Решение по дело №310/2014 на Районен съд - Карлово

Номер на акта: 133
Дата: 7 юли 2014 г. (в сила от 23 юли 2014 г.)
Съдия: Иван Димитров Бедачев
Дело: 20145320200310
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 6 юни 2014 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

гр. Карлово, 07.07.2014 година

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

          КАРЛОВСКИ РАЙОНЕН СЪД, четвърти наказателен състав в публично съдебно заседание на седми юли през две хиляди и четиринадесета година, в състав: 

                                

                                       РАЙОНЕН СЪДИЯ: ИВАН БЕДАЧЕВ

 

При участието на секретаря К.Б. и в присъствието на прокурора Димитрина Шекерева, след като разгледа докладваното от съдията  НАХД № 310 по описа на Карловски районен съд за 2014 година

 

Р   Е   Ш   И :

 

ПРИЗНАВА ОБВИНЯЕМИЯ  С.П.С., роден на *** ***, ***,  ЕГН: **********, постоянен адрес ***, ЗА ВИНОВЕН  в това, че:  На 25.12.2013г. в землището на гр. Б.., обл.Пловдив, път III - 64, при км.0+700м., гр. Б..-с.В.Л.,   при  управление  на  моторно  превозно средство - лек автомобил марка "Мерцедес", модел "Е300" с рег. № S884DТХ е нарушил правилата за движение, а именно:

Чл. 15. (1) ЗДвП- На пътя водачът на пътно превозно средство се движи възможно най-вдясно по платното за движение, а когато пътните ленти са очертани с пътна маркировка, използва най-дясната свободна лента;

Чл. 16. (1), т.1 ЗДвП- На пътно платно с двупосочно движение на водача на пътно превозно средство е забранено когато платното за движение има две пътни ленти - да навлиза и да се движи в лентата за насрещно движение освен при изпреварване или заобикаляне;

Чл.20, ал.1 от ЗДвП - „Водачите са длъжни да контролират непрекъснато пътните превозни средства, които управляват"

и по непредпазливост е причинил средни телесни повреди на лицето М.А.Р., ЕГН:********** ***, изразяващи се в:

-         разкъсно-контузна рана на лицето и главата, която е причинила обезобразяване на лицето;

-         счупване на крайната фаланга на палеца на лявата ръка, което е причинило трайно затрудняване на движението на ляв горен крайник- ръка-      престъпление по чл. 343, ал.1, буква "б" пр.2-ро, във вр. с чл.342, ал.1, пр.3-то, вр. с чл.129 ал.2, пр.2-ро, алт.2-ра и пр.4-то, алт.1-ва, вр. с ал.1 от НК, като на основание чл. 78А, ал.1 от НК го ОСВОБОЖДАВА ОТ НАКАЗАТЕЛНА ОТГОВОРНОСТ и му налага административно наказание  ГЛОБА в размер на 1000 /хиляда/  лева.

           На основание чл. 78 А, ал. 4, във вр. с чл. 343 Г, във вр. с чл. 343, ал.1, буква "б" пр.2-ро, във вр. с чл.342, ал.1, пр.3-то, вр. с чл.129 ал.2, пр.2-ро, алт.2-ра и пр.4-то, алт.1-ва, вр. с ал.1,  във вр. с  чл. 37, ал. 1, т. 7  от НК ЛИШАВА обвиняемият  С.П.С., със снета самоличност,  от право да управлява  моторно превозно средство  за срок от ТРИ МЕСЕЦА, считано от влизане на решението в сила. 

ПОСТАНОВЯВА иззетото по делото веществено доказателство –  лек автомобил марка "Мерцедес", модел "Е300" с рег. № S884DТХ – оставено на съхранение в пункта на КАТ Карлово, собственост на обвиняемия С.П.С. да му бъде върнато, след влизане на решението в сила.

          ОСЪЖДА  обвиняемият С.П.С., със снета самоличност, да заплати в полза на държавата, по бюджетна сметка на ОДМВР-Пловдив,  сумата от 315 /триста и петнадесет/  лева  представляващи разноски по делото.

           Решението подлежи на обжалване и протест в 15-дневен срок от днес пред Пловдивски окръжен съд.

 

 

                                        РАЙОНЕН СЪДИЯ:     

К.Б.

 

 

 

 

Съдържание на мотивите Свали мотивите

                                           М  О  Т  И  В  И

 

  Към Решение по  НАХД   № 310/14 г. по описа на КРС ІV н. с.

 

       Производството е по реда на  глава  ХХVІІІ  от НПК.

       С постановление от 04.06.2014 г. РП-Карлово е направила предложение на основание чл.78а от НПК обвиняемият С.П.С.   да бъде освободен от наказателна отговорност с налагане на административно наказание “глоба” за извършено от него престъпление по чл. 343, ал.1, буква "б" пр.2-ро, във вр. с чл.342, ал.1, пр.3-то, вр. с чл.129 ал.2, пр.2-ро, алт.2-ра и пр.4-то, алт.1-ва, вр. с ал.1 от НК.

       Представителят на РП-П. в съдебно заседание поддържа направеното предложение, като счита, че на обвиняемия следва да бъде наложено административно наказание “глоба” ориентирано към минималния размер предвиден в закона ,  както и лишаване от правоуправление също в минимален размер.

       Обвиняемият С. редовно призован не се явява,но се представлява от  защитника си адв. Н.,който  моли съда за глобата  в минимален  размер.

       Съдът, след анализ на  събраните по делото доказателства, намира за установено следното от фактическа страна:

        Обвиняемият С.П.С. е  роден на *** ***, ******  ЕГН: **********     

       На 25.12.2013г. св.Д.М.Р., съпругата му М.Р. и дъщеря им А.Р., пътували от гр.К. към гр. Б.. с автомобила семейна собственост на  Р. -  марка "Киа", модел "Сийд" с рег. № *****. Автомобилът бил управлявал  Д.Р., а на задната седалка на мястото зад шофьорското седяла съпругата му М. и малката им дъщеря на 3 години. Когато тръгнали от гр.К. се смрачавало, но асфалта бил сух, а Р. управлявал автомобила с включени къси светлини. В близост до гр. Б.., обл.П., автомобилът на Р. навлязъл в десен завой, като Р. се движел в дясната лента за движение със скорост около 50-60км./ч. Движението се осъществявало в две ленти за движение разделени помежду си с бяла непрекъсната линия. Навлизайки в завоя, Р. забелязал светлини от фарове на автомобил, който се движел в неговата лента за движение. Обвиняемият С. работел от около година и половина в Англия и се връщал за коледните и новогодишни празници при роднините си в гр.Ш.. От Англия за България тръгнал на 23.12.2013г.  с управляван от него лек автомобил  марка "Мерцедес", модел "Е300" с английски регистрационен номер, а именно *****, който бил закупил няколко месеца преди инкриминираната дата от Англия и имал намерение да продаде в България. Автомобилът бил с десен волан , а обвиняемият при пребиваването си на Острова бил свикнал с установените там правила за движение – в лявата лента и с автомобил с десен волан.  Въпреки изминатия дълъг път от Англия , автомобилът не показвал никакви дефекти и пътуването протичало безпроблемно. Обвиняемият тръгнал за България с двама свои приятели , също работещи с него , като по пътя периодично се сменяли и правели кратки почивки. Единият от тях останал в София , а другия – в гр.Хисар , след което тръгнал сам към родния си град. С. бил с поставен предпазен колан и добре познавал пътя , по който се движел , тъй като многократно бил минавал по него.Обвиняемият управляват автомобила по платното за движение на пътя гр. Б.. – с.В.Л. в посока от запад на изток. По това време св.Р. управлявал автомобила си по дясната за него и северна лента за движение по същия път , в посока от изток на запад , срещу лекия автомобил Мерцедес , управляван от С.. При достигането на ляв завой на пътя, в чертите на населеното място – гр. Б..  , последният  навлязъл в лявата лента за насрещно движение  , по която в същото време  се е движел Р.. В момента , в който се  открила видимост на автомобилите един към друг , предвид обстоятелството , че са били в завой , водачът на "Киа", модел "Сийд"св. Р. , е реагирал , като отклонил автомобила си в дясно и напуснал платното с десните колела на автомобила си. Въпреки предприетата маневра настъпил удар между двата автомобила – в предната лява част на л.а. „Киа“ и предната лява част на „Мерцедес“-а. Произшествието настъпило на хоризонтален , равен участък от пътя , в зоната на ляв завой в чертите на населеното място  , при движение през нощта , при намалена видимост , на изкуствена светлина – автомобилни фарове, двете ленти за движение били разделени от бяла непрекъсната линия .Преди , по време и след удара по същия пътен участък не е  имало движение на други автомобили. Вследствие на настъпилия удар съпругата на Р. получила лицева травма – открита кървяща рана и заедно със съпруга й и дъщеря им били транспортирани в болница в гр.П. от дошлата на мястото на удара линейка.Водачите и на двата автомобила са били изпробвани за наличие на алкохол, като и двете проби били отрицателни, видно от заключението на назначената съдебно-химическа експертиза.

         От заключението на назначената  съдебно-автотехническа експертиза  се установява, че " ...скоростта на движение на лекия автомобил марка "Киа", модел "Сийд" с рег. № *****, в момента на удара е била 55км./ч. Скоростта на движение на л.а. марка "Мерцедес", модел "Е300" управляван от С.С. е била 50км./ч". ударът е настъпил върху лявата / северна / лента на платното за движение. Водачът на "Киа", модел "Сийд" не е имал техническа възможност за избягване на удара чрез безопасно екстрено спиране. Водачът на "Мерцедес", модел "Е300" е имал техническа възможност да избегне удара ако се е движел в отредената му за движение дясна / за него / лента за движение – при което би се разминал безпроблемно с насрещно движещия се автомобил , управляван от Р.. Дори последният да се е движел със скорост по-ниска от 40 км_ч скорост / при която би имал техническа възможност да преустанови движението  /  удар отново би настъпил с оглед насрещно движещият се автомобил , управляван от С..  В момента на удара л.а. "Киа", модел "Сийд" с рег. № ***** се е намирал в дясната / за него / лента за движение – в посока север. В същата северна лента за движение и лява за него се е намирал  и л.а. марка "Мерцедес", модел "Е300" управляван от С.С.. Като основна причина от техническа гледна точна за настъпилото ПТП в заключението на експерта се посочва, "че водачът на л.а. марка "Мерцедес", модел  "Е300"-С.П.С. е навлязъл лявата лента на платното за движение в зоната на левия завой на място, по начин и в момент, когато това не е било безопасно...", като се изказва и предположение , че навлизането в насрещната лента за движение да се дължи и на продължилото около 2 дни пътуване и натрупаната вследствие на това умора.

         От заключението на назначените   съдебно- медицинска и допълнително-съдебно медицинска експертизи се установява, че настъпилите травматични увреждания на пострадалата Р.а отговарят да са получени по описания от свидетелите механизъм , вследствие действието на твърди тъпи предмети по механизма на травма вътре в автомобил. Вследствие на удара на Р.а са били причинени средни телесни повреди счупване на фалангата на палеца на лявата ръка , затрудняващо основната хващателна функция на ръката за период повече от 30 дни. Оздравителният период продължавал около месец и половина , а палецът като опонент на останалите пръсти на ръката има голямо функционално значение за движението на крайника. От заключението на назначената по делото допълнителна съдебно медицинска експертиза се установява , че на Р.а вследствие на удара било причинено и рана в лицевата част , като след зарастването й в неокосмената част на лявата скула и лявото  слепоочие останал голям грубоват белег. Засегнат бил клон на лицевия нерв , довело до липса на чувствителност в инервираната зона , пареза на мимически мускули и асиметрия на лицето , нарушена мимика вляво. Тези усложнения решително и завинаги променили чертите на лицето и нормалния лицеизраз , обективно загрозили лицето , поради което експертът приема, че е налице и медико-биологичния признак обезобразяване.

          От    приложената  справка от КАТ установява, че С. е правоспособен водач на МПС.

           Гореописаната фактическа обстановка се установява от събраните по делото доказателства- от обяснения на обвиняемия дадени в рамките на досъдебното  производство, а също и от показанията на свидетелите Д.Р. , М.Р. и Д. В.  , дадени на досъдебното производство и преценени в настоящото на основание чл.378  ал.2 от НПК, както и от писмените доказателства по дознанието , прочетени на основание чл.283 от НПК и надлежно приобщени към доказателствената съвкупност , а също и от заключенията на изготвените  СМЕ-за ДСМЕ-за и АТЕ-за. Между наличните по делото доказателствени материали не съществуват противоречия досежно фактите, включени в предмета на доказване. От тях по несъмнен начин се установява извършването на деянието, неговото време , място и механизма на осъществяването му, както и авторството.

        При така изложената фактическа обстановка съдът намира , че обвиняемият С. е нарушил цитираните в диспозитива на обвинението правила за движение , като  въпреки вменените му от тях задължения , не е съобразил при движението си с разпоредбите на Закона за движение по пътищата , сочещи задължение за движение най-вдясно по платното за движение , както и забрана да навлиза в лентата за насрещно движение. Видно от заключението на автоекспертизата , ударът е бил неизбежен , като констатираното минимално превишаване на допустимата по ЗДвП скорост за движение в населено място от св.Р. , не е в причинно следствена връзка с настъпилия удар , който е бил неизбежен в настоящия случай. При възприемането на автомобила , управляван от св.Р. непосредствено пред автомобила му  в същата лента за движение  , обвиняемият не е успял да овладее същия , в разрез с правилото на чл.20 ал.1 ЗДвП и е последвал удара , довел до телесните повреди на пострадалата .

           В предвид гореизложеното съдът намира от правна страна , че с деянието си обвиняемият С.  П.С.  е осъществил от обективна и субективна страна състава  на престъплението по чл. 343, ал.1, буква "б" пр.2-ро, във вр. с чл.342, ал.1, пр.3-то, вр. с чл.129 ал.2, пр.2-ро, алт.2-ра и пр.4-то, алт.1-ва, вр. с ал.1 от НК

           От субективна страна деянието е извършено при форма на вината  непредпазливост. От обективна страна на посочената дата и място  обвиняемият при управляване на МПС е нарушил правилата за движение и е причинил средни телесни повреда на пострадалата  М.А.Р..

          Съдът намира, че законосъобразно  РП – Карлово е внесла предложение за освобождаване на обвиняемия С.С.   от наказателна отговорност с налагане на административно наказание по реда на чл.78а ал.1 от НК, тъй като са налице всички кумулативно изискуеми предпоставки на тази норма, а именно  -  за посоченото по- горе деяние се предвижда наказание лишаване от свобода до 3 години, деецът не е осъждан за престъпление от общ характер, спрямо него до настоящия момент не е прилаган института на чл. 78А ал.1 от НК  и от деянието няма причинени съставомерни имуществени вреди.

С оглед на гореизложеното съдът на основание чл.378, ал.4 от НПК освободи обвиняемият С.  от наказателна отговорност и му наложи административно наказание на основание чл.78а ал.1 от НК глоба в  минималния   размер, предвиден в закона, а именно 1000 лева.

При индивидуализацията на наказанието съдът взе в предвид обстоятелствата по чл.54, ал.1 от НК и отчете тези по чл.47, ал.1 от НК. Като смекчаващи вината обстоятелства съдът отчете признанието на вината и  изразеното  съжаление  на  обвиняемия, чистото съдебно минало и липсата на предишни нарушения по закона за движение по пътищата за които обвиняемият да е санкциониран по административен ред. Отегчаващи вината обстоятелства съдът не констатира. При оразмеряване на глобата съдът прие , че е налице превес на смекчаващите отговорността обстоятелства. Ето защо съдът определи размера на  глобата в минималния размер  на предвиденият в закона диапазон , а именно 1000 лв.

           Съдът обаче е на становище, че независимо от горното и в предвид спецификите на конкретния случай следва на основание чл.78а, ал.4 от НК на обвиняемия да бъде наложено и допълнителното  предвиденото наказание “Лишаване от право да управлява МПС”. Това наказание се определи при направената по- горе преценка и се наложи за срок от три месеца считано от влизането на решението в сила , като съдът е убеден, че единствено в съвкупност двете наказания ще постигнат целите на наказанието, визирани в чл.36 ал.1 от НК.

С оглед изхода на делото и на основание чл. 189 ал.3 от НПК обвиняемият бе осъден да заплати и направените по делото разноски в размер на 315 лева.

По отношение на иззетото по делото веществено доказателство –  лек автомобил марка "Мерцедес", модел "Е300" с рег. № *****, собственост на обвиняемия С.П.С. ,бе постановено да му бъде върнато, след влизане на решението в сила.

Причините за извършване на престъплението са липсата на чувство за отговорност от страна на обвиняемия по отношение на собствените му действия и постъпки и незачитането на установения в страната правов ред, и по специално на нормите регулиращи извършването на транспортната дейност.

 По изложените мотиви съдът постанови решението си.

 

 

                                                   РАЙОНЕН СЪДИЯ :

 

МТ