Решение по дело №33/2022 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 31 май 2022 г.
Съдия: Иглика Василева Жекова
Дело: 20227220700033
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 28 януари 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е  № 101

 

гр. Сливен, 31.05.2022 г.

 

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪД  СЛИВЕН, в публично заседание на трети май две хиляди двадесет и втора година,  в  състав:

 

                   

                                                         Административен съдия: Иглика Жекова

 

 

при секретаря Ваня Костова, като разгледа докладваното от административния съдия адм. дело № 33/2022 г. по описа на Административен съд Сливен, за да се произнесе, съобрази следното :

 

 

Производството е по реда на чл. 156 и сл. от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (ДОПК) във връзка с чл. 144 от ДОПК, във връзка с чл. 4 ал. 1 – 5 и чл. 9б от Закона за местните данъци и такси (ЗМДТ).

Образувано е по жалба от „Перла“ АД – в ликвидация, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Нова Загора, област Сливен, кв. „Индустриален“, представлявано от Н.М., подадена чрез адв. З.Н. от САК срещу Акт за установяване на задължения по чл. 107 ал. 3 от ДОПК № 974-1/18.11.2021 г., издаден от старши инспектор „МДТ“ - орган по приходите при Община Нова Загора, с който са установени следните задължения за периода 01.07.2021 г. – 31.12.2021 г. за собствени на дружеството недвижими имоти и МПС: данък върху недвижимите имоти в размер на 4 184,38 лв. главница и 19,76 лв. лихва, данък върху превозните средства в размер на 189,55 лв. главница и 0,91 лв. лихва и такса битови отпадъци в размер на 10 460,94 лв. главница и 70,07 лв. лихва,  потвърден с Решение № 1/10.01.2022 г. на Началник отдел „Местни данъци и такси“ при Община Нова Загора.

В жалбата се релевират доводи за материална и процесуална незаконосъобразност на оспорения акт. Твърди се, че в оспорения акт не е посочено към каква основа са приложени съответните промили и по – конкретно – защо приема, че основата не следва да се определя съобразно генерирания от дружеството отпадък. В случая дружеството през 2020 г. било изрично декларирало, че през цялата 2021 г. за имота е налице един брой контейнер с вместимост от 4 куб.м. Поради това общинската администрация лесно можела да изчисли размера на отпадъка по броя на извозванията по кубатурата на контейнера. Липсвали въобще мотиви за неприлагането на чл. 67 ал. 4 от ЗМДТ. Таксата за битови отпадъци била неправилно изчислена, тъй като дружеството в случая било извършило всички необходими действия за определяне на ТБО съобразно действително генерирания отпадък, като е подало декларация до общината, с предвиден индивидуален контейнер за смет за имота. Твърди, че с новата редакция на чл. 67 ал. 2 от ЗМДТ законодателят изрично е предвидил, че данъчната оценка на недвижимите имоти, тяхната балансова стойност или пазарната им цена не може да бъде основа за определяне на ТБО. Позовава се и на предходно решение на Административен съд – Сливен. Моли съда да отмени атакувания акт, с претенция за съдебни разноски.

В с.з. оспорващата страна, редовно и своевременно призована, не се представлява.

В с.з. административният орган, редовно и своевременно призован, не се явява и не се представлява.

Въз основа на всички събрани по делото писмени доказателства, относими към предмета на настоящото оспорване, съдът прие за установена следната фактическа обстановка:

С Декларация по чл. 14 от ЗМДТ за облагане с данък върху недвижимите имоти вх. № 1574/23.10.2015 г. „Перла“ АД декларирало като собственик земя, съставляваща УПИ в строителните граници на населеното място с площ от 53 022 кв.м. и производствени сгради с обща застроена площ 16 303 кв.м., посочени от декларатора с местонахождение гр. Нова Загора, кв. „Индустриален“ и ползвани със стопанска цел. Съгласно декларираните от дружеството данни, общата отчетна стойност на земята и сградите възлиза общо на 2 494 720,86 лв. (л. 30-41). Собствеността върху имота е удостоверена от дружеството с Нотариален акт за право на собственост върху недвижим имот, вписан под № 160, том IX, дело № 1884/2001 г. на СВп – Нова Загора. (л. 43)

На 18.11.2021 г. длъжностно лице – старши инспектор орган по приходите при община Нова Загора издал Акт за установяване на задължения по чл. 107 ал. 3 от ДОПК, във връзка с подадени декларации по чл. 14 и чл. 54 от ЗМДТ за второ шестмесечие на 2021 г. Съгласно акта, в обхвата на проверката е имот, деклариран с Декларация вх. № 1574/23.10.2015 г. в гр. Нова Загора - земя от 53 022,00 кв.м. с отчетна стойност 533 267,24 лв. и данъчна оценка 412 299,10 лв., производствен обект (склад ГСМ) от 68,00 кв.м. с отчетна стойност 15 557,00 лв. и данъчна оценка 6 721,90 лв.; производствен обект (компрес. ел. подстанция) от 521 кв.м. с отчетна стойност 54 155,00 лв. и данъчна оценка 51 501,50 лв., производствен обект (ацетиленова станция) от 52 кв.м. с отчетна стойност 19 525,16 лв. и данъчна оценка 5 140,30 лв., други нежилищни обекти (административна сграда) с площ 1 440 кв.м. с отчетна стойност 166 370,90 лв. и данъчна оценка 254 409,00 лв., други нежилищни обекти (стол и кухня) с площ 926 кв.м. с отчетна стойност 94 965,50 лв. и данъчна оценка 91 536,30 лв., производствен обект (главен корпус) с площ 9 960 кв.м. с отчетна стойност 1 236 176,30 лв. и данъчна оценка 1 409 069,40 лв., производствен обект (пресов цех) с площ 1 258 кв.м. с отчетна стойност 141 411,80 лв. и данъчна оценка 175 343,60 лв., други нежилищни обекти (сграда за събирания) с площ 198 кв.м. с отчетна стойност 52 661,46 лв. и данъчна оценка 18 374,20 лв., навес с ограда (производствен) навес с площ 1 450 кв.м. с отчетна стойност 120 320,00 лв. и данъчна оценка 50 773,80 лв., навес с ограда (производствен) навес към монтажа с площ 330 кв.м. с отчетна стойност 45 324,30 лв. и данъчна оценка 11 304,20 лв., търговски обект (павилион/магазин) с площ 100 кв.м. с отчетна стойност 14 986,20 лв. и данъчна оценка 3 750,60 лв., с общо застроена площ от 16 303.00 кв.м.

Длъжностното лице приело, че общата облагаемата основа на недвижимия имот е в размер на 2 789 583,86 лв., определена според по–високата стойност от данъчната оценка и отчетната стойност за всеки от активите и съответно – дружеството дължи данък върху недвижимия имот за периода от 01.07.2021 г. до 31.12.2021 г. в размер на ½ от 8 368,76 лв., определен в размер на 3,00 промила върху облагаемата основа - 4 184,38 лв. главница и 19,76 лв. лихва. В акта такса битови отпадъци за същия период е определена в общ размер на 10 460,94 лв. главница и 49,40 лв. лихва, включваща такса за услугите по сметосъбиране и сметоизвозване, обезвреждане на битови отпадъци в депа и чистота на териториите за обществено ползване. С цитирания акт е определен и данък върху превозните средства за първо шестмесечие на 2021 г. за декларирани от дружеството МПС, както следва: за товарен автомобил марка Мерцедес 1317 с рег. № ******** – в размер на 126,00 лв. главница и 0,60 лв. лихва, лек автомобил „Деу Нексия“ с рег. № ********– в размер на 18,63 лв. главница и 0,09 лв. лихва, лек автомобил „БМВ 316И“ с рег. № ******** – в размер на 24,62 лв. главница и 0,12 лв. лихва и товарен автомобил марка „Фолксваген транспортер“ с рег. № ******** – в размер на 20,30 лв. главница и 0,210 лв. лихва. В процесния акт органът по приходите установил общ размер на задълженията на оспорващото дружество за периода 01.07.2021 г. – 31.12.2021 г., както следва: данък върху недвижимите имоти в общ размер на 4 184,38 лв. главница и 19,76 лв. лихва, данък върху превозните средства в размер на 189,55 лв. главница и 0,91 лв. лихва и такса битови отпадъци в размер на 10 460,94 лв. главница и 49,40 лв. лихва, с общ размер на задълженията 14 904,94 лв., от които 14 834,87 лв. главница и 70,07 лв. лихва.

Съгласно мотивната част на акта, размерът на данък върху недвижимите имоти е определен на основание чл. 22, във вр. с чл. 10 ал. 1 и чл. 21 ал. 1 от ЗМДТ, чл. 5 ал. 1 т. 2 от Наредба за определяне размера на местните данъци на територията на Община Нова Загора и Решение № 715/31.01.2019 г. на Общински съвет Нова Загора в размер на 3.00 промила върху по-високата стойност от данъчната оценка и отчетната стойност на земята и съответно – на нежилищните имоти; размерът на такса битови отпадъци е определен на основание Заповед № РД-12-800/29.10.2020 г. на Кмета на Община Нова Загора и Решение № 185/19.08.2020 г. на Общински съвет Нова Загора, като за периода 01.01.2021 г.-30.06.2021 г. размерът на ТБО за нежилищни имоти на юридически лица е 7.5 промила върху по – високата стойност от данъчната оценка и отчетната стойност на земята и на обектите, като 2.95 промила е таксата за услугата по сметосъбиране и сметоизвозване, 2.99 промила е таксата за услугата поддържане и експлоатация на депо и 1,56 промила е такса за услугата чистота на териториите за обществено ползване; данък върху превозните средства е определен на основание чл. 55 от ЗМДТ и чл. 12 от Наредба за определяне размера на местните данъци на територията на Община Нова Загора. Цитираните подзаконови нормативни актове и административни такива са приобщени по доказателствата в хода на настоящото съдебно производство.

Срещу акта до Началника на отдел „Местни данъци и такси“ при Община Нова Загора постъпила жалба вх. № 92-00-822/14.12.2021 г., в която било изразено несъгласие с установяванията в АУЗ и заявена молба за отмяна на същия (л. 148).

По изложените в подадената жалба възражения и аргументи Началникът на отдел „Местни данъци и такси“ при Община Нова Загора се произнесъл с Решение № 1/10.01.2022 г., с което потвърдил Акт за установяване на задължения по чл. 107 ал. 3 от ДОПК № 974-1/18.11.2021 г., издаден на „Перла“ АД – в ликвидация (л. 144).  Горестоящият орган приел, че актът е издаден при съобразяване с материалния закон и данните, декларирани от дружеството пред органа по приходите.

Към доказателствата по делото са приобщени Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Нова Загора и Наредба за определяне размера на местните данъци на територията на Община Нова Загора в редакции към процесния период.

С Решение № 185/19.08.2020 г. на Общински съвет Нова Загора е прието размерът на ТБО за 2021 г. за нежилищни имоти – общ размер 7,5 промила, върху по-високата между данъчната оценка и отчетната стойност, разпределена по услуги : 1. сметосъбиране и сметоизвозване - 2.95 промила; 2. Поддържане и експлоатация на депо – 2.99 промила и 3. Поддържане чистотата на териториите за обществено ползване – 1.56 промила (л.159).

В чл. 12 от Наредбата за определяне размера на местните данъци на територията на Община Нова Загора се регламентира начина за определянето размера на данъка върху превозните средства.

С Решение № 715/31.01.2019 г. на Общински съвет Нова Загора е изменен чл. 5 ал. 1 от Наредбата за определяне размера на местните данъци на територията на Община Нова Загора, съгласно който текст годишният размер на данъка за нежилищните имоти е 3 на хиляда върху данъчната оценка.

С Решение № 33 от Протокол № 4/22.12.2015 г. на Общински съвет Нова Загора е прието изменение на чл. 12 от Наредбата за определяне размера на местните данъци на територията на Община Нова Загора, регламентиращ определянето размера на данъка върху превозните средства.

Със Заповед № РД-12-800/29.10.2020 г. Кметът на Община Нова Загора разпоредил на основание чл. 63 ал. 2 от ЗМДТ видът и честотата на предлаганите услуги по чл. 62 изр. първо от ЗМДТ (сметосъбиране и сметоизвозване, обезвреждане на битовите отпадъци и поддържане на депо за битови отпадъци, поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване, определени са границите на районите и видът на предлаганите услуги по чл. 62 от ЗМДТ, както и честотата на сметоизвозване. Видно от съдържанието на тази заповед в строителните граници на града се извършва сметосъбиране и сметоизвозване, предоставят се и за всички имоти в регулационните граници на гр. Нова Загора и населените места в общината обезвреждане на битовите отпадъци и поддържане на депо, както и поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване (л.151).

По силата на Договор № 181/11.05.2020 г. в населените места на община Нова Загора се извършва сметосъбиране и сметоизвозване, поддържане на чистота на териториите за обществено ползване на територията на община Нова Загора (л. 166). Към договора са приложени   констативни протоколи за ежемесечно почистване в изпълнение на този договор, фактури за заплащане на извършената услуга по договора, протоколи за количеството събран и извозен отпадък по периоди.

Към доказателствата е приобщено Споразумение от 07.12.2015 г. със страни Община Ямбол, Община Сливен, Община Нова Загора, Община Тунджа и Община Стралджа, по силата на който „Регионално депо Ямбол“ ДЗЗД като изпълнител извършва услуга по експлоатация, мониторинг и поддръжка на Регионално депо за неопасни отпадъци на общините – възложители.

По делото е представена декларация по чл. 62 и чл. 67 от ЗМДТ, в която е заявено от представляващия оспорващия, че за процесния имот за сметосъбиране и сметоизвозване на битови отпадъци през 2021 г. ще се ползва 1 бр. контейнер, заведена  в Община Нова Загора с вх. № **********/15.10.2020 г. (л. 258). По подадената декларация с писмо изх. № РД-13/53-00-1283/16.10.2020 г. уведомил дружеството, че определянето на ТБО за имоти, намиращи се на територията на Община Нова Загора е на база твърд промил съгласно решение на Общински съвет - Нова Загора, а не на брой съд според количеството (л. 259).

Горната фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на всички събрани в хода на съдебното дирене годни, относими и допустими доказателствени средства. Съдът изгради своите изводи от фактическа страна на база всички приобщени по делото писмени доказателства, които не бяха оспорени от страните по предвидения в закона ред.

Въз основа на така изградената фактическа обстановка, съдът формира следните правни изводи:

Оспорването е направено в рамките на регламентирания от закона срок, от лице, което има правен интерес от това производство и срещу административен акт, който подлежи на съдебен контрол, поради което то е допустимо.

Разгледана по същество, жалбата се преценява от съда като  неоснователна и като такава следва да бъде отхвърлена.

Съображенията на съда в тази насока са следните:

След като е сезиран с оспорване, при служебния и цялостен контрол върху законосъобразността на обжалвания административен акт, съгласно нормата на чл. 168 ал. 1 от АПК, съдът провери изначално неговата валидност. Това се налага поради принципа на служебното начало в административния процес, въведен с нормата на чл. 9 от АПК. Обжалваният административен акт е издаден от компетентен административен орган, в кръга на неговите правомощия, въз основа на законосъобразни, предшестващи издаването му действия, в съответната писмена форма и съдържа необходимите реквизити, което го прави валиден и процесуално законосъобразен. Обжалваният акт е издаден след извършена проверка по писмени данни от служител при общинската администрация – Старши инспектор орган по приходите при Община Нова Загора, оправомощен със Заповед № РД-12-307/16.05.2018 г., т.е. действащ при спазване на териториалните предели на правомощията си и в рамките на предоставената му материална компетентност. Съгласно чл. 4 ал. 1 от ЗМДТ, установяването, обезпечаването и събирането на местните данъци се извършва от служители на общинската администрация по реда на ДОПК. Според разпоредбата на чл. 4 ал. 3, вр. ал. 4 от ЗМДТ, в производствата по ал. 1 служителите от общинската администрация, определени със заповед на кмета на общината, имат правата и задълженията на органи по приходите, а в ал. 5 е предвидено, че ръководителят на звеното за местни приходи в съответната община, упражнява правомощията на териториален директор, включително предвидените в чл. 107, ал. 4 от ДОПК. С оглед препращащата разпоредба на чл. 9б от ЗПДТ, редът за установяването, обезпечаването и събирането на местните такси по ЗМДТ е също този по чл. 4 ал. 1 – 5 от ЗМДТ. Едновременно с това имотите, за които с процесния АУПДВ е установена дължимост на данък и ТБО се намират на територията на община Нова Загора, поради което и съдът приема, че издателят на акта е действал при наличието както на материална, така и на териториална компетентност.

Предмет на съдебна проверка в настоящото производство е законосъобразността на Акт за установяване на задължение, издаден по реда на чл. 107 от ДОПК - задължения за данък върху недвижимите имоти, такса битови отпадъци и данък върху превозните средства на „Перла“ АД – в ликвидация за периода 01.07.2021 г. – 31.12.2021 г. Съгласно чл. 107 ал. 1 от ДОПК, когато органът по приходите установява размера на дължимия данък или осигурителната вноска въз основа на подадена от лицето декларация, задължението подлежи на внасяне в срока, предвиден в съответния закон, като органът по приходите издава акт за установяване на задължението, а последният, по аргумент от ал. 4, може да се обжалва пред Директора на ТД на НАП. Доколкото в случая се касае за местни задължения с публичен характер, приложими материалноправни норми са тези по ЗМДТ, като в чл. 4 и чл. 9 б са указани редът и компетентността при установяването, обезпечаването и събирането на този вид задължения. Съгласно чл. 4 ал. 5 от ЗМДТ, ръководителят на звеното за местни приходи при съответната община изпълнява правомощията на териториален директор на НАП и в процесния случай оспореният АУЗ е бил предмет на административно обжалване пред Началника на отдел „Местни данъци и такси“ при Община Нова Загора. Последният се явява компетентният по – горестоящ административен орган, с оглед регламента на чл. 107 ал. 4 от ДОПК, във вр. с чл. 4 ал. 5 от ЗМДТ. В процесния случай съдът не установява и допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, доколкото органът – издател се е произнесъл след изясняване на фактите от значение за случая. Съгласно чл. 107, ал. 3 от ДОПК, приложен в случая, органът по приходите издава акт за установяване на задължението служебно в случаите, когато задължението не е платено в срок и не е извършена ревизия. Ето защо настоящият съдебен състав преценява, че обжалваният административен акт е валиден и процесуално законосъобразен.

При преценка на събраните доказателства, съдът намира, че актът за установяване на задължение е постановен и в съответствие с материалния закон, при следните съображения:

По отношение на определения с оспорения акт данък върху недвижимите имоти:

Съгласно чл. 10 ал. 1 от ЗМДТ, с данък върху недвижимите имоти (ДНИ) се облагат разположените на територията на страната сгради и поземлени имоти в строителните граници на населените места и селищните образувания, както и поземлените имоти извън тях, които според подробен устройствен план имат предназначението по чл. 8 т. 1 от ЗУТ и след промяна на предназначението на земята, когато това се изисква по реда на специален закон, на което условие несъмнено отговаря процесният недвижим имот, собственост на оспорващото дружеството. Видно е от приложената декларация по чл. 14 от ЗМДТ, че процесният имот е нежилищен (за производствени нужди) и се намира в строителните граници на гр. Нова Загора, поради което имотът е облагаем, а данъкът – дължим от собственика. Данъкът съставлява публично задължение, породено от фактическата и правна власт, която правният субект има върху съответния обект на облагане, намиращ се на територията на страната. В чл. 10 ал. 1 от ЗМДТ е указано, че с ДНИ се облагат разположените на територията на страната сгради и поземлени имоти, при което дължимостта на данъка не зависи от ползването или неползването на подлежащия на облагане недвижим имот и това изрично е предвидено в разпоредбата на чл. 13 от ЗМДТ. Предвид това, след като към момента на издаване на АУЗД жалбоподателят е собственик на процесния имот и не са налице обстоятелствата за освобождаването му (в хипотезата на чл. 24 от ЗМДТ) от задължението за заплащане на ДНИ, то той е данъчно задължено лице и предвид липсата на документ за заплащане данъка на имота, правилно с оспорения АУЗД е установена неговата дължимост. Съгласно чл. 21 ал. 1 от ЗМДТ, данъчната оценка на недвижимите имоти на предприятията е по – високата между отчетната им стойност и данъчната оценка съгласно приложение № 2. Видно от съдържанието на процесния акт, като основа за определяне размера на процесния ДНИ органът по приходите е извел отчетната стойност на имота, базирана върху декларираното от самото дружество в декларацията по чл. 14 от ЗМДТ, съпоставил я е с данъчната оценка и е определил данъка върху по-висока стойност измежду двете за всеки от подлежащите на облагане имоти. Данъчна основа на процесните имоти възлиза на 2 789 583,86 лв. и същата, в съответствие с цитираната по – горе разпоредба на чл. 21 ал. 1 от ЗМДТ, правилно е ползвана от издателя на акта като облагаема основа за определяне на данъка. В случая законосъобразно е определен и размерът на ДНИ, съобразен с нормативно установените стойности в Наредба за определяне размера на местните данъци на територията на Община Нова Загора. Съобразно чл. 5 ал. 1 т. 2 от Наредбата и съгласно Решение № 715/31.01.2019 г- на Общински съвет Нова Загора, годишният размер на данъка върху недвижимите имоти е за нежилищни имоти 3 на хиляда върху данъчната оценка. Следователно, материалният закон е правилно приложен от органа по приходите при определяне размера на ДНИ върху процесния недвижим имот.

По отношение на определената с оспорения акт такса за битови отпадъци:

С процесния административен акт е установен размер на задължения за такса битови отпадъци за периода 01.07.2021 г. – 31.12.2021 г. за собствени на оспорващото дружество недвижими имоти, съставляващи нежилищни такива и находящи се в строителните граници на населеното място – гр. Нова Загора. Съгласно чл. 62 от ЗМДТ, таксата за битови отпадъци се заплаща за услугите по събирането и транспортиране на битови отпадъци до съоръжения и инсталации за тяхното третиране, третиране на битовите отпадъци в съоръжения и инсталации и поддържането на чистотата на териториите за обществено ползване в населените места и селищните образувания в общината, като изрично в чл. 63 ал. 2 от ЗМДТ е посочено, че видът на предлаганите услуги по чл. 62 на територията на общината, както и честотата на събиране и транспортиране на битовите отпадъци се определят със заповед на кмета на общината и се обявяват публично до 31 октомври на предходната година. Следователно, таксата се дължи, ако е налице предоставяне на съответната услуга в съответния район, посочен в заповедта по чл. 63 ал. 2 от ЗМДТ, където се намира имотът. В настоящия случай от доказателствата се установява, че процесният имот се намира в строителните граници на гр. Нова Загора. Нормата на чл. 66 указва всички компоненти на услугите по чл. 62 по дейности, а именно: събиране на битовите отпадъци и транспортирането им до инсталации и съоръжения за третирането им, както и осигуряване на съдове за събиране на битовите отпадъци, с изключение на разделното събиране, предварителното съхраняване и транспортирането на битовите отпадъци, попадащи в управлението на масово разпространени отпадъци по ЗУО – за услугата по чл. 62 т. 1; третиране на битови отпадъци, необхванати в управлението на масово разпространените отпадъци, както и проучване, проектиране, изграждане, поддържане, експлоатация, закриване и мониторинг на депата за битови отпадъци и/или други инсталации и съоръжения за оползотворяване и/или обезвреждане на битови отпадъци – за услугата по чл. 62 т. 2 и за услугата по чл. 62 т. 3 – дейности по поддържане на чистотата на уличните платна, площадите, алеите, парковите и другите територии от населените места и селищните образувания в общината, предназначени за обществено ползване. В процесния административен акт е установен размер на таксата за битови отпадъци и по трите компонента. Съгласно чл. 67 ал. 6 от ЗМДТ, общинският съвет приема основите за изчисляване размера на таксата за всяка от услугите по чл. 62 с наредбата по чл. 9. Към доказателствата са приобщени Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Нова Загора, както и Решение № 185/19.08.2020 г. но Общ. Съвет Нова Загора, с което е одобрена план – сметка за необходимите средства за предоставяне на услугите по сметосъбиране, сметоизвозване, поддържане и експлоатация на депо и за поддържане чистотата на териториите за обществено ползване, прието съобразно изискването на чл. 67 ал. 2 от ЗМДТ. Съгласно цитираното решение, размерът на таксата за битови отпадъци за нежилищните имоти е в общ размер на 7,5 промила, върху по – високата между данъчната оценка и отчетната стойност, разпределен по услуги : сметосъбиране и сметоизвозване – 2,95 промила; за услугата поддържане и експлоатация на депо – 2,99 промила и за услугата поддържане чистотата на териториите за обществено ползване – 1,56 промила. Оспорващото дружество е депозирало пред административния орган декларация, че ще осъществява сметосъбиране в 1 бр. контейнер, но доколкото начинът на определяне на таксата е приет с решение на общинския съвет, което е влязъл в сила общ административен акт, издаден на основание чл. 67 ал. 5 от ЗМДТ, подаването на такава декларация е без правно значение. В цитираното, влязло в сила решение на общинския съвет не е предвидена възможност чрез декларация да се избира друга основа за определяне на ТБО, поради което правилно от административния орган е приложена именно определената с Решение № 185/19.08.2020 г.на Общински съвет Нова Загора основа за облагане с тази такса.

На следващо място, от доказателствата по делото се установява, че община Нова Загора предлага и извършва всички посочени в разпоредбата на чл. 62 от ЗМДТ дейности, в която насока са представените по делото заповеди, договори и отчетни протоколи. Видно е от Заповед № РД-12-800/29.10.2020 г. на кмета на Община Нова Загора, че в гр. Нова Загора, в чиито строителни граници се намира процесният имот се предоставят услуги по сметосъбиране и сметоизвозване, поддържане и експлоатация на депо, както и поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване. Реалното предоставяне на услугите по сметосъбиране и сметоизвозване на отпадъци до съоръжения за третирането им и по поддържане чистотата на териториите за обществено ползване е удостоверено с представения Договор № 181/11.05.2020 г. и приложените към същия констативни протоколи с отчетен характер. По делото не се оспорва предоставянето на услугата по обезвреждане на битовите отпадъци и поддържането на депо, която също се ползва от оспорващото дружество с оглед посочената по-горе заповед на кмета на община Нова Загора. Следователно, за територията на град Нова Загора, в чиито строителни граници се намира процесният имот, таксата за битови отпадъци се дължи и за трите услуги, визирани в разпоредбата на чл. 62 от ЗМДТ. Нейният размер е определен от органа по приходите съобразно действащите към момента на издаване на оспорения АУЗД разпоредби, приети от органа на местно самоуправление – Общински съвет Нова Загора. При горецитираните ставки и при облагаема основа на процесния имот в размер на 2 789 583,86 лв., размерът на таксата за трите предоставяни от общината и ползвани от дружеството услуги - за сметосъбиране и сметоизвозване, поддържане и експлоатация на депо, както и поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване за  разглеждания период от 01.07.2021 г. до 31.12.2021 г. възлиза на 10 460,94 лв. главница, както правилно е прието в атакувания АУЗД.

На следващо място в оспорения АУЗД е установено и задължение за данък върху превозните средства в общ размер на 189,55 лева за второ шестмесечие на 2021 г., в която част актът се преценява от съда също като съобразен с действащите към момента на постановяването му материалноправни разпоредби. При определяне размера на данъка е приложена нормата на чл. 55 от ЗМДТ и чл. 12 от Наредбата за определяне размера на местните данъци на територията на Община Нова Загора, като за всяко от моторните превозни средства, собственост на оспорващото дружество са приложени както имуществения, така и екологичния компонент, съобразно мощността на двигателя, годината на производство на съответния лек или товарен автомобил.

При изложените по – горе съображения съдът намира, че оспореният Акт за установяване на задължения по чл. 107 ал. 3 от ДОПК № 974-1/18.11.2021 г., издаден от старши инспектор „МДТ“ - орган по приходите при Община Нова Загора, с който са установени следните задължения за периода 01.07.2021 г. – 31.12.2021 г. за собствени на дружеството недвижими имоти и МПС: данък върху недвижимите имоти в размер на 4 184,38 лв. главница и 19,76 лв. лихва, данък върху превозните средства в размер на 189,55 лв. главница и 0,91 лв. лихва и такса битови отпадъци в размер на 10 460,94 лв. главница и 49,40 лв. лихва,  потвърден с Решение № 1/10.01.2022 г. на Началник отдел „Местни данъци и такси“ при Община Нова Загора е валиден, материално и процесуално законосъобразен. Подадената срещу същия жалба от „Перла“ АД – в ликвидация, като неоснователна, следва да бъде отхвърлена.

С оглед изхода на спора, претенцията на жалбоподателя за присъждане на направените по делото разноски е неоснователна.

 

Водим от горното и на основание чл. 160, ал. 1, предл. последно от ДОПК, съдът

 

 

Р    Е    Ш    И:

 

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Перла“ АД – в ликвидация, със седалище гр. Нова Загора срещу Акт за установяване на задължения по чл. 107 ал. 3 от ДОПК № 974-1/18.11.2021 г., издаден от старши инспектор „МДТ“ - орган по приходите при Община Нова Загора, с който са установени следните задължения за периода 01.07.2021 г. – 31.12.2021 г. за собствени на дружеството недвижими имоти и МПС: данък върху недвижимите имоти в размер на 4 184,38 лв. главница и 19,76 лв. лихва, данък върху превозните средства в размер на 189,55 лв. главница и 0,91 лв. лихва и такса битови отпадъци в размер на 10 460,94 лв. главница и 49,40 лв. лихва,  потвърден с Решение № 1/10.01.2022 г. на Началник отдел „Местни данъци и такси“ при Община Нова Загора.

 

Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                       

                                       

                                                  Административен съдия: