нежилищни обекти (стол и кухня) с площ 926 кв.м. с отчетна стойност
94 965,50 лв. и данъчна оценка 91 536,30 лв., производствен обект (главен
корпус) с площ 9 960 кв.м. с отчетна стойност 1 236 176,30 лв. и данъчна оценка
1 409 069,40 лв., производствен обект (пресов цех) с площ 1 258 кв.м. с отчетна
стойност 141 411,80 лв. и данъчна оценка 175 343,60 лв., други нежилищни обекти
(сграда за събирания) с площ 198 кв.м. с отчетна стойност 52 661,46 лв. и
данъчна оценка 18 374,20 лв., навес с ограда (производствен) навес с площ 1 450
кв.м. с отчетна стойност 120 320,00 лв. и данъчна оценка 50 773,80 лв., навес с
ограда (производствен) навес към монтажа с площ 330 кв.м. с отчетна стойност 45
324,30 лв. и данъчна оценка 11 304,20 лв., търговски обект (павилион/магазин) с
площ 100 кв.м. с отчетна стойност 14 986,20 лв. и данъчна оценка 3 750,60 лв.,
с общо застроена площ от 16 303.00 кв.м.
Длъжностното лице
приело, че общата облагаемата основа на недвижимия имот е в размер на 2 789 583,86
лв., определена според по–високата стойност от данъчната оценка и отчетната
стойност за всеки от активите и съответно – дружеството дължи данък върху
недвижимия имот за периода от 01.07.2021 г. до 31.12.2021 г. в размер на
½ от 8 368,76 лв., определен в размер на 3,00 промила върху
облагаемата основа - 4 184,38 лв. главница и 19,76 лв. лихва. В акта такса
битови отпадъци за същия период е определена в общ размер на 10 460,94 лв.
главница и 49,40 лв. лихва, включваща такса за услугите по сметосъбиране и сметоизвозване, обезвреждане на битови отпадъци в депа и
чистота на териториите за обществено ползване. С цитирания акт е определен и
данък върху превозните средства за първо шестмесечие на 2021 г. за декларирани
от дружеството МПС, както следва: за товарен автомобил марка Мерцедес 1317 с
рег. № ******** – в размер на 126,00 лв. главница и 0,60 лв. лихва, лек
автомобил „Деу Нексия“ с
рег. № ********– в размер на 18,63 лв. главница и 0,09 лв. лихва, лек автомобил
„БМВ 316И“ с рег. № ******** – в размер на 24,62 лв. главница и 0,12 лв. лихва
и товарен автомобил марка „Фолксваген транспортер“ с
рег. № ******** – в размер на 20,30 лв. главница и 0,210 лв. лихва. В процесния
акт органът по приходите установил общ размер на задълженията на оспорващото
дружество за периода 01.07.2021 г. – 31.12.2021 г., както следва: данък върху
недвижимите имоти в общ размер на 4 184,38 лв. главница и 19,76 лв. лихва,
данък върху превозните средства в размер на 189,55 лв. главница и 0,91 лв.
лихва и такса битови отпадъци в размер на 10 460,94 лв. главница и 49,40 лв.
лихва, с общ размер на задълженията 14 904,94 лв., от които 14 834,87
лв. главница и 70,07 лв. лихва.
Съгласно мотивната част на акта, размерът на данък върху недвижимите
имоти е определен на основание чл. 22, във вр. с чл.
10 ал. 1 и чл. 21 ал. 1 от ЗМДТ, чл. 5 ал. 1 т. 2 от Наредба за определяне
размера на местните данъци на територията на Община Нова Загора и Решение № 715/31.01.2019
г. на Общински съвет Нова Загора в размер на 3.00 промила върху по-високата
стойност от данъчната оценка и отчетната стойност на земята и съответно – на
нежилищните имоти; размерът на такса битови отпадъци е определен на основание
Заповед № РД-12-800/29.10.2020 г. на Кмета на Община Нова Загора и Решение № 185/19.08.2020
г. на Общински съвет Нова Загора, като за периода 01.01.2021 г.-30.06.2021 г.
размерът на ТБО за нежилищни имоти на юридически лица е 7.5 промила върху по –
високата стойност от данъчната оценка и отчетната стойност на земята и на
обектите, като 2.95 промила е таксата за услугата по сметосъбиране и сметоизвозване, 2.99 промила е таксата за услугата поддържане
и експлоатация на депо и 1,56 промила е такса за услугата чистота на
териториите за обществено ползване; данък върху превозните средства е определен
на основание чл. 55 от ЗМДТ и чл. 12 от Наредба за определяне размера на
местните данъци на територията на Община Нова Загора. Цитираните подзаконови
нормативни актове и административни такива са приобщени по доказателствата в
хода на настоящото съдебно производство.
Срещу акта до Началника
на отдел „Местни данъци и такси“ при Община Нова Загора постъпила жалба вх. № 92-00-822/14.12.2021
г., в която било изразено несъгласие с установяванията в АУЗ и заявена молба за
отмяна на същия (л. 148).
По изложените в подадената
жалба възражения и аргументи Началникът на отдел „Местни данъци и такси“ при
Община Нова Загора се произнесъл с Решение № 1/10.01.2022 г., с което потвърдил
Акт за установяване на задължения по чл. 107 ал. 3 от ДОПК № 974-1/18.11.2021
г., издаден на „Перла“ АД – в ликвидация (л. 144). Горестоящият орган
приел, че актът е издаден при съобразяване с материалния закон и данните,
декларирани от дружеството пред органа по приходите.
Към доказателствата
по делото са приобщени Наредба за определянето и администрирането на местните
такси и цени на услуги на територията на Община Нова Загора и Наредба за
определяне размера на местните данъци на територията на Община Нова Загора в
редакции към процесния период.
С Решение № 185/19.08.2020
г. на Общински съвет Нова Загора е прието размерът на ТБО за 2021 г. за
нежилищни имоти – общ размер 7,5 промила, върху по-високата между данъчната
оценка и отчетната стойност, разпределена по услуги : 1. сметосъбиране и сметоизвозване - 2.95 промила; 2. Поддържане и експлоатация
на депо – 2.99 промила и 3. Поддържане чистотата на териториите за обществено
ползване – 1.56 промила (л.159).
В чл. 12 от
Наредбата за определяне размера на местните данъци на територията на Община
Нова Загора се регламентира начина за определянето размера на данъка върху превозните
средства.
С Решение №
715/31.01.2019 г. на Общински съвет Нова Загора е изменен чл. 5 ал. 1 от
Наредбата за определяне размера на местните данъци на територията на Община
Нова Загора, съгласно който текст годишният размер на данъка за нежилищните
имоти е 3 на хиляда върху данъчната оценка.
С Решение № 33 от
Протокол № 4/22.12.2015 г. на Общински съвет Нова Загора е прието изменение на
чл. 12 от Наредбата за определяне размера на местните данъци на територията на
Община Нова Загора, регламентиращ определянето размера на данъка върху
превозните средства.
Със Заповед №
РД-12-800/29.10.2020 г. Кметът на Община Нова Загора разпоредил на основание
чл. 63 ал. 2 от ЗМДТ видът и честотата на предлаганите услуги по чл. 62 изр.
първо от ЗМДТ (сметосъбиране и сметоизвозване,
обезвреждане на битовите отпадъци и поддържане на депо за битови отпадъци,
поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване, определени са
границите на районите и видът на предлаганите услуги по чл. 62 от ЗМДТ, както и
честотата на сметоизвозване. Видно от съдържанието на
тази заповед в строителните граници на града се извършва сметосъбиране и сметоизвозване, предоставят се и за всички имоти в
регулационните граници на гр. Нова Загора и населените места в общината
обезвреждане на битовите отпадъци и поддържане на депо, както и поддържане на
чистотата на териториите за обществено ползване (л.151).
По силата на
Договор № 181/11.05.2020 г. в населените места на община Нова Загора се
извършва сметосъбиране и сметоизвозване, поддържане
на чистота на териториите за обществено ползване на територията на община Нова
Загора (л. 166). Към договора са приложени констативни протоколи за ежемесечно
почистване в изпълнение на този договор, фактури за заплащане на извършената
услуга по договора, протоколи за количеството събран и извозен отпадък по
периоди.
Към доказателствата
е приобщено Споразумение от 07.12.2015 г. със страни Община Ямбол, Община
Сливен, Община Нова Загора, Община Тунджа и Община Стралджа, по силата на който
„Регионално депо Ямбол“ ДЗЗД като изпълнител извършва услуга по експлоатация,
мониторинг и поддръжка на Регионално депо за неопасни отпадъци на общините –
възложители.
По делото е
представена декларация по чл. 62 и чл. 67 от ЗМДТ, в която е заявено от
представляващия оспорващия, че за процесния имот за сметосъбиране и сметоизвозване на битови отпадъци през 2021 г. ще се ползва
1 бр. контейнер, заведена в Община Нова
Загора с вх. № **********/15.10.2020 г. (л. 258). По подадената декларация с
писмо изх. № РД-13/53-00-1283/16.10.2020 г. уведомил дружеството, че
определянето на ТБО за имоти, намиращи се на територията на Община Нова Загора
е на база твърд промил съгласно решение на Общински съвет - Нова Загора, а не
на брой съд според количеството (л. 259).
Горната фактическа
обстановка съдът прие за установена въз основа на всички събрани в хода на
съдебното дирене годни, относими и допустими
доказателствени средства. Съдът изгради своите изводи от фактическа страна на
база всички приобщени по делото писмени доказателства, които не бяха оспорени
от страните по предвидения в закона ред.
Въз основа на така
изградената фактическа обстановка, съдът формира следните правни изводи:
Оспорването е
направено в рамките на регламентирания от закона срок, от лице, което има
правен интерес от това производство и срещу административен акт, който подлежи
на съдебен контрол, поради което то е допустимо.
Разгледана по
същество, жалбата се преценява от съда като
неоснователна и като такава следва да бъде отхвърлена.
Съображенията на
съда в тази насока са следните:
След като е сезиран
с оспорване, при служебния и цялостен контрол върху законосъобразността на
обжалвания административен акт, съгласно нормата на чл. 168 ал. 1 от АПК, съдът
провери изначално неговата валидност. Това се налага поради принципа на
служебното начало в административния процес, въведен с нормата на чл. 9 от АПК.
Обжалваният административен акт е издаден от компетентен административен орган,
в кръга на неговите правомощия, въз основа на законосъобразни, предшестващи издаването
му действия, в съответната писмена форма и съдържа необходимите реквизити,
което го прави валиден и процесуално законосъобразен. Обжалваният акт е издаден
след извършена проверка по писмени данни от служител при общинската
администрация – Старши инспектор орган по приходите при Община Нова Загора,
оправомощен със Заповед № РД-12-307/16.05.2018 г., т.е. действащ при спазване
на териториалните предели на правомощията си и в рамките на предоставената му
материална компетентност. Съгласно чл. 4 ал. 1 от ЗМДТ, установяването,
обезпечаването и събирането на местните данъци се извършва от служители на
общинската администрация по реда на ДОПК. Според разпоредбата на чл. 4 ал. 3, вр. ал. 4 от ЗМДТ, в производствата по ал. 1 служителите от
общинската администрация, определени със заповед на кмета на общината, имат
правата и задълженията на органи по приходите, а в ал. 5 е предвидено, че
ръководителят на звеното за местни приходи в съответната община, упражнява
правомощията на териториален директор, включително предвидените в чл. 107, ал.
4 от ДОПК. С оглед препращащата разпоредба на чл. 9б от ЗПДТ, редът за
установяването, обезпечаването и събирането на местните такси по ЗМДТ е също
този по чл. 4 ал. 1 – 5 от ЗМДТ. Едновременно с това имотите, за които с
процесния АУПДВ е установена дължимост на данък и ТБО
се намират на територията на община Нова Загора, поради което и съдът приема,
че издателят на акта е действал при наличието както на материална, така и на
териториална компетентност.
Предмет на съдебна
проверка в настоящото производство е законосъобразността на Акт за установяване
на задължение, издаден по реда на чл. 107 от ДОПК - задължения за данък върху
недвижимите имоти, такса битови отпадъци и данък върху превозните средства на
„Перла“ АД – в ликвидация за периода 01.07.2021 г. – 31.12.2021 г. Съгласно чл.
107 ал. 1 от ДОПК, когато органът по приходите установява размера на дължимия
данък или осигурителната вноска въз основа на подадена от лицето декларация,
задължението подлежи на внасяне в срока, предвиден в съответния закон, като
органът по приходите издава акт за установяване на задължението, а последният,
по аргумент от ал. 4, може да се обжалва пред Директора на ТД на НАП. Доколкото
в случая се касае за местни задължения с публичен характер, приложими материалноправни норми са тези по ЗМДТ, като в чл. 4 и чл.
9 б са указани редът и компетентността при установяването, обезпечаването и
събирането на този вид задължения. Съгласно чл. 4 ал. 5 от ЗМДТ, ръководителят
на звеното за местни приходи при съответната община изпълнява правомощията на
териториален директор на НАП и в процесния случай оспореният АУЗ е бил предмет
на административно обжалване пред Началника на отдел „Местни данъци и такси“
при Община Нова Загора. Последният се явява компетентният по – горестоящ административен орган, с оглед регламента на чл.
107 ал. 4 от ДОПК, във вр. с чл. 4 ал. 5 от ЗМДТ. В
процесния случай съдът не установява и допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, доколкото органът
– издател се е произнесъл след изясняване на фактите от значение за случая.
Съгласно чл. 107, ал. 3 от ДОПК, приложен в случая, органът по приходите издава
акт за установяване на задължението служебно в случаите, когато задължението не
е платено в срок и не е извършена ревизия. Ето защо настоящият съдебен състав преценява,
че обжалваният административен акт е валиден и процесуално законосъобразен.
При преценка на
събраните доказателства, съдът намира, че актът за установяване на задължение е
постановен и в съответствие с материалния закон, при следните съображения:
По отношение на
определения с оспорения акт данък върху недвижимите имоти:
Съгласно чл. 10 ал.
1 от ЗМДТ, с данък върху недвижимите имоти (ДНИ) се облагат разположените на
територията на страната сгради и поземлени имоти в строителните граници на
населените места и селищните образувания, както и поземлените имоти извън тях,
които според подробен устройствен план имат предназначението по чл. 8 т. 1 от ЗУТ и след промяна на предназначението на земята, когато това се изисква по
реда на специален закон, на което условие несъмнено отговаря процесният
недвижим имот, собственост на оспорващото дружеството. Видно е от приложената
декларация по чл. 14 от ЗМДТ, че процесният имот е нежилищен (за производствени
нужди) и се намира в строителните граници на гр. Нова Загора, поради което
имотът е облагаем, а данъкът – дължим от собственика. Данъкът съставлява
публично задължение, породено от фактическата и правна власт, която правният
субект има върху съответния обект на облагане, намиращ се на територията на
страната. В чл. 10 ал. 1 от ЗМДТ е указано, че с ДНИ се облагат разположените
на територията на страната сгради и поземлени имоти, при което дължимостта на данъка не зависи от ползването или
неползването на подлежащия на облагане недвижим имот и това изрично е предвидено
в разпоредбата на чл. 13 от ЗМДТ. Предвид това, след като към момента на
издаване на АУЗД жалбоподателят е собственик на процесния имот и не са налице
обстоятелствата за освобождаването му (в хипотезата на чл. 24 от ЗМДТ) от
задължението за заплащане на ДНИ, то той е данъчно задължено лице и предвид
липсата на документ за заплащане данъка на имота, правилно с оспорения АУЗД е
установена неговата дължимост. Съгласно чл. 21 ал. 1
от ЗМДТ, данъчната оценка на недвижимите имоти на предприятията е по – високата
между отчетната им стойност и данъчната оценка съгласно приложение № 2. Видно
от съдържанието на процесния акт, като основа за определяне размера на
процесния ДНИ органът по приходите е извел отчетната стойност на имота,
базирана върху декларираното от самото дружество в декларацията по чл. 14 от ЗМДТ, съпоставил я е с данъчната оценка и е определил данъка върху по-висока
стойност измежду двете за всеки от подлежащите на облагане имоти. Данъчна
основа на процесните имоти възлиза на 2 789 583,86 лв. и същата, в
съответствие с цитираната по – горе разпоредба на чл. 21 ал. 1 от ЗМДТ,
правилно е ползвана от издателя на акта като облагаема основа за определяне на
данъка. В случая законосъобразно е определен и размерът на ДНИ, съобразен с
нормативно установените стойности в Наредба за определяне размера на местните
данъци на територията на Община Нова Загора. Съобразно чл. 5 ал. 1 т. 2 от
Наредбата и съгласно Решение № 715/31.01.2019 г- на Общински съвет Нова Загора,
годишният размер на данъка върху недвижимите имоти е за нежилищни имоти 3 на
хиляда върху данъчната оценка. Следователно, материалният закон е правилно
приложен от органа по приходите при определяне размера на ДНИ върху процесния
недвижим имот.
По отношение на
определената с оспорения акт такса за битови отпадъци:
С процесния
административен акт е установен размер на задължения за такса битови отпадъци
за периода 01.07.2021 г. – 31.12.2021 г. за собствени на оспорващото дружество
недвижими имоти, съставляващи нежилищни такива и находящи се в строителните
граници на населеното място – гр. Нова Загора. Съгласно чл. 62 от ЗМДТ, таксата
за битови отпадъци се заплаща за услугите по събирането и транспортиране на
битови отпадъци до съоръжения и инсталации за тяхното третиране, третиране на
битовите отпадъци в съоръжения и инсталации и поддържането на чистотата на
териториите за обществено ползване в населените места и селищните образувания в
общината, като изрично в чл. 63 ал. 2 от ЗМДТ е посочено, че видът на
предлаганите услуги по чл. 62 на територията на общината, както и честотата на
събиране и транспортиране на битовите отпадъци се определят със заповед на
кмета на общината и се обявяват публично до 31 октомври на предходната година.
Следователно, таксата се дължи, ако е налице предоставяне на съответната услуга
в съответния район, посочен в заповедта по чл. 63 ал. 2 от ЗМДТ, където се
намира имотът. В настоящия случай от доказателствата се установява, че
процесният имот се намира в строителните граници на гр. Нова Загора. Нормата на
чл. 66 указва всички компоненти на услугите по чл. 62 по дейности, а именно:
събиране на битовите отпадъци и транспортирането им до инсталации и съоръжения
за третирането им, както и осигуряване на съдове за събиране на битовите
отпадъци, с изключение на разделното събиране, предварителното съхраняване и
транспортирането на битовите отпадъци, попадащи в управлението на масово
разпространени отпадъци по ЗУО – за услугата по чл. 62 т. 1; третиране на
битови отпадъци, необхванати в управлението на масово разпространените отпадъци,
както и проучване, проектиране, изграждане, поддържане, експлоатация, закриване
и мониторинг на депата за битови отпадъци и/или други инсталации и съоръжения
за оползотворяване и/или обезвреждане на битови отпадъци – за услугата по чл.
62 т. 2 и за услугата по чл. 62 т. 3 – дейности по поддържане на чистотата на
уличните платна, площадите, алеите, парковите и другите територии от населените
места и селищните образувания в общината, предназначени за обществено ползване.
В процесния административен акт е установен размер на таксата за битови
отпадъци и по трите компонента. Съгласно чл. 67 ал. 6 от ЗМДТ, общинският съвет
приема основите за изчисляване размера на таксата за всяка от услугите по чл.
62 с наредбата по чл. 9. Към доказателствата са приобщени Наредба за
определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на
територията на община Нова Загора, както и Решение № 185/19.08.2020 г. но Общ. Съвет
Нова Загора, с което е одобрена план – сметка за необходимите средства за
предоставяне на услугите по сметосъбиране, сметоизвозване,
поддържане и експлоатация на депо и за поддържане чистотата на териториите за
обществено ползване, прието съобразно изискването на чл. 67 ал. 2 от ЗМДТ.
Съгласно цитираното решение, размерът на таксата за битови отпадъци за
нежилищните имоти е в общ размер на 7,5 промила, върху по – високата между данъчната
оценка и отчетната стойност, разпределен по услуги : сметосъбиране и сметоизвозване – 2,95 промила; за услугата поддържане и
експлоатация на депо – 2,99 промила и за услугата поддържане чистотата на
териториите за обществено ползване – 1,56 промила. Оспорващото дружество е
депозирало пред административния орган декларация, че ще осъществява
сметосъбиране в 1 бр. контейнер, но доколкото начинът на определяне на таксата
е приет с решение на общинския съвет, което е влязъл в сила общ административен
акт, издаден на основание чл. 67 ал. 5 от ЗМДТ, подаването на такава декларация
е без правно значение. В цитираното, влязло в сила решение на общинския съвет
не е предвидена възможност чрез декларация да се избира друга основа за
определяне на ТБО, поради което правилно от административния орган е приложена
именно определената с Решение № 185/19.08.2020 г.на Общински съвет Нова Загора
основа за облагане с тази такса.
На следващо място,
от доказателствата по делото се установява, че община Нова Загора предлага и
извършва всички посочени в разпоредбата на чл. 62 от ЗМДТ дейности, в която
насока са представените по делото заповеди, договори и отчетни протоколи. Видно
е от Заповед № РД-12-800/29.10.2020 г. на кмета на Община Нова Загора, че в гр.
Нова Загора, в чиито строителни граници се намира процесният имот се
предоставят услуги по сметосъбиране и сметоизвозване,
поддържане и експлоатация на депо, както и поддържане на чистотата на
териториите за обществено ползване. Реалното предоставяне на услугите по сметосъбиране
и сметоизвозване на отпадъци до съоръжения за
третирането им и по поддържане чистотата на териториите за обществено ползване
е удостоверено с представения Договор № 181/11.05.2020 г. и приложените към
същия констативни протоколи с отчетен характер. По делото не се оспорва
предоставянето на услугата по обезвреждане на битовите отпадъци и поддържането
на депо, която също се ползва от оспорващото дружество с оглед посочената
по-горе заповед на кмета на община Нова Загора. Следователно, за територията на
град Нова Загора, в чиито строителни граници се намира процесният имот, таксата
за битови отпадъци се дължи и за трите услуги, визирани в разпоредбата на чл.
62 от ЗМДТ. Нейният размер е определен от органа по приходите съобразно
действащите към момента на издаване на оспорения АУЗД разпоредби, приети от
органа на местно самоуправление – Общински съвет Нова Загора. При
горецитираните ставки и при облагаема основа на процесния имот в размер на 2
789 583,86 лв., размерът на таксата за трите предоставяни от общината и
ползвани от дружеството услуги - за сметосъбиране и сметоизвозване,
поддържане и експлоатация на депо, както и поддържане на чистотата на
териториите за обществено ползване за
разглеждания период от 01.07.2021 г. до 31.12.2021 г. възлиза на 10
460,94 лв. главница, както правилно е прието в атакувания АУЗД.
На следващо място в
оспорения АУЗД е установено и задължение за данък върху превозните средства в
общ размер на 189,55 лева за второ шестмесечие на 2021 г., в която част актът
се преценява от съда също като съобразен с действащите към момента на
постановяването му материалноправни разпоредби. При определяне размера на
данъка е приложена нормата на чл. 55 от ЗМДТ и чл. 12 от Наредбата за
определяне размера на местните данъци на територията на Община Нова Загора,
като за всяко от моторните превозни средства, собственост на оспорващото
дружество са приложени както имуществения, така и екологичния компонент,
съобразно мощността на двигателя, годината на производство на съответния лек
или товарен автомобил.
При изложените по –
горе съображения съдът намира, че оспореният Акт за установяване на задължения
по чл. 107 ал. 3 от ДОПК № 974-1/18.11.2021 г., издаден от старши инспектор „МДТ“
- орган по приходите при Община Нова Загора, с който са установени следните
задължения за периода 01.07.2021 г. – 31.12.2021 г. за собствени на дружеството
недвижими имоти и МПС: данък върху недвижимите имоти в размер на 4 184,38 лв.
главница и 19,76 лв. лихва, данък върху превозните средства в размер на 189,55
лв. главница и 0,91 лв. лихва и такса битови отпадъци в размер на 10 460,94 лв.
главница и 49,40 лв. лихва, потвърден с
Решение № 1/10.01.2022 г. на Началник отдел „Местни данъци и такси“ при Община
Нова Загора е валиден, материално и процесуално законосъобразен. Подадената
срещу същия жалба от „Перла“ АД – в ликвидация, като неоснователна, следва да
бъде отхвърлена.
С оглед изхода на
спора, претенцията на жалбоподателя за присъждане на направените по делото
разноски е неоснователна.
Водим от горното и
на основание чл. 160, ал. 1, предл. последно от ДОПК, съдът
Р Е
Ш И:
ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Перла“
АД – в ликвидация, със седалище гр. Нова Загора срещу Акт за установяване на
задължения по чл. 107 ал. 3 от ДОПК № 974-1/18.11.2021 г., издаден от старши
инспектор „МДТ“ - орган по приходите при Община Нова Загора, с който са
установени следните задължения за периода 01.07.2021 г. – 31.12.2021 г. за
собствени на дружеството недвижими имоти и МПС: данък върху недвижимите имоти в
размер на 4 184,38 лв. главница и 19,76 лв. лихва, данък върху превозните
средства в размер на 189,55 лв. главница и 0,91 лв. лихва и такса битови
отпадъци в размер на 10 460,94 лв. главница и 49,40 лв. лихва, потвърден с Решение № 1/10.01.2022 г. на
Началник отдел „Местни данъци и такси“ при Община Нова Загора.
Решението може да
се обжалва с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република
България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
Административен
съдия: