Решение по дело №548/2017 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 2012
Дата: 24 ноември 2017 г. (в сила от 21 декември 2017 г.)
Съдия: Станимира Друмева Друмева
Дело: 20177040700548
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 март 2017 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е  № 2012

 

Град Бургас, 24.11.2017г.

 

Административен съд – град Бургас, пети състав, в публично заседание на тридесети октомври през две хиляди и седемнадесета година, в състав:

 

                                                                                                СЪДИЯ: Станимира Друмева

 

при секретаря С. А., като разгледа докладваното от съдия Друмева административно дело № 548  по описа за 2017 година, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.256 и чл.257 от Административно-процесуалния кодекс АПК).

Образувано е по предявен иск от сдружение с нестопанка цел ”Сдружение за оптимизиране на правосъдието и администрацията”, със седалище и адрес на управление: гр.Варна, бул.”Владислав Варненчик” ***, представлявано от председателя на управителния съвет Ю.Ч., БУЛСТАТ ***, сдружение с нестопанка цел „Българско сдружение за насърчаване на гражданската инициатива“, със седалище и адрес на управление: гр.Бургас, ул.”Хан Аспарух” ***, представлявано от председателя на управителния съвет Д.Б., БУЛСТАТ ***, и А.Н.Й. с адрес ***, пл.“Баба Ганка“ ***, против бездействие на секретаря на община Бургас за предоставяне на справки за абсолютния брой подписи, изискуеми по Закона за пряко участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление (ЗПУГДВМС) за провеждане на местен референдум иницииран с подписка и с искане за извършване на действията, които е длъжен да извърши по силата на чл.43, ал.3, т.6 от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА), а именно организационно-техническите действия, необходими за правилното функциониране на ЗПУГДВМС в частта за местните референдуми.

Ищците считат, че извършването на фактическото действие по това правомощие на секретаря на общината е необходимо както във връзка с организационно-техническата подготовка и провеждането на изборите и местните референдуми, така и при определянето на броя на гражданите с постоянен или настоящ адрес *** с избирателни права за участие в местни избори, спрямо които се изчислява изискуемия брой граждани в подписките за местни референдуми съгласно чл.29, ал.2, изр. второ, във връзка с чл.27, ал.1, т.3 или ал.2 от ЗПУГДВМС. Сочат, че иска е допустим, тъй като се отнася до фактически действия, които административният орган е длъжен да извърши по силата на закона или по задължение, произтичащо пряко от нормативен акт, но не ги извършва. Считат, че общинската администрация участва в актуализирането на НБД „Население“, чрез изпращане ежедневно на актуализирани данни за настъпилите промени и секретарят на общината разполага ежедневно с актуалните данни, необходими за извършване на справка за изискуемия брой участващи граждани в подписките за местен референдум.

В уточняваща молба от 11.09.2017г. поддържат, че искът се отнася до фактически действия по осигуряване на възможност за извършване от общинската администрация на заявени от гражданите справки за изискуемия абсолютен брой подписи в подписка за иницииране на местен референдум. Формулират искане да се установи наличието на бездействие по тази част от организационните действия по общо задължение от ЗМСМА. Считат, че това е необходимо за осигуряване на възможност за определянето на изискуемия брой граждани в подписки за местен референдум съгласно чл.29, ал.2, изр. второ, вр. чл.27, ал.1, т.3 или ал.2 от ЗПУГДВМ. Искането от съда е да осъди секретаря на община Бургас да извърши необходимите организационни действия за поддържането на избирателните списъци в състояние, позволяващо актуални справки за изискуемия брой граждани в подписки за местни референдуми на територията на община Бургас – актуални към съответната настояща и отминала дата на вписването на предложението за референдум в регистъра. Предмет на иска не е определен период или момент на бездействие, а въобще бездействието по организационната грижа за поддържането на избирателните списъци в състояние, позволяващо извършването на необходимите справки за броя на гражданите с избирателни права към датата на вписването на предложение за местен референдум в регистъра.

С нарочна молба от 30.10.2017г. ищците излагат доводи относно принципните разлики в термина „справка“ и „избирателни списъци“, като посочват, че последните са извън предмета на иска. В съдебно заседание представляващият СНЦ „Сдружение за оптимизиране на правосъдието и администрацията“ и пълномощникът на СНЦ „Българско сдружение за насърчаване на гражданската инициатива“ и А.Й. поддържат иска и молят да се уважи от съда. Претендират присъждане на сторените разноски. Представят писмена защита от 8.11.2017г., в която сочат, че общинската администрация, чрез достъпа си до ЛБД „Население“, разполага с възможност да предоставя информация, необходима за извършване на „предварителна“ справка и твърдят, че задължението на органа за предоставяне на справките, предмет на иска, се извежда чрез тълкуване на законовите норми.

Ответникът – секретарят на община Бургас, чрез процесуалния си представител, оспорва изцяло исковата претенция като неоснователна. Твърди, че не е налице законоустановено задължение за секретаря на общината за организационно-техническо осигуряване на предварителни справки за абсолютен брой подписи изискуеми от ЗПУГДВМС. Счита, че задължението на секретаря на общината съгласно чл.43, ал.3, т.6 от ЗМСМА е да извършва действия и отговаря за актуалното състояние на избирателните списъци и организационно-техническата подготовка и провеждане на избори в общината и местните референдуми, като при липса на насрочени избори няма задължение за представяне на справки за абсолютния брой подписи на избирателите. Поради това счита, че не може да се приеме, че е налице бездействие на административния орган. Сочи също, че няма техническа възможност за предоставяне на избирателни списъци. Намира, че в уточняващите молби са развити доводи за необходимостта от контролни справки, дефинирани съответно като предварителна, окончателна и контролна, но такива не са предвидени в нормативните актове, тъй като при уреждане на правилата за произвеждане на местен референдуми законодателят борави с термина „избирателни списъци“. Искането от съда е да отхвърли изцяло предявения иск като неоснователен и недоказан. Ангажира доказателства.

Производството по делото е висящо за втори път пред Административен съд-Бургас, след като с определение № 7141/07.06.2017г. постановено по адм. дело № 5812/2017г. по описа на Върховен административен съд на Република България е отменено определение № 536/28.03.2017г. постановено по адм. дело № 548/2017г. по описа на Административен съд-Бургас и делото е върнато за продължаване на съдопроизводствените действия.

Бургаският административен съд, след преценка на събраните по делото доказателства и становищата на страните приема за установено следното от фактическа страна:

По делото е представено искане вх.№ 63-00-387/01.11.2016г. от настоящите ищци по чл.256 от АПК, вр. чл.43, ал.3, т.6 от ЗМСМА, до секретаря на община Бургас, за извършване на следните фактически действия – да  извърши организационни действия, необходими за поддържането в актуално състояние на избирателните списъци в община Бургас. Посочено е, че актуалността на избирателните списъци е необходима както във връзка с организационно-техническата подготовка и провеждането на изборите и местните референдуми, така и при определянето на броя на гражданите с постоянен или настоящ адрес *** с избирателни права за участие в местни избори, спрямо които се изчислява изискуемият брой граждани в подписките за местни референдуми съгласно чл.29, ал.2, изр. второ, вр. чл.27, ал.1, т.3 и ал.2 от ЗПУГДВМС. Като основание за отправеното искане е посочено писмо изх.№ АУ01-3527/19.11.2013г. на главния директор на ГД „ГРАО“ до председателя на Общински съвет-Варна, в което е посочено, че за Министерство на регионалното развитие не съществува нормативно установено задължение за поддържане на данни за лицата с активно избирателно право. В този смисъл ГД „ГРАО“ може да предостави информация само за броя на избирателите, включени в избирателните списъци за конкретни избори. Посочено е още, че съгласно чл.22, ал.4 от Закона за гражданската регистрация, във всяка община се поддържа Локална база данни „Население“, която е част от регистъра на населението,         в нея се съдържат данни за лицата с постоянен и/или настоящ адрес на територията на съответната община и в този смисъл данни относно гражданите с постоянен адрес *** може да бъде предоставена от общинска администрация гр.Варна.

Във връзка с подаденото искане, до ищците е изпратено писмо изх.№ 63-00-387/1/09.11.2016г., в което е посочено, че община Бургас изпълнява без прекъсване нормативно установеното си задължение по поддържане в актуално състояние на избирателните списъци, като към датата на подаване на заявлението – 1.11.2016г., списъците се поддържат в актуално състояние с оглед насрочените и проведени на 6.11.2016г. избори за президент и вицепрезидент на републиката и за национален референдум. Относно цитираното в искането писмо на ГД „ГРАО“ до председателя на Общински съвет-Варна е посочено, че избирателните списъци се съставят по постоянен адрес, като същите са актуални за конкретно насрочени избори и/или референдум за произвеждане към конкретна дата.

СНЦ „Сдружение за оптимизиране на правосъдието и администрацията“ е сезирало секретаря на община Бургас със заявление за достъп до обществена информация рег.№ 63-00-7/11.01.2017г., касаеща: 1. Данни за статута, както и за акта или актовете, с които са създадени териториалните дирекции „Изгрев“, „Зора“, „Освобождение“, „Приморие“, „Възраждане“, „Долно Езерово“ в гр.Бургас; 2. Брой на гражданите с избирателни права и постоянен адрес на територията на посочените териториални дирекции поотделно за всяка от тях, както и общо за територията на гр.Бургас; 3. Брой на гражданите с избирателни права и постоянен адрес извън територията, но с настоящ адрес на територията на посочените териториални дирекции, поотделно за всяка от тях; 4. Брой на гражданите с избирателни права и постоянен адрес извън територията, но с настоящ адрес през последните шест месеца на територията на посочените териториални дирекции, поотделно за всяка от тях. Посочена е предпочитаната форма за обективиране на информацията – по електронен път.

Заявлението е разгледано от секретаря на община Бургас и е постановено решение за предоставяне на достъп до обществена информация № 63-00-7/1/23.01.2017г. В него е посочено, че съгласно Устройствения правилник на общинската администрация на община Бургас дирекции ЦАУ „Изгрев“, ЦАУ „Зора“, ЦАУ „Освобождение“, ЦАУ „Приморие“, ЦАУ „Възраждане“ и ЦАУ „Долно Езерово“ са обособени административни звена, спадащи към общата администрация в структурата на общинската администрация на община Бургас и нямат статут на съставни административно-териториални единици в рамките на общината. Устройственият правилник на общинската администрация на община Бургас и решението на Общински съвет-Бургас, с което са преименувани териториалните дирекции в дирекции „Център за административни услуги“ (ЦАУ) са публикувани и публично достъпни на сайта на община Бургас, съответно на Общински съвет-Бургас. По отношение на въпросите по т.2, т.3 и т.4 от заявлението е посочено, че избирателните списъци се изготвят и поддържат в актуално състояние след насрочване по законов ред на съответния вид избори и/или референдум, като за 2017г. в община Бургас или съставно на същата кметство не е насрочен за произвеждане местен референдум, поради което не са съставени избирателни списъци, актуални към датата на решението. С оглед на изложеното е указано, че информация за броя на гражданите с избирателни права на територията на община Бургас от последно проведените избори за общински съветници и кмет в община Бургас на 25.10.2015г. е налична на интернет страницата на централна избирателна комисия, като са посочени данни за публикуването ѝ.

С молба рег. № 63-00-7/3/31.01.2017г. СНЦ „СОПА“ е поискало тълкуване на решение № 63-00-7/1/23.01.2017г. и допълване на исканата информация. Уточнило е, че по т.2, т.3 и т.4 от заявлението се иска информация за „брой граждани с избирателни права“, а не за лични данни на лицата и че исканата информация е свързана единствено с организационно-техническите условия и предпоставките за произвеждане на местни референдуми в община Бургас, инициирани с подписки и относимата дейност на общинската администрация. Посочило е, че търсената информация е относно организационно-техническите възможности да извършва справки за изискуемия от ЗПУГДВМС брой подписи, необходими за произвеждане на местен референдум в община Бургас.

Във връзка с постъпилата молба за тълкуване до сдружението е изпратено писмо № 63-00-7/4/07.02.2017г. от секретаря на община Бургас, с указания да бъдат уточнени исканията, описани в същата. В изпълнение на дадените указания, СНЦ „СОПА“ е подало уточняваща молба рег. № 63-00-7/5/08.02.2017г. с искане да му бъде предоставена информация относно броя на населението на територията на териториалните дирекции „Изгрев“, „Зора“, „Освобождение“, „Приморие“, „Възраждане“ и „Долно Езерово“, поотделно за всяка от тях, като заявлението следва да се разгледа като ново искане за достъп до обществена информация.

Уточняващата молба е разгледана от секретаря на община Бургас и е постановено решение за достъп до обществена информация № 63-00-7/6/21.02.2017г. В решението е посочено, че описаните териториални дирекции са част от структурата на общинската администрация на община Бургас с териториален обхват, като същите не са нито една от правнорелевантните за произвеждане на избори или референдум териториални структури и в този смисъл, софтуерният продукт не предоставя възможност за обработка на брой жители по критерий „дирекция ЦАУ”. Поради това, на заявителя са посочени данни за публикуването на информация за броя на населението на град Бургас и община Бургас на интернет страницата на ГД „ГРАО”, както и информация за публикувания брой на избиратели по предварителните списъци по избирателни секции в община Бургас, достъпна на интернет страницата на община Бургас, както и на Централната избирателна комисия.

СНЦ „СОПА“  е сезирало кмета на община Бургас със заявление за достъп до обществена информация рег. № 63-00-186/16.05.2017г., касаеща: 1. Ползва ли администрацията на община Бургас програмен продукт ЛБД „Население“, разработен на MS Visual C++ от развойната среда Microsoft Visual Studio NET 2003 или друг аналогичен програмен продукт с база данни  MS SQL и наличен модул, позволяващ на служителите в общинската администрация да генерират необходими списъци по примерно посочени критерии; 2. Избирателен корпус, относим към хипотезата в чл.27, ал.1, т.3 от ЗПУГДВМС за 5 % коректни записи в подписката – брой на гражданите с избирателни права, които имат постоянен адрес ***, като данните бъдат предоставени без и с отчитане на шестмесечна уседналост; 3. Избирателен корпус, относим към хипотезата на чл.27, ал.2 от ЗПУГДВМС за 10 % коректни записи в подписката – брой на гражданите с избирателни права в община Бургас, като това е броят на гражданите с постоянен адрес плюс броя на тези с настоящ адрес, когато той е различен от постоянния, на територията на община Бургас; 4. Брой, длъжност, длъжностни характеристики и изисквания към професионалната квалификация на служителите в общинската администрация с право на безвъзмезден достъп до данните в електронните регистри на общинско и национално ниво чрез ЛБД „Население“, съответно дали тези служители са обучавани за работа с програмния продукт – кога, от кого и на какво основание.

Заявлението е разгледано от секретаря на община Бургас и е постановено решение за достъп до обществена информация № 63-00-186/1/30.05.2017г. В него е посочено, че генерирането на необходими списъци по примерно посочени критерии се предоставя на община Бургас от ГД „ГРАО“ чрез териториалното звено „ГРАО“- Бургас. Сочи се също, че ЛБД „Население“ е програмен продукт предоставен на община Бургас от централната държавна администрация чрез МРРБ, в частност ГД „ГРАО“. По отношение на т.2 и т.3 от заявлението е посочено, че за административния орган е налице техническа невъзможност за предоставяне на информацията в искания вид и същото е изпратено по реда на чл.32 от ЗДОИ на компетентния орган. Независимо от това, на заявителя е предоставена информация по посочените точки, извлечена чрез използване на ЛБД „Население“. По отношение на т.4 от заявлението, административният орган е предоставил пълна информация относно  служителите в общинската администрация с право на безвъзмезден достъп до данните в електронните регистри на общинско и национално ниво чрез ЛБД „Население“, длъжностни характеристики и изисквания към професионалната им квалификация.

Ответникът, в подкрепа на твърденията си, че изпълнява задълженията си по чл.43 от ЗМСМА е представил заповед № 1623/16.06.2016г., с която се възлагат функциите на длъжностни лица по гражданско състояние и заповед № 1627/16.06.2016г., с която се възлага изпълнението на функции на длъжностни лица по извършване на адресна регистрация. Представени са също така заповед № 2560/26.09.2016г., с която се утвърждава класификатора на настоящи и постоянни адреси на община Бургас, както и заповед № 2541/20.09.2016г. и заповед № 277/07.02.2017г. за определяне местата за обявяване на избирателните списъци на територията на общината при провеждане на избори за президент, съответно за Народно събрание, разпоредено е избирателните списъци да се публикуват на страницата на община Бургас, като е представен списък с места за обявяване на избирателните списъци.

Въз основа на установеното от фактическа страна, съдът от правна страна приема следното:

По допустимостта на иска:

Защитата срещу неоснователни бездействия е регламентирана в раздел ІІ от глава петнадесета от АПК, в текстовете на чл.256 и чл.257 от АПК. В първата от посочените разпоредби, озаглавена „Предмет на оспорването” е предвидено, че неизвършването на фактически действия, които административният орган е длъжен за извърши по силата на закона, подлежи на оспорване в 14-дневен срок от подаването на искане до органа за извършването му, а във втората от разпоредбите, озаглавена „Ред за оспорване”, е предвидено в ал.1, че бездействието на административен орган по задължение, произтичащо пряко от нормативен акт, може да се оспори безсрочно, като се прилагат правилата съответно за оспорването на индивидуалните административни актове, а в ал.2 е предвидено, че с решението си съдът осъжда административния орган да извърши действието, като определя срок за това или отхвърля искането. Двете разпоредби се отнасят до една единствена форма на правна защита срещу неоснователни бездействия на административен орган, като в първата разпоредба е очертан предмета на оспорването, а във втората – реда, по която се осъществява защитата. Този извод следва от цялостното тълкуване на двете разпоредби в раздела, озаглавен „Защита срещу неоснователни бездействия”, от заглавията на двата текста, както и от предназначението на съдебното производство, регламентирано в този раздел. Така, предметът на оспорване по този раздел е неизвършването на фактически действия от административен орган, които същият е длъжен да извърши по силата на нормативен акт и които не е извършил в 14-дневен срок от подаването на искане до този орган за извършването им.

Тълкувани съвместно разпоредбите на чл.256 и чл.257 от АПК налагат извода, че бездействието може да бъде оспорено безсрочно, след изтичане на 14-дневния срок от подаване на искането до органа за извършването му. Посочените правни норми уреждат една хипотеза, като първата разпоредба регламентира предмета на оспорване, а втората – реда за оспорване.

Оспорването по реда на раздел ІІ от глава петнадесета от АПК по правна същност представлява осъдителен иск, по който съдът може да осъди носителя на властническите правомощия – административния орган, да извърши действието, като определи срок за това или да отхвърли искането. Субект на право на оспорване в това производство е всяко физическо или юридическо лице или организация по смисъла на § 1, т.2 от АПК, който е сезирал с искане административния орган да извърши дължимо по силата на закона фактическо действие. Релевантни за възникване на правото на оспорване са три факта: дължимо по закон фактическо действие, което рефлектира в правната сфера на лицето, подадено до органа заявление и неизвършването на фактическото действие. Целта на искането по чл.256 и чл.257 от АПК е да се установи със сила на пресъдено нещо, че в полза на ищеца съществува неудовлетворено притезание и да се осъди административния орган да изпълни дължимото фактическо действие.

С оглед изложеното настоящият съдебен състав намира, че в случая са налице предпоставките за разглеждане на спора по същество. Ищците имат правен интерес от инициираното от тях производство, като този правен интерес в настоящото производство не е въпрос на допустимост на иска, а по съществото на спора. Дали в случая действително е налице твърдяното незаконосъобразно бездействие е въпрос на основателност, а не на допустимост на иска.

По основателността на иска:

Трайно в практиката си ВАС приема, че производството по раздел ІІ от глава петнадесета на АПК е исково. Развива се при наличие на бездействие на административен орган да изпълни задължение, произтичащо пряко от нормативен акт т. е. в нормативния акт трябва да е предвидено правомощие на административния орган да извърши действие от кръга на неговата компетентност, тъй като правомощието е едновременно право и задължение. Необходимо е настъпването на юридическите факти, предвидени в хипотезата на правната норма, при които административният орган бездейства, вместо да изпълни правомощието си по закон. При доказване от страна на ищеца в исковото производство настъпване на предвидените в хипотезата на правната норма юридически факти, съдът следва да осъди с решението си административния орган да изпълни правомощието си.

В конкретния случай ищците сочат, че съгласно чл.43, ал.3, т.6 от ЗМСМА секретарят на община Бургас има задължение да организира и отговаря за поддържането в актуално състояние на избирателните списъци в общината, организационно-техническата подготовка и провеждането на изборите и местните референдуми. Правилата относно съставянето, отпечатването, заличаването, вписването и дописването в избирателните списъци са регламентирани в Изборния кодекс. Избирателните списъци се съставят от общинските администрации по населените места, в които се води регистър на населението, и се подписват от кмета на общината, съответно от кмета на кметството или от кметския наместник, и от секретаря на общината. Всеки избирател се вписва само в един избирателен списък. Избирателните списъци се съставят поотделно за всяка избирателна секция. Предварителните избирателни списъци се обявяват предварително на видно място в района на избирателната секция и се публикуват на интернет страницата на съответната община. Избирателните списъци се съставят по постоянен адрес.

Съгласно чл.25, ал.1 от Изборния кодекс ИК), при избори за народни представители и за президент и вицепрезидент на републиката избирателните списъци се съставят в една част, в която се вписват всички български граждани, които имат право да гласуват в съответния вид избор. В ал.2 е посочено, че при избори за членове на Европейския парламент от Република България и за общински съветници и за кметове избирателните списъци се съставят в две части: част I и част II. В част I се вписват всички български граждани, които имат право да гласуват в съответния вид избор, в част II – гражданите на друга държава – членка на Европейския съюз, които имат право да гласуват в съответния вид избор. При избори за членове на Европейския парламент от Република България и за общински съветници и за кметове част II на избирателните списъци се съставя въз основа на подадените по чл.359, ал.1 декларации. В чл.26 от ИК е посочено, че избирателните списъци, включително част I на избирателните списъци, се отпечатват въз основа на Националния регистър на населението от Главна дирекция "Гражданска регистрация и административно обслужване" в Министерството на регионалното развитие и благоустройството. При избори за членове на Европейския парламент от Република България и за общински съветници и за кметове част II на избирателните списъци се отпечатва от Главна дирекция "Гражданска регистрация и административно обслужване" в Министерството на регионалното развитие и благоустройството. Данните за автоматизираното отпечатване на избирателните списъци – част II, се предават от кмета на общината не по-късно от 35 дни преди изборния ден.

Условията, организацията и реда за произвеждане на национален и/или местен референдум са уредени в Закона за пряко участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление. Съгласно чл.8, ал.1 от ЗПУГДВМС, национален и местен референдум се произвеждат по актуализирани списъци за изборите за народни представители, съответно за общински съветници и кметове, а в ал.2 е посочено, че за съставянето, промяната и обявяването на избирателните списъци се прилагат съответните изисквания на Изборния кодекс.

След анализ на релевантната правна уредба не се установи действаща правна норма, която да задължава ответния орган да предоставя информацията, очертана в предмета на настоящото исково производство. Ищците застъпват теза, че секретарят на община Бургас не изпълнява своите правомощия, вменени му с чл.43, ал.3, т.6 от ЗМСМА. Съгласно посочената разпоредба “Секретарят на общината организира и отговаря за: …6. поддържането в актуално състояние на избирателните списъци в общината, организационно-техническата подготовка и произвеждането на изборите и местните референдуми.”. Посочената разпоредба не предвижда задължение за секретаря на общината да изготвя и предоставя справки относно абсолютния брой подписи, изискуеми по ЗПУГДВМС за провеждане на местен референдум. Настоящият състав счита, че посоченото в чл.43, ал.3, т.6 от ЗМСМА задължение на административния орган е свързано с организиране и поддържане на избирателните списъци в такова състояние, че към определен момент да отразяват данните на гражданите с избирателни права, в зависимост от вида на избора. Това правомощие по същество е дейност по обработка на данните на физическите лица, подлежащи на вписване в регистъра на населението и своевременното изпращане на актуализираните данни на съответното областно ниво за отразяване на национално ниво. В конкретния случай не е налице бездействие на административния орган по смисъла на раздел ІІ от глава петнадесета от АПК, изразяващо се в неизвършване на организационно-технически действия по поддържане в актуално състояние на избирателните списъци. Не могат да бъдат споделени изложените от ищците съждения относно принципните разлики между „избирателен списък“ и „справка“. Нормативната уредба – ИК, ЗМСМА, ЗПУГДВМС, борави само и единствено с термина „избирателен списък“. С оглед елементите от фактическия състав на иска по чл.256-257 от АПК, а именно, че задължението на административния орган следва да произтича пряко от нормативен акт е необосновано използване на терминология различна от законово определената.

Съдът счита, че задължението на административния орган, произтичащо пряко от закона, следва да съответства на регламентирано от същия нормативен акт субективно право на гражданин или организация, а двата елемента да съставят уредено от този акт материално административно правоотношение. Необходимо е наличие на такова административно правоотношение, при което да е налице защитимо от закона субективно право, което да може да бъде реализирано директно по силата на правната норма, чрез съответстващо му действие от страна на административен орган, какъвто не е настоящия случай, тъй като нормата на чл.43, ал.3, т.6 от ЗМСМА не създава такова по вид административно правоотношение. Правомощията на секретаря на общината са нормативно установени в чл.43, ал.3 от ЗМСМА, като изготвяне и предоставяне на справки относно абсолютния брой подписи, изискуеми по ЗПУГДВМС, за провеждане на местен референдум не му е вменено ex lege като задължение, поради което не дължи изпълнение, каквото ищците искат.

С оглед изложеното съдът намира, че не е налице първият от елементите на фактическия състав на исковото производство по чл.256-257 от АПК – липсва законово установено задължение за извършване на исканото фактическо действие. Липсата на елемент от фактическия състав на исковете прави претенцията неоснователна и като такава следва да бъде отхвърлена.

За пълнота на изложението следва да се посочи, че дори да се приеме, че дейността по изготвяне и предоставяне на справки относно абсолютния брой подписи, изискуеми по ЗПУГДВМС за провеждане на местен референдум е вменено на административния орган като задължение, същият не е бездействал по смисъла на чл.256-257 от АПК. По делото са представени доказателства за продължителна кореспонденция между първия ищец и ответника. Видно от същата, секретарят на общината многократно е сезиран със заявления за достъп до обществена информация от СНЦ „СОПА“. В разглеждания случай компетентният административен орган е постановил акт – решение № 63-00-7/6/21.02.2017г., с който е удовлетворил изцяло искането на ищците, респективно не е налице твърдяното бездействие. Изрично в цитираното решение на ответния административен орган е посочено, че търсената информация за броя на гражданите с избирателни права, които имат постоянен адрес на територията на общината е публично достъпна на интернет-страницата на ЦИК, като подробно е описано как може да се достигне до нея. На следващо място, с решение № 63-00-186/1/30.05.2017г. административният орган е посочил, че генерирането на необходими списъци по примерно посочени критерии се предоставя на община Бургас от ГД „ГРАО“ чрез териториалното звено „ГРАО“ - Бургас. По отношение на исканата информация за броя на гражданите с избирателни права, които имат постоянен и настоящ адрес на територията на общината е посочено, че за административния орган е налице техническа невъзможност за предоставяне на информацията в искания вид и същото е изпратено по реда на чл.32 от ЗДОИ на компетентния орган. Независимо от това, на заявителя е предоставена информация по посочените въпроси, извлечена чрез използване на ЛБД „Население“. При тези данни съдът приема, че търсената от ищците информация е предоставена в пълен обем в рамките на техническата възможност на административния орган и по отношение на същите е удовлетворено изцяло искането за получаване на конкретни данни по реда на ЗДОИ, респективно не е налице твърдяното бездействие.

Явно целта на ищците е да установят броя на гражданите с избирателни права към момента на вписване на подписката в общинския съвет, което безспорно е от съществено значение за възможността за провеждане на референдум, но производството по чл.256-257 от АПК не е правното средство за постигане на искания от ищците резултат – промяна в обхвата на задълженията на ответния административен орган. Производството по чл.256-257 от АПК може да даде защита на ищеца само ако съответното фактическо действие е законово установено.

Воден от горното на основание чл.257, ал.2, предложение последно от АПК, Административен съд-гр.Бургас, пети състав,

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ иска на сдружение с нестопанка цел ”Сдружение за оптимизиране на правосъдието и администрацията”, със седалище и адрес на управление: гр.Варна, бул.”Владислав Варненчик” ***, представлявано от председателя на управителния съвет Ю.Ч., БУЛСТАТ ***, сдружение с нестопанка цел „Българско сдружение за насърчаване на гражданската инициатива“, със седалище и адрес на управление: гр.Бургас, ул.”Хан Аспарух” ***, представлявано от председателя на управителния съвет Д.Б., БУЛСТАТ ***, и А.Н.Й. с адрес ***, пл.“Баба Ганка“ ***, против бездействие на секретаря на община Бургас за предоставяне на справки за абсолютния брой подписи, изискуеми по Закона за пряко участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление за провеждане на местен референдум иницииран с подписка, с искане за извършване на действията, които е длъжен да извърши по силата на чл.43, ал.3, т.6 от Закона за местното самоуправление и местната администрация, а именно организационно-техническите действия, необходими за правилното функциониране на Закона за пряко участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление в частта за местните референдуми.

Решението може да бъде обжалвано с касационна жалба пред тричленен състав на Върховния административен съд на Република България, в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: