Решение по дело №21/2022 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 38
Дата: 28 март 2022 г. (в сила от 28 март 2022 г.)
Съдия: Ваня Стоянова Иванова
Дело: 20227280700021
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 10 февруари 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е  № 38/28.3.2022 г.  

 

гр. Ямбол

В    ИМЕТО    НА   НАРОДА

ЯМБОЛСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, втори касационен състав, в публично заседание на десети март две хиляди и двадесети втора година в състав:

                   ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВЪЛКО ДРАГАНОВ

                               ЧЛЕНОВЕ:      1. ВАНЯ СТОЯНОВА

                                                                 2. ВАНЯ БЯНАВА - НЕЙКОВА

при секретаря Красимира Юрукова и с участието на прокурора Димитринка Георгиева, разгледа докладваното от съдия В. Стоянова  КАНД №   21    по описа за 2022 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Касационното производство пред Административен съд - Ямбол е по реда на чл. 63, ал. 1, изр. посл. от ЗАНН и във връзка с чл. 208 - 228 от АПК.

Образувано е по касационна жалба от Г.Д.З. ***,  чрез адвокат В.К. ***, подблоково пространство срещу решение № 67 от 31.10.2021г. постановено по нахд № 258/2020г. по описа на РС, Елхово, в частта, с което е изменено Наказателно постановление №22-0000223 от 13.08.2020г. издадено от и.д. директор на РД"Автомобилна администрация" - гр.Бургас, /определен от министъра на МТИТС за длъжностно лице по реда на чл. 92, ал. 2 от ЗАвП, чл. 189, ал. 12 ЗДвП и чл. 47, ал. 2 от ЗАНН/, в частта по пункт втори, с което на Г.Д.З.  , живущ ***, за административно нарушение по чл. 89, т.2 от Наредба № 33 от 03.11.1999 г. за обществен превоз на пътници и товари на територията на Република България на основание чл. 93, ал.2 от Закона за автомобилните превози е наложено административно наказание глоба в размер на 100 лв., като изменя правната квалификация на нарушението, от такова по чл. 89, т.2 от Наредба № 33 от 03.11.1999 г. за обществен превоз на пътници и товари на територията на Република България, на такова по чл.19, ал.1, т.3 от Наредба № 11 от 31.10.2002 г. за международен автомобилен превоз на пътници и товари.

В жалбата се твърди, че решението е неправилно и незаконосъобразно, постановено в нарушение на материалния и на процесуалния закон. Иска се отмяна на решението и на НП. В касационната жалба се излагат доводи за това, че при съставяне на АУАН и НП са допуснати  нарушения на процесуалните правила.

В съдебно заседание касаторът Г.Д.З.,  редовно призован не се явава и не изпраща представител. С писмена молба адвокат В.К. изразява съображения по съществото на спора.

Ответната страна - Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“, гр. София, редовно призована, не изпраща процесуален представител. Постъпила е писмена защита от пълномощник на изпълнителния директор на ИА"Автомобилна администрация", в която изразява становище по неоснователността на депозираната жалба в частта, с която е обжалвано решението на ЕРС. Освен изложеното сочи, че произнасянето на ЕРС с решение е след едномесечния срок, което намира за съществено процесуално  нарушение. Претендира присъждане на  юрисконсултско възнаграждение.

 Според участващия в процеса прокурор, решението на районния съд е законосъобразно и следва да се остави в сила. Счита, че направените изменения в НП са в компетентността на съда извършващ цялостна проверка на законосъобразността на издадения акт. Намира за неотносимо възражението, че решението е постановено една година след съдебното заседание.

Настоящият съдебен състав, след проверка на оспорения съдебен акт за наличието на наведените в жалбата отменителни основания и относно валидността, допустимостта и съответствието на решението с материалния закон, приема за установено следното:

Касационната жалба е процесуално допустима, като подадена в 14-дневния срок по чл.211, ал.1 от АПК, от надлежно легитимирана страна, при наличието на правен интерес от обжалване. Разгледана по същество тя се преценя като неоснователна по следните съображения:

Предмет на касационна проверка е решение № 67 от 31.10.2021г. постановено по нахд № 258/20220г. по описа на РС, Елхово, в частта, с което е изменено Наказателно постановление №22-0000223 от 13.08.2020г. издадено от и.д. директор на РД"Автомобилна администрация" - гр.Бургас, /определен от министъра на МТИТС за длъжностно лице по реда на чл. 92, ал. 2 от ЗАвП, чл. 189, ал. 12 ЗДвП и чл. 47, ал. 2 от ЗАНН/, в частта по пункт втори, с което на Г.Д.З. , живущ ***, за административно нарушение по чл. 89, т.2 от Наредба № 33 от 03.11.1999 г. за обществен превоз на пътници и товари на територията на Република България на основание чл. 93, ал.2 от Закона за автомобилните превози е наложено административно наказание глоба в размер на 100 лв., като изменя правната квалификация на нарушението, от такова по чл. 89, т.2 от Наредба № 33 от 03.11.1999 г. за обществен превоз на пътници и товари на територията на Република България, на такова по чл.19, ал.1, т.3 от Наредба № 11 от 31.10.2002 г. за международен автомобилен превоз на пътници и товари.

За да постанови своя съдебен акт, ЕРС е приел за  безспорно установено, че на 30.07.2020г. около 11.15 на път 1-7, с.Кирилово до "Чешмата" жалбоподателя е управлявал товарен автомобил "*" от категория N3 с рег.№ *****, с полуремарке "*" от категория 04 с рег.№ *****, и двете собственост на "Транс-спед експрес" ЕООД - превозвач по CMR №********* от 31.07.2020 г. и е извършвал превоз на товари от с.Борисово, обл. Ямбол до Република Гърция, с товар технологична дървесина-бор черен - 48 пространствени кубически метра, както и че при извършената му проверка не е представил пътен лист, както и товарителница, нито такава по приложение №15 от Наредба № 33 от 03.11.1999 г., нито по Наредба № 11 от 31.10.2002 г. Единственият документ който жалбоподателя е представил във връзка с товара е бил превозния билет.

С оглед събраните по делото доказателства съдът приел за безспорно установено, че жалбоподателят на датата посочена в акта и НП е извършвал международен превоз на товари. За този превоз има издаден надлежен документ носещ дата на издаване 30.07.2020г., т.е. от датата на проверката, а именно: международна товарителница /CMR/. Представеният документ съдържа всички необходими реквизити по Наредба № 11 от 31.10.2002 г. за международен автомобилен превоз на пътници и товари. Съгласно разпоредбите на тази Наредба при извършване на международен превоз не се изисква пътен лист и водача следва да представи товарителницата по образец съгласно Конвенцията за Договора за международен автомобилен превоз на стоки (CMR), различна от товарителницата приложение №15, която се изисква по Наредба № 33 от 03.11.1999 г. за обществен превоз на пътници и товари на територията на Република България. Международния превоз не е подчинен на Наредба № 33 от 03.11.1999 г. за обществен превоз на пътници и товари на територията на Република България. За извършения превоз е издаден такъв документ, от него е видно, че се касае за същия превозвач, а именно „Транс-Спед Експрес“ ЕООД и за същото превозно средство - състав от ППС с рег.№ ***** и рег.№ *****. Товарителницата е издадена на 30.07.2020 г. /т.е. в деня на проверката/ в гр. Свиленград. Стоките съгласно товарителницата са получени в Ямбол на 30.07.2020г. и получател е „Акритас“ - Гърция. Жалбоподателя е спрян за проверка в района на с.Кирилово, който е участък от пътя с.Борисово -гр.Елхово - гр.Свиленград. Към момента на извършване на проверката превозът на товарния автомобил е подчинен именно на Наредба № 11 от 31.10.2002 г. за международен автомобилен превоз на пътници и товари, тъй като в момента на натоварването на стоката на товарния автомобил за осъществяването на международен превоз се издава и международната товарителница /CMR/. Липсват данни международната товарителница да е била издадена след извършване на проверката.

Ето защо, съдът намира, че жалбоподателя не е извършил нарушение на чл. 89, т.2 и т.3 от Наредба № 33 от 03.11.1999 г. за обществен превоз на пътници и товари на територията на Република България, доколкото при извършения от него международен превоз не се изисква пътен лист, както и не се изисква товарителница по Наредба № 33 от 03.11.1999 г., а такава по Наредба № 11 от 31.10.2002 г., каквато е била издадена и приложена по настоящото дело.

Съгласно чл.19, ал.1, т.3 от Наредба № 11 от 31.10.2002 г. за международен автомобилен превоз на пътници и товари, при извършване на международен превоз на товари в превозното средство трябва да се намира и товарителницата по образец съгласно Конвенцията за Договора за международен автомобилен превоз на стоки (CMR). За това нарушение санкцията е предвидена в чл. 93, ал.2 от Закона за автомобилните превози, т.е. същата е идентична с тази за нарушение по 89, т.3 от Наредба № 33 от 03.11.1999 г. за обществен превоз на пътници и товари на територията на Република България. Касае се за еднакво по вид нарушение, без да е налице съществено изменение на обстоятелствата по нарушението, доколкото и двете нарушения се изразяват в непредставяне на документ - товарителница, а международния превоз също е вид обществен превоз.

Предвид горното съдът намира, че НП в частта по пункт 1 - за нарушение на чл.89, т.2 от Наредба № 33 от 03.11.1999 г. за обществен превоз на пътници и товари на територията на Република България следва да бъде отменено, а в частта по пункт 2 - за нарушение по чл.89, т.3 от Наредба № 33 от 03.11.1999 г. за обществен превоз на пътници и товари на територията на Република България, следва да бъде изменено, тъй като се касае за  еднакво наказуемо нарушение, и не е налице съществено изменение на обстоятелствата на нарушението.

ЯАС намира решението за правилно.

Районният съд правилно възприема фактическата обстановка по делото и на базата на верните фактически констатации постановява изменение на  НП в  частта по пункт 2., като приема, че  за административно нарушение по чл. 89, т.2 от Наредба № 33 от 03.11.1999 г. за обществен превоз на пътници и товари на територията на Република България на основание чл. 93, ал.2 от Закона за автомобилните превози е наложено административно наказание глоба в размер на 100 лв., като изменя правната квалификация на нарушението, от такова по чл. 89, т.2 от Наредба № 33 от 03.11.1999 г. за обществен превоз на пътници и товари на територията на Република България, на такова по чл.19, ал.1, т.3 от Наредба № 11 от 31.10.2002 г. за международен автомобилен превоз на пътници и товари. Следователно към момента на проверката в автомобила е следвало да се намира и товарителницата по образец съгласно Конвенцията за Договора за международен автомобилен превоз на стоки (CMR).   ЯАС, втори  касационен състав  споделя правните изводи на ЕРС в тази насока.

ЯАС, втори касационен състав при произнасяне на решението си съобрази същото с Тълкувателно решение № 8 от 16.09.2021г. по т.д. № 1/2020г. на ВАС, ОСС от I и II колегия, според което „В производството по реда на раздел пети, глава трета на Закона за административните нарушения и наказания районният съд има правомощие да преквалифицира описаното в наказателното постановление изпълнително деяние, когато се налага да приложи закон за същото, еднакво или по-леко наказуемо нарушение, без съществено изменение на обстоятелствата на нарушението.“

           За прецизност следва да се посочи, че НП е отменено в частта по пункт. 1 и не е постъпила касационна жалба срещу решението на ЕРС в тази му част, поради което същото е влязло в сила по пункт. 1. В този смисъл съдът намира, че не следва да обсъжда изложените възражения в писмената защита на ответната страна касаеща пункт 1 на НП.

            Първоинстанционното решение е мотивирано както по отношение на фактическата обстановка, така и по отношение на правната квалификация на деянието и отговорността на нарушителя. Правилна е преценката на ЯРС, че в случая не намира основание  за приложение на разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН.

         В този мисъл ЯАС счита, че не са налице касационни основания за отмяна  на обжалваното решение.

          Решението, в обжалваната му част  като валидно, допустимо и постановено в съответствие с материалния закон, следва да бъде оставено в сила. С оглед направеното искане за присъждане на юрисконсултско възнаграждение от ответната страна и чл. 27 е от ЗАНН, следва Г.Д.З., живущ *** да заплати на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ сумата от 80 /осемдесет/ лева,  който съответства на обхвата на правната помощ, оказана по делото и фактическата и правната му сложност.

Водим от горното и на основание чл. 221, ал. 2 от АПК, съдът

Р      Е      Ш      И      :

 

ОСТАВЯ В СИЛА  решение № 67 от 31.10.2021г. постановено по нахд № 258/2020г. по описа на РС, Елхово, в частта, с която е изменено Наказателно постановление №22-0000223 от 13.08.2020г. издадено от и.д. директор на РД"Автомобилна администрация" - гр.Бургас, /определен от министъра на МТИТС за длъжностно лице по реда на чл. 92, ал. 2 от ЗАвП, чл. 189, ал. 12 ЗДвП и чл. 47, ал. 2 от ЗАНН/, в частта по пункт втори, с което на Г.Д.З., живущ ***, за административно нарушение по чл. 89, т.2 от Наредба № 33 от 03.11.1999 г. за обществен превоз на пътници и товари на територията на Република България на основание чл. 93, ал.2 от Закона за автомобилните превози е наложено административно наказание глоба в размер на 100 лв., като изменя правната квалификация на нарушението, от такова по чл. 89, т.2 от Наредба № 33 от 03.11.1999 г. за обществен превоз на пътници и товари на територията на Република България, на такова по чл.19, ал.1, т.3 от Наредба № 11 от 31.10.2002 г. за международен автомобилен превоз на пътници и товари.

ОСЪЖДА Г.Д.З., живущ ***  да заплати на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ сумата от 80 /осемдесет/ лева, съставляваща разноски за юрисконсултско възнаграждение.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протестиране.

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: /п/ не се чете

 

 

                                                ЧЛЕНОВЕ:1. /п/ не се чете  

 

                                                                                         2. /п/ не се чете